Új hozzászólás Aktív témák
-
mgoogyi
senior tag
válasz pvt.peter #2057 üzenetére
röviden:
polimorf osztályoknál van értelme, amikor specializálod a működését az ősosztálynak és minden leszármazottat kezelhetsz úgy, mint ha az egy ősosztálybeli objektum lenne.
pl. minden almát és körtét kezelhetsz gyümölcsként
pl. Akkor van ennek haszna, mikor van egy rakás valamilyen gyümölcsöd mondjuk egy halmazban és együtt akarod kezelni őket, mert pl. az adott helyzetben számodra nem lényeg, hogy milyen specializált gyümölcsről van szó.Amikor örökölsz, akkor a virtuális függvények mindig befigyelnek!
hosszan:
class Gyumolcs
{
...
virtual void print() {printf("gyumolcs")}
...
};
class Alma() : public Gyumolcs
{
...
virtual void print() {printf("alma")}
...
};
class Korte() : public Gyumolcs
{
...
virtual void print() {printf("korte")}
...
};
Gyumolcs * a = new Alma();
a->print(); //azt írja ki, hogy alma, pedig ez egy Gyumolcs pointer
/*mivel: a virtuális függvényeknél futási időben dől el (dinamikusan), hogy mi hívódik (megnézi, hogy valójában milyen objektumról van szó és annak a függvényét hívja - a háttérben egyébként van az objektumnak egy virtuális táblája és abból nézi ki, hogy mit kell hívni)
ha nem virtuális lenne a függvény, akkor fordítási időben (statikusan dőlne el, mit kell hívni és "gyumolcs" íródna ki)*/ -
modder
aktív tag
válasz pvt.peter #2057 üzenetére
Hali. Polimorfizmus (többalakúság, ugyanolyan ős típusú objektumok másképpen viselkedhetnek). Amikor több osztályod van, ami ugyanazokat a tulajdonságokat (metódusokat) definiálja, ezért közös ősből származik, de mégis minden osztály egy kicsit másképpen viselkedik, vagyis kicsit más az implementációjuk, viszont az interfészük (amit az osztály használója lát) megegyezik.
Most hirtelen a Java JDBC API jut eszembe:
//Create the connection using the static getConnection method
Connection con = DriverManager.getConnection (connectionURL);
//Create a Statement class to execute the SQL statement
Statement stmt = con.createStatement();Itt a DriverManager egy factory osztály, ami olyan Connection példányt ad vissza, ami adatbázis specifikus a szerint, hogy milyen adatbázis típus szerepel a connection URL-ben. A Connection csak egy interfész, minden konkrét adatbázis JDBC driver a sajátját specifikálja, és a konkrét, con változóhoz kötött példány lehet, hogy mondjuk MysqlConnection típus lesz. Itt a lényeg az, hogy a MysqlConnection a Connection-ből származik, és felülírja a Connection metódusait.
Ami fontos megjegyezni futás időben fog eldőlni, hogy melyik metódus fog meghívódni, mert fordításkor lehetetlen eldönteni a fenti kódrészletből, hogy a con változó konkrétan milyen osztály lesz.
C++-ban explicite ki kell írnod a virtual kulcsszót a függvény elé. Ha nem teszed ki, akkor is felülírhatod a metódust, de nem biztos, hogy azt az eredményt fogod kapni, amit vársz. Például
class A {
public:
void valami() { std::cout << "A"; }
virtual void virt() { std::cout << "A"; }
}
class B : A {
public:
void valami() { std::cout << "B"; }
void virt() { std::cout << "B"; }
}A b = new B();
b.valami(); // "A" fog kiíródni, mert valami() nem virtuális, tehát a változó "statikus" típusa alapján dől el, hogy melyik metódus fog meghívódni. A statikus típus pedig "A"B b = new B();
b.valami(); // itt a statikus típus "B", tehát "B" fog kiírodóni.Ezzel szemben
A b = new B();
b.virt(); // itt "B" fog kiíródni azért, mert a virt() függvény virtuális. futás időben a virtuális függvény táblából a program megnézi, hogy melyik konkrét függvény hívódjon meg. Mindezt a b változó futásidejű (dinamikus) típusa alapján, ami itt "B"Heterogén kollekciókban szokták hasznát venni, amikor (mint az első példában) egy közöt ős van, ami szolgáltatja az interfészt, de többféle implementációt tárolsz egy tömbben vagy listában. Amikor végigiterálsz rajtuk, hogy meghívd mindegyiken valamelyik metódusát, nem kell foglalkoznod a konkrét típussal, ami nagyban leegyszerűsíti a programozó munkáját. Ez annyira az általános elvárt működés, hogy Javában minden metódus virtuális. Ha nem akarod, hogy valamelyiket felül lehessen írni, akkor a final kulcsszót kell elé tenni.
Amikor egy osztályt kiterjeszthetőségre tervezel, ki kell választanod azokat a metódusait, amiket felül lehet majd írni, és virtuálissá teszed őket. Ezzel elég körültekintőnek kell lenned, mert egy felülírt virtuális metódus a származtatott osztályban el is ronthatja az alap működést.
[ Szerkesztve ]
-
Karma
félisten
válasz pvt.peter #2074 üzenetére
Az első variáció nem fordulna le szerintem (a new operátor mindig pointert ad vissza). A második se az azonos nevű változók miatt, de ettől elvonatkoztatva az első hívás A, a második B kellene hogy legyen.
