Ha meghalsz, abból nem élsz meg
A történet és a küldetések szépen egybe lettek simítva, hogy a RDR2 játék jellege sose legyen nyilvánvaló, a táj, az időjárás, a missziók és teendők pedig kellően változatosak, ahogy egy sandboxtól elvárja az ember. A szabadon bejárható világnak persze megvannak a korlátai a küldetések komplexitása szempontjából, és előfordulnak ismétlődő, kissé unalmas teendők, egyébként pedig a felfedezés és az akció, semmint a logikai fejtörők dominálnak – de hát mikor ült le John Wayne rejtvényt fejteni? A környezet mindenesetre annyira kidolgozott, hogy a játék hitelessége csak akkor csorbul, amikor mondjuk a hóban vagy sárban furcsa, négyzet alakú nyomok keletkeznek Vulkan API mellett. Ez DirectX 12 opció mellett eltűnik, viszont ingadozóbb vele a képkockasebesség. Máskülönben a világ végletekig kidolgozott, sehol egy kilógó textúra, és annyi a sár, mocsok, köd vagy por, hogy Zsigmond Vilmos és A Mennyország kapuja (1980) megirigyelhetné. A felhők lehetnének részletesebbek, viszont ahogy dinamikusan változnak, és mondjuk kibújik közülük a nap, a végtelen táj részeit megvilágítva, azt sokáig csodálni lehet.
Felhasználói kép a PC verzió szerkesztőjével, szabad kameraállásokkal és effektekkel összehozva hatásos eredményeket [+]
A karakterek cserzett arca és szőrökkel, bojtokkal tarkított ruházata szintén a kidolgozás magasiskolája, ultra textúraminőségben pedig nyilvánvaló a PC-s verzió szintugrása konzolgrafikáról. Csúcshardveren világlik ki ugyanis igazán az a sok tízezer munkaóra, amit a fejlesztők az évek során a RDR2-be öltek, és az is nyilvánvaló, hogy a történelmi és zsáner hitelességre ugyanennyi figyelem fordult. A nem játszható karakterek reakciói, a porfészkek és városkák hangulata, a kegyetlen táj effektjei és az állatvilág reagálása sosem látott, szó szerinti élő világot teremt egy letűnt korból, ahova az ember újra meg újra szívesen visszajár.
Szintén egy felhasználói képernyőkép [+]
A gépigény ugyanakkor komoly nyelést igényel. Felejtsük el a Rockstar szerinti minimálisat: aki a konzolgrafikát meghaladná 1080p-n, alsó hangon gondolkodjon a kiadó által javasolt felszerelésen. Én pont időben váltottam vén AMD Athlon X4 980 BE, Radeon R9 280 3 GB, 4 GB RAM kombinációmról modern felső-középkategóriásra (AMD Ryzen 7 3700X, Radeon RX 5700 8 GB, 16 GB DDR4 RAM), és az optimális beállításokkal (ultra textúraminőség, javarészt magas részbeállítások, közepes részecskeeffektek és 2X-es MSAA élsimítás) a benchmark teszt minimális/maximális/átlagos képkocka száma 25/65/55-nél állapodott meg. Észrevehetően az FPS csak az éjjeli városi és rendszerigényes időjárási effektek során esett vissza, a játszhatóságot szerencsére nem kompromittálva – persze lesz, aki inkább mindent a teljesítménynek rendel alá, szükség lesz kísérletezgetésre.
Minden beállítást ultrára véve és TAA élsimítást bekapcsolva máris 22/58/45 FPS-re estek az értékek, határozottan érzékelhetőbb teljesítményingadozással. Cserébe tényleg olyan látványos lett a táj, hogy pár órára hajlandó voltam a részletességért a teljesítményből áldozni. Aki mindenesetre 4K / 60 FPS-re vágyik makulátlan minőségben, készüljön szuperszámítógéppel. A Guru3D benchmark tesztjében pont a Navi GPU architektúra teljesített erőn felül a kezdetben problémákkal küzdő nVidia kártyákkal szemben, bár szerencsére a teljesítmény frissítésről frissítésre javul, és mégiscsak az utóbbi márkáé a piac legerősebb grafikus hardvere. A játék a sokmagos CPU szett mellett meghálálja a temérdek RAM-ot és VRAM-ot: az előbbi néha 10 GB-ra, az utóbbi pedig 7-re is felugrott.
Mégse fair mindent az elsietett portolás nyakába varrni: a 121 GB-os telepítőkönyvtár jelzi, mekkora adathalmazból áll össze a RDR2 világa, amihez alighanem évek múlva is ámulattal térhetünk vissza. Annál is inkább, mert a modding kommuna már aktív: elég megnézni, a szürkés GTA 5-ből mit hoztak ki. A srácok a fotorealisztikus környezet mellett rajta vannak különféle effektek beépítésén is, amihez persze a következő évtized számítási erejére is szükség lesz, ha 60 FPS a célminimum. Ez azt is jelenti, hogy a prezentált audiovizuális körítés egyhamar nem öregszik meg, és meg merem tippelni: a játék a következő PS-re és Xboxra is kijön. Ám ne szaladjunk előre: a Red Dead Redemption 2 a jelenkor egyik legjobb címe, és PC-n néz ki messze a legjobban – egy olyan magával ragadó, westernszeretettől sugárzó nyílt game, aminek nyögvenyelős startját egy jókora ejnye-bejnyével meg tudom bocsátani. Aki ugyanis csak negyedannyira kedveli a vadnyugati műfajt, mint jómagam, nem bánja a lassú tempót és megbarátkozik az irányítás vagy az ellenfelek némi esetlenségével, annak a Red Dead Redemption 2 felejthetetlen élményt nyújt.
Pozitívum:
- Csodálatosan kidolgozott, hatalmas nyílt világ;
- nem kevésbé színvonalas audióélmény;
- széleskörű beállítások a PC komoly grafikai előnyével;
- vérbeli westernhangulat és akciók;
- érett történetvezetés;
- hetekre, hónapokra lekötő tennivaló és barangolás;
- a modding kommuna komoly grafikai, játékmódbeli potenciált rejt.
Negatívum:
- Brutális gépigény a makulátlan futtatáshoz;
- elsietett PC kiadás (de folyamatosan javítják);
- az irányítás lehetne gördülékenyebb, az AI pedig rafináltabb;
- a kényelmes tempójú westernszimulátor nem mindenkinek az asztala.
87
Bone123