Hirdetés

Xbox Series X - Beszámoló

A 9. generációs konzolok közül elsőként a Microsoft hozta el nekünk a legújabb Xbox-ot, amelyből egyből két változatot is elérhetővé tett, ezek közül mi az erősebbik gépet néztük meg kicsit közelebbről.

Újgenerációs váltás

2001. november 15. Mintha csak tegnap lett volna, amikor a Microsoft úgy döntött, hogy Észak-Amerikában piacra dobja első asztali, otthoni konzolját, amelyet Xbox-nak nevezett el és amelynek a prototípusa még valóban “ X” formájú volt. A boltokba került kis fekete masina bár egy remek gép volt, nem igazán volt fenyegetés a Sony és a PlayStation hegemóniájára (a PS2 akkoriban letarolta a piacot), azonban az évek során így is számottevő mennyiséget eladtak belőle és számos remek videojátékos sorozat indulása volt köszönhető neki.

Az elmúlt közel 19 évben aztán a redmondiak is rengeteget fejlődtek, az Xbox 360-as érában nagyon sokat eladtak a gépeikből a kezdeti hardveres gondok ellenére is, az Xbox One azonban a PlayStation 4 ellen már gyengébben szerepelt. De a fejlődés nem áll meg soha, új korszak, friss kihívások, a régi ellenfelek (amely a valóságban inkább barátságos versengésről szól) idén év végén újra egymásnak feszülnek, a Sony részéről a PlayStation 5-ökkel, a Microsoft pedig az Xbox Series gépekkel. A többes szám nem véletlen, mert míg a PS5-nél egy lemezes és egy optikai meghajtó nélküli verzió kerül a polcokra, addig a másik oldalon a kissé gyengébb Series S-et és a Series X-et vásárolhatjuk meg november 10-től.

Az a bizonyos előzetes, amellyel a 2019-es The Game Awards-on bejelentették a gép végső formáját

Mi utóbbi szereztük be, nézzük tehát, hogy mire számíthatunk a kis erőgéptől, amely minden bizonnyal meghatározó szerepet vállal az elkövetkező években. Az Xbox One-nal ellentétben kis hazánk ezúttal nem maradt ki az első körből, így már nálunk is megvásárolható mindkét új Xbox. Bár kezdetben arról volt szó, hogy kizárólag az előrendelők tudnak majd hozzájutni a masinákhoz, ez szerencsére nem így volt, több bolt is ki tudta tenni a polcaira a gépeket, bár való igaz, azóta ezek többségét elkapkodták.

Hirdetés

A hivatalos magyarországi árak:

  • Xbox Series S - 113 900 Ft
  • Xbox Series X - 184 900 Ft

A doboz és ami benne van

Alig néhány napja, november 10-én átvettük azt a bizonyos nagy szürke dobozt, amelyet hazacipelve egyből kellő körültekintéssel ki is bontottunk. Bár talán a képek nem adják át a tényt, de meglepően kis csomagolást kapott a Series X, valahogy a videókon és a korábbi előzeteseken nagyobbnak tűnt. A dizájn egyszerű, a Microsoft megoldása igencsak tetszetős a csomagolást tekintve (amelynek fedlapján maga a gép, hátoldalán pedig a sajnos elhalasztott Halo: Infinite képe látható), ugyanis sérülés, vágás nélkül kibonthatjuk azt a speciális fülek segítségével.

A karton lap felnyitása után megláthatjuk magát a konzolt, valamint felette egy kis reteszben a kiegészítőket, amelyek az ilyenkor megszokottak, vagyis láthatunk itt HDMI kábelt, tápkábelt, használati utasítások papírjait és természetesen a kontrollert. Bár sokaknak annyira nem szokása az ilyenekre felfigyelni, de érdemes megjegyezni, hogy roppant mód elegáns az egész csomagolás, mindennek megvan a helye, szinte falatnyi felesleges helyet nem találunk. Az Xbox Series X-et kézbe véve egyből feltűnik, hogy bizony van súlya, ami nem véletlen, a szétszerelős videóknak köszönhetően láthatjuk, hogy a mérnökök nem spóroltak az anyaghasználaton, a hűtés pedig talán még jobban sikerült, mint az előző generációban. Természetesen az, hogy egy gép kinézetre kinek hogy tetszik az szubjektív, szerintünk remek ötlet volt ez a dizájn választás, lévén a minimalizmussal sok embert meg lehet győzni. A méretre sem lehet egy rossz szavunk sem, ráadásul közel 10 órányi folyamatos játék után sem lehet hallani a gép ventillátorát, miközben az a rábízott feladatot tökéletesen elvégzi. Nyilván a távozó meleget érezhetjük a rácsoknál, de attól nem kell félni, hogy túlhevül a rendszer. Bár a kinézetéből úgy tűnhet, hogy kizárólag állítva használhatjuk az új Xbox-ot, ez szerencsére nincs így, bármikor eldönthetjük a jobb oldalára a dobozkát, ha esetleg olyan helyre tennénk azt, ahova toronyként nem férne el.

