Samorost 3 bemutató (Android, iOS)

Nagy, sötétlő erdőbe jutottam

A brnói illetőségű Amanita Design a Machinarium és a Botanicula személyében két, roppant népszerű oldalnézetes kalandjátékot is letett az asztalra, ám kevésbé ismert tény, hogy a néhány főt foglalkoztató, cseh fejlesztőcsapat, Jakub Dvorskyval az élen egy kevésbé elterjedt, Samorost névre keresztelt point-and-click címmel indított több mint egy évtizede.

A kezdetek...
A kezdetek... [+]

Az oldalnézetes, egyszerű irányításra berendezkedett, a túlélés helyett a felfedezésen és a relaxáción alapuló játékstílus előnye, hogy egérrel és érintőkijelzővel egyaránt élmény a történeten végigrobogni. Persze, ha olyan, apró részletekig kifinomult, nem titkoltan Karel Zeman által ihletett és csodálatosan megalkotott világokon keresztül vezet az út, amilyet a Samorost 3 is kínál, nem hátrány a minél nagyobb képernyőn kiélvezni az aprólékosan kidolgozott kalandot.

A mászkálás mellett logikai feladatok színesítik az utazást
A mászkálás mellett logikai feladatok színesítik az utazást [+]

Nem véletlen, hogy előbb számítógépes platformokon jött ki az előzmények ismerete nélkül is kitűnően élvezhető harmadik epizód, amely aztán iOS-re és Androidra is ellátogatott. Az érintőkijelző valahogy ezekhez az átiratokhoz passzol a legjobban, nekem személyes kedvencem ebből a vonalból a Type:Rider, de persze ott a kis- és nagy képernyőn egyaránt népszerű Limbo vagy a Monument Valley.

Otthon is van tennivaló
Otthon is van tennivaló [+]

Különösen jól áll a sötét hátterű, élénk színekkel operáló, kifordult képi világú kalandoknak az AMOLED kijelző, én a OnePlus 3T segítségével ilyennel mentem neki a Samorost 3-nak, és nem kellett csalódnom. A történetről, mint olyanról felesleges, sőt: hiba volna részletesen beszélni. A főszereplő egy fiatal, csillagvizsgálóban élő szerzet, aki idilli, isten háta mögötti környezetben él kutyájával és az épület alatt megbújó nyulakkal, ám távolabbi kalandokra vágyik, akár csillagászati értelemben. Nem véres összecsapásokra és sorozatos elhalálozásokra, hanem Az Ismeretlen türelmes és kíváncsi felfedezésére, logikai feladatok megoldására és a csodálatos környezetben való elidőzésre, ahol az út, nem a cél a fontos.

Világok arca

A főhős a természet elemeivel, mindenféle, gyakran rovarok és az erdei élővilág által ihletett, esetleg a Miyazaki-filmből ismerős lényekkel és elemekkel kommunikálhat kalandja során. Point-and-click helyett itt touch-and-move a mobilos irányítás elve, azaz a főhős a számos, végletekig kidolgozott pályán oda araszol, ahova a játékos az ujját érinti, és ez a fajta mászkálás minden esetben valamiféle logikai feladvánnyal és némi elidőzéssel végződik, a kreatív energiákra tehát szükség lesz.

Egy a sok felfedezhető világból
Egy a sok felfedezhető világból [+]

Nincs fogódzópont: a gamer egy főmenü helyett is mindjárt az interaktív, élő világban találja magát, ahol verbális kommunikáció vagy szöveges rásegítés helyett képek és hangok segítségével kell, hogy felvegye a Samorost 3 ritmusát és fondorlatos kihívásait. Személy szerint imádom ezeket a szemet, fület és agysejteket egyaránt megdolgoztató, egyéni ritmushoz igazodó és nyugalmat árasztó kalandjátékokat, és ami átjöhet vizuálisan a képek alapján, arról csak mesélni lehet eme hasábokon: a hangzásvilág legalább annyira hangsúlyos, mint a képi.

Egy világ, távolabbról
Egy világ távolabbról [+]

A főhős eleve egy kürtszerű tölcsér felfedezésével kezdi megismerni saját környezetét. Széles végét a füléhez tartva minden apró nesz a természet zenéjévé válik, az égből pottyant hangszert megszólaltatva pedig a világ rezonál a játékos fuvallataira. Öt világ számos pályáján és logikai feladványain át vezet az út, és az aprólékos animációk, a részletes hátterek, a kellemes zene, valamint finom hang- és zenei effektek együttesen teszik emlékezetessé ezt a szürreális, álomszerű, a gyermekkort megidőző élményt.

Felejthetetlen az Amanita Design legújabb művészi játéka abból a szempontból is, hogy néha komoly fejtörő elé állítja az embert, és bizony nem mindig egyértelmű, hogyan tovább. Aztán persze kiderül, hogy a megoldás pofonegyszerű volt, nem árt tehát mindig minden pályaelemet interaktívnak gondolni. Kapcsolók, kártyák, kirakósok és egyéb fejtörők színesítik és nehezítik a játékmenetet, és 3-4 óra tiszta játék biztosan kijön első nekifutásra, de lesz abból második és harmadik is annak, aki fogékony az ilyen kalandra. Az irányítás egyszerűsége és precizitása remek összhangban áll a fejlesztőcsapat audiovizuális kreativitásával, így alighanem Steamen, Windowson és Mac X-es is annyira élvezetes a Samorost 3, mint Androidon vagy iOS-en.

Pro:

  • Csodálatosan kreatív, szürreális egyéni világ;
  • legalább annyira emlékezetes hangzásban, mint képben;
  • szórakoztató és komoly feladványok;
  • alacsonyabb indulóár a számítógépes kiadáshoz képest.

Kontra:

  • Nem kritika, mindenesetre nagyobb képernyőn élvezetesebb.

90

Bone123

Előzmények

  • Limbo bemutató (Android, iOS)

    Hosszú idő után a már több platformon nagy sikert aratott Limbo Androidra is kijött, így már a Google rendszerén is játszható a klasszikus.

  • Monument Valley bemutató (iOS, Android)

    Bár nem új játék, a Monument Valley-t és kiegészítőjét, a Forgotten Shorest érdemes bemutatni, mivel a mai napig igazi különlegesség.

  • Adventures of Poco Eco bemutató (iOS, Android)

    Az Adventures of Poco Eco - Lost Sounds egy remek zeneközpontú, mászkálós játék magyar fejlesztőktől, egy elektronikus zenei albummal megfűszerezve.

  • Type:Rider teszt (Android, iOS)

    A tipográfia világába vezet be a tesztünk részét képező, rendkívül látványos 2D-s platformer, amely művészi megjelenés mellett csodálatos hangvilággal is rendelkezik.