Tales of Arise teszt

Öt év szünet után visszatért a Bandai Namco Games szerepjáték-sorozata, mi pedig elmerültünk Dahna világában, hogy megnézzük, mit tud felmutatni a legújabb epizód.

Újgenerációs eposz

Nagy örömmel konstatáltam, hogy a Tales of Arise egy valóban „next-gen” játék, még akkor is, ha természetesen az előző generációs konzolokra is elérhető. A japán fejlesztők végre eljutottak az Unreal Engine 4 használatában oda, hogy valóban lenyűgöző világokat alkossanak, és zökkenők nélkül használják ki az új gépek erejét. Az már a játék első videói alapján egyértelmű volt, hogy látványban mindenképp szintet kívánnak lépni – főleg a sorozat korábbi részeihez képest –, ez sikerült is, a végeredmény helyenként egészen lenyűgöző. Az anime jellegű, kissé rajzfilmszerű látvány mellett számtalan modern részecske- és fényeffektet láthatunk, változó napszakokkal és gyönyörű bevilágítással, éles textúrákkal, aprólékosan kidolgozott ruhákkal, és meglepően kifejező arcokkal. A kaland során szinte mindenféle környezetben megfordulunk, a tüzes sivatagtól a havas csúcsokon át a sűrű dzsungelig, de tengerpart, ősi romok, megannyi barlang, és persze high-tech sci-fi díszletek között is zajlik az akció.

Az új konzolokon két grafikus mód közül választhatunk a felbontást vagy a képfrissítést preferálva. Utóbbinak van értelme, mert bár a pixelszám és néhány grafikai részlet (árnyékok, tereptárgyak látótávolsága) némi csorbát szenved, cserébe tükörsima, egy pillanatra sem megakadó 60 fps képfrissítést kapunk, ami a látványvilággal és az izgalmas harcrendszerrel párosulva tényleg lenyűgöző pillanatokat képes megjeleníteni. A „grafika” mód megpróbálja a 4K-t és a maximumra húzott részleteket erőltetni, de ennek az ára egy olyannyira instabil, sehová sem tartó képfrissítés, ami jelentősen ront az élvezeti értéken. Nem véletlen, hogy az alapbeállítás a teljesítmény mód, a Tales of Arise-t így érdemes játszani.

A videók és képek alapján nyilvánvaló, de azért emlékezzünk meg arról is, hogy az új játék stílusában is felnőttebb, és egy fokkal sötétebb a Tales széria korábbi felvonásainál. Az alkotók talán ezzel is új irányba próbálják terelni a sorozatot, megjegyzem, sikerrel – az új dizájn emberibb és kedvelhetőbb szereplőket hozott létre úgy, hogy közben nem veszítette el a japán játékokra jellemző színes, hangulatos elemeket sem. A történet maga is komolyabb, helyenként egészen fontos és gyászos témákat boncolgat (rabszolgaság, mások elfogadása, háborús bűnök), de nem nélkülözi a humort sem, még ha időnként kissé suta módon is próbálja oldani a feszültséget. A Namco Bandai csapata jó érzékkel talált rá erre a stílusra, a grafikai fejlesztések a történettel együtt komolyodtak, és adnak ki egy mély, drámai, mégis nagyon szerethető eposzi kalandot.

Ugyancsak itt emelném ki a játék zenéit. Motoi Sakuraba (aki a Tales of… mellett a Star Ocean vagy épp a Dark Souls sorozaton is dolgozott) soundtrackje fantasztikus, epikus, nagyszabású, a veterán szakember a gyönyörű zenekari szólamoktól a hatalmas kórusokig mindent bevetett a hangulat érdekében, nem is eredménytelenül.

Tales of Arise Xbox

A Tales of Arise a legtöbb szempontot figyelembe véve sikerrel vette az új konzol- és közönséggeneráció jelentette kihívásokat. A fejlesztők valóban szintet léptek, és új magasságokba emelték a Tales szériát, amely egyszerre új és hagyományőrző, úgy váltva stílust, hogy nem tagadta meg a saját gyökereit. Egy látványos, akciódús eposz, ami a JRPG rajongóknak szerintem kötelező vétel, de azoknak is jó választás lehet, akik egy hosszú, tartalmas, mély kalandot keresnek. Nem mentes a gyengeségektől – időnként frusztráló a túl sok erőltetett beszélgetés, régimódi a játéktér felépítése –, a kiegyensúlyozatlanság és a pay-to-win mikrotranzakciók nem keveset tompítanak a produkció fényén. Ha ezek nem lennének, akár egy instant klasszikusról is beszélhetnénk. De még ezekkel együtt is bőven élvezhető darab, ami bátran ajánlható mindenkinek, aki átélne egy gyönyörű és fantáziadús történetet.

Pro:

  • érdekes „kettős” világ, jól kidolgozott szereplőkkel;
  • élvezetes, gyors, összetett harcrendszer;
  • lenyűgözően szép grafika;
  • csodálatos zenei anyag.

Kontra:

  • régimódi, szétszabdalt felépítés;
  • tele van felesleges beszélgetésekkel;
  • kiegyensúlyozatlan nehézség mesterséges, pénzért vehető boosterekkel.

80

A Tales of Arise PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X|S-re érhető el.

dreampage

Azóta történt

  • Astria Ascending teszt

    Kézzel rajzolt-mázolt kalandként érkezett meg a legújabb JRPG, amely nem is igazán japán, és igazság szerint nem is igazán jó. Ebből nem lesz felemelkedés.

  • Az első 17 halálom az Elden Ringben

    A kiadó jóvoltából hat teljes órát tölthettünk el az Elden Ring végleges verziójában, sárkányokkal, óriásokkal és saját képességeinkkel is vesztes csatát vívva.

  • Tales of Arise - Túl az 2 millión

    Az újabb mérföldkőre már jóval többet kellett várni, de így is látszik, hogy továbbra is érdeklődnek az emberek a játék iránt.

  • Company of Heroes 3 teszt

    Rendkívül sokat kellett várni a Company of Heroes 2 folytatására, de az Olaszországba és Észak-Afrikába vezető harmadik rész ott folytatja, ahol a nagy előd abbahagyta.

Előzmények

  • Scarlet Nexus teszt

    Vadonatúj akció-szerepjátékkal jelentkezett a Bandai Namco. A Scarlet Nexus nem emeli új szintre a műfajt, de bemutat néhány nagyon érdekes ötletet.

  • Phantasy Star Online 2: New Genesis beszámoló

    Megújult a Sega klasszikus MMORPG-je, az új kaland azonban még nem tekinthető teljes értékű produkciónak.

  • Judgment (next-gen) teszt

    Az RGG Studio az újgenerációs konzolokra is kiadta a Yakuza sorozat mellékszálaként funkcionáló Judgmentet, ami egyúttal bepillantás is lehet a csapat munkájának jövőjébe.