Új hozzászólás Aktív témák

  • bteebi

    veterán

    Nagyon magabiztos Musk. Ha mégse az EV irányba mozdul majd tovább a világ mondjuk 5, de inkább 10 év múlva, akkor spec. hatalmas bukta lesz.

    "A Biden-kormány egyébként nagy erőkkel szeretné bővíteni a töltési hálózatot, az államok 5 év alatt 5 milliárd dollárt kaptak 500 ezer EV-töltő kiépítésére a National Electric Vehicle Infrastructure program keretében"

    Ez az 500 ezer gondolom töltőfej akar lenni. Még ha úgy is vennénk, hogy 10-12 fej/töltőállomás, akkor is kb. 40-50 ezer állomásról beszélnénk. Az önmagában 200-250 km2-enként egy állomá, vagyis tulajdonképp kb. 15×15 km-es blokkonként egy állomás. A domborzatot, meg a lakosság eloszlását is figyelembe véve (Amerika nem kis része kb. lakatlan) ez valószínűleg bőven 10×10-es, de inkább 5×5-ös (lakott) blokkokon belüli legalább 1 állomást jelenthetne. Az meg már azért nem lenne annyira rossz.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • vicze

    félisten

    "Az EV-gyártók eközben átveszik a Tesla észak-amerikai töltési szabványát, így közelebb kerültek ahhoz, hogy ipari szabványként tekintsenek a megoldásukra (a Combined Charging System kárára)."
    A NACS ipari szabvány egész pontosan, SAE J3400 és a CCS ISO 15118 protokollját használja kommunikációra.
    És továbbra is kizárólag Észak-Amerikában használják, sehol máshol.

  • Shadowbull

    addikt

    válasz vicze #2 üzenetére

    "És továbbra is kizárólag Észak-Amerikában használják, sehol máshol."

    ès ez így is fog maradni a jövöben is, mert a NACS nem képes 3 fázisú AC töltésre.

    Pazarol a világ, én meg segítek neki.

  • Feketelaszlo

    senior tag

    válasz bteebi #1 üzenetére

    Tekintve hogy lassan 15 éve mainstream az elektromos autó ez a hirtelen másik irányba mozdulás egyre utopisztikusabbnak tűnik. Ami viszont nagyon is elképzelhető, hogy túlépítik a töltőhálózatot, mert a hatótáv parások rájönnek, hogy túlbecsülték a villámtöltési igényüket, nem örülnek ha a gyakori gyorstöltés csökkenti az autó értékét vagy csak kiábrándulnak az üres parkolókból ahol a láblógatáson kívül nem sok mindent lehet csinálni.

  • bteebi

    veterán

    válasz Feketelaszlo #4 üzenetére

    Lassan 15 éve... mi?? :F Model S 12 éve létezik, Model 3 pedig 7 éve. Előtte tudtommal nem volt sorozatgyártásban, "széleskörűen" elterjedt EV. És most maradjunk a tiszta EV-knél, és felejtsük el a hibrid bohócságokat. (A mild hibrid már-már konkrétan vicc.)

    A világon jelenleg kb. 40 millió EV van, vs. 1,47 milliárd jármű, vagyis az összes járműnek csak a 2,7%-a valamilyen elektromos. Az egyáltalán nem kevés, de nem is nagyon sok. A tölthetőségi problémák meg nyilván akkor fognak majd igazán kiütközni, amikor már elég sok EV lesz, úgymond elérik a "kritikus tömeget". Azért ez aligha pár éven belül lesz.

    De hogy 10 év múlva mi és hogy lesz, azt majd akkor meglátjuk. Én alapvetően próbálok bízni az EV-k sikerében, de elég nagy, sőt talán nem is feltétlenül megoldható/megkerülhető problémákat látok velük szemben. De ne legyen igazam. Nagyon ígéretes technológia, de bőven van még hová fejlődnie. Szerencsére ez egyelőre egész jól megy.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • vicze

    félisten

    válasz bteebi #5 üzenetére

    A Leaf továbbra is 2010 óta van gyártásban...

    "felejtsük el a hibrid bohócságokat"
    "A világon jelenleg kb. 40 millió EV van"
    Remélem tisztában vagy vele, hogy most így hirtelen beleszámolod a PEHV-eket is mert hirtelen kényelmes lett... BEV-k 1% alatt vannak bőven.

    Jelenleg továbbra is kizárólagosan törvényi és állami szabályozások támogatások miatt megy, anélkül szinte alig kellene valakinek, és igenis a PHEV a valós alternatíva, középtávon.

  • bteebi

    veterán

    válasz vicze #6 üzenetére

    A Leaf-re nem gondoltam, de a felvetés jogos. Mondjuk abból 2013-ig csak (?) 42 ezret adtak el (USA adat, azt találtam). Nem nagyon kevés, de sok vizet azért nem zavart.

