WRC 9 teszt

Idén is nekiveselkedhetünk az FIA Rali Világbajnokság hivatalos játékának, a Kylotonn Racing sorozata pedig, ha most nem is nagyot, de ismét szép határozottan lépett előre.

Száguldás a végtelenbe

A WRC tipikusan olyan videojáték-sorozat, amit minden évben érdemes várni, mert a minőségét tekintve a fejlesztői öles léptekkel haladnak előre. A kezdeti gyengélkedések után néhány éve történt meg az áttörés, a tavalyi epizód, a WRC 8 pedig már feltétlenül ott volt az aktuálisan legjobb autós játékok mezőnyében. A francia Kylotonn Racing látványosan felnőtt a feladathoz, és egy szép, tartalmas, jól játszható produkciót tett le az asztalra. Most pedig itt a WRC 9, ami mindezt új helyszínekkel és klasszikus autókkal, de ami még fontosabb: jelentősen élethűbb fizikával fejeli meg.

Az új játék felszínét kapargatva ebből nem sokat érezni – a WRC 9 felépítését tekintve szinte teljesen megegyezik a tavalyi résszel. A főmenü, a rendelkezésre álló játékmódok és a játék gerincét adó Karrier mód is tulajdonképpen ugyanaz, amit megszoktunk. Az idei felvonás többé-kevésbé követi a hivatalos bajnokság változásait. Azért csak többé-kevésbé, mert a koronavírus járvány a valódi WRC-t is feje tetejére állította, ezt pedig értelemszerűen nem lehetett mind a játékban is tükrözni. Amit kapunk, az az összes 2020-as csapat, pilóta és autó, most először már a WRC 3 kategória is bekerült, így a karrier során már négy versenyosztály ranglétráján kapaszkodhatunk fel. A versenynaptár változása miatt sajnos kikerült három ország (Chile, Spanyolország és Ausztrália), helyettük viszont érkezett három nagyon izgalmas új helyszín: Kenya, Új-Zéland és Japán.

A Karrier mód egyébként teljesen megegyezik a tavalyival, leszámítva néhány finomítást. Most is az egyik legalsó osztályban kezdünk (Junior WRC vagy WRC 3), majd eredményeink függvényében kerülhetünk feljebb, egészen a királykategóriáig. Az egyes ralik között is akad feladat: tréningek, speciális versenyek, gyártói kihívások és más feladatok váltják egymást, miközben az aktuális csapatunkat is menedzselni kell. Az éppen aktív tagok a játékmenetre is kihatnak: egy jobb minősítésű szerelő gyorsabban javítja a sérüléseket, az okosabb meteorológus pontosabban jelzi előre a napi körülményeket, egy leleményesebb pénzügyi tanácsadóval többet kereshetünk, és így tovább. Alapvetően ugyanezt az élményt kaptuk az előző részben is, csupán néhány formai változtatás történt (például most már minden esemény nehézségét külön állíthatjuk). Bár alapvető módosítás nem történt, a WRC karrierje így is az egyik legjobb, legtartalmasabb a mai versenyes játékok között, anélkül, hogy túlságosan monotonná válna.

Ha valakit nem érdekelnek a csapatmenedzsment részletei, annak a Season mód ajánlott, ebben ugyanazt a karriert járhatja végig, de mellékes feladatok nélkül, kizárólag a raliversenyekre koncentrálva. Emellett is akad lehetőség bőven: bármikor meglátogathatjuk a szabadon bejárható tréning létesítményt, ahol lehet gyakorolni és az autók beállításait tesztelni, újdonság a Challenges mód, ahol előre beállított kihívásokat kell teljesíteni érmekért, és persze adott a Quick Play is, amiben bármelyik autóval lenyomhatunk egy-egy szakaszt a gép ellen. Ha pedig nem a gép ellen akarunk száguldozni, akkor ott az Online Multiplayer (maximálisan 8 fő részére), illetve a napi és heti események. Novemberben indul a dedikált eSport bajnokság, sőt most először hivatalos FIA bajnokságot is rendeznek a játékon belül, amelynek legjobbja valódi raliversenyzővé válhat.

