S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - VÉGIGJÁTSZÁS - I.rész

Bevezető
Mivel eléggé központi kérdéssé nőtte ki magát az utóbbi hetekben a S.T.A.L.K.E.R. című játék, és a vele kapcsolatos összes szívfájdalom (hol találom a..., merre..., mennyi..., stb.), így arra gondoltam, összerakok a közönségnek egy jó kis végigjátszást.
Az alapgondolatokat egy angol nyelvű iromány adta, amit saját tapasztalatokkal és stilisztikai megközelítésekkel, átfogalmazásokkal egészítettem ki, miközben a játékot toltam végig, ki tudja, hányadszorra.
Úgy érzem tehát, hogy minden belekerült a leírásomba, amely szigorúan a főcselekményt követi, a nyers végigjátszáshoz nélkülözhetetlen.

On-Side Missions/Mellékküldetések
A mellékmissziókra nem térek ki részletesen, mivel nincs egyik sem helyhez-, illetve időhöz kötve. Szabadon választható küldetések, általában pénz, vagy egyéb jutalommal jár mindegyik.

Cordon Quest-ek
Miután végignéztük a nyitó mozit, egy Sidorovich nevű karakterrel szemben találjuk magunkat, immár a pulton kívül. Megmentette az életünket, így nekünk is illene segíteni rajta. Sidorovich az egyetlen kereskedő jódarabig, ő az, akinek például fegyvereket tudunk eladni. Végülis minden bandita vásárolhat gyógyítócuccokat tőlünk, de fegyvert kizárólag Sidorovich (természetesen jóval a piaci ár alatt).

Szerezzünk infot a felderítőtől/Beszéljünk Wolf-fal
Wolf a kis táborban található, nem messze Sidorovich bunkerjától, ahol a játékot kezdtük. Jelölve lesz a kis térképen a célpont-ikonnal. Keressük meg, és beszéljünk hozzá: felvázolja a helyzetet, szintén segítséget igényel.

Találkozzunk Wolf embereivel
Mielőtt elindulunk, Wolf nagylelkűen megajándékoz minket egy pisztollyal, némi lőszerrel, majd közli, hogy keressük meg a spanjait, akik egy észak felé található búvóhelyen várnak ránk. Induljunk is el, ki az útra, észak felé, beszéljünk velük, majd továbbhaladva észak felé belebotlunk Tolikba, egy sebesült stalkerbe, aki a fájdalomtól mozdulni sem bír. Nosza, adjunk neki egy first aid kitet, mire megköszöni, és visszarohan a csapatához. Hmm...

Irtsuk ki a banditákat az autóparkban
Az első igazi szembesülés az első harccal. Hat, vagy hét bandita található az autóparkban, ami tulajdonképpen egy romos házcsoport, Zilekkel pl... Három csapattársunk segítségével neki is vághatunk a hentelésnek. A pisztoly az egyetlen fegyverünk, de ez nem túl hatásos, úgyhogy nézelődhetünk a hullák hátizsákjaiban hasznosíthatóbb lövőeszköz után – hála a társainknak, van/lesz belőlük bőven (mármint hullákból). Általában a haverok gondosan lődöznek mindenkire, de természetesen ránk is nagy szükség van. Ha valakit a csapatból találat ér, segítsünk rajta, gyógyítsuk meg. Miközben átfésüljük a terepet, katonák is megjelennek, alternatív megoldás lehet, ha hagyjuk őket leszedni a banditákat. Időigényesebb, de legalább nem sebesülünk annyiszor...

Szerezzük meg Nimble-től a FlashDrive-ot
Nimble az egyik melléképületben bújt el, róla már Sidorovich beszélt. Dumáljunk hozzá, majd tudassuk vele: szükségünk van a FlashDrive-jára.