Némi változáson ment át a kontroller is, amellyel túl sok gond már a One esetében sem volt, itt azonban talán még jobb kiegészítőt kaptunk. Kinézetre két dolog tűnhet fel elsőre, az egyik az a "Share" gomb megjelenése középen. Ahogy a neve is utal rá, ezzel villámgyorsan tudunk képernyőmentéseket csinálni a játékokból (a főmenüben, azaz a dashboardban ez sajnos továbbra sem működik), vagy akár rövidebb-hosszabb felvételt is készíthetünk programjainkról. A másik dolog ami szembeötlik, az a logó körüli terület, amely ezúttal teljesen sík lett. A gombok maradtak a megszokott minőségűek, a d-pad ezúttal kicsit megváltozott, de ami talán a legérdekesebb, hogy a kontroller textúrázott borítást kapott (a ravaszok is), az érdes felület pedig sokkal kényelmesebb fogást tesz lehetővé.

A rezgés továbbra is elérhető, de talán mintha egy kicsit gyengébb lenne, ezt érdemes lehet mindenkinek magának megtapasztalnia, mi többnyire azonnal kikapcsoljuk ezt a funkciót. (nyilván ekkor a rezgő ravaszokról is le kell mondanunk) A Microsoft már jó ideje elérhetővé tette a prémium kategóriás Xbox Elite Series 2-t, amelyben egy masszív akkumulátor van, emiatt sokaknak furcsa lehet a döntés, hogy a Series X és Series S kontrollerének működéséhez ismét AA elemekre/tölthető akkumulátorokra van szükség. (headsetet ezúttal sem találunk a csomagban, maga a kontroller kompatibilis az Xbox One-nal is, ahogy a One irányítója is használható az új géppel)

A technikai specifikációk

A hardverek tekintetében a Sony és a Microsoft is igen hasonló megoldásokat mutatott be már az előző generációban is, ez pedig a mostani gépeknél sem változik meg lényegesen. Ugyanúgy az AMD-nek köszönhetjük a felhasznált lapkákat mindkét Xbox és PlayStation esetében. Az új Xbox konzol már mellőzi a merevlemezeket, helyette egy 1 TB-os SSD kapott helyet benne, amely mellé megmaradt a 4K UHD Blu-ray filmlejátszás képessége is az optikai meghajtónak köszönhetően. Aki kíváncsi az összes technikai paraméterre, annak érdemes lehet a lenti táblázatot tanulmányoznia, amelyben a Series X és a Series S adatai is láthatóak. Külön megemlítenénk, hogy mindkét Xbox támogatja ugyan a külsős, USB porton rácsatlakoztatott SSD-ket és HDD-ket, azonban azokat csak tárolásra használhatjuk és a visszafelé kompatibilis játékok futtatására.

Microsoft új Xbox generáció
Platform Xbox Series X Xbox Series S
Felhasznált lapka speciális AMD SoC APU
Gyártástechnológia 7 nm (TSMC)
Processzorarchitektúra AMD módosított Zen 2
Processzormagok száma 8 8
Processzormagok órajele SMT nélkül 3,8 GHz 3,6 GHz
Processzormagok órajele SMT-vel 3,66 GHz 3,4 GHz
Audió koprocesszor Project Acoustics (CFPU2+MOVAD+Logan)
Integrált grafikus vezérlő (IGP) AMD módosított RDNA 2 architektúra
CU-k száma (WGP-k száma) 52 (26) 20 (10)
Shader részelemek száma 3328 1280
Textúrázó csatornák száma 208 80
Raytracing gyorsítók száma 52 20
Blending egységek száma 64 32
IGP magórajele 1,825 GHz 1,565 GHz
Rendszermemória kapacitása 16 GB 10 GB
Rendszermemória típusa GDDR6 GDDR6
Memóriabusz 320 bit 128 bit
Rendszermemória effektív órajele 14 GHz 14 GHz
Rendszermemória sávszélessége 560 GB/s (10 GB) és 336 GB/s (6 GB) 224 GB/s (8 GB) és 56 GB/s (2 GB)
Adattároló 1 TB-os egyedi NVMe SSD 512 GB-os egyedi NVMe SSD
Maximális I/O teljesítmény 2,4 GB/s (4,8 GB/s tömörítve) 2,4 GB/s (4,8 GB/s tömörítve)
Tárhely bővítése belsőleg 1 TB-os opcionális bővítőkártya
Tárhely bővítése külsőleg USB 3.2-es külső HDD USB 3.2-es külső HDD
Optikai meghajtó 4K UHD Blu-ray-olvasó nincs
Ár 184 900 Ft 113 900 Ft

Amíg a Sony mindkét PlayStation 5-tel úgy döntött, hogy hogy bevezetik a dinamikus feszültség- és órajelskálázást (amelynek lényege, hogy nem a hőmérséklethez kötik az órajel- és feszültségértékek módosítását, hanem a terheléséhez), addig a Microsoft az Xbox Series X és Xbox Series S esetében továbbra is a fix órajelen való üzemelést tartotta szem hasonlóan az előző generációhoz. Egy érdekes újítás a DLI (Dynamic Latency Input) funkció, amelytől a gyártó rendkívül alacsony késleltetést ígér, azzal a fejlesztők pontosabban szinkronizálhatják a felhasználók beviteli eszközeinek jeleit az adott játék renderelési mechanizmusaival. A Microsoft saját konzoljának fejlesztése mellett a tévégyártókkal is együtt dolgozott, hogy az új modellek készen álljanak az Xbox Series X olyan képességeinek támogatására, mint a PC-khez szánt monitorokból már ismerős VRR (Variable Refresh Rate) vagy az ALLM (Auto Low Latency Mode).

