Lézer és acél (és mágia)
Bár a trailer és a képek feltehetően már elárulták, de a Second Story R kifejezetten stílusos új látványvilágot kapott – nem az Octopath Traveler 2D-HD rendszerét, hanem az új verziót elkészítő Gemdrops fejlesztőcsapat által 2D-3D névre keresztelt megoldást. Ebben a hátterek, a környezet a megszokott módon poligonokból épül fel, a karakterek – beleértve a szörnyeket és a harci effekteket is – viszont a régi pixeles sprite-ok alakját veszik fel. Bár ez néhányaknak talán archaikusnak tűnhet, szerintem ez a tálalás fantasztikusan őrzi meg az eredeti játék hangulatát, és adja át modernebb köntösben az aprócska pixelkarakterekben dúló érzelmeket. Az igényesség egyébként minden másra is kiterjed: a régi szinkronhangok mellett vadonatújak is választhatók (japánul és angolul is), a PSP-s karakterrajzok mellett új festményeket is aktiválhatunk, és Motoi Sakuraba dalaiból is hallgathatják az újrakevert verziókat azok, akik erre vágynak.
Az átalakítások listája azonban nem csak az efféle technikai dolgokra terjed ki, hiszen a fejlesztők a játékmenetbe is belenyúltak itt-ott, mindenhez annyit hozzátéve, hogy az a jobbhoz-többhöz szokott 2023-as közönséget is kielégítse, de azért ne rondítson bele a nosztalgiázásba. Megjelent például a gyorsutazás lehetősége, ráadásul a világtérképen most sokkal több információ jelenik meg – az egyik leghasznosabb új ikonfajta például a korábban szinte titkolt Private Actionöket jelöli. (Ezek apró párbeszédek a csapattagok között – a Tales-sorozat skitjeire emlékeztető módon a társak jobb megismerését segítve ezzel.)
A harcok is kaptak néhány új elemet, melyek közül a legfontosabb mindenképpen az, amit a játék Assault Action néven ismer. Ez lényegében azt jelenti, hogy a társakhoz kapcsolódó mellékküldetés-láncok megoldásával a csatában aktívan nem szereplő karaktereket egy-egy hatékony támadás erejéig megidézhetjük a küzdelmek során. Sőt, speciális tárgyak megszerzésével a sorozat többi tagjának főhőseit is így bevethetővé tehetjük! Egy másik újdonság a kitérés bevezetése: ha egy szörny támadása vörösen villan fel, a megfelelő gombbal nem csak a sérülést kerülhetjük el, de a bestia hátába kerülve helyzeti előnybe is kerülhetünk. Sajnos itt az időzítés rém szigorú, a kudarc eredménye pedig a sebzésen túl egy fontos mérce lenullázódása, így a nehezebb ütközetekben érdemes inkább benyelni ezeket az ütéseket. Ennél jobban sikerült változás az, hogy sok ellenfél extra védettséget kapott, amelyet leütve róluk megszédülnek kicsit – és mivel a speciális támadások és varázslatok mind másként működnek e páncélzat ellen, rá leszünk kényszerítve arzenálunk állandó alakítására (nehéz fokozaton mindenképp).
Az apróbb újítások és bővítések listáját még lehetne sorolni: a tárgykészítő rendszerbe új komponensek és receptek kerültek, Guild Mission és Challenge Mission néven hosszútávú feladatokat kaptunk, a főzés, a dalkomponálás és a többi minijáték mellé pedig a horgászat is csatlakozott. Amibe nem nyúltak bele a fejlesztők, az a játék története – az szerencsére még mindig ugyanaz a két bolygón keresztülívelő, magával ragadó science-fantasy mese, mint anno PlayStationön. És bár természetesnek is vehetnénk, de a Front Mission 2 Remake botrányos állapotú októberi megjelenése után hangsúlyozni kell: a Second Story R gyakorilatilag hibátlanul jelent meg. Akár dolgozik bennünk az eredeti verzióval kapcsolatos nosztalgia, akár most először találkozunk a második Star Oceannel, ez az igényes kiadás képes lesz rá, hogy elvarázsoljon minket – ritkán mondok ilyet, de: Square Enix, ez az újrakiadás a lehető legjobban sült el!
A Star Ocean: The Second Story R PC-re PlayStation 4-re és 5-re, valamint Switch-re jelent meg.
A játékot tesztelésre a hazai forgalmazó, a Cenega biztosította.
Összefoglalás
Egy klasszikus japán RPG az előző évezred legvégéről, annak minden bájával és optimizmusával egyetemben. Azonban nem csak egy félgőzzel összedobott újrakiadásról van szó, hanem technikai szempontból a nulláról felépített teljes remake-kel – mégpedig egy olyannal, ami nagyszerűen sült el. Amihez kellett, azt kibővítették vagy játszhatóbbá tették – ami pedig még ma is tökéletesen működik, ahhoz nem nyúltak hozzá.
A Star Ocean: The Second Story R legfőbb pozitívumai:
- Mind látvány, mind hangok terén kiváló remake;
- okos bővítések és finomítások minden téren;
- az alapjáték még ma is megállja a helyét;
- bőven van benne tartalom egy második végigjátszásra is.
A Star Ocean: The Second Story R legnagyobb hiányosságai:
- Ennek fényében First Departure R gagyibbnak tűnik.
Bényi László