WRC 9 Xbox One

Mindezekből kitűnhet, hogy az WRC 9 alapvetően ugyanaz a játék, mint a tavalyi, csak egy kicsit csiszoltabb, itt-ott faragtak a durvább éleken. Hogy mennyire ugyanarról a produkcióról beszélünk, az abban is nyilvánvaló, hogy pontosan ugyanazok a bugok tapasztalhatók (a játék például ugyanúgy, a tréning feladatok előtt képes lefagyni úgy, hogy az egész Xbox One X-et kikapcsolja). Viszont mielőtt emiatt az öklét kezdené rázni bárki, érdemes kigurulni az autókkal, mert ami versenyzés közben történik, az az előző részhez képest szinte varázslattal ér fel.

Ugyanaz, de mégis más

A már meglévő – és valljuk be, igencsak biztos – alapok lehetővé tették a fejlesztők számára, hogy az idei játéknál elsősorban az irányításra és az autók fizikájára összpontosítsanak. Ennek eredménye azonnal érezhető: a WRC 9 kezelése nagyságrendekkel jobb, mint a nyolcadik részé. Az új fizikai modellről csak annyit, hogy amikor valódi raliversenyzők kipróbálták, azonnal gyorsak voltak, és fel tudták venni a tempót a profi eSportolókkal. Míg a WRC 8 egy videojáték volt, amit a pilótáknak külön meg kellett tanulniuk, addig a WRC 9 esetében működnek a berögzült reflexek, annyira hasonlít a valóságra. Teljesen kicserélték a felfüggesztéseket, az aerodinamika és a keréktapadás szimulációját, aminek köszönhetően az autók sokkal jobban elnyelik az út egyenetlenségeit, a kormányzás pedig összehasonlíthatatlanul simább és finomabb lett.

Jó hír, hogy végre kontrollerrel is remekül irányíthatóak a kocsik. Szinte teljesen eltűnt az a szörnyen érzékeny, ideges viselkedés, ami a korábbi részeket jellemezte, jelentősen tompítva vannak az analóg karos kormánymozdulatok, az autók pedig érezhető átmenettel csúsznak meg, nem fadarabként viselkednek az úton. Sokkal könnyebb farolni, és ezt a csúszást tartani, látható és érezhető a súlypont-áthelyeződés (érdemes az ismétlésekben figyelni, ahogy az autó „megüli” a gyors kanyarokat!), és jóval ritkábban jön elő az a menthetetlen ide-oda rángatózás, ami miatt a tavalyi játékot csak tojásokon lépkedve lehetett irányítani. Nyilván nem tökéletes, lehetne még fejleszteni és finomítani rajta bőven, de így is hatalmas előrelépés, és ez a WRC 9 mellett szóló legerősebb érv akkor, ha valaki már rendelkezik az előző kiadással.

WRC 9 Xbox One

Technikai oldalról nem számolhatunk ekkora fejlődéssel, lévén szinte minden tekintetben ugyanazt nyújtja a játék, mint amit egy évvel ezelőtt kaptunk. A grafika esztétikai értelemben javult – egy kicsit jobb a bevilágítás, az új helyszínek kidolgozása pazar –, de a minősége továbbra is hullámzó. A régebbi pályák láthatóan gyengébbek, mint a frissebb országok, igaz, a játék hosszabb távú támogatást kap, hamarosan például Finnország és Portugália szakaszait is lecserélik. Konzolokon továbbra is 30 fps képfrissítéssel kell beérnünk, ami nem jó, de a hamarosan (?) érkező következő generációs gépeken végre fullos 4K/60 fps-t kapunk, addig meg már fél lábon is kibírjuk.

