Hirdetés
Műszak helyett kis túlóra
Hogyan is hűthetnénk le magunkat jobban egy forró nyári napon, mint egy kis vérfagyasztó horrorral? A Shift 87 a Pixelsplit csapata által készített, liminális tereket használó belsőnézetes horrorjáték, ahol egy hétköznapi ember nem hétköznapi műszakjába csöppenhetünk bele. Feladatunk, hogy felfedezzük az adott területet és észrevegyük az esetlegesen felmerülő anomáliákat – mint ahogy azt a műfajt elindító Exit 8-ban is tettük. Ebben a manapság igen felkapott miniműfajban már néhány játékkal próbára tettem magam, így kíváncsian ültem neki ennek az igen rövid, de nyomasztó paranormális kalandnak.
A Shift 87-ben névtelen főhősünk egy átlagos műszakjába csöppenhetünk: a feladat újra és újra az lesz, hogy megtaláljuk, majd műszerrel regisztráljuk a járőrözés közben megtalált anomáliákat. A játék három eltérő pályából áll, amelyeken összesen 66 anomália, vagyis a normálistól valamilyen módon eltérő jelenség található. Fontos tudni, hogy nem minden műszakban találkozunk majd ezekkel a paranormális, bizarr esetekkel – érdemes az első alkalommal alaposan feltérképezni a teret, hogy úgy általában átlássuk, hogy mi számít normálisnak.
Amennyiben sikerül hatszor egymás után végigmenni az adott pályán anélkül, hogy egyszer is rontanánk (tehát vagy helyesen észleljük a jelenséget, vagy azért nem találtunk ilyet, mert ott nincs is semmi), akkor továbbléphetünk a következő szintre; ha viszont elrontottunk valamit, akkor újra kell kezdeni a szekvenciát az elejéről. Az események minden nekifutásnál véletlenszerűen generálódnak, tehát ne számítsunk arra, hogy ugyanazokba a rendellenességekbe fogunk ismét botlani. A játékban egyébként az anomáliák jelentésén és az ajtók kinyitásán kívül semmilyen interakciót nem tudunk végrehajtani, tehát ne számítsunk arra, hogy mondjuk az egyik pillanatban már shotgunnal kell lövöldözni az élőholtakra.
Na de milyen anomáliákra, paranormális jelenségekre számíthatunk és mennyire nehéz megtalálni őket? Véleményem szerint a legtöbb rendellenességet kifejezetten egyszerű felismerni, a többi hasonló játék sokkal több finomabb esettel dolgozik. Előfordul például, hogy egy ember áll a szoba sarkában, tetőtől-talpig felcímkézve, előfordulhat, hogy megváltozik egy lámpa fénye, esetleg egy szörny néz befelé az ablakon. Esetenként viszont kicsit trükkösebb a játék: elmozgat egy tollat, gyorsabban megy a futószalag, vagy kicsit odébb került az automata. Néhány jumpscare is vár minket műszakunk során, de a fejlesztők szerencsére nem estek túlzásba, csak párszor fogunk ezekkel találkozni.
A Shift 87 egyébként kifejezetten jól néz ki, szóval ezen a téren le a kalappal a hatfős készítőgárda előtt – a fények és a hangok nagyon hatásosak a nyomasztó hangulat megteremtésében. Ijesztőnek nem nevezném a játékot, ugyanis egyszer sem éreztem félelmet a végigjátszás során, az ijesztgetések pedig túlságosan kiszámíthatóak voltak. A játékidő a műfajnak megfelelően rövid, nekem első próbálkozásra – úgy, hogy kétszer elrontottam a második pályát – sikerült durván 20 perc alatt eljutnom a harmadik pálya végére, 15 anomáliát felfedezve. A 66 furcsaság megtalálására egyébként 2-3 óra szükséges a fejlesztők állítása szerint, és ha ez mind megvan, akkor egy titkos befejezést is kapunk.
A Shift 87 PC-re és Macre jelent meg.
Összefoglalás:
A Shift 87 egy hangulatos és nyomasztó belsőnézetes „horror observation” játék, amely grafikailag és audiovizuálisan is megállja a helyét. Azonban a legtöbb anomáliát szinte lehetetlen eltéveszteni és így a műfajhoz képest kifejezetten könnyű darabnak számít. Rövidke játékidejével maximum egy kis túlórának minősül, mintsem teljes műszaknak (ezt az 5 euró alatti ár tükrözi is), de én nyugodt szívvel tudom ajánlani azoknak, akik csak most ismerkednének a stílussal.
A Shift 87 legfőbb pozitívumai:
- Remek grafika és hangok;
- a 66 anomália változatosságot biztosít.
A Shift 87 legfőbb negatívumai:
- Túl könnyű, így egy végigjátszás rém rövid;
- nyomasztó, de nem igazán félelmetes.
Balga Bence