Rakoncátlan hősök hajnala
Ha azt mondom, hogy megjelent egy új, 2D-s indie akció-platformer játék, valószínűleg kevesen mozdítják a fülük botját, mint ahogy sok játék el is süllyed a vég nélkül érkező független produkciók tengerében. Viszont ha hozzátesszük, hogy az új játék mögött álló csapat, a Magic Design Studios egykori Ubisoft alkalmazottakból áll, akik olyan játékokon dolgoztak, mint az Assassin’s Creed sorozat vagy a Ghost Recon Wildlands, rögtön más a projekt fekvése. Ezek után elég egy pillantást vetni a képekre, hogy lássuk, erre érdemes odafigyelni. Éppen ezért engem is érdekelt, mire mennek az „AAA” fejlesztők, ha kis költségvetéssel ugyan, de szabadon dolgozhatnak. Az Unruly Heroes ennek az eredménye.
A játék története a Nyugati Utazás című kínai regényre, illetve a Majomkirály legendájára támaszkodik (az egyik karakter őt magát testesíti meg), bár inkább csak stílusbeli ihletésről van szó, nem valódi feldolgozásról. A világ békéjét egy mágikus tekercs tartja fenn, ám a sötétség erői időtlen idők óta próbálják megtörni a hatalmát, hogy a fényt örökre felemésszék. Végül sikerrel járnak: a varázstekercs darabjai szétszóródnak a világban, a gonoszok pedig átveszik az uralmat. Négy valószínűtlen hős akad csak, akiknek esélyük lehet megmenteni a világot. Nem sok esélyük, mondjuk, de van. Az Unruly Heroes ezt a teljesen hagyományos világmegmentős sztorit könnyed humorral adja elő, így az egészet átlengi egy kis rajzfilmszerű, ártatlan báj.
Ami nem annyira ártatlan viszont, hanem kőkemény hardcore kihívás, az a játékmenet. Adott összesen 29 pálya, nagyon hosszú, változatos és nehéz szintekkel, illetve óriási, több támadási mintát alkalmazó főellenségekkel. Hamar nyilvánvalóvá válik, hogy az Unruly Heroes-t nem kezdőknek szánták. Négy karakterünk támadásait és egyedi képességeit harcművész szinten kell alkalmaznunk, ha végére akarunk járni a történetnek. Könnyű/gyors és kemény/lassú támadások állnak rendelkezésre, plusz többféle speciális mozdulat és kombó, a megfelelő csík feltöltése után pedig mindent elsöprő ultrákat süthetünk el. A négy főszereplő mindig együtt halad – ha szólóban játszunk, nekünk kell váltogatni közöttük, így a helyi kooperatív mód sokkal könnyebb azoknak, akik ezt ki tudják használni. Online koop sajnos jelenleg nincs.
Hirdetés
És tulajdonképpen épp ez a legnagyobb baj az Unruly Heroes-zal: tök jó játék, de túl nehéz, ami nem csak a dizájnból ered, hanem abból, hogy teljesen a négyfős kooperatív módra húzták fel, szóló játékosoknak sokkal nehezebb dolguk van. A kihívás nem skálázható, nincsenek nehézségi szintek vagy bármi, amivel ellensúlyozható lenne az egyedüli játék okozta hátrány. A pályák rendkívül változatosak, mindegyiken akadnak új ötletek és mechanikák, de véleményem szerint túl vannak nyújtva, és sok helyen pixelpontos ugrásokat és századmásodperces reflexeket kívánnak.
Mindezt nehezíti, hogy harcművész karaktereink mozgását nem a gombnyomások, hanem az animációk vezérlik. Addig nem kezdenek új mozdulatba, amíg az aktuális támadást be nem fejezik, hiába nyomjuk a gombot, így nem tudunk például azonnal kitérni, de még karaktert váltani sem, ha a jelenlegi éppen a botját pörgeti a kezében. Az animációk egyébként gyönyörűek, csakhogy a stílus ezúttal a játszhatóság rovására megy. Éppen ezért csak olyanoknak ajánlható jó szívvel, akik el tudják nézni, hogy a játék bizony gyakran igazságtalan, vagy legalábbis annak hat. Érzékenyebb irányítással, rövidebb pályákkal és skálázható nehézséggel sok frusztrációtól megkímélték volna a szóló játékosokat.
Az viszont biztos, hogy a kivitelezést tekintve nem érheti kritika az Unruly Heroes-t. Látszik, hogy olyanok dolgoztak rajta, akik korábban például a Raymanen is. Elképesztően szép 2D grafikát kapunk modern fény-árnyék hatásokkal és effektekkel, látványos parallax scroll megoldásokkal, mindezt Xbox One X-en 4K-ban, 60 fps-sel, csodálatos animációkkal. A grafika legalább annyira látványos, mint például az Ori esetében, de a tükörsima mozgás és a kidolgozott animációk miatt nekem még a régi, Mega Drive-os Disney platformerek varázsa is felrémlett. A fejlesztők itt valóban hűek a nevükhöz, ez tényleg mágikus látvány.
Egyszerű felépítés (lineáris kampány + online PvP, amit a játékosok hiánya miatt nem volt alkalmam kipróbálni), gyűjtögethető extrák, és ennyi. Az Unruly Heroes egy egyszerű, de nagyon fókuszált, kiforrott játékélmény, amit csak a túlzott és frusztráló nehézség fog vissza, egyébként műfajának egyik legjobb darabja lehetne. Kiváló ajánlólevél a mindössze néhány éve alakult stúdiónak, amely így egyértelműen kiemelkedik az indie fejlesztők népes táborából. Ez egy nagyon stílusos, gyönyörű játék, úgyhogy aki nem riad vissza a szoknivaló harcrendszertől, annak ajánlott darab. Reméljük, hogy a csapat munkája nem csak szép és igényes, de az egyedül játszóknak is barátságosabb darab lesz.
Pro:
- egyszerű, de kiforrott akció-platformer játékélmény;
- változatos pályák új ötletekkel és mechanikákkal;
- gyönyörű animációk és látvány.
Kontra:
- a legtöbb pályán úgy érezzük, egyszerűen túl hosszú;
- frusztráló szakaszok, olcsó nehézségi tüskék;
- nem elég érzékeny irányítás.
70
Az Unruly Heroes PC, Xbox One és Nintendo Switch platformokra érhető el. A PlayStation 4 változat hamarosan érkezik.
dreampage