Sisters Royale teszt

Öt lánytestvér acsarkodásából egy bohókás történet, és egy egész kellemes lövöldözős játék sült ki, köszönhetően a több, mint három évtizedes múltra visszatekintő, japán Alfa System csapatának.

Nővérek háborúja

Bár ezzel alighanem kisebbségben vagyok, a magam részéről mindig szívesen fogadom a klasszikus lövöldözős játékok érkezését – örökzöld műfaj ez, ami a maga egyszerűségében kifejezetten változatos és élvezetes tud lenni. Kiváltképp, ha egy ilyen produkció a videojátékok egyik őshazájából, Japánból érkezik. A Sisters Royale: Five Sisters Under Fire című darab ilyen, az idén már 32 éves, Kumamoto City központú Alfa System alkotása – és címével ellentétben abszolút nem battle royale játék, hanem hagyományos vertikális shoot ’em up. Ha a fejlesztők neve nem cseng ismerősen, az nem a véletlen műve, eddigi játékaik nagy része csak Japánban, és csak hordozható konzolokon volt hozzáférhető. Legújabb termékük idén januárban jelent meg PS4-re és Switch-re, most pedig az Xbox One és Windows 10 változatok is csatlakoztak (Xbox Play Anywhere támogatással).

A Sisters Royale alapötlete és története finoman szólva is bolondos: adott öt nővér, akikről a jóslat azt tartja, hogy együttes erővel képesek elpusztítani a gonosz démont, Seytan-t. A legenda azonban azzal nem számolt, hogy a lányoknak eszük ágában sincs összefogni, merthogy ki nem állhatják egymást. Leginkább pedig mi máson vesznének össze, mint egy férfin. Mindegyikük hozzá akar menni az angyalhoz, Yashinhoz, ezért pedig képesek életre-halálra is megküzdeni egymással… Sztori módban ebből a konfliktusból kapunk egy jó adagot, rengeteg (szerencsére továbbnyomható) párbeszéddel, az egész tipikusan japán, ártatlanul elborult és fejcsóválósan mókás. Aki kedveli az animékre jellemző, néhol butácska humort, az bizonyára az itteni szövegeken is jókat fog mosolyogni – a főszereplők belekötnek egymás korába, kinézetébe, és tulajdonképpen bármibe, amivel cikizhetik egymást.

A lényeg persze nem ezen van – a cselekmény csak ürügy rá, hogy játsszunk. A Sisters Royale egy függőlegesen mozgó lövöldözős játék, annyi különbséggel, hogy most nem űrhajóval repülünk, hanem választott karakterünk fut előre. Összesen öt, sajnos meglehetősen rövid pálya vár, minden nővér négy riválisával, és saját „tudatával” csap össze (a végén persze meglepetés főellenségekkel, de azt már spoiler lenne részletezni). Szóval a játék nem hosszú, sőt nagyon-nagyon rövid. Három nehézségi fokozat választható, folytatási lehetőségből pedig végtelen áll rendelkezésre. A kihívást tehát nem a végigjátszás, hanem a minél magasabb pontszám elérése jelenti, illetve a halál nélküli teljesítés (ez utóbbiért külön achievement is jár). A Sisters Royale tehát egy igazi high-score vadász játék, amit a keményvonalas játékosok ezerszer is végigvisznek, keresve a tökéletes technikát a maximális pontszámhoz. Az átlagos játékosok viszont csak egy nyúlfarknyi shmupot kapnak.

Szerencsére a játékmenet kárpótol a kaland hosszáért. Kétféle támadási lehetőségünk van, a sima lövés és az „idézés”, illetve természetesen az elmaradhatatlan bomba, ami szinte mindent eltakarít a képernyőről. Minden karakter támadásai másképp működnek, más irányban és tempóban lőnek, a megidézett teremtmények is teljesen más módon támadják az ellent. Éppen ezért lehet és érdemes is kísérletezni velük. További érdekességet jelent a TBS (Tension Bonus System) rendszer, ami úgy működik, hogy minél közelebb vagyunk az ellenfelekhez és a lövedékeikhez, annál erősebbek a támadásaink, és annál több pontot kapunk. Ez egy nagyon jó kockázat-jutalom rendszer, ami ösztönzi a veszélyes játékot. A kilőtt ellenfelekért aranyérméket kapunk, ezeket gyűjtve tölthetjük vissza az energiánkat, vagy szerezhetünk újabb bombákat. Jól átgondolt, csiszolt, érdekes játékmenet, amit egyértelműen a sokszoros újrajátszásra terveztek.