Vigyük a FlashDrive-ot Sidorovich-hoz
Vissza a táborba, előszörn Wolfhoz: sikerünknek tisztelegve megajándékoz minket egy Jellyfish-artifacttel, amit zsebre is vághatunk. Az artifactek nagyszerű holmik, övünkre csatolva (maximum öt darab) különböző képességekkel ruháznak fel minket, illetva a már meglévő képességeinket növelik pozitívan. Azonban vigyázni kell velük, mert legtöbbjük kedvezőtlen radioaktív sugárzással bír, ami előbb-utóbb padlóra küldhet bennünket...
Ezek után vissza Sidorovich-hoz, adjuk neki át a FlashDrive-ot, természetesen jutalom fejében. Így már elég pénzünk lesz ahhoz, hogy megvásároljuk például a Fort12MK2-es pisztolyt, amely tulajdonképpen az alappisztolyunk (amit Wolftól kaptunk a játék elején) upgrade-elt változata.
Ha ezzel megvolnánk, Sidorovich felkínál kétfajta küldetési lehetőséget: egy speciális, illetve egy normál küldetéssorozatot. A spéci küldik viszik a játék fő cselekményét, tehát ezeket mindenképpen végig kell csinálnunk; a normálok pedig általában időre való teljesítésre, 1 napos intervallumra építkeznek. Utóbbiak közül egyik sem nevezhető nehéznek, de néha úgy érezhetjük, hogy tökéletesen elakadtunk a misszió közepén, és megoldhatatlan: köszönhető ez kezedeti tapasztalatlanságunknak.

Keressük meg Strelokot
Sidorovich tisztában van vele, hogyan lehet likvidálni Strelokot, és ennek megfelelően minket is menteni akar tőle. Megbíz tehát minket, hogy az északnyugatra található kutatólaboratóriumba látogassunk el, és keressünk néhány értékelhető dokumentumot a számára. Mi sem egyszerűbb, induljunk el, de készüljünk fel arra, hogy ez már egy hosszabb küldetés lesz – bár nincsen időlimit, így szabadabban mozoghatunk, akár több küldetéssel is egyszerre, párhúzamosan. Nincs sorrend, de azért a PDA általi rendszert nem árt követnünk, hiszen így áll össze a sztori teljes egésszé.

Találjuk meg a segédet
Miközben haladunk, az alagútnál belebotlunk egy halott contactunkba, egy segédbe, akinél találunk egy PDA-t, miszerint a vasúti sínek alatt átvezető alagút tele van anomáliákkal, amik már talán nem annyira veszélyesek. No, nézzük meg, de mielőtt belebonyolódunk, nem árt quicksave-elni egyet (ahogyan ezt végig, a játék alatt tanácsos sokszor megtenni). Így nem is lesz sok problémánk, ahogyan átkelünk, óvatosan lépkedve a fal mellett, kerülgetve őket. Az alagút második felénél szintén az előbbiek, de ahogy közeledünk a vége felé, kezdjünk vad futásba.
Ha viszont inkább kihagynánk az anomáliákat, és óvjuk életünket, a katonai ellenőrzőpont alatt fogunk átkelni, a viadukt alatt. Ez megintcsak macerás, mivel ha élesített fegyverrel a kezünkben közelítünk, rögtön betámadnak. Ha elrakjuk minden ölő-eszközönket, és úgy érekezünk eléjük, közlik, hogy az áthaladásnak kőkemény 500 rubel az ára. Kinek mi... Ha van normális fegyverünk, nyírjuk ki őket, jó sok dolgot találunk majd náluk, illetve ládáikban.

Segítsünk Foxnak
Ahogy átkeltünk a híd alatt, Sidorovich bejelentkezik, és egy Fox nevű stalkerről magyaráz, aki valószínűleg ismerhette Strelokot. Meg is találjuk egy közeli házban, sebesülten a padlón fekve. Adjunk neki egy medkitet, amitől jobban lesz, és megjelöl egy Gray nevű fazont, aki a északra, a garbage/roncstelep-zónában vár ránk, és segítségre. Induljunk oda, közben egy banditatábort is kitakaríthatunk, ami nem lesz egyszerű összecsapás, lesznek elegen. Itt teljesíthetünk más küldetéseket is, mielőtt továbbhaladunk.

Az ellenőrzőpont
Az ellenőrzőpont elvezet minket a garbage/roncstelepig, északról újabb bandit-támadás érkezik. Érdemes belevágni, ha megfelelő fegyverrel, illetve jó sok medkittel rendelkezünk. Induljunk tehát észak felé, és irtsunk. Ha rendelkezünk egy SMG-vel, vagy hozzá hasonlóval, kapcsoljunk single-fire módra a 0, vagy a 9-es billentyűvel, ami növeli a lövés erejét.
A checkpoint maga egy kis épület, mellette egy Kamazzal, sorompóval, és banditákkal – természetesen. Itt könnyű dolgunk lesz, jól irányzott fejlövésekkel pillanatok alatt végezhetünk mindegyikkel.

