Új hozzászólás Aktív témák

  • milan26

    senior tag

    válasz Paxker315 #149331 üzenetére

    "amire valamiért csak egy év garit adnak "

    Sokszor téma itt is és más fórumon is a garancia. Pár évig ezzel foglalkoztam másmilyen (nem infós) cégnél, segíteni szeretnék egy kicsit.

    Létezik olyan, hogy szerződéses jótállás. Ezt a gyártó cég adja önkéntesen a végfelhasználónak, aki lehet természetes magánszemély vagy cég is akár. Szíve joga a gyártónak eldönteni, hogy kinek és mit ad, minden részletesen le szokott írva lenni a jótállási jegyen, amit akár kérhet is a gyártó az érvényesítéshez. Ez a szerződés közted és a gyártó között jön létre, de ha beviszed a boltba, annak kötelessége továbbítani a gyártó felé, bár a döntés és a felelősség nem a boltosé. Beszerelt terméknél (pl egy fürdőkád) azért szoktuk a szervizhez továbbítani, mert neki is az az érdeke, így gyorsabb az ügyintézés, és egyből szakvélemény is van. Ha a gyártó két évet ad, akkor az két év mindenhol, ha tizet, akkor tíz, teljesen mindegy kitől vetted. Az OEM jelzésű termékekre a gyártó nem ad jótállást, ezeknél a termékeknél sok webáruház fel is szokta tüntetni, hogy "basic" garanciás.

    Aztán létezik olyan, hogy kötelező jótállás. (egy év)Ezt annak kutya kötelessége adni, aki a végfelhasználó magánszemély felé értékesítette utoljára a terméket. A kötelező garanciás termékek listája megtekinthető a fogyvéd honlapján. Ha te hibát jelentesz be, és a kötelező jótállásra hivatkozol, akkor jegyzőkönyvet kell felvennie (én egyébként mindig vettem fel, csak cégnél sokszor nem, mert ott egyáltalán nem kötelező), nem vagy köteles a jótállási jegyet felmutatni, elég a vásárlást igazolni pl a számlával, és öt napon belül érdemi választ kell kapnod, hogy elfogadják-e a reklamációd vagy sem. Hogy mennyi időn belül teljesíti az már más tészta, ott a törvény csak ésszerű határidőt mond. Csere nem kötelező, lehet javítás is. De ha céges számlára vetted, akkor ez a rész nem is aktuális.

    És létezik olyan, hogy kellékszavatosság. (Ez két éves) Ez jár cégnek és magánszemélynek is, céges vásárlás esetén viszont végig a vásárló kötelessége bizonyítani, hogy a termék hibás. Magánszemélynél az első fél évben pontosan olyan, mint a kötelező jótállás, fél év után viszont nála is átszáll rá a bizonyítási teher. Itt is lehet arra hivatkozni, hogy te kellékszavatosságon keresztül kéred a reklamációd kezelését (ha pl nem tartozik a kötelező jótállásos termékekhez), és máris nem rázhat le, hogy a gyártó válaszára vár, mert neki kötelessége jegyzőkönyvet felvenni és öt napon belül érdemi választ adni. (Persze öt munkanap)

    A törvények egyértelműen arra vannak írva, hogy a magánszemély érdekét védjék, és földtől elrugaszkodottak. Volt is bajom sokszor, amikor tudtam, hogy összetörtek valamit, mégis a gyártó méltányosságát kellet kérnem felém, mert nem tudtam volna bizonyítani az igazam.

Új hozzászólás Aktív témák