Sisters Royale Xbox One

Sajnos az már kevésbé pozitív, hogy a játék a történetes módon kívül gyakorlatilag semmit nem kínál. Az egyes pályákat lehet gyakorolni, és természetesen böngészhetők a világranglisták, de ezen kívül semmilyen extrával nem számolhatunk. Nincs külön Arcade mód vagy bármi hasonló, sem extra artworkök vagy bármi, ami kicsit teljesebbé tenné a csomagot. Mindössze az öt, rövidke pálya, és ennyi. Bármennyire is ötletes és jó hangulatú, a Sisters Royale az elkötelezett shoot ’em up rajongókon kívül valószínűleg nem igazán fog lekötni senkit – és lehet, hogy őket sem túl hosszú időre.

A produkció technikai része egyébként teljesen rendben van, sőt kifejezetten tetszetős. Grafikailag egy nagyon szép, színes, vidám játék, ebből a szempontból is igazán japán, engem valamiért a Trouble Witches sorozatra emlékeztet, bár azok vízszintes shmupok, de a hangulat hasonló. Szinkron nincs, de a szövegek tényleg jópofák, az aláfestő zenék is kellemesek. Az Xbox változat az UWP (Univerzális Windows Platform) rendszerrel készült, ami sajnos nem a legjobb környezet, talán emiatt is tapasztalható némi képfrissítési probléma. Meglepő módon Xbox One-on gyakoriak a kisebb (bár nem túl zavaró) lelassulások, a játék messze nem olyan tükörsima, mint Switch-en vagy PS4-en, úgyhogy ezt mindenképp érdemes megemlíteni.

Sisters Royale Xbox One

A Sisters Royale: Five Sisters Under Fire különösebb újdonságot vagy érdekességet nem mutat. Egy korrekt, jól játszható, vidám hangulatú lövöldözős játék hamisítatlan japán stílusban, amit a műfaj rajongóinak mindenképp ajánlok. Igazi hardcore, pontszámvadász „bullet hell” produkció, ami igény szerint kőkemény kihívást biztosít. Aki viszont csak casual módon lövöldözne vele, inkább várjon meg egy leárazást, és akkor csapjon le rá, mert önmagában egy nagyon rövid kaland. A bohókás nővérek viszont, reméljük, visszatérnek még.

Pro:

  • jól kidolgozott, minőségi japán shmup;
  • humoros történet, sok párbeszéd;
  • eltérő karakterek és technikák, okos játékmenet;
  • vidám, szép látvány és zenék.

Kontra:

  • mindössze öt pálya;
  • a történetes módon kívül nem kínál semmit;
  • Xbox One-on kisebb képfrissítési problémák.

70

A Sisters Royale: Five Sisters Under Fire elérhető PC-re (Windows Store), Xbox One-ra, PS4-re és Nintendo Switch-re.

dreampage

Azóta történt

  • The Touryst teszt

    Nintendo Switch után Xbox One-ra és PC-re is megérkezett a Shin’en Multimedia gyönyörű produkciója, ami valószínűleg az év egyik legemlékezetesebb kalandja.

  • Hotshot Racing teszt

    Időutazásra hív bennünket a Lucky Mountain Games új játéka, amely a letűnt korok autóversenyeinek hangulatát próbálja meg visszaidézni – fél sikerrel.

  • Crisis Wing teszt

    Képes-e egyetlen ember maradandó, vagy legalább szórakoztató élményt alkotni a klasszikus lövöldözős játékok műfajában? A Crisis Wing erre ad elég egyértelmű választ.

  • Gleylancer teszt

    Újra kiadásra került, és minden konzolon elérhetővé vált a 16-bites korszak egy klasszikus lövöldözős játéka. Mi sem hagyhattuk ki, hogy megnézzük, mit tud a Gleylancer.

Előzmények

  • Rigid Force Redux teszt

    Egy nem túl régi lövöldözős játék ráncfelvarrása érkezett Xbox One-ra és Switch-re, nem is rossz eredménnyel. A shmup rajongók készülhetnek egy újabb csatára.

  • Natsuki Chronicles teszt

    Az év legvégén, mintegy karácsonyi meglepetésként érkezett a japán Qute Corporation legújabb játéka, amely rögtön az STG műfaj élvonalába robbant. Az Xbox One tulajdonosok egy valódi kincset kaptak.

  • Shikhondo: Soul Eater teszt

    Tradicionális lövöldözős játék érkezett egyenesen Koreából, amely látványvilágával és játékmenetével egyaránt kimagaslik a mezőnyből. Shmup mennyország démonokkal.