    "Remélem tisztában vagy vele, hogy most így hirtelen beleszámolod a PEHV-eket is mert hirtelen kényelmes lett"

    Előtte azt írtam, hogy "vagyis az összes járműnek csak a 2,7%-a valamilyen elektromos". Szóval ja, tisztában voltam vele. És pont nem "így kényelmes", mert ugye épp azt akartam - volna - mondani, hogy még mindig milyen baromi kevés tisztán EV van, viszont nem lehet mindig mindenről nagyon könnyen/gyorsan adatokat találni; örülök, hogy legalább ezeket a számokat találtam. Nem voltak kifejtve a számok. Az 1,47 milliárdban is azt hiszem MINDEN jármű - pl. teherautó, busz, motorkerékpár - benne van, ami szintén nem szerencsés, mert engem elsősorban a személyautók érdekeltek volna. Csak ugye arra szintén nem találtam gyorsan adatot. (Nem főállású kommentelő vagyok, szóval azért tudományos kutatást nem akarok folytatni a nagyobb pontosság érdekében.) Ha tudsz jobb, szebb adatokat, természetesen szívesen fogadom, mert amúgy érdekel a téma.

    "és igenis a PHEV a valós alternatíva, középtávon."

    Fogalmazzunk inkább úgy, hogy talán, de leginkább majd meglátjuk. Mindenképp az a legkényelmesebb megoldás jelenleg, de se nem olcsó, se nem túl gazdaságos. Sőt, igazából baromi drágák. A felára sok millió lehet, normális felszereltséggel már inkább 20 milla felettiek, mint alattiak (bár mostanában egy kicsit olcsóbbak lettek, leginkább az akciók miatt). A többmilliós felár pedig felvet kérdéseket. Mert nagyjából átlagos, de kevésbé átlagos használat mellett soha nem hozza vissza az árát - sőt, a bonyolultabb hajtáslánc idővel mindenképp drágább szervizeket fog eredményezni, ami a minimális üzemanyag-megtakarítást jó eséllyel közel egy az egyben el fogja vinni.

    Szóval akkor már inkább egy olcsóbb (B)EV, mondjuk egy Tesla. Használtan most már vannak 10 milla alatt is, de ugye 17 millió körül már vannak újonnan is, ami nagyjából a beugró egy PHEV-nél, legyen az akár egy sima S-Max. A tiszta EV-t legalább némi eséllyel tényleg tudod "gazdaságosan" használni (pl. otthoni napelemről - mi most arra gyúrunk). Ha nem mész nagyon hosszú távokat egyhuzamban, csak nagyrészt ingázol, akkor sokat lehet fogni vele. Ha lesz pl. Teslánk ÉS napelemünk, akkor havi kb. 50 ezret spórolhatok majd csak a munkába járáson, az meg már azért tétel. (Ha nem lesz napelem, akkor azért kevesebbet.)

    Nekem amúgy tényleg fogalmam sincs, hogy mi lesz a távolabbi (10+ év) jövőben. A (B)EV is működhet, talán a PHEV is. ICE minden bizonnyal akkor már ha nem is csak mutatóba lesz, de azért arányaiban jóval kevesebb lesz belőle. De hogy lesz-e bármi más alternatíva (a hidrogént mondogatták - amire meg sokan azt mondják, hogy már pedig az pont nem, pedig talán de), azt most még nem tudni. Jóval nagyobb akkus energiasűrűség, jóval nagyobb hatótáv, kisebb össztömeg, gyorsabb, és jóval sűrűbb töltőhálózat kellene a BEV-ekhez, és gyorsabb otthoni töltés is, amit bírnia kellene kezelnie a hálózatnak.

    De mibű' lesz majd szuperakku? Lítiumból? Lesz abból elég? Ha lesz is, akkor nem lesz még sokkal drágább?? Vagy valamilyen szilárdtest akkumulátor lesz lítium nélkül, vagy esetleg valami egészen más?? Ha pl. nátriumos akku (is) lesz, akkor mi lesz az energiasűrűséggel? :U Szóval azért vannak még kérdések. Kőolaj meg földgáz azért még egy darabig lesz. Valószínűleg tovább, mint lítium.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • vicze

    félisten

    válasz bteebi #7 üzenetére

    Most nem említem meg, hogy Toyota '97 és 2003 között forgalmazott RAV4 EV-t, majd megint 2012 és 14 között. Mert a Toyota nem csinált EV-t, bla bla bla...

    A BEV nem zavar sok vizet általánosan a fogmarlomban lévő járművek tekintetében, mert az arányuk még minding kicsi. Ráadásul, a világ lakosságának kevesebb mint fele számára elérhető egyáltalán.

    "Szóval akkor már inkább egy olcsóbb (B)EV, mondjuk egy Tesla."
    Az olcsótól messze van, de jelenleg azért van mocskosul leárazva(-40%), mert lassan 100e drab rohad a Teslán, mivel nem veszik. Az a réteg aki megengedheti magának ezt a luxust telítődik ezért, az EV piac nagyon gyorsan zsugorodhat.

