Team Fortress 2 - vélemény, tippek

Tartalom:
1. Vélemény
2. Kasztok, tippek
3. Pályák

Szerk.: ajánlom mindenki figyelmébe a Prohardver! Steam groupot!

A játékról

Sokan várták már ezt a játékot. Eredetileg a Team Fortress egy Quake mod volt, majd Team Fortress Classic néven (TFC) a Half-Life nevű játékcsodához is megjelent. Nekem is ott hever a Steam accountomon, régebben kipróbáltam, nem tűnt túl szórakoztatónak.

Állítólag már századunk elején bejelentették, hogy készül a folytatás. Eredetileg hagyományos "katonás" grafikával jelent volna meg. Idén már hallani lehetett, hogy kiadják, méghozzá rajzfilmszerű stílusban.

A sokak által ezután ünnepnapként tisztelt határidő elérkezett: 2007. október 10-én, az Orange Box részeként, vagy akár Steamen külön is megvásárolhatóvá vált a játék.
Megjegyzem, a "dobozban" emellett a Half-life 2 és két kiegészítő is megtalálható, és a Portal is; ezek így együtt szuper egyjátékos élményt nyújtanak.

Visszatérve: a Team Fortress 2 száz százalékig többjátékos módra kihegyezett FPS, ahol minden körben két csapat küzd egymás ellen: a RED (Reliable Excavation and Demolition) és a BLU (Builders League United). Ennyit a háttértörténetről. Nem is ez a lényeg.

Ez a játék mókás. Humoros. Poénos... véres, mégsem véresen komoly. Kilenc kaszt közül kell kiválasztani egyet, akit megszemélyesítünk. Lentebb ismertetem őket. Természetesen mindegyik egyedi külsővel, fegyverekkel rendelkezik, saját stílusa és beszólásai vannak.

És persze ez a kilenc tökéletesen kiegészíti egymást a játék során. Kemény hat darab pályát kapunk, de ez nem kevés: zseniálisan kialakítottak, és mindegyikben egy kicsit más a cél. Ezek közül egy CTF (zászlószerzés) jellegű, a többiben kontrollpontokat kell foglalni. Ilyenkor vagy az egyik csapat támad, a másik pedig véd, vagy pedig mindketten támadnak. Több pálya nem is egy részletből áll, ilyenkor egy-egy kis szeletén folyik a harc.

Az egész nagyon egyszerű. A pályák kezdetekor szép rajzos eligazítást kapunk a feladatról, így gyorsan megismerhetjük a célt, és bekapcsolódhatunk a játékba. A kasztokról is rövid leírást kapunk.

És ez miért zseniális?... Végezzünk egy kis gondolatkísérletet. Vegyük Jancsikát, aki nagyon lelkes, de most játszik először multiplayer FPS-t. Jancsika leül Counter-Strikeozni. Jancsika meghal, mert "igor <3" rögtön fejbelövi, így nem lesz pénze legközelebb powa snipert venni, így megint meghal, és így tovább. Megutálja a buta campereket, a többi kockát és úgy a játékokat általában.
Most képzeljük el Jancsikát, amint kínjában megveszi az Orange Boxot, és véletlenül a TF2 ikonra kattint. Rögtön szól a jó kis zene, megkapja az eligazítást, választ egy kasztot, a lángszórósat, mert az olyan jó. Üvöltve indul a harcba, szó szerint odapörköl az ellennek, mindenki fut, amerre lát. Természetesen az első mesterlövész, aki arra jár, kilövi, de sebaj, mert mikor meghal, ráközelít gyilkosára a kamera, és F5-tel szuper képet csinál róla.
Jancsikát ezután állandóan megölik, mert még szegényke nem ismeri a trükköket, de élvezi a szövegeket, bőszen nyomogatja a "g" betűt, hogy az összes beszólást hallja.
Miután kilép, gyorsan megnézi Steamen a statisztikáit, mert ilyen is van, persze, hogy minden kill és minden apróság feljegyzésre kerül. Látja, milyen jelvényt kaphatna, ha ezt meg ezt csinálná, gyorsan nyom még egy kört...