A roncstelep
A roncstelep szintén egy olyan zóna, ami tele van mindenféle ránk vadászó egyénnel (gyk itt banditákkal). Egyes stalkertáboroknak a legjobb helyek ezek, hiszen sok rejtőzködési lehetőséget is kínál. Miután kivégeztük őket, és az itteni stalkerek vezetőjével is elbeszélgettünk, menjünk tovább észak felé. Igencsak sok radioaktív területtel fogunk találkozni, erre ügyeljünk fokozottan.
Végül egy duty-outposthoz jutunk, jónéhány katonával megspékelve; nem túl barátságosak, de átengednek minket szó nélkül.

Beszéljünk Gray-jel
A stalker, akiről Fox mesélt, északra található, az út mellett nem sokkal. Ismét az életünkre törnek, viszonozhatjuk lövéseiket, de el is futhatunk jó iramban vele együtt, hogy megvédhessük. Amint belépünk a gyárba, megjelenik a PDA-ban a legújabb feladat: segítsünk stalkerhaveroknak kivégezni az őket letámadó banditokat. No, kezdjünk bele újból a változatosság kedvéért, megint szép kis lődözés lesz, jó hosszan. Miután kikvidáltunk mindenkit, és összeszedtük a lőszereket, medpackeket, ételeket, stb., Gray jelentkezik, és mondja, hogy beszélni óhajt velünk. Ad is információt (a jutalmunkon kívül) egy bizonyos Mole-ról, aki sokat segíthet Strelok-ügyben, és az Agroprom-ban található. Hm, érdekes, úgyhogy mehetünk is akár arrafelé.

Agropom Research Institute
Találkozzunk Mole-lal
Amint megérkeztünk ebbe a zónába, egy stalker közli velünk, hogy egy katonai csapat a légierőtől Mole csapata mellett landolt, valamilyen okból kifolyólag. Ha ezek után is beszélni akarunk Mole-lal, az maga lesz az öngyilkosság... Mindegy, menjünk, segítsünk neki, és védelmezzük, ha szükséges.
Hehe, naná, hogy szükséges. Pár küldetést kapunk is rögtön, de mindegyiknek egy a lényege: nyírjuk ki az ejtőernyősöket, segítsünk Mole-on, mentsük őt meg. Mentsük.
Mole megmentése
Nos, keressük meg a helyszínt, hol is kell Mole-t megmenteni... Többfajta lehetőségünk van arra, hogy megtaláljuk; mászhatunk létrán, tetőről be az épületbe, illetve több bejárat létezik, amelyek lépcsőházakhoz vezetnek – ezek mind egy pontban érnek véget.
A cél ismét az, hogy az összes katonát megöljük, igaz, itt már szorít az idő is. Minden katona AKM 74/2-es puskákkal van felfegyverkezve, ami szintén nehezíti a dolgunkat. Fel is kaphatunk egyet, ha nem túl nehéz ahhoz lőszerutánpótlással együtt, hogy cipeljük, mindenesetre ez a leghatásosabb fegyver.
Ha mindegyik katonát leszedtük, Mole előbújik az épületből, és megkér arra, hogy kövessük. Tegyünk így, átkelünk egy kilőtt falon, egészen egy, a mezőn lévő csatornalejáróig. Itt megáll, és közli, hogy odalent Strelok cuccait találjuk meg, köztük azt a terhelő dokumentumot, ami sokat elárulhat róla, és segíthet is. Úgyhogy ne is tétlenkedjünk, irány le a kanálisba

