Red Dead Redemption 2 PC teszt

A jelenlegi játékgeneráció egyik legmeghatározóbb darabja PC-n nyerte el legméltóbb megjelenését, ám a hatlövetű néha úgy beragad, hogy a párbajból csak a baj marad.

Azt mondtam, te, Valance. Te vedd fel!

Ha a konzol a játékvilág iPhone-ja – megveszed, bekapcsolod, működik –, a PC az Androidja: végtelen lehetőség és félresiklás tárháza. Oké: öt éve ez helytállóbb kijelentés lehetett, hiszen mára ebből a kettősségből sokszereplős piac lett, lásd igazi szörnyeteggé fejlődött okostelefonos játékokat, a tetszőleges képernyőről elérhető streaming pedig a bejárati ajtón dörömböl. Egy PC-s szállóige mégse változott: madarat tolláról, játékot portjáról, és az évtized egyik legmeghatározóbb címe olyan bug halmazként lépett személyi számítógépre, hogy a csótányirtó leizzadt a feladatban.

Nem tudom, hogy a Rockstar Gamesnél mit szólnának, ha friss irodaházba költözve mindig elmenne az áram, a mosdóból meg ömlene a kellemetlen szag, „majd patcheljük” memóval a szolgáltatótól. Mindenesetre, ha egy játéknak legdrágább vételárakor van a legtöbb baja – akadozás, leállás, el nem indulás – megértett a piac egy olyan sokmilliárdos büntetésre félkész szoftverek kiadásáért, hogy az ünnepi zöldhasút érző vezetés jachtját és nyaralóját a behajtó vigye el.

A képek forrása: Rockstar Games
A képek forrása: Rockstar Games [+]

Mert egyébként, több hibajavításon és dedikált driverek telepítésén átvergődve kirajzolódik, aminek az első pillanattoktól kezdve kellett volna: a PC bivalyerős hardverkörnyezete szolgáltatja Dan Houser és csapata vadnyugati víziójának a legfőbb igazságot – egy olyan lehengerlő audiovizuális élményt, amit sokáig fogunk emlegetni. A Red Read Redemption 2 ellentmondásossága ezen platformon idővel és játékidővel tehát a mérleg pozitív nyelve felé billen, és ebben a 19-20. század fordulóján játszódó, a határvidék gyors eltűnéséről szóló történetben éppúgy hetekre el lehet veszni, mint a Grand Theft Auto V alternatív Los Angelesében.

A főszereplő: Arthur Morgan
A főszereplő: Arthur Morgan [+]

A Rockstar westernszimulátora öt fiktív amerikai államban játszódik (amibe a Vadnyugat mellett a Közép-Nyugat és a Dél is beleesik), egy szedett-vedett, a Pinkerton Ügynökség hajtóvadászaitól menekülő törvényen kívüli csapat főszereplésével. Dutch van der Linde bandájának a fagyos időjárás mellett a Vadnyugat törvényes megszelídítésével és a frontvidéki amerikai szabadságeszme felszámolásával is meg kell küzdenie. A cserzett és szőrős arcú Arthur Morgan, a játékos által irányítható karakter ennek a hordának egyik hadnagya, a történet pedig annyi véres fordulatot és kegyes/kegyetlen döntések sorát rejti, hogy beleremeg a gamer morális iránytűje.

Valaha vadon volt, most kert. Nem vagy büszke?

Kedvelem a western műfaját, melynek toposzait és férfimítoszát inkább a szóbeszéd legendáriuma, a ponyvaregények fikciója és a hatásvadász újságcikkek túlzásai ihlették, semmint a tényszerű valóság – még akkor is, ha Buffalo Bill Cody vagy Ülő Bika megérték, hogy viselt dolgaikról beszámoljanak. „Amikor a legendából tények lesznek, a legendát kell publikálni” – hangzik el az Aki lelőtte Liberty Valance-t (1956) tételmondata, és az önreflexív tanácsot a Red Dead Redemption 2 megfogadja: ugyanabból a gazdag mítoszból táplálkozik, amely karakteressé és maszkulinná teszi a műfaj legjobb írott és mozgóképes darabjait, mégse feledkezik meg hősei emberi mivoltáról.

