Star Trek Online -béta teszt élmények

Előre bocsátom, az összes mmorpg élményem ezt a játékot megelőzően a WoW trial volt, ami baromi unalmas volt... Így szerintem pártatlan véleményt tudok alkotni.

Mi is volt a terv?

Akkor még a Perpetual kezdte a fejlesztést, egy olyan játékot álmodtak meg, amiben bejárható csillaghajókat élő legénység irányít, legalább a főtisztek szintjén. StarTrekben (továbbiakban ST) kevésbé jártasoknak ez annyit jelent, hogy lett volna valaki, aki főgépész, ő figyel az energiaellátásra és a javítási feladatokra, lett volna navigátor, taktikai tiszt (fegyverzet kezelője), talán orvosi főtiszt, biztonsági főnök és persze a kapitány. Mindez komoly csapatjátékot eredményezett volna.
Már jelentek meg képek, karakterek a játékból, aztán a cég csődbe ment, úgy látszott, hogy az igen népes ST rajongótábor nem fog kapni online játékot. Persze sima ST játékból sem volt túl nagy ellátottság...
Végül aztán a Cryptic felkarolta a projectet, nyílván rájöttek az üzleti lehetőségre (ezt majd meglátjátok miért írom), így végül megszületett az STO.
Itt látható 3 kép az eredeti projectből: [link] [link] [link]

Mi lett a tervből?

Semmi. Legalábbis semmi sem úgy, ahogy először gondolták. Meg kell mondjam, a béta előtt az volt az érzésem, hogy kapunk egy WOW-ot ST köntösben. Ez valamennyire így is lett.

Kezdjük az elején. A játék faj választás után karakter generálással indul, ez nem igényel sok magyarázatot, mindenre kiterjedően tudjuk beállítani karakterünk kinézetét, valamint választanunk kell pár alapvető tulajdonságot, ami jó, ha összhangban van a választott képesítésünkkel.
A béta idején először csak Föderációs (röviden flottás) tisztet alakíthattunk, de ezen belül sok faj van, valamint ha egyik sem tetszene, akkor alkothatunk magunknak saját fajt. Ilyenkor, mint "ismeretlen faj, leginkább férfi/nő szerű" ként hivatkozik ránk a játék.
A béta vége felé aztán elérhetővé vállt a Klingon birodalom, ahol a Birodalmi Klingon Véderő bátor, félelmet nem ismerő harcosát alakíthatjuk.

Én maradtam a flottás oldalnál az idő rövidsége miatt. Ott, miután beállítottuk a fenti dolgokat, kiválasztottuk, hogy milyen tiszt szeretnénk lenni. Itt jön elő először az a bizonyos mmorpg dolog. 3 "kaszt" választható, a vörös gallérosok a nagy sebzést okozó karakterek (ST sorozatokban a kapitányok), sárga gallérosok a "tank" jellegű, sokat bíró tisztek (sorozatokban a gépészeti tisztek, altisztek) valamint a kék gallérosok, ők a "tápoló" karakterek, vagyis a tudományos tisztek (sorozatokban a zöld gallérosok, orvosok, tudományos tisztek, tanácsadók, stb...).
Ez a döntésünk később mindent befolyásol, alapos döntést igényel, ugyanis kezdeti koncepció helyett mindenki kapitány lesz a saját hajóján.

Lássuk ez hogyan is jön össze. Ahogy karakterünk elkészült, rögtön bedobnak minket a mély vízbe, ugyanis a föld mellett álló "űrdokkban" találjuk magunkat, ami kicsit sem hasonlít a filmekben szereplő igazira. Itt pedig éppen támad a Borg, na nem az egész kollektíva, hanem egy arról levált rész.

