Mindig feldob
Van rá egy fogadásom, hogy a Taiko no Tatsujin a világ legkevésbé ismert videojáték-óriása: nincs még egy széria, ami ennyi sikeres tagból állna, és mégis ilyen kevesen mondhatnák el magukról, hogy valaha is kipróbálták. Ennek két oka is van: az egyik természetesen az, hogy a játékok túlnyomó része hivatalosan sosem hagyta el Japánt, a másik pedig az, hogy az otthoni verziók a külön kapható dob-kontrollerrel élvezetesek igazán, ami egyrészt drága, másrészt pedig beszerzése sem magától értetődően könnyű. A tény persze ettől még tény: a 27 – olykor jelentősen – eltérő játéktermi verzió azt jelenti, hogy 2001 és 2020 között minden évre legalább egy új kabinet jutott, és a termelésnek csak a Covid és annak arcade-gyilkos hatása tudott gátat szabni. Ráadásul ez csak a jéghegy csúcsa: ha jól számolom, a most megjelent Rhytm Festival a sorozat 34. felvonása konzolon – és akkor még nem is tértünk ki a temérdek mobilos játékra. A dobolni szeretőknek az alcím egyébként ismerős lehet: ez a 2022-ben Switch-re megjelent epizód portja PlayStation 5-re, Xbox Series gépekre és PC-re.
Bármelyik másik, legalább 60-70 részből álló videojáték-szériánál nem lenne szükséges kitérni a műfajra, de ebben a helyzetben muszáj explicit módon is megemlíteni, hogy a Taiko no Tatsujin egy ritmusjáték, ami egyedülálló módon a kora-középkori nagado daiko dobokat használja zenélésre. Ezeket a különféle japán fesztiválokról és ágyékkötős zenészeikről lehet talán ismerni, de még az átlag japán ember sem mondhatja el magáról, hogy valaha is kipróbálta volna a valóságban, hogy milyen érzés a vastag ütőkkel csépelni ezeket a hangszereket. Vagy hát így volt ez a Taiko no Tatsujin („a dobok mestere”) megjelenéséig… A játékrendszer meglehetősen egyszerű: ha dobon játszunk, annak kerete felel a kék, közepe pedig a vörös hangokért, az aranyszín extrákat pedig teljesen szabad, de remélhetőleg azért ritmikus jammeléssel lehet aktiválni. Ennyi – még ennyi év és ennyi verzió után is ez jelenti az alapokat.
Az otthoni verziók természetesen kontrollerrel is játszhatók, a PC-s kiadás pedig ezen felül billentyűzettel is működik – a Switch-kiadás mozgásérzékelős módja viszont valami elképesztő mértékben alkalmatlan a játékra. Nyilván érzésre, hangulatra teljesen más érzés a játéktermi gépek méretes dobjait püfölni, a drága dob-kontrollereket használni valamelyik konzolos verzióval, és mondjuk billentyűzeten gépelni a kottákat, de még kontrollerrel is egész könnyű felvenni a ritmust. Dob egyébként már most is elérhető Switch-en és PlayStationön, és még karácsony előtt megjelenik az Xbox és PC platformokkal is kompatibilis hivatalos eszköz.
Bár akad néhány extra játékmód is, az ismerkedést valószínűleg mindenki az általa választott számok gyűrésével, esetleg lejátszási listák összeállításával fogja kezdeni. A játékhoz 76 dal jár (majdnem mind rövidítve az „igazi” verzióhoz képest), és a kínálaton tökéletesen látszik a japán eredet. A dalok egyötödét például animék biztosítják: a Dragon Ball és a Totoro, a Sailor Moon és a Spy X Family, a Jujutsu Kaisen és az Attack on Titan epizódokat indító vagy lezáró dalait lehet eldobolni. A pop kategória sem feltétlenül azt takarja, amit mondjuk a Just Dance tenne e kategóriába: az egy szem Billie Eilish-nóta mellett van néhány K-pop himnusz (például a Blackpinktől és a Twice-tól), de a felhozatal nagy részét olyan japán bandák biztosítják, mint a Yoasobi, a Radwimps vagy a Superfly. Ha ez még mindig nem lenne eléggé koncentráltan japános, tekintélyes vocaloid-arzenál is a dobosok rendelkezésére áll, bár itt azért meg kell jegyezni, hogy a legnagyobb Hatsune Miku-slágerek egy külön kapható DLC-be csomagolva várják az extra pénzköltést. Kapunk egy rakás játékzenét is – noha a Switch-en népszerű nintendós slágerek nyilván eltűntek, van két remek nóta a Persona 5-ből, kaptunk egy Monster Hunter-mixet, itt van a Megalovania az Undertale-ből, és a Klonoától a Katamary Damacyig egy rakás régebbi Namco-játék is tiszteletét teszi.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!