A RDR2 nem palástolja a kései Vadnyugat brutalitását, és ahogy a Clementina, kedvesem (1946) optimista szemléletét a spagetti westernek amerikai értékrendből és az igazságszolgáltatás felsőbbrendűségéből kiábrándult, cinikus világa követte, úgy a játék is a törvényen kívüliek oldalára áll. Ők maradtak egyedül Szabad Emberek ugyanis, ahogyan a keleti parti civilizáció az érintetlen területeket felfalta, a vadvidéket pedig kertté szelídítette. A több tucat játékórát ígérő történet leginkább a Szerencsevadászok (1966), illetve a Vad Banda (1969) és korának profi westernjeit idézi fel, ahol a seriffet vagy a magányos pisztolyhőst kölcsönösen egymásra utalt csapatdinamika és tolvajbecsület váltja, olyan értékrenddel, amely bár nyers, mint antihőseinek modora, valahol mégis igazságosabb, mint a korrumpálódó törvény hatalmaskodása.


[+]

Az illúzióvesztéshez fantasztikusan kidolgozott hátteret nyújt a RDR2 képi világa, a havas hegycsúcsoktól kezdve a kopár dombokon át a mocsaras vízpartokig, a sivatagig és az éjjeli sötétségbe fényt hozó településekig. Az első pillanattól kezdve megvan az „ott vagyok” érzés: a táj, az arcok, a ruházatok, a kellékek és az akcentusok hamar megteremtik a westernhangulatot, a tempó pedig épp oly ráérős, akár a Volt egyszer egy Vadnyugat (1968) cselekménye. Leone és Peckinpah mellett Ford, Hawks, Mann, Boetticher, Corbucci, Altman, Eastwood és Costner hatása is tetten érhető, néha nyílt főhajtás formájában, aki pedig ráérez a műfajra, annak lejjebb tudok pár tippet adni további sarkantyús kikapcsolódásra. A RDR2 ugyanakkor éppúgy szól a felfedezésről és a barangolásról, a gyűjtögető-vadászó-halászó életmódról és a túlélésről, akár a Man in the Wilderness (1971) vagy a Jeremiah Johnson (1971). Morgan életben maradása mellett pedig lovainak egészsége és a banda jóléte is kulcsszerepet játszik és törődést igényel, ami bajtársiasság érzését fokozza.


[+]

A negyvenórás végjátszás a mellékszálakkal, a szabad bejárással, a tábortüzes sütögetésekkel vagy csak a napszakot és időjárást váltó táj csodálatával simán megduplázható, a történet lezárása után pedig hetekre a nyílt világban lehet ragadni, annyi tennivalót és audiovizuális vonzerőt kínál a játék. A bebarangolható terület jóval nagyobb, mint a GTA 5 térképe, lóháton ráadásul időigényesebb körbejárni, így több idő jut a helyszínek és részleteik csodálatára. Akad havas hegycsúcs fagyott tavakkal, fenyő- és lombhullató erdő vízesésekkel és kanyonokkal, virágmező és gejzír, mocsárvidék buja növényzettel, kopár fennsík és kaktuszos homoksivatag, a települések és porfészkek pedig beleillenek a mindenkori tájba. Végül egy nagyváros is akad fekete gyárkéményekkel, jelezve a második ipari forradalom beköszöntét.


[+]

A párórás bevezető után nagyjából a térkép fele nyílik meg, a többi majd a történet előrehaladtával, a rengeteg társas és egyéni akciót kínáló online módra váltva viszont az egész világ bejárható. Nem túlzás a westernszimulátor jelző, éppen ezért viszont, aki pörgős akcióra és villámtempóra számít, rossz helyen jár: más vérmérsékletet, sőt, néha türelem kell a RDR2 egyéni módjának végigtolásához. Az irányítást elsősorban külső nézetre igazították, a belső opció esetlenebb, viszont ez adja a nagyobb valóságérzetet. Mivel rengeteg a funkció és felszerelés, időbe telt, amíg a billentyűzet/egérkiosztást kiismertem (a ló megütése és megnyugtatása például két egymás melletti gomb, és többször nyomtam félre, szegény jószág kárára), utána a kezelés átlagos színvonalú lesz.


[+]

Egy akrobatikára és közelharcra termett Assassin’s Creed irányítása nyilván gördülékenyebb, míg itt egy 3D-s székben simán el lehet akadni, vagy egy kősziklán átbukva lovastul hatalmasat zakózni. A bunyó is lehetne kidolgozottabb, igaz: a test-test küzdelemnél hangsúlyosabb a hatlövetű, a Winchester, a reszelt csövű, a dinamit és a teljes western kelléktár bevetése az elég sután mozgó ellenfelekkel szemben. Ahogy az egyéni képességek, úgy a fegyverek és kellékek is fejleszthetők, amire idővel szükség is lesz. A ló több közlekedési eszköznél: a gazdájával való kapcsolata, tisztasága és felszerelése szintén kulcsfontosságú, hiszen a nyereg alá jóval több fegyver, étel és eladható kellék fér, mint Arthur erszényébe.