Persze veszélyben nem vagyunk, mert ez még csak a betanító része a játéknak. Megteszünk néhány alap feladatot, mint borg űrbe transzportálása, majd nem sokára saját hajónkra kerülünk. Itt jön az űrharc gyakorlás, veszélyben továbbra sem vagyunk, kimentjük más hajók túlélőit, majd teret váltunk, eljutva egy bolygóra, aminek környezetében kis borg szondákat lövünk szét, ez sem jelent megerőltetést. A bolygó felszínén aztán újabb kupac borgot lövünk le, elszabotáljuk amit építenek, majd visszatérünk a hajónkra.
Idáig tartott a beszoktatás, aztán visszatérve az űrdokkba, az admirális ránk bízza a hajó kapitányságát, mert hogy korábban minden hadnagynál magasabb rangú tiszt meghalt a hajón... Milyen szerencsés véletlen, gondolhatjuk magunkban. :)

Beszoktatás így, beszoktatás úgy, a borg szerencsétlen volt. A nem rajongók kedvéért elmondom, hogy pár lövés után a személyi pajzsuk alkalmazkodik (kellene), és kivédi az őket érő lövedékeket, valamint ha elkapnak, asszimilálnak, ami elég rossz dolog, valamint még technikailag iszonyat fejlettek, bármit manipulálnak. Ez úgy nyilvánult meg, hogy a Wolf359 néven elhíresült csatában az összes elérhető flottás hajó felvonult 1, azaz 1 borg kocka hajó ellen, aminek az eredménye az lett, hogy 11000 flottatiszt, családtag vagy civil személy halt meg, ill. lett borg. Végül ugyan kedvenc Enterprise-D űrhajónk legyőzte a kockát, mert különben vége lett volna a sorozatnak...

No és akkor most mit kell csinálni?

Túlesve ezeken a kezdeti dolgokon, az űrdokk tisztjeitől kapjuk a küldetéseket. Maga az űrdokk olyan, mint egy város a WOW-ban, csak nem kell annyit gyalogolni, bár értelmes térkép itt sincs, úgy hogy memorizálni kell, bár nem túl nagy a bázis belülről.
Miután felsugároztuk magunkat a hajóra, az űrben találjuk magunkat. Itt nem sok minden van, teret kell váltani, úgy jutunk ki a bolygók közti térbe.

No itt röpködhetünk kedvünkre. A hatalmas űr szektorokra van bontva, ugyan a szektorokon belül van automata pilóta, de jellemzően ahová menni akarunk, az nem az aktuális szektorban van, és nem elég irányba állni, mert szektor átlépéskor külön meg kell nyomni a térváltás gombot.
Ez leírva bonyolultabb, mint megcsinálni, a gond csak az, mikor lövésünk sincs, merre kellene menni az adott célponthoz, mert ugyan van csillagrendszer listánk is, de az csak a szektoron belüli rendszerek nevét tartalmazza...
Kicsit segít, hogy van egy galaxis térképünk, ami a béta vége felé már használható is lett, miután végre azt is mutatja, hogy mi hol vagyunk, és merre néz a kamera.

A feladatok változatosak, úgy 60% megoldható pusztán űrharccal, 40% pedig földi és/vagy födi + űrbeli küldetés. Ha az összeset nézzük, úgy 80%-ban le kell radírozni az égből a rossz fiúkat. Ennek gyakori megoldása, hogy körberepülünk egy bolygót az azt körülvevő szikladarabok mentén, és legyőzzük az 5 csoportra oszló ellenséget. Ugyan, hogy mit csinálnak ott, mire várnak, és miért nem segítenek egymáson a csoportok, az egy dolog, ez is olyan mmo-s részlet.

[link]