Ezek után Jancsika lassan ráun szövegekre, de már jobban játszik. Rájön, hogy itt tényleg jól érvényesülhet. A csapattársakat úgysem bánthatja. Rájön, hogy a demomannel hova kell dobni a gránátokat, hogy a dokival hogyan kaszálhat pontokat percek alatt, és hogy úgy általában ez a játék: zseniális.

Nem csupán mókás, élvezetes, nem véresen komoly, de véres, és komoly. Itt egymásra talál a sarokban kempelő mesterlövész, az őrülten összevissza rohangáló scout, a mérnök, aki egy ágyút püföl egész kör alatt, a heavy, akinek az ujja begörcsölt, és nem veszi le a ravaszról, a velejéig alkoholista, korlátokat nem ismerő demoman, a sunyi, pofátlan kém, a csontfűrésszel szaladgáló doki. Sőt, egymás nélkül nem érnek semmit, és össze kell dolgozniuk. Itt nincsen "nem szabad", nincsenek korlátok.
Senkit nem zavar, ha valaki végig egy sarokban campel, ha épp sunyi, vagy ész nélkül lövöldözik. Ha nem tudsz játszani, az sem baj, csapatodnak így is biztos hasznára leszel.

Mindenki jól érzi magát.
Ha meghal, akkor is.
Nem lehet abbahagyni.

Nagyjából ez a véleményem a játékról. Csak a szabadidő szab neki határt, és kellemes felüdülés, ha az embernek van egy szabad órája. De mégis lehet profin is játszani: már javában alakulnak a klánok, és nem kell sok egy hivatalos Clanbase bajnoksághoz sem. A statisztikák kb. olyan részletesek, mint a Battlefield 2-ben, nyomonkövethető játékunk fejlődése, látható, min érdemes még javítani.

Most következne a fekete leves. A rengeteg bug, ami elárasztja az embert, és elrontja ezt az amúgy kitűnő játékot. A sok csaló, akik átmennek a falon, meg aimbottal játszanak. A kiegyensúlyozatlanság, legyen gyengébb a rakétavető. Meg, mi szükség van a scoutra? Meg hogy a játék akadozik, nagy a gépigénye, sokat tölt, hibás, satöbbi.

Nos, ezek egyike sem igaz. Eddig semmi hibát nem találtam a játékban. Se csalókat, sem pedig akadást, a grafika kiválóan skálázható. Persze, amint kiderül valamilyen probléma, a Steam azonnal letölti a legújabb javítást.
És folytatódhat a játék.

Értékelés?... Pontszám?...
Próbáld ki. Nincs mit értékelni azon, amin nem találok hibát. Eddig még nem láttam hibátlan játékot, de ezen mégsem találok semmi szőrszálhasogatnivalót. Menj át egy barátodhoz, akinek megvan, és játssz egy kört. Csak akkor ne tedd ezt, ha tényleg, de tényleg minden FPS-t szívből utálsz.

Meglátod, élvezni fogod :)

----

Általános tippek:
-Ez csapatjáték. Ne mindig azt válaszd, amit szeretnél, hanem ha nagyon szükség van valakire, akkor azt. A megüresedett helyet feltöltve nemcsak egy halom pontot szerzel majd, hanem a csapattársaid is nagyon fognak majd szeretni. Hogy kiből hány darab van, a kasztválasztó képernyőn láthatod, lent rajzos formbában, és az emberkék feje fölött is.
-Azért beszélek ennyit erről, mert az egész csapat játékát elronthatja egy-egy ügyes demoman stb. hiánya.
-A bázison a szekrényben azonnali és 100%-os élet, lőszer és építőanyag feltöltést kaphatsz.
-A vessző gombbal bármikor válthatsz kasztot, sőt, a bázison nem kell várni az újraéledésre sem, a váltás azonnali.
-Ez csapatjáték. A magányos farkasok meghalnak, maradj a többiekkel, több szem többet lát, ráadásul a tömegből lehet hogy kisebb eséllyel lőnek pont téged.
-Ha mindkét csapat támad, és az idő lejártáig senki sem győz, életbe lép a "hirtelen halál" üzemmód. Ilyenkor mindenkinek csak egy élete van, nincs újraéledés, és a pályán nincsenek medkitek. Itt számít igazán a tapasztalat és a csapatjáték. Magától értetődő, hogy egy mérnök tápgépe vagy épp egy doki már majdnem egyenlő a győzelemmel, sőt, nélkülük csak veszíteni lehet. Ha látod, hogy lejár az idő, a vessző gombbal gyorsan válts dokira, vagy valamire, ami épp nincs. Nem baj, ha nem tudsz már újraéledni, a hirtelen halál kezdetekor már a kiválasztott kaszttal játszhatsz.

