Ha végignézünk a sikeres MMORPG-ken, egy (EVE Online) kivételével mind fantasy alapú. Ugyanakkor a valami miatt becsődölt vagy sikertelennek minősíthető játékok között sokkal nagyobb a sci-fi témájúak aránya (például Star Wars: Galaxies, Auto Assault vagy Tabula Rasa), holott a média területén a sci-fi és a fantasy népszerűsége kb. azonos szinten van. 2009-ben is több A kategóriás sci-fi MMO kerülhet a piacra - a teljesség igénye nélkül: Stargate Worlds, Jumpgate: Evolution, Star Trek Online, Star Wars: The Old Republic -, de vajon lesz-e köztük olyan, ami eléri legalább a kisebb, ám sikeresnek minősíthető fantasy MMO-k (mint pl. a LotRO) sikerét, vagy a műfaj eben a játéktípusban eleve halálra van ítélve?
Egyáltalán működhet-e a sci-fi környezetben a hagyományos "ölj/csinálj küldetéseket, szerezz xp-t, lépj szintet, ölj/csinálj küldetéseket" játékmód? A kérdésekkel a napokban több online írás is foglalkozott: a Massively.com felállított egy 5-ös listát arról, mit kellene megváltoztatni egy frissen kiadásra kerülő MMO-ban (legyen az sci-fi vagy fantasy alapú); az MMORPG.com-on egy topic azt a kérdést tette fel, a Sony Online Entertainment miért teszi tönkre a játékait; a Ten Ton Hammeren pedig interjút készítettek a Trion két fejlesztőjével, akik jelenleg a Sci-Fi Channellel közösen készítenek egy olyan MMO-t, ami a Sci-Fi Channel egyik új tv-sorozatának univerzumában fog játszódni. Noha egyik írásban sem találták fel a spanyolviaszt, mindegyikben található egy-két mozaikdarab, ami figyelemre méltó.
Abban gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy a) a WoW sikerének elérése nem lehet cél, mert ez kb. olyan, mintha egy új operációs rendszer rögtön a Windows hegemóniáját akarná megtörni; b) a játékost egyetlen dolog tartja a játékban, és ez a folyamatos tartalom a kezdés pillanatától a szűken vett endgame-ig; c) mindez még mindig kevés lehet, ha nincsen jól működő support.
Nektek mi a véleményetek, mi kellhet egy valóban sikeres sci-fi játék létrehozásához?