Total War: Warhammer teszt (PC)

Total War...hammer

Total War, Warhammer. Warhammer, Total War. Akik a két háborús világról hallottak, netán ismerik is, biztosan eljátszották már a gondolattal, hogy mi lenne, ha a Games Workshop fantáziavilágából és a Warhammer Fantasy Battle terepasztaljátékából számítógépes, Total War game készülne. Ha a történelmi koroktól elszakadunk a fikciós univerzumokért, más nem is passzolhatna jobban az epikus csatáiról és a térképes taktikázásról ismert sorozathoz, hiszen a nemzetek helyettesíthetők a különféle élő és halott fajokkal, szörnyekkel és csoportokkal, Európa és a földgömb pedig a Warhammer világával. Az imák (a sötétséghez vagy a világossághoz), most meghallgattattak, a Creative Assembly pedig már el is készült a Total War: Warhammerrel.

A Games Workshop 1983-ban indított fantasy univerzumai (Warhammer Fantasy és Warhammer 40,000) persze már korábban ellátogattak a digitális médiumokra, ám ekkora szabású stratégiai játék még nem készült. A Creative Assembly címe az első körben négy játszható frakciót kínál fel a játékosoknak, illetve első napos DLC formájában egy ötödiket – volt is ebből balhé. Az embereket a Sigmar által alapított Birodalom, vagyis az Empire képviseli a Rend oldaláról, ők a Régi Világ legerősebb túlélői, gazdag kereskedelmi hálózattal, legendás lordokkal, varázslókkal és papokkal. Egységeik főleg a földön harcolnak, változatosak és néhány páncélozott jármű és repülő egység is kifejleszthető az idő előrehaladtával.


[+]

A törpék (Dwarfs) birodalma a hegyek gyomrában edződött, szebb napokat látott lordokból, hősökből és harci eszközökből áll. A balta mellett lőfegyverek, ágyúk és bombázók is elérhetők, a törpék pedig szívósak és alacsony termetük ellenére félelmetesek a test test elleni küzdelemben. A zöldbőrűek (Greenskins) az orkok, a goblinok és más mocskos lények hordáiból állnak össze. Nem egy közülük igen méretes szörny, amelyik egyedül is képes egy csatát megfordítani. Pókok, farkasok és trollok gyűlnek össze ezekben a primitív ám nagy erejű seregekben.


[+]

A vámpírhercegek (Vampire Counts) Sylvania tiltott földjén élnek, és lelküket régen felajánlották a sötét isteneknek, cserében az élőhalottak uraivá válva. Gótikus horrorfilmbe illő, holdfényben csillogó váraik mély kriptákat és sötét mágiát rejtenek. Ők zombik urai, halottak feltámasztói, vérszívók és az élő világ nagy ellenfelei. Földi és repülő szörnyek egyaránt felbukkannak seregeikben, és sok-sok mágikus trükk van a tarsolyukban. Az alapjáték a fenti négy játszható félben ki is merül, viszont annyira különböznek az egységeik és a hozzájuk kapcsolódó harcmezei, illetve terepasztalos taktikák, hogy más féllel tényleg más élmény a kampányt végigjátszani. Nem mindig volt ez így a Total War játékokban, néha egy-két különleges egységben kimerült két náció között a különbség.

Szakállamra mondom, ilyet még nem láttam!

Más-más kezdőszituációval indul a négy résztvevő a világtérképen, és más-más célok felé terelik a játékost az első pár tucat körben felbukkanó küldetések. Közös persze a végső dominancia megszerzése speciális célok teljesítésével, ezt rövid és hosszú kampány keretében is el lehet érni. Számos Warhammer Fantasy faj kimaradt, így az elfeknek mindenféle válfaja, legalábbis egyelőre. Az alapjáték ötödik szereplője és az Öreg Világ meg nem szűnő fenyegetője, az északról előbb-utóbb délnek induló, pusztítást és korrupciót hozó káoszharcosok klánja (Chaos Warriors). Ők a sötét oldal szolgái és a legkülönfélébb szörnyek és mágiák urai.


[+]

És ők azok, akik a játékosok haragját kiváltották – no, nem a terepasztalon, hanem a kiadó részéről. A káoszharcosok alapból ugyanis nem játszhatók, csak a Total War: Warhammerrel egy napon megjelent, Chaos Warriors Race Pack DLC megvásárlásával. Pedig ez a faj a game alapvető része, és sokan hallatták a hangjukat arról, hogy bele kellett volna az alapcsomagba férnie (az előrendelők ingyen megkapták a DLC-t). A káoszharcosok egyébként nem kifejezetten a diplomácia vagy a városfejlesztés művészei: inkább rabolnak, korrumpálnak, rombolnak és továbbállnak.