    Új MG EHS 11,5m, Niro PHEV, 14m, C5 15m, stb... Nem, azonos BEV nem olcsóbb.

    "Ha lesz pl. Teslánk ÉS napelemünk, akkor havi kb. 50 ezret spórolhatok"
    Tehát hány milliót is adsz ki extrában, és mikorra térül meg? :U 30-40év, soha? Ugye kpben veszed és nem 10+%-os kamatra? Ugye? 50e-ben benne van a törlesztő?
    Kb. sohanapján térül majd meg, a spórolás egy illúzió.

    "ICE minden bizonnyal akkor már ha nem is csak mutatóba lesz, de azért arányaiban jóval kevesebb lesz belőle."
    Az EV nem a környezetről szól, hanem, hogy még többe kerüljön a közlekedés, és minél több pénzt lehessen lehúzni az emberekről. Az állami támogatásokat az adófizetők fizetik és többnyire tehetősebbeknek(szokásos szegényektől el gazdagoknak oda). Nagyon remélem, hogy ez nem fog a végtelenségig működni.

    "Kőolaj meg földgáz azért még egy darabig lesz. Valószínűleg tovább, mint lítium."
    Azzal ugye tisztában vagy, hogy lítium nem ég el és 100%-ban újrahasznosítható? Tehát nem fogyunk ki belőle soha. A nem hordozható tárolókba pedig teljesen felesleges és kisebb sűrűségű lítium mentes megoldások is megfelelőek.

    A PHEV egy olyan alternatíva, ami megszünteti a szennyezés 80-90%-át, mivel a napi átlag utak túlnyomó többsége kisebb mint az EV hatótáv. A városokban szinte csak azt használod, így a helyi szennyezés problémáját is megoldja. A CO2 kibocsájtást fentiek miatt ugyan úgy lényegesen csökkenti.
    Még egyszer az egésznek 0 köze van a környezethez, mivel a személyi autózás csak a CO2 kibocsájtás 15-20%-ka, és ezt pórbáljuk iszonyatos összegekkel csökkentei, úgy, hogy még több CO2-t bocsájtunk ki... :U Összességben csak a közlekedés drágul, még a normál benzines is.

  • bteebi

    veterán

    válasz vicze #8 üzenetére

    "Most nem említem meg, hogy Toyota '97 és 2003 között forgalmazott RAV4 EV-t"

    Prototípusok meg nyilván még korábban voltak, minden bizonnyal több gyártónál is, de egyik létezését se venném a mainstream kategóriába. Mert amúgy az originált kommentben, amire válaszoltam, a mainstreamről volt szó, és nem másról. (Amúgy szerintem eleve az egy jó kérdés, hogy egyáltalán már most lehet-e mainstreamről beszélni - minden bizonnyal igen.)

    ""Szóval akkor már inkább egy olcsóbb (B)EV, mondjuk egy Tesla."
    Az olcsótól messze van"

    Nyilván messze van, de egy jobban felszerelt Ford S-Max, egy Kia Sorento, vagy egy Nissan X-Trail PHEV is drágább attól. Használtan meg megint csak ott vagy, hogy egy BEV - amiknek amúgy brutál nagy volt az értékvesztése - már-már olcsóbb, mint egy ICE/PHEV. És pl. pont a Tesla - legalábbis az én szememben mindenképp - sok tök jó fícsört is nyújt (ideértve többek között a minden hűtést-fűtést meg a napfénytetőt is).

    ""Ha lesz pl. Teslánk ÉS napelemünk, akkor havi kb. 50 ezret spórolhatok"
    Tehát hány milliót is adsz ki extrában, és mikorra térül meg? :U 30-40év, soha? Ugye kpben veszed és nem 10+%-os kamatra? Ugye? 50e-ben benne van a törlesztő?
    Kb. sohanapján térül majd meg, a spórolás egy illúzió."

    Épp ez a lényeg, lásd fentebb. NEM adok ki rá extra pénzt. Vagyis nem többet, mintha ICE-t vagy PHEV-et vennék. A konstrukció ugyanaz lenne. Zseb vagy hitel, de inkább zseb. Autót nagyon nem szívesen vennék hitelre, már csak a kötelező Casco (akár évi félmillánál is több), meg persze a brutál magas kamatok miatt se. 0% körüli THM-nél már lehet, hogy elgondolkodnék rajta, mert alapvetően nem hülyeség a Casco. :)

    Napelem pedig mindenképp lesz, mert nem egy potenciális EV vásárlás miatt rakatunk fel (hanem leginkább a majdani hőszivattyú miatt is), az már csak a ráadás lehetne. Ráadásul a házunk értékét is növelné. És igen, az 50 ezer az tisztán spórolás lehetne. De ha az az 50 "csak" 30-40 ezer, mert kell időnként hálózatról is tölteni akár otthon, akár Superchargeren, akkor is relatíve jól, vagyis jobban jártunk. Pláne úgy, hogy az a havi 50 ezer CSAK a munkába járáson való spórolás lenne, minden más nélkül. De éves szinten csak az lenne 600 ezer, 10 év alatt pedig 6 millió. Jelenlegi benzinár mellett, ami valószínűleg majd tovább fog nőni.

