Super Monkey Ball Banana Mania teszt

A Super Monkey Ball sorozat 20. évfordulójára érkezett egy felújított gyűjtemény, ami sok órányi majomkodást garantál, ha nem ijedünk meg az extrém nehéz játékoktól.

Mókabomba majom módra

A Sega Super Monkey Ball sorozata 2001-ben indult útjára – először játéktermekben, majd csakhamar a Nintendo Gamecube konzolján talált otthonra. A játéktermi részleg akkori egyik vezetője, egy bizonyos Toshihiro Nagoshi úgy gondolta, hogy egészen egyszerű alapötletből is lehet sikeres játékot alkotni. Igaza volt: a Super Monkey Ball szerethető majomhősöket és élvezetes játékmenetet termelt ki, amelyet sokan ma is imádnak. Ja, ha az úriember neve ismerősen hangzik, az nem véletlen: sok más mellett a Daytona USA, a Yakuza és a Judgment sorozatok produceréről beszélünk…

Jelen tesztünk alanya, a Super Monkey Ball: Banana Mania valójában nem új játék, hanem egy gyűjtemény – az első két rész, illetve a Super Monkey Ball Deluxe pályáinak és partijátékainak olvasztótégelye. Tulajdonképpen a legjobb epizódok pályáit és lehetőségeit kapjuk meg egyben, felújított, nagyfelbontású 60 fps grafikával és egyéb extrákkal, például kozmetikai elemekkel, különleges játékmódokkal, online világranglistákkal. Felújították a zenéket is, bár akit ez nagyon zavar, az letöltheti az eredeti soundtracket DLC-ként, vagy a Deluxe változat részeként.

Nagoshi nem véletlenül olyan jó tervező egyébként, az SMB játékmenetének magja ugyanis végtelenül egyszerű. Annyi a feladat, hogy egy labdát gurítsunk a célba – a labda közepén pedig választott karakterünk, többnyire egy kismajom lépdel. A Banana Mania a sorozat karakterei mellé bedob több Sega-hőst is, így például megnyitható Sonic, Tails, Beat a Jet Set Radio sorozatból, vagy éppen Kazuma Kiryu a Yakuza játékokból. Aranyos megoldás, hogy ilyenkor a gyűjthető banánok is átváltoznak az adott karakter játékainak megfelelően. Szóval a lényeg, hogy labdába zárt hősünket célba gurítsuk, az egyszerű alapokhoz viszont furfangosan kidolgozott, extrém nehéz pályák párosulnak.

Szerintem pont az a baj ezzel a szériával, és ezen a Banana Mania sem változtat, hogy egyszerűen túl nehéz. A fejlesztők nem alakítottak ki érdekes helyszíneket, kisebb-nagyobb okos megoldásokkal, hanem az első néhány, szimpla pálya után a legmélyebb vízbe dobják a játékost. Visszatérő klisé, hogy hajszálvékony pallókon, vagy éppen kiszámíthatatlan mozgású tereptárgyak között kellene elvezetni a labdát. Mivel nem közvetlenül a gömböt irányítjuk, hanem az alatta lévő világot döntögetjük az analóg karral, ezért gyakran a tájékozódás is nagyon nehéz, az ember könnyen diszorientálódik, elveszíti a fonalat, és ezen a forgatható kamera sem sokat segít. A pályák többségén a siker egy idő után már nem is az ügyességen, hanem a vakszerencsén múlik. Teljesen irracionálisan mozgó padlók, ezerrel forgó tereptárgyak és akadályok, portálok, kilövőállások, vagy éppen óriási szabadesések, ahol vajmi kevés beleszólásunk van abba, hogy mi történjék. Az összesen 10 világból, 100 pályából álló „történetes mód” felétől gyakorlatilag már semmi értelme az egyes helyszíneknek, mert ügyességgel, tanulással, óvatossággal vagy türelemmel nem abszolválhatók, elvont ostobaság az összes.

Super Monkey Ball Xbox

Vannak persze, akik kedvelik, tanulják, sőt mesterévé válnak ennek a nehézségnek, ők viszont rengeteg tartalmat fognak találni a Banana Maniában. Összesen több száz pálya áll rendelkezésre a sztori mód, a különböző Challenge módok, illetve a játékban megszerzett pontokért megnyitható további extrák között. Átlagos játékos egyik ilyet sem fogja teljesíteni soha, de aki a legkisebb hibát is azonnal büntető, kérlelhetetlen, klasszikus játéktermi érzést keresi, az itt meg fogja találni a számítását.

