The Rise of the Golden Idol teszt

A lemúriai aranyszobrocska hatalma egyszer már összegabalyította a világtörténelem szálait – most pedig ugyanerre lehet számítani, ezúttal már az 1970-es évek amúgy is kaotikus világában.

The Rise of Puzzle Design

Egy késői portnak köszönhetően alig pár hónapja történt, hogy megint körberajongtam a Case of the Golden Idolt, és most a legnagyobb programbőség kellős közepére időzítve már a folytatás is megjelent. Az előd legnagyszerűbb része az volt, hogy rejtvényeinek kitalálásához mindössze valódi, emberi, sőt, szinte matematikai tisztaságú logikára volt szükség. Szinte minden más kalandjátéktól eltérően itt nem kellett különféle tárgyakat használni és nem is párbeszéd-opciók gondos megválasztása jelentette a továbbjutás kulcsát – és nem voltak bizarr gépezetek, nem kellett a designer szadista ötleteit hátulról találgatva megfejteni, és főleg nem kellett egypixeles szürke objektumokat megtalálni egy sötét képernyőn. A Case of the Golden Idol lelkesen elénk tárta minden szükséges információját, aztán hagyta, hogy azokból, és csak azokból koncentrált agymunkával megfejtsük minden kérdését. Minden pályán az a játékos feladata, hogy a jelenet átvizsgálásával megtalált szavakat használva kitöltse azokat a mondatokat, amelyek elmesélték, hogy mi is történt valójában az adott jelenetben. Tulajdonképpen a második rész is erről szól – és mégis annyi fejlődést eszközöltek a lettországi testvérpár fejlesztők, hogy a Rise magasan a Case fölé tudott emelkedni!

Néhány évszázadot ugorva az időben az ezt az időt pihenéssel és porosodással töltő aranyszobrocska hirtelen az 1970-es évek vidáman furcsa világában találja magát. Hatalmát már senki nem ismeri, így a közvetlen varázsolgatás helyett a háttérből kezdi befolyásolni az oktondi humánok sorsát – valahogy így írható le a Rise of the Golden Idol háttere. Ezúttal az idol szerepe eleinte tényleg a háttérbe húzódik, és emiatt kicsit a történet is elveszített valamit – bár utólag mindig kiderül, hogy a látszólag össze nem kapcsolódó jelenetek miként is alkotnak narratív egészt, miközben a korai pályák megfejtésén dolgozunk ebből még nem sokat értünk. A másik oldalról viszont ez a változás lehetővé tette, hogy ne mindig gyilkosságokkal vagy halálokkal foglalkozzunk – a Case tíz jelenete mindig valami erőszakos eseményt mutatott be, a Rise húsz szintje viszont bűncselekmények sokkal tarkább tárházát mutatja be. Egy kiváló pályán például egy börtönszökést kell a hátrahagyott nyomok alapján felgöngyölíteni, egy másik szinten pedig egy alkohollal és áramszünettel megvadított aukció részleteit kell kideríteni. A játék a pályákon kívül létező, nagyobb ívű történetét a fejezetek közti különálló, minden korábbi pálya szavait használó kihívásokon keresztül meséli el – ezek jelentik talán a játék legnehezebb szakaszait, de a megfejtés után érzett diadal is hasonló mértékű.


[+]

A leginkább szembetűnő változás az első játékhoz képest a grafikai stílus teljes átalakítása: a groteszkül karikírozott pixelfigurák helyére most festett sprite-ok léptek – a stílus sokkal befogadhatóbb így, pedig most is van egy bizarr hangulata az összes alaknak, de még a háttereknek is. Ennél jóval fontosabb változás azonban, hogy – legalábbis PC-n – a kezelőfelület is átment egy nagygenerálon, így a különféle megfejtendő feladatok ablakait most már szabadon pakolgathatjuk a képernyőn. Mivel egy gombnyomással ezeket el is lehet tüntetni, vagy épp vissza lehet varázsolni, jóval áttekinthetőbbé vált a játék, hiszen a következő lépésekhez szükséges információkat mindig a képernyőn tudjuk tartani, ki-be kapcsolgatva a többi ablakot. Konzolon ez a rendszer sajnos nem elérhető, de a szópakolgatós rendszer valamivel itt is jobb lett– könnyebb törölni a rossz bejegyzéseket, és most már teljesen logikusan lehet lépkedni a mezők között. Talán egy opcionális megjelenítés még jól jött volna, ami kisebb betűmérettel ugyan, de minden nevet egy képernyőn tartana.

