Hirdetés
Újjáalkotva
A képek, videók, és persze a demó ismeretében talán senkinek nem lesz meglepő, hogy a Remake egészen kiválóan néz ki – talán nem itt találjuk a játékvilág legmagasabb felbontású textúráit, de a hangulat egészen fenomenális. Az esőben fáklyákkal és vasvillákkal felszerelt, bizonytalan léptű, spanyolul kántáló falusiak közeledte éppoly felkavaró, mint amikor a vörös lámpást lóbáló, fején kos-koponyát viselő szektatagot lelőve, annak nyakából egy hatalmas, vérre éhező parazita robban ki. Természetesen az eredeti játék nem véletlenül van minden idők legjobb, leghangulatosabb alkotásai közt számon tartva, volt mire építeni, de a Remake készítői így is parádésan jó munkát végeztek, és a végeredmény minden porcikáján látszik a nagy előd tisztelete és szeretete.
A játékkal együtt kapott, a szokásosnál jóval több előírást és tiltást tartalmazó tesztelői útmutató szabályai miatt rengeteg érdekes dologról nem tudok beszélni, de nagy általánosságban muszáj szót ejtenem arról, hogy a Resident Evil 4 Remake milyen fantasztikusan bővíti ki és remixeli az eredeti játékot. Néhány aprócska, cseppet sem fontos helyszín hiányzik ugyan (például a gát a játék elejéről, vagy a lávás rész a kastélyból), de ezeknél sokkal, de sokkal több új helyszínt és eseményt kapunk! Lényegében a játék minden más fordulata és fontos pillanata itt van, de sokszor újrakeverve: egyes karakterek máshol tűnnek fel, egész szekciók vannak órákkal előrébb hozva vagy hátrébb tolva. Arról nem is szólva, hogy a játék nagy zónái mind szabadon bejárhatók, és igen sokáig akár az adott terület legelejére is visszamehetünk – sokkal kevésbé lineáris tehát a játék, mint az eredeti.
Csak néhány, cseppet sem spoileres változást említenék: amikor eljutunk a kastélybéli sövénylabirintushoz, akkor most Ashley is velünk lesz, és bizony ez alaposan kihat az ott történtekre. Vagy például ott van az a feladat, amikor egy kiméraszobor három fejét kell megtalálni: ezek az eredetiben meglehetősen művi módon elválasztott helyszínek felkeresését tették szükségessé, most viszont „csak” olyan hétköznapi helyszíneket kell bejárni, mint az elegáns ebédlő, vagy épp a múzeumterem. Ezek közül van olyan, ami teljesen új ötletre épül, és az eredetiben nem látott csatát szór a nyakunkba, de van olyan is, ami kis változtatással, de az eredeti játékból lett átemelve. Szintén nagyon meglepett, hogy míg a 2005-ös verzióban a kastély falairól Leonra lövöldöző katapultok és az óratorony egymást közvetlenül követő szakaszok voltak, addig itt vagy három játékóra telik el köztük.
Vannak olyan részek, amelyek radikális bővítést kaptak: amikor például a kastély alatti bányába eljutunk, akkor azt nem csak, hogy egy szövetséges társaságában tesszük meg, de ebből egy csaknem egyórás fejezetet rittyentettek, nagyságrendekkel intenzívebb csillés száguldással, mint amilyen a 2005-ös szedált gurulás volt. Érdekes az is, ahogy a nagy tavat kezelték a fejlesztők: bár az itt zajló bossfight mit sem változott, az kedves meglepetés, hogy a motorcsónakkal később egy csomó új helyen partra szállhatunk, apró kihívásokat, vagy éppen aranyszín tyúktojást találva ezeken a helyeken. (És ha már itt tartunk, hát a leszúrt viperákból most már nem tyúktojás a hátramaradó zsákmány, hanem realisztikus módon kígyóhús.) Ashley teljesen más ritmusban szakad el tőlünk, majd csatlakozik újra hozzánk, és még az a rövidke rész is radikálisan átalakult, amikor őt kell irányítani. Kapunk egy teljesen új főellenfelet, van pár egyéb új, vagy átalakított kinézetű ellenség is, de olyan bossfight is akad, amit teljesen átalakítottak, sokkal veszélyesebbre hangszereltek a fejlesztők.
Tényleg, szinte lehetetlen felsorolni, hogy mennyi mindent alakítottak vagy helyeztek át a pályatervezési folyamat során – minden pont úgy van megtervezve, hogy az tökéletesen logikusnak tűnjön egy RE4-újonc számára, és talán még inkább elbűvölje azokat, akik az elmúlt 18 évben a megannyi újrakiadásnak köszönhetően kiismerték a játék minden porcikáját. Őket jószerivel minden sarkon éri valami meglepetés, ráadásul ezek mindegyike pozitívan sült el; még ha nem is valami óriási újítás miatt, hát azért, mert az új, sokkal szebben berendezett, sokkal kevésbé kopár tájakon sokkal izgalmasabb a harc és a felfedezés. Elképesztő, hogy úgy sikerült minden téren modernizálni a játékot, ilyen komolyan belenyúlni a pályákba, hogy attól még azonnal felismerhető módon Resident Evil 4 maradt – szó sincs a Final Fantasy VII radikális átalakításairól (nem is volt arra szükség), de itt nagyságrendekkel több és bátrabb változtatást kaptunk, mint mondjuk a Dead Space Remake-nél.
Mindent egybevetve a Resident Evil 4 Remake számomra igazi telitalálat lett: jobban élveztem, mint a sorozat bármelyik korábbi felújítását, és maximálisan értékelem, hogy ezt úgy sikerült elérni, hogy sokkal többet változtattak az eredeti játékon, mint a még régebbi második-harmadik rész remake-jeinél. Bár az elmúlt években – elsősorban irányítási gondok és persze a technikai elavulás miatt – kicsit talán megkopott a Resident Evil 4 dicsfénye, most sikerült azt ismételten a legjobb horrorjátékok elit csoportjába juttatni. Fantasztikus, kolosszális remake lett ez, ami pont annyit változtat a játék működésén, hogy az a régi rajongókat és a mai, modern játékélményre vágyókat is tökéletesen kielégítse.
A Resident Evil 4 Remake március 24-én jelenik meg PC-re, PlayStation 4-re és 5-re, valamint Xbox Series konzolokra.
Összefoglalás
Elképesztő munka, amellyel jószerivel minden remake-et sikerült felülmúlni: megőrizték a legendás eredeti minden pozitív vonását, de mindent – mindent! – sokkal modernebb, hatásosabb, látványosabb és élvezetesebb módon tálaltak. A játékot nem ismerőket lenyűgözi majd a horrortörténet, de annyi a változtatás és bővítés, hogy a veteránok is végigizgulhatják a 16 fejezet elsőre legalább 20-25 játékóráját.
A Resident Evil 4 Remake legjobb pontjai:
- Nem csak kibővítették, de remixelték is;
- az irányítás és a kezelőfelület teljes modernizáláson ment át;
- azokat is állandóan meglepi majd, akik ismerik az alapjátékot;
- helyenként sokkal intenzívebb horrorhangulat, mint az eredetiben;
- fantasztikus látványvilág és;
- rengeteg titok, gyűjtenivaló és mellékküldetés.
A Resident Evil 4 Remake leggyengébb részei:
- A történet és a karakterek nem nőnek fel a játék zsenialitásához;
- nagyon sok dologról nem írhattam a New Game+ rejtelmeitől a játékmódokon át a bónuszokat adó függőkig bezárólag.
Bényi László