Szerencsére a csomag része a sorozat korábbi epizódjaiból ismert 12 partijáték is, amik minősége bár hullámzó, tényleg mindenkinek ajánlhatók. Kifejezetten robosztus játékmódról beszélünk, többféle szabályrendszerrel és felépítéssel. Van például kart-szerű versenyzés több pályán, biliárd, golf, foci, tenisz, lökdösődős minijáték és célba ugrás, de még belső nézetes lövöldözős játék is. Több órát bele lehet ezekbe tenni – sajnos viszont csak egyedül, vagy helyi multiplayerben, az online támogatás ugyanis kimaradt. A játékok irányítása és kidolgozása többnyire pazar, szinte ez önmagában megéri a gyűjtemény árát. Van viszont néhány kirívóan rosszul sikerült játék – a Monkey Target fizikája erősen véleményes, a baseball pedig szinte játszhatatlan. Ezeken csiszolhattak volna még.

Super Monkey Ball Xbox

Maga a felújítás egyébként gyönyörűen sikerült. Féltem tőle, hogy egy 20 éves sorozat hogyan fest 4K-ban, de a fejlesztők elvégezték a házi feladatot. Nemcsak a felbontást növelték meg, de a textúrák is újak, élesek, és természetesen 60 fps-sel mozog minden, még Switch-en is. A maga letisztultságában szépen mutat a képernyőn, az egész nagyon vidám, színes, mindez nyakon öntve egy jól áttekinthető kezelőfelülettel és olyan karneváli zenékkel, mintha egy véget nem érő buliban lennénk. A játék pozitív kisugárzása, vidám hangulata még akkor is megfertőzi az embert, ha épp a falhoz készülne vágni a kontrollert egy-egy pálya sokadik kísérlete után. Talán épp ebben rejlik a Super Monkey Ball ereje – épp annyira addiktív, mint amennyire nehéz, és mindig megtölti egy kis boldogsággal a nappalit.

Egy igazi, japán, bohókás őrültség a klasszikus Sega színes-szagos múltjából – ezt kínálja valójában a Super Monkey Ball Banana Mania, ami talán a sorozat eddigi legjobb kiadása. Akkor sem lehet igazán haragudni rá, ha egyébként van miért, a megöröklött, embertelen nehézsége és az időnként változó minőség ellenére egy nagyon jó hangulatú, szépen felújított és gatyába rázott csomag, ami a Sega-majmok kedvelőinek kötelező vétel, mindenki másnak pedig egy óvatos kipróbálásra javallott.

Pro:

  • az egyszerű játékmenet még mindig kiválóan működik;
  • rengeteg tartalom, játékmód, pálya és extra minijáték;
  • extra karakterek a Sega világából;
  • szépen felújított látványvilág.

Kontra:

  • a pályák nagy része extrém nehéz;
  • a partijátékok minősége hullámzó;
  • online multiplayer jó lett volna.

70

A Super Monkey Ball Banana Mania PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra, Xbox Series X|S-re és Nintendo Switch-re jelent meg.

dreampage

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEGA

Azóta történt

  • Kirby and the Forgotten Land teszt

    Bár már Kirby is az idősebb játékhősök közé tartozik, az apró pink démont továbbra sem lehet leállítani: a Forgotten Land temérdek újítással hódít.

  • Rabbids: Party of Legends teszt

    A partijátékok műfaja egy régi szereplő új epizódjával folytatódik, a nyulak sokszor nagyon szórakoztató csatája viszont sajnos csak offline kínál élményeket.

Előzmények

  • Alex Kidd in Miracle World DX teszt

    Komoly évfordulót lépett át a Sega klasszikus platformere, amely ebből az alkalomból teljes felújításon esett át. De nem biztos, hogy ez feltétlen jó ötlet volt.

  • Panzer Dragoon Remake teszt

    Miután a tavalyi év végére minden platformon elérhetővé vált, mi is megnéztük, mit tud a Sega kultikus lövöldözős játékának felújított változata.

  • Puyo Puyo Tetris 2 teszt

    Hat év után visszatért a Sega népszerű puzzle játéka, amely egyesíti két jól ismert univerzum játékszabályait. Puyo Puyo a Tetris ellen, második menet.