[+]

A természet dúskál az élővilágban: utunkat farkasok, nyulak, szarvasok, sólymok, medvék és aligátorok keresztezik, a legendás állatok és megfigyelésük mellé pedig rafinériát igénylő vadászat és horgászat jár, értékes jutalmakkal. A történet gerincét persze vonatrablások, úton állások, kocsmai verekedések, fosztogatások és puskalövések képezik, antihősünk pedig lehet kegyelmes és a lehetőségekhez mérten becsületes, avagy kegyetlen és becstelen, kihatással a történetelemekre. Kézzelfoghatóbb morális visszajelzés, hogy egy városka lakossága aszerint üdvözli vagy rója meg Arthurt, hogy az a lakóival korábban hogyan bánt, a túlzott banditizmus a törvény mellett pedig a fejvadászokat is a nyakunkra küldi.


[+]

Néhány megtekintésre érdemes westernfilm és sorozat:
A tűzparipa (1924)
Hatosfogat (1939)
Az üldözött (1947)
Vörös folyó (1948)
A 73-as Winchester (1950)
Délidő (1952)
Idegen a Vadnyugaton (1953)
Johnny Guitar (1954)
Az üldözők (1956)
Rio Bravo (1959)
A száműzött napja (1959)
Számadás (1966)
A halál csöndje (1968)
A zsoldos (1968)
A pap, a kurtizán és a magányos hős (1971)
Egy marék dinamit (1971)
Fennsíkok csavargója (1973)
Talpuk alatt fütyül a szél (1976)
A mesterlövész (1976)
Texasi krónikák: Lonesome Dove (1989)
Nincs bocsánat (1992)
Halott Ember (1995)
Fegyvertársak (2003)
Az ajánlat (2005)
A Jó, a Rossz és a Furcsa (2008)
Deadwood (2004-2019)

Ha meghalsz, abból nem élsz meg

A történet és a küldetések szépen egybe lettek simítva, hogy a RDR2 játék jellege sose legyen nyilvánvaló, a táj, az időjárás, a missziók és teendők pedig kellően változatosak, ahogy egy sandboxtól elvárja az ember. A szabadon bejárható világnak persze megvannak a korlátai a küldetések komplexitása szempontjából, és előfordulnak ismétlődő, kissé unalmas teendők, egyébként pedig a felfedezés és az akció, semmint a logikai fejtörők dominálnak – de hát mikor ült le John Wayne rejtvényt fejteni? A környezet mindenesetre annyira kidolgozott, hogy a játék hitelessége csak akkor csorbul, amikor mondjuk a hóban vagy sárban furcsa, négyzet alakú nyomok keletkeznek Vulkan API mellett. Ez DirectX 12 opció mellett eltűnik, viszont ingadozóbb vele a képkockasebesség. Máskülönben a világ végletekig kidolgozott, sehol egy kilógó textúra, és annyi a sár, mocsok, köd vagy por, hogy Zsigmond Vilmos és A Mennyország kapuja (1980) megirigyelhetné. A felhők lehetnének részletesebbek, viszont ahogy dinamikusan változnak, és mondjuk kibújik közülük a nap, a végtelen táj részeit megvilágítva, azt sokáig csodálni lehet.

Egy felhasználói kép a PC-s verzió fotószerkesztőjét használva, szabad kameraállásokkal és effekteket összehozva hatásos eredményeket
Felhasználói kép a PC verzió szerkesztőjével, szabad kameraállásokkal és effektekkel összehozva hatásos eredményeket [+]

A karakterek cserzett arca és szőrökkel, bojtokkal tarkított ruházata szintén a kidolgozás magasiskolája, ultra textúraminőségben pedig nyilvánvaló a PC-s verzió szintugrása konzolgrafikáról. Csúcshardveren világlik ki ugyanis igazán az a sok tízezer munkaóra, amit a fejlesztők az évek során a RDR2-be öltek, és az is nyilvánvaló, hogy a történelmi és zsáner hitelességre ugyanennyi figyelem fordult. A nem játszható karakterek reakciói, a porfészkek és városkák hangulata, a kegyetlen táj effektjei és az állatvilág reagálása sosem látott, szó szerinti élő világot teremt egy letűnt korból, ahova az ember újra meg újra szívesen visszajár.