-A Valve új achievement rendszert vezetett be. Ezentúl fokozatosan minden kaszt kap egy halom achievementet, amik közül sokat megcsinálva új fegyverekkel gazdagodhatsz. Elsőként a medic kapta meg, ami zseniális ötlet volt, mert ez az elhanyagolt karaktertípus most újra népszerű lett. A pyro lesz a következő, amivel ugyancsak kevesen játszanak.

----

Most pedig következzen a kasztok leírása (nem teljeskörű, a hivatalosat a kasztválasztó képernyőn olvashatod), és pár tipp, amit ajánlok mindenkinek. Néhányhoz megjelent egy-egy vicces bemutatkozó videó a Valve-tól, megtekintésük erősen javallott!

Scout
"Anyádat, mindjárt fejbeb***lak, jó?!"
Meet the Scout!
Szegény gyereket nehéz utolérni. Igazából persze kilőni kell, azt pedig könnyű, mert élete nincs sok. Csak vigyázz, ha beszabadul egy kontrollpontra, azt dupla sebességgel foglalja. A zászlórablásról nem is beszéltünk.
+: Gyors, stratégiailag fontos.
-: Harcban gyenge.
Tippek:
-A játékot rengetegszer scout nyeri meg. Csak akkor nem kell a csapatba, ha védők vagytok.
-A scattergun közelre halálos, amúgy semmit sem ér.
-A dupla ugrással olyan útvonalakat is használhatsz, amiket más nem. Háztetők előnyben.

Soldier
"A jó katona SEMMI körülmények közt nem hátrál meg a harcban!"
Ismerkedj meg a katonával! (Meet the soldier)
Elszánt, sosem adja fel, és persze mindig kéznél van a rakétavetője.
+: A legjobb, ha más emberek kifüstöléséről van szó. Az aktív támadóerő gerince.
-: Lassú, távolra nem jó.
-Rocketjump! Vigyázz, fáj.
-Rövidtávra rakétavető, középtávra sörétes, hosszútávon inkább ne harcolj.
-Rakétával lábra célozz.

Pyro
"MmmMhMMMppppph, HHHHHHHHHMPH!"
Kicsit a South Parkra emlékeztet, szókincsében mindenképpen. Az egyszerűbb élvezeteket kedvelők számára. Viccet félretéve: a Pyro megfelelő kezekben halálos. Fegyvere közvetlenül a lángszórója, közvetetten pedig a meglepetés és a félelemkeltés.
+: Ügyesen használva pusztít.
-: Meg kell tanulni játszani vele...
-A jó Pyro számító. Elenfeleidet sarkokon lepd meg, és mindig időben vonulj vissza. Ez az a kaszt, amivel tudni kell támadni és menekülni is.
-Ha másik Pyro jön szembe, tudd: ő nem kap tartósan lángra. Ő persze ezt nem tudja rólad, így ezt az előnyt néhány shotgunlövés formájában használd ki.
-A lángszóró kiválóan alkalmas kémek leleplezésére. Ha például az ágyúknál kavarodás van, pörkölj oda egyet. Egy láthatatlan, ám fényesen lángoló kémet igen könnyű észrevenni.
-Egy Heavy darabokra szed, ha szemtől szemben találkoztok. Egy Soldier jó eséllyel ugyancsak.