Hasonlókat lehet elmondani a hangzásról is. Bár a fejlesztők szerint „újraalkották” az autók hangjait, bevallom, én ebből semmit nem hallok, ugyanolyannak tűnik, ami nem rossz, de nem is túl erős (főleg külső nézetben monoton, és időnként rendesen idegesítő némelyik autó zaja). Lecserélték viszont a navigátort, akinek hangja sokkal jobb, természetesebben beszél, nem úgy, mint egy robot, és végre tényleg olyan, mintha mellettünk ülne, és mikrofonba beszélne, úgyhogy ez is egy nagy piros pont.

WRC 9 Xbox One

A WRC 9 első látásra pont ugyanaz a játék, mint a WRC 8. Még ha ez igaz is lenne, akkor is a piacon lévő egyik legjobb ralijáték lenne, de szerencsére nem igaz. Bár a technikai alapok változatlanok, a remekbe szabott fizika, a sokkal jobb kontrolleres irányítás, a kissé finomhangolt Karrier mód és az új tartalmak (országok, klasszikus autók stb) bőven az elődei fölé emelik az új kiadást. Hosszú és izgalmas szakaszaival, látványos dinamikus időjárással, és olyan kisebb újdonságokkal, mint a klub támogatás (ahol saját bajnokságokat lehet létrehozni), a WRC 9 nyújtja alighanem a legjobb rali élményt jelen pillanatban. Vegyük még ehhez hozzá, hogy megjelenés után további ingyenes támogatás várható (fotó mód, navigátor mód, FIA bajnokság, vadonatúj pályák), és kijelenthető, hogy ez a sorozat messze legjobb darabja. Annak is érdemes elgondolkodni rajta, akinek megvan az előző rész, aki viszont most először szeretne világbajnokká válni, annak ez a legjobb választás.

Pro:

  • jelentős előrelépés a fizikát tekintve;
  • sokat javult a kontrolleres irányítás;
  • csiszoltabb, élvezetes karrier mód;
  • gyönyörű és változatos új országok;
  • teljesebb tartalom;
  • hosszútávú támogatás megjelenés után is.

Kontra:

  • technikailag kiforratlan;
  • hullámzó grafikai minőség;
  • az autók hangja továbbra is gyenge.

80

A WRC 9 PC-re (Epic Games Store), Xbox One-ra és PS4-re érhető el, az év végén várható az Xbox Series X és PS5 változatok megjelenése.

dreampage

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nacon

Azóta történt

  • Mafia: Definitive Edition teszt

    A többé-kevésbé felújított Mafia trilógia első része kapta a legtöbb figyelmet, és ez meg is látszik rajta. A Hangar 13 végre a sorozathoz méltó munkát végzett.

  • RIDE 4 teszt

    Az olasz Milestone csapata visszatért az öt éve indított motorversenyes sorozatával, hogy ismét a kétkerekűek rajongóinak kedvében járjon. Kipróbáltuk, mit tud a RIDE 4.

  • Dirt 5 teszt

    Egy év után visszatért a Codemasters „piszkos” sorozata, a komolyabb rali után egy abszolút árkádos felvonással, maximálisra csavart látvánnyal. De vajon elég ez az üdvösséghez?

  • WRC Generations teszt

    Korszakváltás előtt állnak a WRC játékok, mint ahogy maga a sport is, ennek megfelelően a Generations még utoljára tövig nyomja a gázpedált.

Előzmények

  • Assetto Corsa Competizione teszt

    Konzolokra is megérkezett napjaink egyik legélethűbb autós játéka, ám a konverzió minőségét látva nem örülhetünk felhőtlenül. Tesztpadon az ACC.

  • Snowrunner teszt

    Visszatért az extrém off-road játékok királya, a sár mellett pedig most már a hó és a jég birodalmában is helyt kell állnunk. A Snowrunner megmutatja, hogyan kell folytatást készíteni.