Szintén egy felhasználói képernyőkép
Szintén egy felhasználói képernyőkép [+]

A gépigény ugyanakkor komoly nyelést igényel. Felejtsük el a Rockstar szerinti minimálisat: aki a konzolgrafikát meghaladná 1080p-n, alsó hangon gondolkodjon a kiadó által javasolt felszerelésen. Én pont időben váltottam vén AMD Athlon X4 980 BE, Radeon R9 280 3 GB, 4 GB RAM kombinációmról modern felső-középkategóriásra (AMD Ryzen 7 3700X, Radeon RX 5700 8 GB, 16 GB DDR4 RAM), és az optimális beállításokkal (ultra textúraminőség, javarészt magas részbeállítások, közepes részecskeeffektek és 2X-es MSAA élsimítás) a benchmark teszt minimális/maximális/átlagos képkocka száma 25/65/55-nél állapodott meg. Észrevehetően az FPS csak az éjjeli városi és rendszerigényes időjárási effektek során esett vissza, a játszhatóságot szerencsére nem kompromittálva – persze lesz, aki inkább mindent a teljesítménynek rendel alá, szükség lesz kísérletezgetésre.

Még egy felhasználói kép
Még egy felhasználói kép [+]

Minden beállítást ultrára véve és TAA élsimítást bekapcsolva máris 22/58/45 FPS-re estek az értékek, határozottan érzékelhetőbb teljesítményingadozással. Cserébe tényleg olyan látványos lett a táj, hogy pár órára hajlandó voltam a részletességért a teljesítményből áldozni. Aki mindenesetre 4K / 60 FPS-re vágyik makulátlan minőségben, készüljön szuperszámítógéppel. A Guru3D benchmark tesztjében pont a Navi GPU architektúra teljesített erőn felül a kezdetben problémákkal küzdő nVidia kártyákkal szemben, bár szerencsére a teljesítmény frissítésről frissítésre javul, és mégiscsak az utóbbi márkáé a piac legerősebb grafikus hardvere. A játék a sokmagos CPU szett mellett meghálálja a temérdek RAM-ot és VRAM-ot: az előbbi néha 10 GB-ra, az utóbbi pedig 7-re is felugrott.

Mégse fair mindent az elsietett portolás nyakába varrni: a 121 GB-os telepítőkönyvtár jelzi, mekkora adathalmazból áll össze a RDR2 világa, amihez alighanem évek múlva is ámulattal térhetünk vissza. Annál is inkább, mert a modding kommuna már aktív: elég megnézni, a szürkés GTA 5-ből mit hoztak ki. A srácok a fotorealisztikus környezet mellett rajta vannak különféle effektek beépítésén is, amihez persze a következő évtized számítási erejére is szükség lesz, ha 60 FPS a célminimum. Ez azt is jelenti, hogy a prezentált audiovizuális körítés egyhamar nem öregszik meg, és meg merem tippelni: a játék a következő PS-re és Xboxra is kijön. Ám ne szaladjunk előre: a Red Dead Redemption 2 a jelenkor egyik legjobb címe, és PC-n néz ki messze a legjobban – egy olyan magával ragadó, westernszeretettől sugárzó nyílt game, aminek nyögvenyelős startját egy jókora ejnye-bejnyével meg tudom bocsátani. Aki ugyanis csak negyedannyira kedveli a vadnyugati műfajt, mint jómagam, nem bánja a lassú tempót és megbarátkozik az irányítás vagy az ellenfelek némi esetlenségével, annak a Red Dead Redemption 2 felejthetetlen élményt nyújt.

Pozitívum:

  • Csodálatosan kidolgozott, hatalmas nyílt világ;
  • nem kevésbé színvonalas audióélmény;
  • széleskörű beállítások a PC komoly grafikai előnyével;
  • vérbeli westernhangulat és akciók;
  • érett történetvezetés;
  • hetekre, hónapokra lekötő tennivaló és barangolás;
  • a modding kommuna komoly grafikai, játékmódbeli potenciált rejt.

Negatívum:

  • Brutális gépigény a makulátlan futtatáshoz;
  • elsietett PC kiadás (de folyamatosan javítják);
  • az irányítás lehetne gördülékenyebb, az AI pedig rafináltabb;
  • a kényelmes tempójú westernszimulátor nem mindenkinek az asztala.

87

Bone123

Előzmények