Top 10 horror játék

7. Zoltan, a mészáros

Következzék egy kis időutazás, hiszen röpke 20 évet ugrunk vissza a múltba, egészen a 100 MHz-es 486-os processzorral, 8 MB RAM-mal és 2x-es CD-ROM-mal szerelt személyi számítógépek korszakába, amikor 256 színből felépített 640x480-as felbontásban SVGA monitorokon élvezkedtünk. A ’90-es évek elején az apró 1,44 MB-os adathordozókat, azaz a Floppy lemezeket felváltotta a 650 MB-os lézerlemez, amire a játékipar le is csapott, elvégre ki voltak már éhezve a technikai fejlődésre, ami az FMV (full motion video) korszakba torkollott. A Sierra On-Line és Roberta Williams nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint, hogy ötvözik a kalandjátékokat valódi szereplőkkel.


[+]

Adrienne Delaney férjével, Donald Gordonnal egy hatalmas kúriát vásároltak, ahol Adrienne abban bízott, hogy majd nyugodtan dolgozhat következő novelláján. Beköltözésüket követően nem sokkal azonban furcsa látomásai lesznek, ráadásul még férje is fokozatosan a megőrülés jeleit mutatja. Mint a játék alatt kiderül a ház korábbi tulajdonosa az ördöggel cimborált, Zoltan Carnovasch egy késő 19. századi mágus volt, aki nem vetette meg a fekete mágiát sem. Megidézett egy démont, aki uralma alá vette és sorban lemészárolta feleségeit. Hősnőnkkel ezeket a borzalmakat éljük át, míg pontot teszünk a rémálom végére. Az okkult kaland erőszakot, kínzást, vért és halált vonultat fel. A gusztustalan zsigerekkel, belsőségekkel való halálra tömés és a fejszéttépés csak kettő említésre méltó gyönyörű jelenet a játékból.


[+]

A Phantasmagoria egyszerre volt egy grandiózus vállalkozás és egy költséges kísérletezés. A Sierra kezdeti 800.000 dolláros büdzsétervezete, már csak a munkálatokhoz létrehozott másfél milliós stúdióval durván elszállt és meg sem állt egészen 4 millió dollárig (ami a ’90-es évek videojáték piacára nagyon nem volt jellemző). Hatalmas számokról beszélhetünk a munkafolyamatok kapcsán is, elvégre 4 hónapon keresztül megállás nélkül forgattak (heti hat nap és napi 12 órában) nem kevesebb, mint 200 munkatárssal. Ebből kifolyólag a végeredmény a korra nem jellemzően 7 CD lemezen mesélte el a játék egy hetet felölelő történetét. A grandiózus projektet a játékosok meghálálták, a Phantasmagoria lett a Sierra első játéka, amiből több mint egy millió példányt adtak el.


[+]

Ha valaki most próbálkozna a játékkal hatalmas csalódásként élheti meg. A játékmenet döcögős, egy point and click kaland egyszerű fejtörőkkel, amik a brutális jelenetekhez vezető utat szolgálták a gyötrelmesen gyenge dialógusokkal és színészi játékkal megtámogatva (Victoria Morsell). Az élő szereplők túlságosan elütnek az előre renderelt hátterektől, suta és mesterkélt a végeredmény. Persze ezek a ’90-es években lenyűgözték a játékosokat, viszont mára már elfogadhatatlan színvonalat hoznak.

Mások is kísérleteztek az FMV műfajjal, imádtuk is a vadnyugati Mad Dog puskaporos légkörét, a kísérteties The 7th Guestet a The 11th Hourral karöltve, vagy a hasonló stílusú Dark Seed 2 és a Gabriel Knight szériát. Sokakat lenyűgözött a csótányos Bad Mojo is és meg kell említenünk a kevésbé sikeres, de szintén brutális Harvestert is. Kétségtelen, hogy a legnagyobb hatással a Phantasmagoria volt a piacra, nem véletlen, hogy egy hasonlóan beteg, de már csak 5 lemezen terpeszkedő folytatást is készítettek hozzá Phantasmagoria: A Puzzle of Flasht néven. A műfaj egyik legfájóbb bukása egy csodás gyöngyszemhez, a Toonstruckhoz köthető, ami előrevetítette a felhasználói igények megváltozását és a technikai továbblépést a totális 3D korszakába.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Resident Evil 7 teszt (Xbox One)

    A zsákutcába robogott széria reinkarnálódott és micsoda reinkarnációról beszélhetünk! A Resident Evil 7 első személyű horrorisztikus túlélő irányt vett.

  • Resident Evil 7 előzetes

    Élőholtakba és mutáns dögökbe való külső nézetes ólompumpálás, ajtónyitogatás, és egyéb tipikus Resident Evil jellemzők: ezeket kell most elfelejtenünk.

  • Doom teszt (Xbox One)

    Pokoljárás a Marson, avagy a démonok ismét visszatértek, és csak mi állíthatjuk meg őket. Vajon az új Doom visszahozza az 1993-ban indult sorozat varázsát? Megérte 12 hosszú éven át várakozni?

  • 2016 legjobban várt survival játékai

    Korábbi cikkünkben a belezős horrorokat gyűjtöttük össze, most viszont a 2016-ban érkező túlélő-horrorkalandokon van a sor, mert borzongani virtuálisan mindenki szeret.