Találjuk meg Strelok csapatának cuccait
Miután lemásztunk, újra itt az idő, lődözni kell. Ezúttal újfent banditákra (kapunk is egy küldetést), vannak jópáran, ráadásul nehezíti dolgunkat, hogy vaksötét van. Sebaj, van nekünk zseblámpánk is, kapcsoljuk be (alapbeállítás: L), mindjárt könnyebben megy a gyilok.
Miután kinyírtunk vagy egy tucat rosszcsávót, menjünk fel a szemközti jobb lépcsőn. Itt sem lesz egyszerű az áthaladás, mert mindenféle kisüléssel találjuk szembe magunkat, de sebaj: kemény stalkerek vagyunk, meg sem kottyan ez nekünk, áthaladunk (közben tizenhat újratöltés, no gond...). A folyosó végén menjünk le a csigalépcsőn, itt szintén igen sok anomáliát találunk, de túléljük ezt is. Miután elérjük a géptermet, keressünk nyugat felé egy ún. Uchrin-artifactot (nem a Benedek!, igaz, ő csak 'h'-val írja - de sz*r volt), ami igencsak jótékony hatással lesz a későbbiekben: -30 a sugárzásból, ha az övünkre csatoljuk - bár igen komoly vérzékenységet okoz (by sh4d0w).
Eme helyszín mellett ismét érkezik vagy húsz katona, őket a szokott módszerrel küldjük padlóra, majd menjünk végig a folyosón, kerülgetve a zöld trutyikat. Ha jól csináltuk, észreveszünk egy lukat a falon, amibe bele is mászunk szépen, a ládák segítségével. Itt a felfelé vezető létrán haladunk tovább, míg meg nem érkezünk Strelok titkos szobájába, ahol a szemben lévő térkép mögött megtaláljuk hőn áhított PDA-ját, benne a feljegyzésekkel.
Elérhetővé válik a “Find Ghost/Találjuk meg Ghostot” misszió, amit később le is nyomunk, de mindenekelőtt másszunk ki a felszínre.
Találjuk meg a felszínre vezető utat
Kövessük visszafelé azt az utat, amin jöttünk, a PDA is segítségünkre lesz ebben. Jön egy újabb sereg katona, őket már akár behunyt szemmel is kicsináljuk... Végre megérkezünk a kijárathoz, ám egy psi-mutáns ugrik elő a semmiből, és minden egyes létramászási kísérletünket meghiúsítja azzal, hogy magához szippant minket. Érdekes feladat lesz kivégezni, de nem lehetetlen. Ha megvagyunk vele, irány a szabad levegő.
Találjuk meg a katonai iratokat
Kimászunk, és az Agroprom közepén találjuk magunkat – mily’ véletlen, pont ide akarunk bejutni, hiszen fontos katonai okmányokat kell elemelnünk az egyik emeleti szobából, amelyekről Sidorovich megmentőnk beszélt. Helyes, induljunk neki, ám újabb tucatnyi őrrel találjuk szemben magunkat. Legyünk óvatosak, egyre agresszívabbá válnak, és ez igaz az egész játékmenetre is!
Az iratok tehát a központi nagy épületben találhatók, a harmadik emeleten. Ha gondoljuk, a tetőn található szirénát lőjük ki, egyrészt idegesítő, másrészt vonzza az erősítést. Miután felmartuk az iróasztalról a dokumenteket, irány ki, fel a tetőre, és ugrás. Hmm, töltsük be az utolsó mentett állást, és inkább válasszuk a lépcsőházat... Remélem, mentett mindenki időben, és nem kell mondjuk a roncsteleptől újrakezdenie

Irány a bár
Most, hogy megszereztük a katonai papírokat, mehetünk a bárba. Ehhez újra átkelünk okosan a roncstelepen, Sidorovich beszélt egy újabb, duty-pontról, megvan, megpróbáljuk. Teljesen normálisak, sőt, még segíthetünk is nekik mutánslövésben... Miután leöltünk pár zombiekutyát, minden okés, mehetünk a bár irányába. Amúgy itt, ennél az outpostnál is felvehetünk számtalan mellékküldetést.
Első dolgunk az legyen, hogy megkeressük a bárt, ahol a barkeeper/csapos várja már a doksikat türelmetlenül. Megajándékoz minket egy stalkerruhával, ami jól jön már, hiszen szinte nincs is rajtunk semmi pár rongyon kívül; felvesszük, és élvezzük. Jó kis ruha (bár lesz brutálisabb is), véd a golyók, sugárzás, elektromos kisülések, és anomálák ellen is – valamennyire. Persze minden lövés, és egyéb sérülés hatására amortizálódik, idővel újat kell beszerezni, nem kis pénzekért.
A csapos rögtön feladja a küldetés második részét: szüksége van a katonai dokumentumok további darabjaira, amelyek egy másik helyen vannak elzárva. De örülünk mi ennek... Fedezzük fel ezt is netán, kapunk is egy kulcsot tőle, ám természetesen kettő kulcs szükségeltetik az örömünkhöz. Egy Borov nevű ürgénél lesz majd, tőle kell felvennünk. Hurrá.
Akkor indulás Dark Valley-be, átkelvén a roncstelepen újra, majd keletnek indulunk.

(folytatjuk)