    Persze sok más aspektusa van még a kérdésnek (KGFB, Casco ára, szervizköltségek), amikkel teljesen tisztában vagyok, de egy autóvásárlást nem CSAK az anyagi oldalról lehet, avagy kell nézni. Nem azért nincs pl. Ferrarim, mert kicsi a csomagtere meg sokat fogyaszt, ráadásul el se férne benne a 2 ovis gyerekem, akikkel még fenn is akadnék az ovinál lévő szar minőségű úton. Ha csak anyagi oldalról nézném, akkor még a nemsokára 19 éves szívó benzines Mazda 6-omat is eladnám, hogy vegyek helyette egy 2x éves Swiftet, mert azt még olcsóbb üzemeltetni. :U

    "Azzal ugye tisztában vagy, hogy lítium nem ég el és 100%-ban újrahasznosítható? Tehát nem fogyunk ki belőle soha."

    Hidd el, vegyészként felmerült bennem is. ;) Csak ugye ott van a probléma ezzel, hogy (fiktív számok, csak a példa kedvéért!) ha ahhoz, hogy akár csak 500 millió, még csak nem is 1,5 milliárd EV legyen, kell mondjuk ~~30 millió tonna Li, viszont ha a Földön itt-ott-szétszórtan van összesen 12,5 millió (fiktív!), akkor spec. pont tök mindegy, hogy a már most lévő mindenben van 5 millió tonna, amit újra is tudsz hasznosítani, mert egyszerűen nem lenne elég lítium csak az autókhoz se. :U (Persze ha csak 10 millió tonna kell, akkor már jó vagy.) És ugye lítium nem termelődik, és magától nem is jön ki az akkuból, mint ahogy az ércekből se.

    Kőolaj és földgáz viszont folyamatosan keletkezik (bár a felhasználáshoz mérten közel sem elegendő mennyiségben, meg nem gazdaságosan kitermelhető), ráadásul még mindig több évtizedre való kitermelhető mennyiség van belőlük.

    "Kőolaj meg földgáz azért még egy darabig lesz. Valószínűleg tovább, mint lítium." - Ezzel csak azt akartam kifejezni, hogy a lítium kitermelése már talán 10 vagy 15 év múlva is probléma lehet (nem hozzáférhető, nem gazdaságos kitermelni, stbstb.), ergo hamarabb "elfogyhat", mint a még pár 10 évig kitermelhető kőolaj.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • vicze

    félisten

    válasz bteebi #9 üzenetére

    "Ford S-Max, egy Kia Sorento, vagy egy Nissan X-Trail PHEV is drágább attól"
    Egyik se Model 3 kategória, hanem jóval nagyobb. Almát körtével. (Lovat a pónival...)

    "Vagyis nem többet, mintha ICE-t"
    Többszörösét adod ki még minding, csak direkt ferdíted a számokat, hogy ne úgy tűnjön, mintha... :U

    "És igen, az 50 ezer az tisztán spórolás lehetne"
    Mondjuk úgy, hogy ennek a matekját több mint nehéz elhinni.
    17+5+1,5 (OFF)(tárolás nélkül, az még 5 milla, így este nincs kocsi töltés olcsón)(/OFF), az 23,5. 600e az évi spórolás állításod szerint, az 39év megtérülés... az elég utópisztikus 50e havi spórolással.

    "autóvásárlást nem CSAK az anyagi oldalról lehet, avagy kell nézni."
    Amikor valaki megpróbálja indokolni miért költ luxus termékre. :D Nyilván ezt sokan engedhetik meg maguknak.

    "Jelenlegi benzinár mellett, ami valószínűleg majd tovább fog nőni."
    Szerencse, hogy az energia árak se nőnek, mivel miből is termeljük az energiát még minding?

    "viszont ha a Földön itt-ott-szétszórtan van összesen 12,5 millió (fiktív!)"
    88 milliót becsülnek a Földön, ebből jelenleg 22millió bányászható gazdaságosan(de ezen becslések óta volt több új lelőhely), de ez ugye változik az árral, ahogy olaj esetében is. Mivel már most van lítium alternatív sóapapú aksi autókban, ezért elég esélyes, hogy a lítiumos autók maradnak a prémium kategóriában, míg a kis és közép megy át sóapapúra, és ezekből kell több napi közlekedéshez, ahogy energia tárolásra is az a logikus. Így a lítium elfogyásától a legkisebb mértékben se tartanék. 2023-ban 180k tonna kitermelés volt, és 10millió BEV lett legyártva, tehát 1millió tonna 50 millió, 10 millió, 500, 20 pedig 1 milliárd autó, úgy hogy másra is jut. 1,5milliárd jelenleg a kocsik száma, szóval a jelenlegi lefedéséhez, még 10 tonnához kell kitermelés.
    De az szintén egy illúzió, hogy minden ICE le lesz cserélve, nem hogy 10, de 50éven belül se, ha egyáltalán bármilyen csere megtörténik, ami inkább fog az olaj elfogyásán múlni, mint az elektromos autókon.