Demoman
"Aye, aye! Ez az üveg is kifogyott..."
Meet the Demoman!
Szegény kicsit alkoholista, így jobb híján akár whiskysüvegét is használhatja fegyverként (persze szigorúan kiürítés után!). De legalább szeret nagyokat robbantani.
+: Nagyon nagy stratégiai jelentőséggel bír, sokoldalú.
-: Közelre nagyon védtelen.
-Stickybomb jump!
-A sima gránátvető közelharcra jó, amúgy inkább hanyagold.
-Tanuld meg a stickybomb használatát. Félelmetes potenciál rejtőzik benne, ha okosan használod. Az alap kontrollpont védelem mellett az ellenfelet bárhol megállíthatod vele - "na, ki megy elsőnek át ezen az 5 bombán?!".
-A bal gombot nyomvatartva messzebbre lőhetsz vele. Ideális kemphelyek, ágyúk stb. kifüstölésére.
-Jobb klikk - BUMM!

Heavy
"Azt hiszik, kijátszhatnak. Engem talán, de a golyóimat soha!!"
Meet the Heavy! (orosz verzió...)
Egy heavy megjelenése mindig félelemkeltő. A másik oldalról: annyira nem nehéz játszani vele. Elsődleges feladata rést ütni az ellenfél védelmén. Ennek megfelelően válassz célpontot; az ágyúk kilövésére van alkalmasabb személy, ráadásul a minigun messzire fájdalmasan pontatlan.
+: Sok élet, erős fegyver, a támadás fő előrelendítője.
-: Lassú, kíséret nélkül már gyengébb, fő célpont.
-Doki nélkül el se indulj. Komolyan.
-Egy übercharge-olt heavyt SEMMI sem állíthat meg.
-Ne feledd, elsődleges célpont vagy minden kém és mesterlövész, de úgy általában minden ellenfél számára.
-Sose lőj előzetes felpörgetés -jobb gomb- nélkül.

Engineer
"Hopp, még egy. Kicsit már nyikorog a kicsikém, ideje beolajozni. Hé... hol a söröm???"
Meet the Engineer!
Igazi háttérszereplő. Nélküle csapat nemigen nyerhet, de ha túl sok van belőle, megtörik a támadás lendülete. Két-három mindig jól jön, ha többen vannak, inkább legyél mással. Amit építhet: tápgép, ágyú, teleport.
+: Stratégiailag jelentős, mobil megoldások.
-: Támadásra nem igazán alkalmas, túl sok felborítja a csapat egyensúlyát.
-Rögtön a kör kezdetén: teleport lerak, visszamész építőanyagért, és mész előre.
-Ne támadj, az építményeidet védd: minden arra járóra lőj rá, hátha kém.
-A tápgépet (dispenser) lehetőleg olyan helyre rakd, ahol más is használja.
-A teleporttal játékot lehet nyerni, olyan ne legyen, hogy nem építesz.
-Az ágyút mindig fejleszd fel maximumra. És nem feltétlenül kell védekező állásba telepíteni, kiválóan alkalmas az ellenfél beszorítására is.
-Kb. fél év után jöttem erre rá, de a jobb gombbal az építmény forgatható...

Sniper
"Hehehe."
Nagyon erős kaszt. Kipróbálva szerintem hamar rájössz, hogy pusztán a sarokban ülve nemigen szerzel pontot, ráadásul az első arra járó kém hátba szúr. Ettől függetlenül védelemre és támadásra is alkalmas.
+: Bizonyos kasztok ellen különösen hatékony.
-: Csak passzív támadásra alkalmas, könnyen sebezhető.
-Mindig mozogj.
-Mindig fejre lőj.
-A legegyszerűbb, ám hatékony támadási módszer: jobb gomb, 100%-ra töltöd, szépen kioldalazol egy saroknál, és az első ellenfelet fejbe lövöd.
-Te vagy a Heavy legnagyobb ellensége.
-Ne erőltesd, ha túl sok van a csapatban, vagy a pálya nem alkalmas rá.