A játéknak sosincs vége

Miután összeszereltük a gépet, a legelső bekapcsolás, és a felhasználói bejelentkezés után egyből belevethetjük magunkat a játékokba, amelyek nyilván egy-egy konzol esetében a leglényegesebb. (a menürendszer a One-nál már megszokott képet festi, amelyet a magyar nyelv támogatása tesz teljessé) Pontosabban ez volt a terv, de a premier miatt nagyon le volt terhelve a hálózat, így kicsit sokat kellett várnunk az első programok letöltésére (a lemezes változatoknál továbbra is szükség van a teljes felmásolásra).

Az új Xbox egyik újítása, hogy már SSD-re telepíthetjük a kiválasztott programokat, ennek köszönhetően a betöltési idők és töltőképernyők előtt töltött várakozások szinte teljesen eltűntek. Nem szabad elmenni amellett a tény mellett, hogy az erős hardvernek köszönhetően a gép már támogatja a 4K felbontást 60FPS mellett, sőt egyes címeknél a 120FPS mód sem hiányozhat, a raytracing támogatásról nem is beszélve.

Bizony, itt is és a PlayStation 5 esetében is már elérhető ez a különleges feature, amelynek köszönhetően még jobban néznek ki a monitoron/tévén látott alkotások. Már a premier előtt voltak arról hírek, hogy számos programhoz érkezik nextgen frissítés, még szebb képet, és stabilabb, esetleg magasabb képfrissítést kapunk. A géppel együtt megjelent Assassin’s Creed: Valhalla például szinte lemászik a kijelzőkről a 4K/60FPS kombónak köszönhetően, de a versenyzés szerelmesei is izgatottan nézhetik a DiRT 5-nek a 120FPS változatát, vagy a Watch Dogs Legion raytracingre kihegyezett extráit. A visszafelé kompatibilitás továbbra is elérhető, viszont számos régi játék az új gépen már sokkal jobban fut majd, mint az eredeti hardveren, vagy Xbox One-on és akkor még az automatikus HDR funkcióról nem is beszéltünk.


Számos remek alkotás vár ránk az elkövetkező években

Röviden meg kell említenünk még egy feature-t, amely azok számára lehet hasznos, akik folyamatosan több programmal játszanak. A Quick Resume, azaz a Gyors játékváltást a Microsoft alapvetően azért vezette be, hogy egyszerre akár több játékot is elindíthassunk és azok között akár másodpercek alatt válthassunk, miközben minden eredményünk, a pillanatnyi állásunk is megmarad. Bár elméletben és a korábbi videókon ez jól működött, a valóság az, hogy számos program nem támogatja a funkciót. Nyilvánvalóan egy konzolt a rá megjelenő játékkal lehet eladni, ezekből pedig az elkövetkező években nagyon sok várható a Microsoft nagy felvásárlásai után. Kicsit sajnáljuk, hogy a nyitó címnek szánt Halo: Infinite végül 2021-re csúszott, de érdemes lesz türelmesnek lennünk, a Microsoft belsős csapatai és a külsős fejlesztők rengeteg izgalmas dologgal készülnek a számunkra, mi pedig alig várjuk, hogy a 9. konzol generáció levegyen minket a lábunkról.

Zárszóként mit is mondhatnánk az Xbox Series X-ről? Minden szempontból egy remek konzolt vásárolhatunk meg, amelyre már most rengeteg minőségi alkotás érhető el, ez pedig hamarosan még jobban kitágul az Xbox világa. Hogy teljesen hibátlan-e a gép? Nyilván nem, de csak olyan apróságokat lehet megemlíteni negatívumként, mint az “ujjlenyomat-mágnes” gépház, vagy az, hogy a játékok 60 FPS-es streamelését még mindig nem támogatja a Twitch, illetve a problémásan működő Quick Resume. De ezekkel együtt lehet élni, végső konklúzióként annyit mondhatok, hogy érdemes lehet bizalmat szavazni a gépnek, nem fogjátok megbánni.

oriic

Azóta történt

  • Tetris Effect: Connected teszt

    Minden idők egyik legjobb Tetris feldolgozása jókora késéssel, ám exkluzív multiplayer módokkal kibővítve érkezett meg Xbox konzolokra. Kipróbáltuk, mit tud nyújtani a Tetris Effect: Connected.

Előzmények

  • Dirt 5 teszt

    Egy év után visszatért a Codemasters „piszkos” sorozata, a komolyabb rali után egy abszolút árkádos felvonással, maximálisra csavart látvánnyal. De vajon elég ez az üdvösséghez?