    "Kőolaj és földgáz viszont folyamatosan keletkezik"
    Aha, akkor gondolom nyomunk egy hibernálást 10-15 millió évre hogy megint legyen olaj? :U

  • hunluki

    senior tag

    válasz vicze #6 üzenetére

    +1 a PHEV-re, 2020 óta járok egy amperával és telitalálat. Előző autómat sikerült eladni 1M-ért, az ampera használtan volt 3,4M amire még akkor rálocsolódott 400k hogy tényleg szép állapotban legyen (futómű, fékek, hűtőközeg, egyéb kopó-fogyó).

    Melóba járás napi 2x30km, ez kijön kényelmesen villanyból, főleg úgy hogy melóhelyen tudok ingyen tölteni, illetve itthon is fent van a napelem (2M volt cakli, támogatással lehetett volna ingyen is de nem bíztam a rendszerben). Ez előtte havonta olyan 30-40 rugó körül volt.
    Napelem többcélú, két klímát is működtet amivel a téli fűtésköltségemet tudom minimálisra venni plusz nyáron se döglünk meg.
    Csak hogy legyen összehasonlítási alap, a napelem előtt fűtésre havonta elment télen 50-60k, klímás fűtéssel az egész télre került 20k-ba a gáz. A két klíma 2x230k volt.

    Szerintem a PHEV torony magasan a legjobb megoldás, útjaim 90%-át letudom tisztán villanyból, de ha üres az aksi akkor is hibridként 6 literrel eljárok vegyesbe, nincs hatótávpara, az autó tökéletes gyerekek oviba hordásától kezdve horvátországi nyaralásig mindenre.
    Kötelező+casco éves szinten 200k ami szintén nem egy dráma, évente kötelező olaj/szűrők/stb 20-25k. Kb 1 hónapja voltam az éves szervizben, autóban 202 ezer km van, a motorja bontatlan, az aksija 90%-os.

    Igazából az autógyártók gyártanak manapság szemetet, ha egy 2012-es autó ezt tudja akkor a technika igenis működik, csak nem cél hogy ilyen autókat gyártsanak, inkább megy a jelképes villanyhajtás a sokszáz lóerős benzinmotor mellé hogy beleférjenek a kibocsátási normákba.

  • bteebi

    veterán

    válasz vicze #10 üzenetére

    "Egyik se Model 3 kategória, hanem jóval nagyobb. Almát körtével."

    Rajtad kívül ki beszélt egyértelműen a Model 3-ról?? :U Én nem. Egyszer se nem. Nézd vissza nyugodtan. ;)
    A Model Y is alig több, mint 17 milla (17,9), és bár a Model 3 se kicsi (kb. 470 centis szedán - akkora, mint a kombi Mazdám), de az Y-t, ami ugye (crossover) SUV, sokan kifejezetten nagynak, tágnak mondják. A 475 centijével pedig amúgy hosszabb, mint a 468 centis, jóval nagyobb X-Trail. ;)

    Egyébként a Model 3 se kicsi, de nem SUV, és nem is MPV. A fenti példákat (pl. Sorento) pedig kizárólag azért írtam, mert nekem alapvetően egy 7 személyes autó kellene. (A 3 gyerekünkkel még pont elférnénk egy sima kombiban is, de legalább néha jó lenne +1, vagy akár +2 hely.) Az meg amúgy van, vagy legalábbis volt a Model Y-ból is, bár Európába sajnos nem került :(. Mondjuk sokat szidták a 7 személyes változatát, de amúgy az a legtöbb MPV-re is igaz, hogy 7 személynek rossz. Ahhoz, hogy kényelmes legyen és némi csomagtér is maradjon, 5 méter fölötti hossz, mondjuk 505-510 centi kell. A legtöbb nagynak nevezett MPV pedig 465-480 centis.

    A Ford S-Maxból az első generáció 477 centis volt (Model Y + 2 cm), a második generáció pedig 480 körüli (1st gen + 3 cm, Model Y + 5). Azért nem sokkal nagyobb.

    Itthon 7 személyesnek a Teslák közül sajnos csak az Model S meg az X elérhető, azok újonnan valóban jóval drágábbak, de használtan most már 15 millió körül is vannak, ami egyébként már alig drágább, mint egy használt, viszonylag új PHEV. (De mint ahogy írtam, egyáltalán nem muszáj nekünk egy 7 személyes autó, "csak" jó lenne.)