Medic
"Achtung! Ellenség a saroknál! Sebaj, mindjárt kezelésbe veszem őket."
A csapat orvosa tipikus doki: harcra nagyjából alkalmatlan, de gyógyítani tökéletesen tud. Ha elég sokáig használod a medigunt, feltöltődik az übercharge, használatakor rövid ideig a gyógyított személlyel együtt halhatatlanná váltok.
+: A csapatjáték nélkülözhetetlen eleme.
-: Védelemre szorul, kevesen játszanak vele.
-Csapat ne legyen doki nélkül. Ha nincs, legyél te az.
-Bár kissé unalmas, egy jó játékossal összeálva rengeteg pontot kaszálhatsz magadnak.
-A syringe gun vészhelyzetben hatékony, de közelre lehet, hogy néhány bemetszés a csonfűrésszel jobb megoldásnak bizonyul...
-Ne csak egyvalakit gyógyíts, környezetedben minden rászorulónak segíts.
-Rövid ideig egyszerű gyógyítással túltöltheted a többiek életerejét.
-Az übercharge a legeslegnélkülözhetetlenebb eleme minden támadásnak, a győzelem kulcsa. A titka a tökéletes időzítés és a megfelelő társ. Erre egy heavy vagy egy soldier a legalkalmasabb (kis akciókra soldier, össznépi támadás támogatásához heavy).
-Az options menüben bekapcsolhatod, hogy ne kelljen nyomvatartani a bal egérgombot gyógyításkor. Ezt hónapokkal később vettem észre.

Spy
"A dohányzás... oh, már mondták, hogy szokjak le róla, de hiszen csak így tudom álcázni magam!"
A kém félelmet kelt, nélkülözhetetlen, és egyben a legnehezebben játszható kaszt. Persze, láthatatlanná tud válni, meg álcázza magát, de a bicskáján kívűl sok hasznos fegyvere nincs. Ráadásul támadás esetén az álca bukik. A kém feladata az ellenség építményeinek lerombolása, az ellenséges vonalak mögé férkőzés.
+: Nagyon hasznos
-: Önmagában csak segéderőként funkcionál, tudni kell vele játszani.
-A kém feladata nem más.
-Hogyan leplezzünk le egy kémet?
Lőj rá. Ha szembejön egy csapattárs, lőj rá. Ha építmény mellett áll, lőj rá. Ha nem megy át rajtad, hanem szó szerint beléd botlik, biztos kém, lőj rá.
-Ebből is látszik, a kém élete nehéz. Ha nem megy, lehet, hogy jobb profikra bízni a dolgot.
-A sapperek elhelyezésével még nem bukik az álca.
-A gyors álcázásra ott a "b" gomb.
-Nem véletlenül tudsz csapatod színeibe is beöltözni. Ha a sok piros katona közt rohangál egy kék, tudják, ki a kém. Ha nincs rajtad álca, akkor is. Így okosabb lehet először saját színt fölvenni. Bár nincs beállítva, az options menüben erre beállíthatsz egy külön gombot.
-Mindig felveszed egy ellenséges játékos nevét.
-Úgy tűnt, hogy ha egy kém a te kasztod ruháját viseli, akkor a saját nevedet látod kiírva rajta.
-Átöltözve átveszed az álcázott kaszt sebességét, kivéve, ha gyorsabb nálad. Következésképp sose legyél scout.
-Tudd, hogy hol mivel lehetsz. A hátsó sorok közt rohangáló mesterlövész nem túl feltűnő. Egy mérnököt is megtűrnek, de vigyázz, a többi mérnök kiszúr. Talán még a demoman jó álca. Scout, heavy soha, soldier túl lassú, egy senkit sem gyógyító orvost pedig könnyen kiszűrnak. Profik és vakmerőbbek kémmel is próbálkozhatnak, volt már, hogy bejött. :)

----

Végül egy kis leírás a pályákról:

2fort
Az egyetlen CTF pálya, szimmetrikus, kemény harc. Scouttal középen ráugorhatsz a háztetőre. Ne állj be 25. mesterlövésznek, inkább demomannel füstöld ki őket. Sajnos szükség van egy jó kémre, a táskát megszerezni pedig természetesen scouttal érdemes. Ezt a pályát csak és kizárólag erős csapatjátékkal lehet megnyerni.

Gravelpit
A kedvencem! A kékek megpróbálják elfoglalni a pirosak három pontját, először kettőt, aztán a harmadikat. A scout haszna vitathatatlan, de ezen a pályán tényleg mindenki megtalálja a számítását.

