Wonderbook az AR könyv – Bemutató

Önmagában semmiféle csodálatos nincs egy Wonderbookban. Fizikai valójában egy A4 méretnél valamivel nagyobb, kemény fedelű és mindössze 12 belső oldallal bíró könyv. A kék különféle árnyalataival nyomtatott, vastag és kemény lapokon egy-egy ábra kapott helyet, olvasnivaló nem nagyon akad benne.

Kiegészítő kiegészítője

A PlayStation 2 konzolhoz 2003-ban megjelent EyeToy kamera öt év alatt tízmillió feletti számban talált gazdára, nem csoda hát hogy a Sony gyakorlatilag változatlanul, szinte csak a képformátumot igazítva az utódmodell jellemzőihez, a PS3 kiegészítőjeként is kihozott egy kamerát, a Playstation Eye-t.

A pusztán egyetlen normál kamera képi információin alapuló mozgásérzékelés azonban bár remek móka, de meglehetős pontatlansága miatt finom irányításra nem igazán használható. Különösen, ha olyan eszközzel kell versenyre kelnie, mint az Xbox 360-hoz 2010-ben piacra dobott, távolságérzékelővel felszerelt és a konzol erőforrásait kevésbé terhelő, saját számítási kapacitással felturbózott Kinect.

A technológiai lemaradásból a kamera leváltása helyett egy a játékos kezébe adott második kiegészítővel igyekeztek lefaragni. Az egyik végén méretes, különféle színekben világítani képes gömböt viselő Move controller (amire letörölhetetlenül rátapadt a fagyi becenév), a távolság meghatározásának megkönnyítése mellett gyorsulási és a markolat döntését pontosan meghatározó információkat is szolgáltat a konzolnak. Bár a több és pontosabb adat jóval hatékonyabb irányítórendszerré fejlesztette a Move technológiát, de a mindenféle szorongatni való eszköz nélkül, ráadásul az összes végtag mozgását feldolgozó Kinecttel szembe így is hátrányban maradt.

A 2012-ben debütált Wonderbook, a Move készlet új kiegészítője, de ennek már nem a mozgásérzékelés javítása a célja. A Sony csodakönyvének a feladata, hogy a Playstation Eye által „látott” valóságot változtassa át a Move controllerrel irányítható játékká.

A csodálatos AR kód

A csodák alapjául a könyv lapjaira nyomtatott Augmented Reality (röviden AR, magyarul kiterjesztett valóság) kódok szolgálnak. A QR kódokkal távoli rokonságban álló, de azoknál sokkal kevesebb információt hordozó, és épp az ennek köszönhető jóval kisebb „felbontás” miatt az AR kód ábrái nagyobb távolságból és ferde látószögből is jól leolvashatók. A négyzetes formának köszönhetően a PS3 jól ki tudja számolni a jel a kamerához viszonyított térbeli pozícióját (távolság, döntés) nem okoz gondot a rendszernek virtuális elemeket hozzáadni a kameráról érkező valóság képéhez.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Wonderbook egy oldalát felütve a PS-on futó program az AR kód pozíciójához viszonyítva a fejlesztők által előre és pontosan meghatározott helyen jelenít meg tetszőleges, és persze a könyv síkjából kilógó, vagy épp felette lebegő, előre meghatározott script vagy épp a játékos irányításának megfelelően animált képi elemeket. Az, hogy egy történetet mesél el, ahol az oldalakon fel-alá vonulnak a szereplők, vagy tárgyak kerülnek elő, amivel a játékosnak kell megtennie valamit, már csak azon múlik, hogy a fejlesztők mit rendeltek az adott oldal ábrához. Az viszont egészen biztos, hogy a TV előtt kuporgó, átszellemült arcú és a fagyival integető játékos látványa mosolyt csak a kívülállók arcára, főleg ha nem látják a képernyőn, hogy éppen milyen csodát kerít köré a konzol.

Csomag csomag hátán

Azt állítani ugyan erőteljes csúsztatás lenne, hogy a Wonderbook 2012 novemberi bemutatkozása óta mindent elárasztanának az AR technológiára épülő interaktív történetek, mivel a debütáló Book of Spells-et mindössze egy detektív történet követte 2013 májusában. A karácsonyi szezonra azonban további két kiadvánnyal bővül a Wonderbook választék. A boltok kínálatában ennek ellenére könnyű „eltévedni”, mivel a hardware kiegészítők nélkül szó szerint játszhatatlan egy Wonderbook kiadvány, így a Sony minden esetben legalább háromféle verzióban kínálja.

Azok számára, akik Move készlettel sem egészítették még ki konzoljukat, létezik a kamerával, controllerel és a könyvel együtt kínált játékcsomag. A Playstation Eye-t és a fagyit már korábban beszerzett játékosnak viszont nem kell még egy Move Kit árát is kifizetni, számukra ott vannak a könyvet és játékot tartalmazó csomagok. Akik már korábban beruháztak egy kiterjesztett valóságra épülő játékra és annak minden kellékére, elég ha csak a lemezt szerzik be, hiszen épp az a koncepció lényege, hogy maga a könyv nem változik, a lapjain megjelenő csodák ugyan azokat az AR kódokat használják minden játékban. A két új Wonderbook játék bemutatója pedig hamarosan olvasható a Gamepodon.

Azóta történt

  • Wonderbook Bájitaltan – Bemutató

    Idén sem maradnak Wonderbook játék nélkül a Harry Potter kedvelők. A magyar szinkront is kapott Book of Potions játékban a bájitalok készítésének csínját-bínját sajátíthatják el.

Előzmények