    ""Vagyis nem többet, mintha ICE-t"
    Többszörösét adod ki még minding, csak direkt ferdíted a számokat, hogy ne úgy tűnjön, mintha... "

    Többszörösét??? Te elvileg egy értelmes ember vagy, de itt komolyan mi a f.ról beszélsz?? :F Egy "átlag jó" ICE kombi (NEM prémium! pont nemrég konfiguráltam össze 52 millióra egy EV BMW kombit), pláne mondjuk egy mild hibrid is kerül 13-16 millióba (a nem alap Mazda 6 pl. kb. 13-15 millió volt, de egy S-Max is nagyjából annyi volt). Egy PHEV S-Max pedig már 17 millánál kezdődik, de benéz 20 fölé is. Akkor mégis mennyivel olcsóbbak, mint egy "alap" Model 3/Y? :U (Amik felszereltségben már ugyanazt tudják, mint a Long Range/Performance, és sok esetben többet, mint sok konkurens.) Valóban megállja a helyét a többszörös különbség akár egy ICE-hoz képest? :U

    De egy PHEV Sorento is kb. 20-23 millió volt, és az X-Trail is talán 17-20. Szóval ja, mint sokkal olcsóbb. :U

    És igen, nyilván vannak érdemben drágább EV-k, pl. a fentebb is említett BMW, de akár Mercedes EQS, vagy Lucid Air, de nekem azok ugyanúgy tök irrelevánsak, mint a prémium ICE-ok. Én csak azt nézem, hogy egy fix összegért milyen autót kapok milyen tudással, és azt mennyi fenntartani. És ezekben nálam nem áll rosszul a Tesla. És tudom, hogy kb. 200k hozzá egy kilincs.

    "És igen, az 50 ezer az tisztán spórolás lehetne"
    Mondjuk úgy, hogy ennek a matekját több mint nehéz elhinni.
    17+5+1,5 (OFF)(tárolás nélkül, az még 5 milla, így este nincs kocsi töltés olcsón)(/OFF), az 23,5. 600e az évi spórolás állításod szerint, az 39év megtérülés... az elég utópisztikus 50e havi spórolással.""

    Napelemünk a napelemes pályázat keretein belül lesz, 6 kWp és 10 kWh akkumulátor, mindez 1,7 millióba kerül nekünk (amúgy meg 5-be). Ennyit még nekünk megér(t). Talán 2 évvel korábban ~10 kWp-re kaptam 5 millió fölötti ajánlatot. Na az nem érte volna meg, nem is lett. És nem egy jövőbeni esetleges (PH)EV beruházás miatt vettük-vesszük, hanem leginkább a leendő (legkésőbb jövőre) hőszivattyúnk miatt. (Meg egyébként a ház értékét is növeli.) Egy (PH/B)EV már csak a ráadás lehetne, de túlzottan nem szempont.

    Most még amúgy mindig egy lakásban lakunk, és az utcán parkolnak az autóink. Az új(abb) - sajnos (nekünk) nagyon drágává váló - házunkban viszont lesz majd garázs is. Gondolom logikusan majd a teljes ház árát is adjam hozzá egy esetleges leendő új(abb) autó bekerülési költségéhez - persze szigorúan csak akkor, ha nem ICE lesz -, hogy még inkább kijöhessen az neked, hogy a büdös életben nem térül meg anyagilag nekünk az, hogy jobban, kényelmesebben fogunk élni? :U

    Ahogy már írtam korábban, egy 19 éves Mazda 6-osom van (nagyon szeretem, elég tágas és kényelmes... de azért csak 19 éves), szóval jó lenne helyette egy újabb autó. Mindent belevéve persze gazdaságosabb aligha lesz leginkább a jóval magasabb vételár miatt., mert ezt még 1,25 milláért vettem 2020-ban, relatíve olcsók voltak a szervizei (és nem is volt belőle nagyon sok), csak mivel szívó benzines, ezért városban vagy 10 litert simán benyel. Szerencsére keveset megyek vele városban, de 8,5-9, télen inkább 9-9,5 liter körül így is fogyaszt, néha 10 fölött is. Nekem ez így átlagban kb. 55-60 Ft/km, és lesz sokkal drágább is, ha az OPEC meg mondjuk Irán úgy akarja. A 600 ezres spórolás pedig - mint ahogy talán többször is mondtam már - CSAK az ingázáson lenne. Amint megyek vele bárhova máshova, akkor nyílni fog az olló. (Legalábbis a Mazdámhoz képest mindenképp, de majdnem bármilyen nem BEV-hez képest is. Csak a nyílás mértéke változik.) Ha pedig nem napelemről, hanem épp pénzért töltenék otthonról, akkor 16 kWh/100 km-rel (higgadt lábú vagyok) és 70 Ft/kWh-val, tehát a rezsidémon nélküli árral számolva is megállnék kb. 10-11 Ft/km-nél. Ami minimálisan kevesebb, mint az 55-60.

    ""autóvásárlást nem CSAK az anyagi oldalról lehet, avagy kell nézni."
    Amikor valaki megpróbálja indokolni miért költ luxus termékre. :D Nyilván ezt sokan engedhetik meg maguknak."

    Egy új(abb) autó most már valóban elég nagy luxus sokaknak, de mi közel sem luxusautót vennénk, és nem is feltétlenül újat. Egy luxusautó (Rolls-Royce, Bentley) amúgy nagyjából 50 milliónál kezdődik, de egy prémium (ami <> luxus; pl. Audi, BMW) is simán lehet 30-40 milla, vagy akár több is. Nekem meg már 10 millió, egy luxusautó aljának az ötöde is nagyon sok pénz, amennyit amúgy már szintén nem szívesen adnék ki egy autóért (egyelőre nem is tudnám). De egyébként pont nem érdekel, hogy másnak ki mire futja vagy sem. Max. sajnálom azt, aki nehezen tud megélni, de megpróbálok nem irigykedni. (Pedig ahol most dolgozom, a tulajéknak nagyon sok és nagyon burzsuj autói vannak. Majdnem minden nap másmilyet lehet látni. De ez van.) Felesleges és hülyeség. Sajnos azért nekünk nem megy nagyon a szekér, de azért megyeget. Keményen megdolgoz(t)unk azért is, ami van, és azért is, ami lesz. Alkalmazott vagyok, nem pedig Kozsó. Nem keresek igazán sokat. Sőt valószínűleg annyit se, mint a korábban nálunk dolgozó kőművesek. Autó fronton jelenleg ugye a többször is említett 19 éves Mazda 6 van, meg egy 17 éves SX4. Irigykedj b+, van min. :P A kettő együtt több mint kettő (2) milliónkba fájt 3-4 éve (nem egyszerre vettük őket).

    ""Jelenlegi benzinár mellett, ami valószínűleg majd tovább fog nőni."
    Szerencse, hogy az energia árak se nőnek, mivel miből is termeljük az energiát még minding?"

    Jó Viktorunk megvédi a rezsinket! :R Ez a 2/3 egyik legfontosabb alappillére. Szilárdabb, mint az alkotmány. Nem számít, ha éhendöglünk, vagy ha diktatúra lesz, de legalább az áramszámla nem nőtt a Gyúrcsányi óta. :R

    Nekünk amúgy pont lesz napelemünk, a házunk pedig nagyjából passzívház szintre van szigetelve, úgyhogy közvetlen felhasználásra - tehát energiaként - sokkal kevésbé fog minket érinteni az energiaár esetleges változása. De majd érint úgy, hogy a farhát drágább lesz, mint pár hónappal korábban a csirkemell, meg hogy annyiba fog kerülni egy vizes zsömle, mint 2 évvel azelőtt egy kiló kenyér.

    Egyébként hasonlítsd össze - magánszemélyekre nézve! -, hogy hogyan változott az elmúlttízévben a háztartási energia (elektron és metán) és a folyékony szénhidrogének ára. Pont az üzemanyag ára volt sokkal inkább volatilis, ami azért vicces, mert ugye a benya az alapesetben pont hogy kondenzált fázis.

    "88 milliót becsülnek a Földön, ebből jelenleg 22millió bányászható gazdaságosan(de ezen becslések óta volt több új lelőhely), de ez ugye változik az árral, ahogy olaj esetében is."

    A lényeg csak annyi lett volna, hogy simán ütközhetünk a lítiummal is korlátba, vagy legalábbis gondokba, még a te számaid mellett is. Ha nem fogunk, akkor az egy jó dolog, és én alapvetően ezt támogatnám. Amúgy spec. ha 1 milliárd EV-vel számolnánk (az összes jármű 2/3-a), és 60 kiló lítiummal EV-nként (a Tesla fogalmamsincsmelyikre ezt találtam, talán az S volt), akkor az már 60 millió tonna lenne, vagyis ~3×jelenleg gazdaságos. És már az odáig vezető úton is nyilván sokkal feljebb menne a lítium ára, mint ahogy azt megtette már korábban is.

    Ha az általad hozott 180k tonna és 10 millió BEV valóban helytálló, akkor egy-egy autóba talán ~15 kg lítium kerülhetett. Ez visszaszámolva átlag ~~25 kWh körüli akkumulátor lehetne, tehát nagyjából Dacia Spring (kiindulva abból, hogy az a kb. 60 kg 100 kWh-hoz elég). A BEV-ek nagy része gondolom Kínában és Kínába készül, azoknál el tudom képzelni a mini akkukat. De az számomra nem túlzottan érdekes, mert használni is szeretném az autómat, legalább néha.

    ""Kőolaj és földgáz viszont folyamatosan keletkezik"
    Aha, akkor gondolom nyomunk egy hibernálást 10-15 millió évre hogy megint legyen olaj?"

    Vajon mit jelent az a szó, hogy folyamatosan? :U Továbbra is nagy a biomassza tömeg, növények és állatok pedig többek között 387549 és 26137 éve is pusztultak el, sőt minden nap történt és történik ilyen, szóval nem csak a holnap elpusztuló kékbálna teteme számít majd bele a leendő kőolajba. De ez is olyan dolog, hogy mindig vannak/lesznek új mezők, és változik az is, hogy mi az, amit most már megéri kitermelni. Ettől függetlenül a jelenlegi formájában, vagyis a jelenlegi ütemben nem lehet majd a végtelenségig kitermelni a kőolajat, de remélhetőleg nem is fog kelleni. Alternatív energiaforrások, részben a megújulók is egyre inkább besegítenek, a valós megoldást meg majd talán a fúzió hozhatja valamikor.

    "De az szintén egy illúzió, hogy minden ICE le lesz cserélve, nem hogy 10, de 50éven belül se, ha egyáltalán bármilyen csere megtörténik"

    Nyilván nem lesznek teljesen lecserélve. Nem is lehetne mindenhol, vagy "csak" nem lenne értelme. De már az bőven jó, ha a személyautók legalább 2/3-a valamilyen fajta EV lesz. És lehetőleg BEV, megfelelő akkukkal és ahhoz kiépített sokkal jobb infrastruktúrával.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • vicze

    félisten

    válasz bteebi #12 üzenetére

    "A Model Y is alig több, mint 17 milla (17,9)"
    Aha, a 17,9 az 17-nek kerekíted, akkor értem, honnan jönnek a matek problémák...
    Feladtam. :R

  • bteebi

    veterán

    válasz vicze #13 üzenetére

    Továbbra se értem, hogy mi bajod van/lett. Szerintem semmi sértőt, bántót nem írtam, erre neked az egész kommentemre egy ilyen kicsinyes, szánalmas kötekedés az egyetlen "érvelésed"? :F :( No offense, de ettől tényleg többet néztem ki belőled. Sajnos látszólag tévedtem. Ha elfogynak a valós érvek, de megmarad a sértettség, akkor jöhetnek az ilyen benyögések. Komolyan, mint az oviban. Valószínűleg erre már nem csak válaszolni nem fogsz, hanem elolvasni se fogod, mert az kényelmesebb az érthetetlenül sértett egódnak.

    Az mindenesetre nagyon vicces, hogy pont te jössz a matekkal, amikor szerinted egy BEV többszörös áron van egy ICE autóhoz képest. :U A "többszörös" az szerintem minimum 2. De mivel velem ellentétben te jó vagy matekból, ezért gondolom ezzel tisztában voltál te is. Egy új Tesla Model 3/Y 17-18 millió Ft. És mivel ugye almát az almával, ezért légyszi mutasd már meg azokat az ICE tömegeket, amik maximum 8,5-9 millióért legalább 460 centisek, panorámatetősek, bőr ülésűek (nyugodtan lehet "vegán bőr" is), elég jó menetdinamikával (legalább 200 LE-s motor), legalább 8-10 hangszórós, jó minőségű audiorendszerrel (a Model 3 elvben 17 hangszórós), és legalább 1 nagy (10"+) érintőkijelzővel (a Model 3-ban most már ugye hátul is van egy kisebb), ülésfűtéssel-hűtéssel és digitális klímával rendelkeznek. Amennyiben a "több" az mondjuk 3, akkor jöhet ugyanez 6 millió alatt is. ;) Persze újonnan. Ne kímélj, mert valószínűleg a leendő autómról beszélnénk. :) Tőlem lehet Suzuki, Skoda, urambocsá' Dacia is, de újonnan, és nagyon hasonló tudással.

    Az újabb kötekedésed alapjául szolgáló 17,9 millió amúgy 17.894.900, ami +5,26% a kerek 17 millióhoz képest. Amúgy nem azt mondtam, hogy a Model Y kerül 17 millióba, sőt még csak a Model 3-ra se állítottam (ami egyébként 17.056.900, 17 millió Ft + 3,3 ezrelék), hanem igazából csak azt írtam, hogy "17 millió körül már vannak", amibe a 17,9 szerintem még pont belefér. Szövegértés ugye. ;) De még az az 5,26% is arányaiban csak annyi, mintha a kedvenc, 55 Ft-os zsömlédet 57,89 Ft-ért vennéd meg. Nem elhanyagolható különbség, de nem ez a meghatározó. Se kicsiben, se nagyban. Hanem az előtte lévő 5-10 millió, vagy épp 15-30 Ft.

    A lényeg, hogy 17 millió körül már lehet kapni Teslát. Újonnan. Használtan meg már majdnem feleannyiért is, amennyibe egy nem nagyon rossz ICE - még csak nem is egy PHEV! - is legalább kerülne. Az nagyjából egy nem nagyon leharcolt, pár éves ICE S-Max ára; gyakran többe kerülnek, mint 3-4 éve újként. Amúgy egyáltalán nem vagyok Tesla fan. Egy Lucid Airt inkább vennék (de most még egyébként egy használt Teslára se futná :DDD ), de gondolkoztam más márkákon is (beleértve többek között a BYD-t, a Mercedest és az Audit is). Jelen ismereteim alapján, minden számomra releváns fícsört figyelembe véve nekem összességében a Tesla a legszimpatikusabb. Ha sok pénzem lenne, akkor mondjuk nem azt vennék, legfeljebb azt is.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

Új hozzászólás Aktív témák