Granary
Öt pont, két csapat. Sokszor villámgyorsan lemegy egy kör, mert a középső pont tulaja hamar eldől, és ha a másik csapat nem épített ki erős védelmet, gyorsan át lehet gázolni rajta. Kémek előnyben. Tessék a leghátsó pontot is védeni és teleportot készíteni. Ide mozgékonyság és az alkalmazkodás kell, különben ledarálnak.

Well
Még egy szimmetrikus pálya, ezúttal három ponttal. A középső vágányon szerelvény közlekedik, a vágány mellett, kérjük, vigyázzanak! Érdemes kihasználni a víz alatti lehetőségeket, még építeni is lehet oda!
Az egyik patch óta CTF változata is van. Okosan kitalált, és egy ügyes kém nagyon könnyen elviheti a táskát.

Hydro
Hatrészes, nem szimmetrikus pálya. Mindig két rész, tehát két pont között folyik a küzdelem. Mondhatni hat minipálya egyben, mindig másmilyen. Kéretik alkalmazkodni.

Dustbowl
Három pálya, de mindegyiken a pirosak védenek. Két kontrollpontot kell a kékeknek sorban elfoglalni. Az első csak idő kérdése, tehát minél tovább kell tartani. Ilyenkor sokszor hátrarohan egy scout, és elfoglalja a másodikat is, ezért rögtön oda is kell ágyú, de legalább egy adag stickybomb.
Talán ez a legnépszerűbb pálya mind közül. A három rész fokozatosan nehezedik, az utolsó szakaszon nagyon kemény küzdelem alakulhat ki.

Kiadtak még két új pályát is.

Badlands
A Wellhez vagy Granaryhoz hasonló foglalgatós pálya. Kiegyensúlyozott csapatok esetén gyorsan mozog a frontvonal. Nagyon kell ügyelni a leghátsó pontra, mert pillanatok alatt el lehet foglalni (egy scoutnak elég egy másodperc). A terep jól átgondolt. Középen mindkét oldalon van egy-egy ablak (lásd a képen), oda nagyon népszerű dolog ágyút telepíteni. A magas tornyon levő pontot pedig egy ügyes Demoman jól védheti.

Gold rush
Amilyen kedvesek voltak a készítők, kiadtak egy új pályát, ami egyben új játékmód is. A Dustbowlhoz hasonlóan három részből áll, és a támadóknak egy kocsit kell ellenőrzőpontokon keresztüljuttatni. Nagyon mókás, szuper csatajelenetek alakulnak ki, egyértelműen a támadó-védekező felállású pályák a nyerők ebben a játékban.
Pár tipp:
-mindig tolja valaki a kocsit... egyszerűen hangzik, de a legtöbben nem fogják fel, hogy ez a lényeg.
-ne hagyd, hogy visszaguruljon! Elég egy pillanatra odamenni mellé.
-a támadók minél több über-rel indítanak, annál jobb (ezen a pályán ez hatványozottan érvényesül)
-a scout elhanyagolt kaszt, de jó terepismerettel csodákat tehet.
-támadó mérnök is kell, főleg az utolsó szakaszon, ahol már nagyon messze van a cél.

----

A végére pedig következzék néhány hasznos link:

TotalTF, egy magyar TF2 közösségi oldal
Hivatalos oldal
TF2 Prohardver fórumtéma
Portal fórumtéma
HL2 Episode Two fórumtéma
Portal írás a Logouton
Half-life 2 Episode 2 írás a Logouton
Prohardver! Steam group

----

Ennyi lett volna. Remélem, neked is megtetszett ez a játék :)

Azóta történt

  • Új TF2 pálya: Goldrush

    Az utóbbi idők egyik legsikeresebb FPS csapatjátékához egy igen érdekes új pálya érkezik hamarosan.

Előzmények

  • Portal

    A Portal egy logikai FPS, melyet a Valve fejlesztett.

  • Half-Life 2 - Episode Two

    Régóta várta már emberek hada a Half-Life történetének folytatását, amely a Steam rendszerén...