Tacoma teszt (PC, Xbox One)

Gone Tacoma

Kezdjük rögtön egy figyelmeztetéssel: a Tacoma nem egy olyan játék, melyben kihívások, ellenfelek, fejtörők, buktatók – nehézség – lenne. Nem, a Fullbright második játéka a Gone Home-mal megkezdett utat tapossa tovább, azaz csak és kizárólag a narratívára koncentrál. First Person Experience, walking simulator, walklike, vagy, hogy kedvenc stílusnevemet használjam, plotformer. Igen, egy elhagyatott űrállomáson vagyunk, de nincs ránk vadászó savnyálú lény, nem leselkedik ránk az oxigénhiány vagy az áramütés veszélye, sőt, még csak egy piti áramszünettel sem kell majd megküzdenünk.

A játék címe a Lunar Transfer Station Tacomára, vagyis egy, a Földhöz meglehetősen közeli űrállomásra utal. A naptár 2088-at írja, amikor az emberiség ugyanúgy mikrózható levest és almát eszik, mint manapság, ám az űrutazás már igen gyakori – például egy mellékes sztoriszál a Jupitert megkerülő, nyolc hónapig tartó luxus-sétahajózáshoz kapcsolódik. A Tacoma jelenleg lakók nélkül lebeg egy Lagrange-pontban, és egyik fő feladatunk az lesz, hogy kiderítsük, mi is történt a fedélzeten. Az összesen hat részlegből álló Tacomát egy ODIN nevű mesterséges intelligencia felügyeli – a hat emberi alkalmazott mellett –, és az üzemeltető cég megbízásából ennek visszaszerzése lesz a feladatunk.


[+]

Bár a Tacoma elsősorban és szinte kizárólag a történetről és a karakterekről szól, az általunk irányított Ami Ferrier kivételt képez: róla szinte semmit nem fogunk megtudni. Nem, a játék főszereplője az a hat figura, akik a Tacomát egyben tartják: a főnökasszony E.V., az operatív vezető Clive, a mérnök Bert, a programozó Natalia, az élelmiszerekkel foglalkozó botanikus Andrew, illetve a rájuk vigyázó orvos, Sareh. Bár őket fizikailag sosem fogjuk megpillantani, a Tacoma minden szintje, minden szobája csurig van életük nyomaival. A szobájuk alapos megvizsgálásával kiismerhetjük ízlésüket, emailjeik és leveleik elolvasásával pedig vágyaikat és félelmeiket ismerjük majd meg.


[+]

Ennél is fontosabb azonban, hogy egy AR – augmented reality – készüléket magunknál tartva visszanézhetjük az állomás biztonsági rendszere által rögzített korábbi felvételeket. Nem mindet, hisz egy csomó törlődött, vagy legalábbis megsérült – ráadásul biztonsági okokból az arcok sem láthatók: minden figura színkóddal és foglalkozását jelző ikonnal jelölt, poligonhiányos formában jelenik meg. Ha elérünk egy olyan helyre, ahol rendelkezésre áll egy felvétel, azt elindítva végigkövethetjük mindazok cselekedeteit és szavait, akik épp ott tartózkodtak az adott pillanatban. Néha fél évnél is régebbi AR-videókat találunk, de természetesen a központi történetszál a legutóbbi három napra, a Tacoma megsérülésére és elnéptelenedésére koncentrál.


[+]

Ami igazán érdekes, az az, hogy tulajdonképpen olyan átvezető jelenetekről van szó, melyek egy nagy területen zajlanak, és ahhoz, hogy minden szót meghalljunk, minden cselekedetet lássunk, kétszer-háromszor is vissza kell tekernünk az eseményeket. A legelső ilyen videónál például ketten a konyhában főznek, ketten egy ünnepre készülve díszítik az ebédlőt, de E.V. kicsit arrébb, az irodájában telefonál, Sareh pedig biliárdozás közben beszélget ODIN-nal. Külön extra, amikor a karakterek pontos megfigyelése valami extra jutalommal is jár: az előző példában például E.V. irodájába csak akkor jutunk be, ha bezoomolunk ujjaira, amint deaktiválja a számkódos zárat. Semmi következménye nincs a végigjátszásra nézve, ha ezt nem tesszük meg; pár achievementet bukunk, ha nem derítünk fel mindent, és ami még fontosabb, a teljességgel opcionális, de fantasztikus háttérsztori-kiegészítések és karakter-jellemrajzok tekintetében vesztünk el dolgokat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • 2016 legjobban várt survival játékai

    Korábbi cikkünkben a belezős horrorokat gyűjtöttük össze, most viszont a 2016-ban érkező túlélő-horrorkalandokon van a sor, mert borzongani virtuálisan mindenki szeret.