A tárolási mód nem befolyásol semmit.
“All nothings are not equal.”
-
modder
aktív tag
válasz pvt.peter #2074 üzenetére
Szia, Karmának igaza van mindkét esetben. A heap vagy stack nem befolyásol semmit a virtuális függvények terén, a new operátor pedig tényleg hibát dobna az első esetben. Javítva:
A b = B();
b.valami();
// most vonatkoztassunk el attól, hogy ugyanaz a változónév
B b = B();
b.valami()(már régen c++-tam)
-
modder
aktív tag
válasz pvt.peter #2160 üzenetére
az eredeti példát kiegészítettem másoló konstruktorral:
http://pastebin.com/ryGfdzyzAmi egyébként ilyen egyszerű esetben nem szükséges, mert a nyelv csak byteról bytra lemásolja az eredeti objektumot inicializálásnál, tehát:
// copy konstruktor hívódik, amikor egy objektumot egy másik objektummal inicializálsz
Dog pajti2 = *makeDog();A nyelv átmásolja az egyenlőség jel jobb oldalán álló objektumot byteról byte-ra, vagy ha létezik, akkor a másoló konstruktor segítségével az egyenlőségjel bal oldalán lévő objektumba. Másoló konstruktor csak inicializálásnál hívódik meg, ami az új függvény deklarációja és egyből értékadás.
bővebben:
http://www.fredosaurus.com/notes-cpp/oop-condestructors/copyconstructors.html
(van példa kód, hogy mikor hívódik meg) -
amargo
addikt
válasz pvt.peter #2202 üzenetére
Új mellé korábbit nem raktam még, de 3 studio volt fent, amíg pár hete lenem szedtem a 9-est. A van javító funkciójuk a telepítőknek, azok újra beregisztrálnak mindent - ha az ég is úgy akarja.
“The workdays are long and the weekend is short? Make a turn! Bike every day, bike to work too!”
-
ToMmY_hun
senior tag
válasz pvt.peter #3140 üzenetére
Nemrég én is feltettem ezt a kérdést, de nem kaptam rá választ. Én Bjarne Stroustrup The C++ Programming Language 4th edition-t kezdtem el olvasni, eléggé frankó iromány. Kicsit száraz és nagy terjedelmű, cserébe alapos és a 11-es szabványnak megfelelő nyelvi elemeket használja.
[ Szerkesztve ]
C programmers never die, they are just cast into void.
-
Karma
félisten
válasz pvt.peter #3157 üzenetére
Onnantól kezdve, hogy eléírtad: sel =, már nem áll fenn a fordító eredeti problémája, miszerint egy ternary operator nem lesz statement akkor se, ha a két ága egyébként statementnek is megfelelne.
Egyébként szerintem ez nem egy logikátlan válasz a javactól.
“All nothings are not equal.”
-
EQMontoya
veterán
válasz pvt.peter #3692 üzenetére
Erre nincs szép megoldás.
Minden egyes alkalommal, amikor void*-ot castolsz valamire, egy éhező kisgyerek élve felfal egy kiscicát.
Ha egy függvény argumentuma void*, és az nem egy memóriakezelésért felelő függvény, akkor ott komoly tervezési hibák történtek. Minden egyes alkalommal, amikor egy ilyet lefordítasz, az univerzumban felsír egy feketelyuk és szegény Bjarne-nek kicsit szúrni kezd az oldala.
C++-ban void*-ot csak a gonosz azon teremtményei használnak, akik az ősi feketemágia (C) hívei továbbra is. Ha nem küzdünk ellenük, egyszercsak azt vesszük észre, hogy már nem tudjuk megállítani a világuralomra törésüket, és mindannyiunkat birkává fognak static_castolni. Ezt Te sem akarod, ugye?Same rules apply!
-
dabadab
titán
válasz pvt.peter #3692 üzenetére
"Tehát adott egy void* típusú pointer ami reprezentálhat több egymással semmilyen kapcsolatban nem álló típust ami szintén egymással semmilyen kapcsolatban nem álló interfész megvalósítása."
Hát, ez így első nekifutásra az "elbaszott design" c. kategóriába való, ezt szépen nem lehet megoldani.
DRM is theft
-
dobragab
addikt
válasz pvt.peter #3696 üzenetére
Jól értem hogy az a
void*
valami userdata, amit a callback regisztrálásánál megadhatsz, és amikor visszahívódik, akkor a callback megkapja? Mert akkor különböző callback-eket érdemes regisztrálni a különböző típusú user data-hoz.void A_callback(void * data)
{
A& a = *static_cast<A*>(data);
// ...
}
void B_callback(void * data)
{
B& b = *static_cast<B*>(data);
// ...
}
register_callback(A_callback, &a);
register_callback(B_callback, &b);Ha ez a helyzet, akkor még lehet rajta ezen túl is szépíteni, elsősorban annak függvényében, hogy a
// ...
részeknek egymáshoz van-e bármi köze. Ha mégsem, légyszí mutass valami példakódot, akár mockolt osztálynevekkel.Tudom, tudom, akasszak a tökömre egy lámpát, hogy sötétben is tudjak kaszálni.
Új hozzászólás Aktív témák
● ha kódot szúrsz be, használd a PROGRAMKÓD formázási funkciót!
- BMW topik
- Yettel topik
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- Nintendo Switch
- Samsung Galaxy Z Flip5 - ami kint, az van bent
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Eredeti játékok OFF topik
- Vezetékes FÜLhallgatók
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen