XCOM 2 teszt (Xbox One)

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: | 2016-11-07 09:00

A PC-exkluzív új XCOM egy bő fél évvel később valahogy mégis létre tudott jönni Xbox-ra, hála a gyors technológiai fejlődésnek. Szerencsére konzolokon is jól muzsikál.

[ Új teszt ]

Az idegenek köztünk járnak

Annak idején, mikor bejelentették az XCOM második felvonását, egyúttal a 2K le is tette a kisdobos esküt, hogy a fantasztikus és egyben futurisztikus körökre osztott science fiction stratégia csak a személyi számítógéppel rendelkező játékosok kiváltsága lesz. Már akkor is messziről bűzlött a dolog, elvégre kifogástalanul tudták portolni konzolokra a 2012-es XCOM Enemy Unknownt is, így senkit sem lepett meg mikor a 2K Games júniusban közölte, hogy konzolokra is meg fog jelenni a második felvonás.


[+]

Az XCOM 2 kifogástalan folytatás tudott lenni, hiszen nem csak az alap felállást sikerült újszerűvé tenni, de a játékmeneten is sikerült úgy csavarni párat, hogy szinte egy teljesen új alkotáshoz lehetett szerencsénk. Az emberiség elbukott az idegenekkel szemben és a korábbi globális összefogás átment elkeseredett gerillaharcba, ami így keményebb kihívást és mélyebb stratégiázást eredményezett. A Firaxis Games megmutatta, hogy ért a szakmájához és a lehető legtávolabb áll tőlük a rókabőrnyúzás, nem a kiadó nyomására készítettek egy újabb körökre osztott stratégiázást. Természetesen rengeteg elem visszaköszön az elődből, de a fejlesztés és kutatás a legalapvetőbb tényezők, melyek mellett a mozgó bázisunk (Avenger) olyan fegyvertény, ami máris más megközelítést ad a stratégiai térképen zajló eseményeknek. A globális ellenállás megszervezése, az idegenek uralmának megtörése és az emberiség elpusztításának megakadályozása szakad a játékos nyakába.


[+]

Az XCOM 2 történetében kialakult helyzet igazán arrogáns módon gyakorol nyomást a játékosra, aki még a normál fokozaton is kénytelen lesz többször nekikezdeni a játéknak, míg felfogja, hogy átrendeződtek az erőviszonyok. Ahhoz, hogy eredményesen vegyük fel a küzdelmet az idegenekkel, el kell fogadnunk, hogy az idegenek állandó fölényben vannak. Erre az alkotók nem csak új dögökkel, de feszélyező időkorlátokkal is ráerősítenek. Így már nem elég a jól megalkotott taktikai támadásokra odafigyelni, de a harcok során el kell fogadnunk a veszteségeket és meg kell tudnunk küzdeni az idő frusztrálóan gyakorlatoztató jelenlétével is. Hiába legfontosabb a fejlett egységek jelenléte, rendszeresen kell újoncokat toboroznunk, hiszen a kimenekítő repülőről lekésett specialisták, az elesett bakák rendre megnehezítik a dolgunkat. Az állandó döntéshozás kényszere pedig nem csak a csaták, de a stratégiai térkép küldetései vagy az otthonunkként szolgáló repülőnk fejlesztése során is kísérteni fog.

Nem csak PC-n életképes

Számos érdekes és hasznos lehetőséget írtak a második részbe, melyeket a legrövidebb idő alatt ki kell ismernünk és nagy hatásfokkal alkalmazni őket, különben megrág és kiköp az XCOM 2. Simán felemészthet egyes játékosokat a sikertelenség, a korlátolt jutalmazás vagy az állandó stresszfaktor, ami megállás nélkül duruzsol a fülünkbe: hehe, nem lesz időd a kimenekítésre. Nincs nyersanyagod az újabb fejlesztésre. Nem éred már el azt a küldetést. Újabb értékes katonád veszett oda, ezt már megint töltheted vissza. Lehet, hogy ez így rosszul hangzik, de kifejezetten jót tesz a játéknak, ráadásul az újrajátszhatóságnak és játékidőnek is.


[+]

Míg megpróbáljuk magunk mellé állítani az országokat, megszerezni a közvélemény támogatását és kiterjeszteni a globális idegenellenes harcunkat, addig bőségesen lesz időnk megismerkedni a bevezetett újdonságokkal. Itt új dögök, új fegyverek és új eszközök mellett a játékmenetet befolyásoló tényezőkre kell gondolni, mint a közelharc bevezetése vagy az ellenséges felszerelés zsákmányolhatósága, esetleg a hackelés, illetve az árnyékakciók feltűnése. A megváltozott felállás révén a mi egységeinkkel támadhatunk váratlanul, ez pedig egy kis helyzeti előnyt jelent, mivel elfoglalhatjuk a legjobb pozíciókat és a kezdő csapás megindításával egy apróka előnyre is szert tehetünk. Sokat dob hozzá a végeredményhez a random generált helyszínek bevezetése, a rombolható környezet és a katonák részletes testreszabhatósága is.


[+]

A Blind Squirrel Games és a The Workshop csapata dolgozott a konzolos verziókon és nyugodtan elmondhatjuk, hogy jó munkát végeztek. Igaz az alapjáték hibáit nem gyomlálták ki, szépen átköltöztek az olyan bosszantó dolgok, mint a frontális támadás esetén néhány centiméterről 94%-os esély mellett történő mellédurrantás. A mesterséges intelligencia olykor már túlságosan ügyes, amire a fejlesztők jócskán rápakoltak, egy percig sem örülhetünk, az ellenség erősítése rendre letörli a vigyort az arcunkról. Az XCOM 2 már-már olyan szinten bekeményített, hogy szinte rétegjátékká vált. Türelmesség, alaposság, megfontoltság híján kár vesződni vele. Nem is tudom, hogy mikor találkoztam konzolon olyan alkotással, ami visszaidézte bennem a ’90-es évek sokszor gyötrő játékmenetének emlékeit. Egy biztos, ennyi állásmentéshez és visszatöltéshez már régen lehetett szerencséjük a játékosoknak.


[+]

Míg megbirkózunk az új helyzettel, megismerjük a lehetőségeket és megszokjuk a megváltozott körülményekkel járó játékmenetet, számos veszteséget fogunk elszenvedni, mind egységeink, mind pedig hajszálaink terén. Az XCOM 2 játéknak zseniális, folytatásnak professzionális és még hardcore stratégiának is kifejezetten kellemes. Ezúttal ráadásul konzolokon teljesít kifogástalanul, korlátozások, megkötések, veszteségek (ez egyedül a modtámogatásra nem igaz) nélkül landolt Xbox One-on és PlyaStation 4-en. Grafikailag alig marad el PC-s felmenőjétől, az irányítást pedig már korábban is megoldották, hogy kontrollerről is játszi könnyedséggel vadászhassunk alienekre. A Firaxis Games játéka tökéletese szórakozást biztosíthat a konzolokon bóklászó stratégáknak is.

Az XCOM 2 szeptember 30-án jelent meg PlayStation 4-re és Xbox One-ra, korábbi PC-s tesztünk ide kattintva olvasható!

Pro:

  • Kifogástalanul ültették át konzolokra;
  • széleskörű a testreszabhatóság;
  • megváltozott erőviszonyoknak köszönhető érdekfeszítő cselekmény;
  • számos új egység és funkció;
  • igazi stratégiázás, igazi döntési helyzetek;
  • bőséges tartalom és játékidő.

Kontra:

  • Frusztráló nehézséggel szembesülhetnek a kezdők;
  • szinte állandóan hajszol a játék;
  • megmaradt pár logikátlan megoldás;
  • elveszett modtámogatás.

89

Rage23