Sid Meier’s Civilization VI teszt

Bő évtizedes kihagyást követően a legendás széria ismét felkeresi a konzolokat. Civilization – csak épp ezúttal kontrollerrel….

Mindennek ára van

A konzolos Civilization VI alaphelyzetben – a PS4 digitális piacterén 16.500 forintért – nagyjából azt tudja, amit az eredeti alapkiadás is tudott, mindössze néhány extra civilizáció (például a viking és a lengyel) kapott helyet a csomagban. Akinek a kolosszális fejlődéseket hozó két kiegészítőre is szüksége lenne, azokat egy DLC-be csomagolva tudja megvenni további 12.500 forintért. (Csak a miheztartás végett: az alapjáték iPad-verziója pár napja 1800 forintra volt leértékelve, a minden extrát tartalmazó Platinum kiadás pedig e sorok írásakor PC-n olcsóbb, mint a konzolos alapjáték.)


[+]

Konzolon is ugyanúgy rámehetünk arra, hogy vallásunkra tűzzel-vassal áttérítsük az egész világot, de a kutatások előtérbe helyezésével technikailag is leléphetjük a riválisokat. Az inkvizíciótól a nukleáris rakétákig, az erdőirtástól a bábállamok kialakításáig, az ismert történelmi személyiségek tömeges kinevelésétől a Mars meghódításáig számtalan eszközt vethetünk be a civilizációs küzdelem során. A kiegészítők közül a GatheringStorm kifejezetten fantasztikus lett, és a klímaváltozás hatásai ellen való küzdelem – vagy épp a bolygó megmentéséért vívott világszintű összefogás elképesztő nyomása – korábban nem létező dinamizmust és izgalmakat csempész a játékba. A „csak még egy fordulót!” mantra bizony ma is működik, és előfordult, hogy csak a felkelő nap kergetett el a tévé elől.

De.

De a Civilization VI így sem működik tökéletesen konzolon. Meggyőződésem, hogy működhetne, de a portolást végző Aspyr a kezelőfelület és az irányítás terén hozott néhány érthetetlen döntést. Képernyőkről kilógó szövegek, zavaróan kialakított menük (csak próbáld meg a Civilopédiát lapozgatni…), a hasznos és fontos dolgok tömegét elhallgató oktatóküldetés, és egy hiányzó funkció (az épületek és az egységek arannyal történő azonnali megvételét nem találtam meg) nehezíti a konzolos játékosok dolgát, nem is beszélve a töltési idők megnyúlásáról. Úgy félezer kört követően még a kisebb térképeken is hajlamos borzasztóan lelassulni a dolog, hát még, ha egy méretes világon tevékenykedünk egy sereg riválissal. Valamilyen szinte érthető a dolog, hisz sok változót kell kezelni – de amikor a játék még a legdurvább mai konzolokon, SSD-ről futtatva is lassabban dolgoz fel egy fordulót, mint ahogy egy nyitott világú, brutális látványvilágú program betölt, az azért már idegesíti az embert. Igaz, legalább a játék már nem szaggat, mint Switch-en, és attól a verziótól eltérően online multiplayer is van. (Publikus meccset mondjuk egyszer sem találtam, de hát a hosszú-hosszú órákig tartó Civ-meccsek szerintem különben is csak barátokkal működnek jól.)


[+]

Sokkal barátságosabb lépés lett volna, ha a konzolos játékosok a teljes csomagot megkapják egyben, ha a programot igazán zseniálissá tevő kiegészítőket nem külön kell megvásárolni – de hát hivatalosan PC-n is pont ennyibe kerül a játék. Önmagában sem rossz persze a Civilization VI (főleg, hogy itt nincs mellette egy felturbózott ötödik rész összehasonlítási alapnak), de aki szereti ezt a játékmenetet, a birodalomépítést, a fejlesztést és építést, a diplomáciát és a csatározást, azt valósággal meg fogja babonázni a két kiegészítő.


[+]

A Civilization VI tehát – főleg a kiegészítőkkel együtt – egy fantasztikus játék; csak épp konzolon drágább is és nehézkesebb is. A kontrolleres irányítás, amitől a bejelentés óta sokan tartottak, önmagában nem tett rosszat a játéknak. Igaz, meggyőződésem, hogy néhány rutinos konzolos designerrel sokkal pofásabb és áramvonalasabb irányítást is ki lehetett volna dolgozni, és csak reménykedni tudok benne, hogy a kiadó a következő hónapokra is finanszírozza a fejlesztést, hogy a kicsit durvább göcsörtöket sikerüljön lecsiszolni az amúgy remek játékról; és ki tudja, talán konzolon is sűrűek lesznek a komoly leárazások…

A Sid Meier’s Civilization VI most PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. A játék már régebb óta elérhető PC-n, iPaden és Switch-en.

Pro:

  • A kiegészítőkkel együtt ez a sorozat eddigi csúcsa;
  • semmi fontos játékelem nem hiányzik PC-ről;
  • Mátyás király is választható.

Kontra:

  • Nagyon drága a teljes csomag;
  • sokat tölt a fordulók között;
  • kisebb irányítási gondok.

80

Grath

  • Kapcsolódó cégek:

Előzmények