[+]

Bár fantasy a környezet, aki játszott már a Total War széria korábbi darabjaival, el tudja képzelni a játékmenetet. Azért akad egy bevezető csata és terepasztalos segítség, hiszen egy bonyolult stratégiai game-ről beszélünk. A csatákat valós időben, akár több ezer résztvevővel (vagy néhány hatalmas szörnnyel) lehet megvívni nyílt terepen, egy bányában, esetleg egy létesítmény falain kívül és belül. Az egységek közelharcos, lőfegyveres, tüzérségi és mágiát bevető tagokból állnak, és végre a hadseregek generálisai, hősei, mágusai vagy éppen vámpírurai is részt vesznek az ütközetben – két lábon, lovon, griffmadáron vagy egyéb szörnyeteget megülve. Ők a Total War: Warhammer legfőbb újításai: nem félnek egyedül több tucat ellenfélnek nekimenni, és típustól függően a szokásos motivációs és támadó extra képességek mellett mágiát is bevethetnek a „jó” és „gonosz” fajtából.


[+]

Ezek a karakterek rendkívül szívósak, de ugyanúgy vigyázni kell rájuk, mint a többi egységre, hiszen erejük, képességeik és moráljuk sorsdöntőnek számít az ütközetekben, legyen szó ostromról, várvédelemről, nyílt színi ütközetről, esetleg bányacsatáról. Kitűnő elemei ők a szériának, ahogy a játék előrehaladtával kifejleszthető, különleges tüzérségi egységek, páncélozott járművek és szörnyetegek is. Kedveltem a Total War: Attilát, de az epikus csatái messze nem hatottak annyira frissnek, mint a Warhammer összecsapásai. Nem kis része van ebben a sokat fejlődött mesterséges intelligenciának, ami mindig is a széria gyenge pontja volt, még ha lassan javult is. Ezúttal nem hagyja magát az ellenség könnyen bekeríteni, nem áldozza fel stratégiailag kiemelkedő egységeit és bátran beveti szörnyeit és mágiáit, úgyhogy nehezebb fokozaton játszva a túlerő egyáltalán nem garantál sikert: a seregét jól kell ismerni és precízen irányítani. Így is gyakran fulladnak káoszba a csaták, úgyhogy érdemes lehet a sebességen lassítani és a harcvonalakat ilyen módon rendezni.

Káosz a terepasztalon, tisztaság a körítésben

A néha fél órát súroló csaták persze csak a fegyverei a stratégának – a játékos sorsa igazából a terepasztalon, megfelelő birodalomfejlesztéssel, gazdasággal, terjeszkedéssel, diplomáciával, kutatással és a seregek effektív mozgatásával dől el. Az erőforrások végesek, az ellenfelek pedig végtelenek, és ha előnyös helyzetbe is kerül az ember (ork, vámpír, törpe), a káosz seregei hamar megfordíthatják a szerencséjét. A harcoló felek között a terepasztalon is van különbség: van faj, amelyik előrébb jut diplomáciával és fejlesztésekkel, van pedig, amelyiknek a tettek mezején kell bizonyítania. Így aztán kevés játszható frakcióból sok száz órányi hadakozás kihozható, még ha az elfek és más felek érkezésére várni kell, talán a következő Total War játékig. Akad mindig elég teendő a körökre osztott birodalom menedzsment és a valósidejű csaták terén, a balansz a kettő között pedig ezúttal is tökéletes lett – a Total War: Warhammer pont annyira komplex, amennyire lennie kell.


[+]

Egyre kevésbé kérdés a sorozatban, hogy az epikus csatározáshoz felnő-e a grafika, és ezúttal is szemkápráztató a vizuális körítés. Rendkívül kidolgozottak az egységek, a terepek, a létesítmények és a 3 dimenziós térkép, akárcsak az időjárási, harci és mágia effektek. A képhez a hangok is remekül passzolnak: a csatazaj, a harci zene és a terepasztal lágy dallamai inspirálóak. Segít az átláthatóságban, hogy a 3D-s terepasztalról és a csatamezőről is ki lehet zoomolni 2D-s felülnézetre.

A mesterséges intelligencia mellett a Creative Assembly a technikai bugokat is rendbe szedte: egy darab játékleállással, térképes bakival vagy más technikai problémával nem találkoztam, csak a saját taktikai hibáim bosszantottak. A hardveres teljesítmény is rendben volt: remekül sikerült az optimalizálás, magas grafikai minőség mellett is elfogadható maradt a képfrissítés öregedő számítógépemen (AMD Phenom II X4 980, Radeon R9 280, 4 GB RAM, Windows 10), SSD-ről pedig egész gyorsak voltak a töltések. Nyilván nem mindenkinek fog tetszeni a fantasy körítés, ám egy próbát a legfrissebb Warhammer game mindenképpen megér, hiszen ez az elmúlt évek legjobban rendbe szedett és legfrissebb élményeket hozó Total War játéka. Lehet, hogy az alaprecept megmaradt, ám a Creative Assembly boszorkánykonyháján ezúttal tényleg valami ízletest és újat főztek ki.

Pro:

  • Total War, Warhammer: egymásnak teremtették;
  • pazar audiovizuális körítés;
  • változatos seregek, okos mesterséges intelligencia, sok száz potenciális játékóra.
  • remek optimalizálás.

Kontra:

  • Az ötödik féllel a DLC megvásárlása után lehet játszani;
  • sok Warhammer Fantasy faj kimaradt;

90

Bone123

A Total War: Warhammer stratégiai játék és a Chaos of Warriors Race Race pack elérhető Steamen és a boltokban.

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEGA

Azóta történt

Előzmények