Ablakkezelés PC-n, illetve Xbox Series X-en.Ablakkezelés PC-n, illetve Xbox Series X-en. Ablakkezelés PC-n, illetve Xbox Series X-en. [+]

A Rise of the Golden Idol azonban még e hasznos fejlesztések mellett is inkább a fejtörőivel bűvölt el – ezek ugyanis igen változatosak, és ha lehet, még az elődnél is kreatívabbak lettek. Szinte minden pályának meg van a maga kis specialitása, egyedi megoldása, különleges feladata, és ez mindenhol extra agytornához vezet. Az persze nem változott, hogy a mi szerepünk a külső, passzív szemlélőé, akinek a látottak és hallottak alapján kell rekonstruálnia az eseményeket, de sokkal sűrűbben kell megközelítést, gondolkodásmódot cserélni, mint a Case-ben. Néha a jelenetben részt vevő alakok beazonosítása nehéz (például az említett aukciósház-jelenetben, ahol az áramszünet miatt az „utána” tablóban mi is csak árnyalakokat látunk), máshol pedig rengeteg egyéb információ kiderítésére is szükség van. A tengerparti autósmoziban bekövetkezett baleset körülményeinek felderítésekor például a 100%-os teljesítményhez az is hozzátartozik, hogy a bemutatott film szereplőit ugyanúgy beazonosítjuk, mint a másodlagos fontosságú autótűzhöz vezető fogadás paramétereit – de egy kiemelkedően emlékezetes jelenetben egy interpretatív táncot kell, hát, interpretálni.

[+]

Ilyen extrák persze időről időre megjelentek a Case-ben is, a Rise azonban még egy tekintetben is elődje fölé tud nőni: a szükséges információk kitalálása nem feltétlenül csak a begyűjtött szavak, elolvasott információk és kifürkészett párbeszédek segítségével zajlik. Ezúttal az egyes jelenetek temérdek olyan grafikus információt tartalmaznak, amelyek észrevétele elengedhetetlen a megoldáshoz – egy marslakó-jelmez furán billegő foga, egy sajtospufi-poros érintés nyoma, egy tintafolt valaki kezén is mind ilyen lehet. Ez még fontosabbá teszi, hogy az egyes jelenetek minden helyszínét és minden verzióját alaposan tanulmányozzuk, ami valahogy még élvezetesebbé tette ezt a különleges rejtvényfejtést. A Rise of the Golden Idol fantasztikus folytatása lett egy nagyszerű játéknak, beszerzése pedig kötelező azok számára, akik imádnak kombinálni, gondolkodni és logikai készségüket használni. Igen, néha muszáj többoldalas kusza jegyzeteket füzetbe írni feladataihoz, és néha a gép kikapcsolását követően is órákon át törtem a fejem egy-egy furcsa kérdés megoldásán, de nálam mindez óriási plusz volt.

A The Rise of the Golden Idol PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, Switch-re, valamint Xbox konzolokra jelent meg.

A tesztjátékot a kiadó Playstack biztosította.

Összefoglalás

Egy nagyszerűen tálalt logikai játék, ami száműzi a találgatást és mások „logikájának” megfejtését. Az arany idol történetét szilánkosabban tálalja ugyan, mint az előd, de a Rise minden más téren érezhetően jobb lett: kezelése minden platformon jobbá vált (de PC-n különösen kitettek magukért a fejlesztők), látványvilága jóval befogadhatóbb, ráadásul a fejtörők, vagyis maguk a pályák is változatosabbá váltak.

A The Rise of the Golden Idol legfőbb pozitívumai:

  • Fantasztikusan kitalált, roppant változatos kihívások;
  • mindent meg lehet oldani találgatások nélkül, puszta logikával;
  • remekül átalakított látvány, PC-n átgondolt irányítás.

A The Rise of the Golden Idol legnagyobb hiányosságai:

  • A történetmesélés kicsit háttérbe szorult.

Bényi László

Azóta történt

  • Petit Island teszt

    Bájos kalandokat, laza játékmenetet és könnyed tennivalókat ígér a Petit Island, de vajon elég ennyi egy jó kikapcsolódáshoz?

Előzmények

  • Chicken Police: Into the Hive! teszt

    Noir detektívtörténet, állati karakterek és nagyszerű humor – a második Chicken Police a legendás kakaskopók következő kalandját meséli el, ezúttal a bűnbandáktól nyüzsgő teli Kaptár belsejéből.

  • Great God Grove teszt

    Egyedi képi világgal és kifejezetten szeleburdi stílussal vetődik elénk egy szó szerint értendő isteni dráma a Great God Grove-ban, ahol a kommunikáció a kulcsa mindennek.

  • Phoenix Springs teszt

    Annyit vitázunk arról, hogy a játékok képviselhetnek-e – és ha igen, milyen értelemben? – művészeti értéket, hogy amikor jön egy tényleg művészi alkotás, amellett hajlamosak vagyunk elmenni.

  • Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged teszt

    A Broken Sword egycsapásra a kalandjátékok nagyjai közé emelte a brit Revolution stúdiót – és a nagy riválisoktól eltérően ők ott is maradtak. A Reforged a sorozatindító harmadik verziója.