Ha már űrharc, itt már előjön, hogy milyen "kaszt" tagjai vagyunk, és milyen tiszteket választottunk a hajóra. Kezdeti alap, elég csirke hajónk 3 tisztet tud befogadni, akiket mi magunk is vehetünk, illetve küldetés teljesítésért is választhatunk, ill. később szintlépéskor is jelentkezik pár végzős kadét.
A kaszt igazán az első rang átlépésekor jön elő, mikor parancsnokhelyettes leszünk, ugyanis akkor kapjuk meg első új hajónkat. A játékban egyébként az admirálisi rangig mehetünk el, ez 50 szintlépést jelent, 10 szintenként pedig új rangot, vele együtt új képességeket és jobb hajót kapunk. A második szintű, vagyis "Tier 2" szintű hajóra négy tisztet oszthatunk be, akikből 2 azonos. A választható hajók döntik el, hogy milyen tisztből lehet kettő.
A vörös gallérosok válasszanak maguknak kísérő hajót (escort), ez egy pici, kis legénységű, gyenge pajzsú, de 3 előre és 1 hátra néző fegyver felszerelési lehetőséggel valamint dupla taktikai tiszttel és jó manőverező képességgel erős támadó hajó.
A kék gallérosok hajója a tudományos hajó, kevés és gyenge fegyverrel, de cserébe a legerősebb pajzsokkal és két tudományos tiszttel, hogy tudjuk segíteni társainkat csatában.
Sárga galléros tiszteké a cirkáló kategória, ezek a legnagyobb hajók, legénység terén előnyben vannak, tűzerő és pajzs terén közepesek, sok energiájuk van, viszont elég lassan fordulnak, ami komoly hátrányt jelent.

Hajóinkat az alkatrészek megválasztásával tetszőleges kinézetűvé varázsolhatjuk, az én cirkálóm így nézett ki:

[link]

Nézzük hogy zajlik az űrharc. A játék 3D világban zajlik, viszont az űrben repülés mégsem teljesen 3D. Ez több dologban nyilvánul meg:
-nincs külön alsó és felső pajzs, csak első, hátsó, és két szélső.
-nincs lehetőség hurkot tenni az űrben, kb. 45 foknál nagyobb szögben nem tudunk fel vagy lefelé menni. Ez azért így elég béna lett szerintem, ilyet utoljára a sok évvel ezelőtti (egyébként sikeres) Starfleet Command játékokban láthattunk, attól eltekintve, hogy ott nem volt fel és le...

A fentiektől eltekintve nincs gond a csatával, hajónkat szabadon irányíthatjuk a WASD billentyűkombinációval.

Mikor harcolunk valakivel, akkor első lépés a pajzsai legyalulása, ezt energiafegyvereinkkel tehetjük meg, a pajzsokat jórészt nem gyengítik a torpedók, pedig kellene nekik. Ebből az következik, hogy próbálunk egy oldalon maradni, ott lebontani a pajzsot, majd torpedót küldeni a sérült területre.

[link]

Vannak lehetőségeink élő játékosok ellen is játszani, ezt a Klingon semleges zónában tudtam kipróbálni, a K-7 űrállomás környékén lévő rendszerekben. Ez úgy néz ki, hogy odarepülünk egy ilyen "hostile space engagement" rendszerhez, majd választunk egy nekünk tetsző szobát, mint pl. sima öldöklés, vagy terület birtoklás, aztán várunk pár percet, mire elindul a játék. Várni mindig kellett, de jó dolog, hogy addig azt csinálunk, amit akarunk, akár egy másik küldetés közepéről is a csatatérre kerülünk, majd pedig a csata után vissza a küldetésünket folytatni.

[K-7 űrállomás]

Mint mondtam, a cirkáló nehezen fordul. Ez így is van, a Klingonok többsége a gyors, támadó hajókat használta, ekkor egy gyors sorozat lebontotta az amúgy nem túl gyenge pajzsomat, és mire energiát irányítottam át arra a pajzs részre, már a hajó is komolyabban megsérült...
Maga az űrharc nem lett rossz, persze nem lehet olyankor mit kezdeni, mikor az ember hirtelen 4-6 Klingon hajóval találja szemben magát, mert túl messzire merészkedett, vagy csak nem figyelt eléggé, persze ez így van rendjén.

[link]

Nézzük meg, mi a helyzet a földi harcnál. Mikor küldetésre megyünk, akkor többnyire visszük az összes főtisztet a hajóról, valamint ha nincs elég, akkor még sima biztonságiakat is, de ők csak lőni tudnak.

[link]

A fenti kép egy vicces küldetés emléke. Épp a Gorn fajjal hadakozunk, akik valamikor jó régen ebben a rendszerben is éltek, így most saját világuknak tekintik.

