Stratégia-kavalkád

Nem vagyok egy nagy PC-guru, a játékokhoz sem igazán értek, de amik igazán rabul tudnak ejteni, azok a stratégiai játékok.
Kínálat az van bőven, már csak olyat kéne találni, amely megfelel a finnyás ízlésemnek. Ja, és persze reménykedni, hogy nem csak kisebb fellángolás erejéig tud lekötni.

Hol is kéne kezdeni? Korábban egyáltalán nem kötöttek le a stratégia játékok, a Centurion nevű klasszikussal is csak akkor játszottam, ha nem volt éppen jobb dolgom. Az Age of Empires azonban mindent megváltoztatott. Innen már csak egy karnyújtásnyira volt az Empire Earth megismerése, amely töretlenül lopta be magát a szívembe, egészen a harmadik rész megjelenéséig. De a történelmi stratégiai játékokról már írtam, most másról lesz szó.

Az eddigi legnagyobb függőséget talán a Traffic Giant nevű játék okozta, úgy 2005 környékén. A tömegközlekedés régóta érdekel, ennek a játéknak pedig az lényege az volt, hogy egy adott város lakosságának megfelelő tömegközlekedési hálózatot kellett építeni.
Szó, ami szó, voltak nagy hiányosságai a játéknak:
- Nem lehetett például utakat építeni, se végállomást, vagy fordulót, így elég bugyuta volt, hogy az út közepén forgolódnak a járművek.
- Voltak utak amelyek mellé még véletlen se lehetett buszmegállót tenni, várni kellett, amíg elérhető lett a HÉV.
- Egy buszmegállóban csak négy viszonylat tudott megállni, ha ennél többet terveztünk, új megálló kellett, DE:
- Ha letettünk egy új megállót, automatikusan bejelölte, hogy a 4 legkisebb viszonylatszámú vonal ott meg is áll, így újra át kellett tervezni az érintett viszonylatokat.
- Ha egy utcán villamossín volt elhelyezve, nem lehetett új busz-viszonylatot indítani, csak ha ideiglenesen megszüntetjük a villamos-viszonylatot, és felszedtünk egy darab sínt.
- Az új viszonylatok automatikusan a legkisebb számot kapták, így esély nem volt arra, hogy olyan viszonylatokat hozzunk létre, amelyet akarunk.

A hibákat még sorolni lehetne jó sokáig, de minek? A játék korszakalkotó volt a maga nemében. Ez volt az első tömegközlekedési stratégiai játék, de tudtommal egyben az utolsó is!
Sajnos a Traffic Giant újonnan a világért sem akar elindulni, így kénytelen voltam máshol levezetni a feszültséget. Na de hol?

A következő nagy kedvenc ugyancsak a JoWood műve, a Transport Giant.
Az előző játékhoz nem lehet hasonlítani, ugyanis inkább volt gazdasági, mint tömegközlekedési játék. Nagyon jó játék volt, szintén okozott egy kisebb fajta függőséget. De a jóból is megárt a sok, főleg, ha olyan dolgok történnek, mint például:
- A városok növekedése miatt előbb-utóbb lehetetlen egy állomást fejleszteni.
- Ha elfogy egy nyersanyag, és nincs utánpótlás, az lavinát indít el, sokszor a legszükségesebb anyagok fogynak el.
- A raktárakban 256 elem fér el összesen.
- Lehetetlen rendesen összehangolni a szállítást, így hiába biztosítom be raktárakkal a telepet, előbb-utóbb megtelik, és a 10.000 nyersanyagból marad összesen 256, főleg, ha újabb raktárnak nincsen hely.
- Nem lehetett útvonalat megadni, a gép a legrövidebb útvonalra állította be a járműveket. Ez akkor idegesítő, amikor az ember szeretne egy várost elkerülni, az időbeosztás miatt.

Szintén nem látom értelmét a hibalista folytatásának, ugyanis ez is egy remek játék volt, de ezt a fajta stratégiai ágat folytatták is. De még mindig nincsen tömegközlekedési szimulátor!
Ekkor jött az isteni sugallat, melynek köszönhetően hozzájutottam a SimCity 4-hez. Ez az a játék, amelyikre nem is lehet megfelelő szót találni, talán azt, hogy MESTERMŰ!
A játékos valóban polgármesternek érezheti magát, ugyanis gondoskodnia kell a tereprendezésről, utakról, energiáról, vízvezetékről, szeméttárolásról, közbiztonságról, közegészségről, oktatásról és - nagy örömömre - tömegközlekedésről. Emellett a lakosok életét is nyomon lehet követni.
A stratégiai játékok világában olyan nagy áttörést jelentett ez a játék, hogy szívem szerint nem is kritizálnám, csakhogy mégis akad egy hiba: nem lehet viszonylatokat tervezni, a buszok csak mennek megállóról megállóra. De ezt a hiányt kárpótolja a járművezetési lehetőség.

A hetekben szert tettem a következő SimCity játékra, amely ráadásul óriási visszhangot kavart, mégpedig a Societies (Társadalmak).
Összességében egy remek játéknak tartom, bár tudom, hogy ezzel sokan nem értenek majd egyet.
A hiba a következő: a címből sokan arra következtettek, hogy ez az SC4 folytatása. Nem, ez egy új sorozat, amely kevésbé logisztikai; inkább szociológiai játék. Itt az a feladat, hogy úgy építsünk várost, hogy a lakosok a lehető legjobb kedvűek legyenek. És valljuk meg, ez egy újabb stílusalkotó játék, és jóra is sikeredett, leszámítva az alábbiakat:
- Egyes társadalmi értékek növeléséhez elkerülhetetlen olyan lakhelyeket építeni, amelyek alapból kedélyrombolóak. Alternatívaként be lehet építeni a fél térképet játszóterekkel, de az kevésbé esztétikus.
- Az SC4-hez képest óriási a visszalépés az utak választékában. Van egy földút, és egy aszfaltozott.
- A tömegközlekedési rész borzalmas. Nem elég, hogy csak két fajta (busz és metró) megállót lehet lerakni, se hálózatot nem lehet tervezni, se logikusan elrendezni a megállókat. Ráadásul az új kiegészítő még maximalizálja is az építhető megállók számát.
- Bár a játék grafikája nem rossz, érthetetlen (akárcsak az EEIII-nál), hogy miért DVD-n adták ki. A sokkal több lehetőséget adó SC4 is elfért 1 CD-n, és még egyen a Rush Hour.
Még megemlíthetnék egy rakás hibát, többek között azt, hogy rengetegszer fagy le / lép ki. Valamelyest érthető a felháborodás, de még mindig azt mondom, hogy jó játék, csak el kell vonatkoztatni az előző SimCity részektől.

Azt azonban nem értem, hogy a Traffic Giant féle élményt miért nem dolgozta tovább senki? Létezik még egyáltalán olyan játék, amelyikbena tömegközlekedésé a főszerep?

Előzmények

  • A Super Mario - Rejtély

    Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akit gyerekkorában rabul ejtettek a videójáték-konzolok.