A Gorn egy rusnya faj, nekik köszönhető a történelem egyik legviccesebb, legidiótább verekedős jelenete, amit valaha filmvászonra vittek, ezt majd mutatom is nemsokára. Az előző képen látszik pár tűz, nos igen, itt a jövőben, 2409-ben a Gorn szépen tönkretette ennek az állomásnak a tűzoltó rendszerét, és tüzeket gyújtott. Hihetetlen. Aztán mit csinálunk? Ott a poroltó!

[Vajon hány DPS-es a poroltó? Mert sebzi a tüzet... ROTFLOLXD]

A tüzeket eloltva aztán 1-1 csoport Gornt mikor legyőzünk, akkor kiszabadítunk a markukból 1-1 tudóst. Szegény emberkék, semmit sem csinálnak, csak állnak ott, és könyörögnek. Vajon, ha nem megyünk erre a küldetésre, hány évig állnak ott 10 Gorn között? Jó tudom, ez így működik, de akkor is vicces...
A fent említett Gorn verekedős felvételt itt meg lehet nézni, valami eszméletlen.

A küldetés további része a bolygón zajlott, ahol egy erős Gorn vezért kellett kinyírni, persze egy tucat másik Gorn ácsorog körülötte.

[link]

A Gorn és a Klingon csapatok is alkalmaznak állatkákat a harcban. Amúgy a földi csapatok nem túl okosak, itt sem sietnek egymás segítségére, bár ha megtennék, akkor meg túl erősek lennének...

[link]

A képen a Gorn fő gonosz látható, és igen, feltépett másfél négyzetmétert a padlóból, és onnan egyenesen rám dobta. Aki megnézte a fenti videókat, az nem lepődött meg ezen a mondatomon. :)

Amúgy tiszt társaink elég okosak, nekik is vannak földi képességeik, mint a lábsöpréses támadás, pajzs gyengítés, gyógyítás, lövegtorony készítés, meg még legalább 2 tucatnyi hasonló. Ezeket használják is maguktól, nincs velük gond.

Mikor PvP-t játszunk földharcban, ott már más a helyzet. Ott csak mi vagyunk, a saját képességeinkkel és felszereléseinkkel. Jelenleg szerintem elég gáz a PvP földi harc. Az egész egy kuszaság, megszületünk valahová, ha 1 ellenség jön szembe, akkor győzhetünk, ha többe botlunk bele, akkor meg meghalunk. Ugyan jönnek a csapattársak is, de nincs normális csapatjáték, még a team chatet sem használták egyszer sem, úgyhogy ez nélkül próbáltunk együtt maradni.
Jellemzően akkor voltunk sikeresek, mikor valahol letáboroztunk 4-en, mindenki lerakta a felszerelését, mint a fézer őrtorony, gyógyító állomás vagy éppen egész emberes pajzs, aztán vártuk az egyenként érkező ellenséget. Szemét taktika, de működött. :)

Magából a játékból ennyit sikerült kitapasztalnom a béta teszt ideje alatt, valamint hogy a kockák léteznek. A fejlesztők szerint 300 óra kell az admirálisi szint eléréséhez. Aszt hiszem maga a béta teszt sem tartott ennyi ideig, emellett kezdetben csak 16-os szintig lehetett fejlődni, valamint a játék töménytelen mennyiségű buggal volt tele, így elég komoly, hogy már több admirálist is láttunk.

A játék terei elég szépek és változatosak lettek, jól néznek ki a dolgok.

[Memory alfa állomás a Romulánonál]

[Bajori szentély a DS9-en]

[DS9]

[DS9 belülről]

[Rang lépés után már nyaliznak is a mazsolák. :)]

[Quark bárja, se dabó, se dabó lányok, se Quark...]

[Féregjárat a DS9 mellett, persze átmenni nem lehet.]

Így végére mit mondhatnék még, a karakterek szépen kidolgozottak, minden nő nagy mellű (tökéletes univerzum?), sokféle küldetés, egy hatalmas szerveren játszik mindenki, kicsit WOWos, kicsit a bevált, pénzt hozó sémákra megy rá, de legalább StarTrek.

Még a végén nagy durranás is lehet a játékból, megeshet hogy tényleg annyi játékos lesz, amekkora sorszámot kapott a hajóm... :)

[link]

Azóta történt

Előzmények