Red Dead Redemption 2 PC teszt

A jelenlegi játékgeneráció egyik legmeghatározóbb darabja PC-n nyerte el legméltóbb megjelenését, ám a hatlövetű néha úgy beragad, hogy a párbajból csak a baj marad.

Ha meghalsz, abból nem élsz meg

A történet és a küldetések szépen egybe lettek simítva, hogy a RDR2 játék jellege sose legyen nyilvánvaló, a táj, az időjárás, a missziók és teendők pedig kellően változatosak, ahogy egy sandboxtól elvárja az ember. A szabadon bejárható világnak persze megvannak a korlátai a küldetések komplexitása szempontjából, és előfordulnak ismétlődő, kissé unalmas teendők, egyébként pedig a felfedezés és az akció, semmint a logikai fejtörők dominálnak – de hát mikor ült le John Wayne rejtvényt fejteni? A környezet mindenesetre annyira kidolgozott, hogy a játék hitelessége csak akkor csorbul, amikor mondjuk a hóban vagy sárban furcsa, négyzet alakú nyomok keletkeznek Vulkan API mellett. Ez DirectX 12 opció mellett eltűnik, viszont ingadozóbb vele a képkockasebesség. Máskülönben a világ végletekig kidolgozott, sehol egy kilógó textúra, és annyi a sár, mocsok, köd vagy por, hogy Zsigmond Vilmos és A Mennyország kapuja (1980) megirigyelhetné. A felhők lehetnének részletesebbek, viszont ahogy dinamikusan változnak, és mondjuk kibújik közülük a nap, a végtelen táj részeit megvilágítva, azt sokáig csodálni lehet.

Egy felhasználói kép a PC-s verzió fotószerkesztőjét használva, szabad kameraállásokkal és effekteket összehozva hatásos eredményeket
Felhasználói kép a PC verzió szerkesztőjével, szabad kameraállásokkal és effektekkel összehozva hatásos eredményeket [+]

A karakterek cserzett arca és szőrökkel, bojtokkal tarkított ruházata szintén a kidolgozás magasiskolája, ultra textúraminőségben pedig nyilvánvaló a PC-s verzió szintugrása konzolgrafikáról. Csúcshardveren világlik ki ugyanis igazán az a sok tízezer munkaóra, amit a fejlesztők az évek során a RDR2-be öltek, és az is nyilvánvaló, hogy a történelmi és zsáner hitelességre ugyanennyi figyelem fordult. A nem játszható karakterek reakciói, a porfészkek és városkák hangulata, a kegyetlen táj effektjei és az állatvilág reagálása sosem látott, szó szerinti élő világot teremt egy letűnt korból, ahova az ember újra meg újra szívesen visszajár.

Szintén egy felhasználói képernyőkép
Szintén egy felhasználói képernyőkép [+]

A gépigény ugyanakkor komoly nyelést igényel. Felejtsük el a Rockstar szerinti minimálisat: aki a konzolgrafikát meghaladná 1080p-n, alsó hangon gondolkodjon a kiadó által javasolt felszerelésen. Én pont időben váltottam vén AMD Athlon X4 980 BE, Radeon R9 280 3 GB, 4 GB RAM kombinációmról modern felső-középkategóriásra (AMD Ryzen 7 3700X, Radeon RX 5700 8 GB, 16 GB DDR4 RAM), és az optimális beállításokkal (ultra textúraminőség, javarészt magas részbeállítások, közepes részecskeeffektek és 2X-es MSAA élsimítás) a benchmark teszt minimális/maximális/átlagos képkocka száma 25/65/55-nél állapodott meg. Észrevehetően az FPS csak az éjjeli városi és rendszerigényes időjárási effektek során esett vissza, a játszhatóságot szerencsére nem kompromittálva – persze lesz, aki inkább mindent a teljesítménynek rendel alá, szükség lesz kísérletezgetésre.

Még egy felhasználói kép
Még egy felhasználói kép [+]

Minden beállítást ultrára véve és TAA élsimítást bekapcsolva máris 22/58/45 FPS-re estek az értékek, határozottan érzékelhetőbb teljesítményingadozással. Cserébe tényleg olyan látványos lett a táj, hogy pár órára hajlandó voltam a részletességért a teljesítményből áldozni. Aki mindenesetre 4K / 60 FPS-re vágyik makulátlan minőségben, készüljön szuperszámítógéppel. A Guru3D benchmark tesztjében pont a Navi GPU architektúra teljesített erőn felül a kezdetben problémákkal küzdő nVidia kártyákkal szemben, bár szerencsére a teljesítmény frissítésről frissítésre javul, és mégiscsak az utóbbi márkáé a piac legerősebb grafikus hardvere. A játék a sokmagos CPU szett mellett meghálálja a temérdek RAM-ot és VRAM-ot: az előbbi néha 10 GB-ra, az utóbbi pedig 7-re is felugrott.

Mégse fair mindent az elsietett portolás nyakába varrni: a 121 GB-os telepítőkönyvtár jelzi, mekkora adathalmazból áll össze a RDR2 világa, amihez alighanem évek múlva is ámulattal térhetünk vissza. Annál is inkább, mert a modding kommuna már aktív: elég megnézni, a szürkés GTA 5-ből mit hoztak ki. A srácok a fotorealisztikus környezet mellett rajta vannak különféle effektek beépítésén is, amihez persze a következő évtized számítási erejére is szükség lesz, ha 60 FPS a célminimum. Ez azt is jelenti, hogy a prezentált audiovizuális körítés egyhamar nem öregszik meg, és meg merem tippelni: a játék a következő PS-re és Xboxra is kijön. Ám ne szaladjunk előre: a Red Dead Redemption 2 a jelenkor egyik legjobb címe, és PC-n néz ki messze a legjobban – egy olyan magával ragadó, westernszeretettől sugárzó nyílt game, aminek nyögvenyelős startját egy jókora ejnye-bejnyével meg tudom bocsátani. Aki ugyanis csak negyedannyira kedveli a vadnyugati műfajt, mint jómagam, nem bánja a lassú tempót és megbarátkozik az irányítás vagy az ellenfelek némi esetlenségével, annak a Red Dead Redemption 2 felejthetetlen élményt nyújt.

Pozitívum:

  • Csodálatosan kidolgozott, hatalmas nyílt világ;
  • nem kevésbé színvonalas audióélmény;
  • széleskörű beállítások a PC komoly grafikai előnyével;
  • vérbeli westernhangulat és akciók;
  • érett történetvezetés;
  • hetekre, hónapokra lekötő tennivaló és barangolás;
  • a modding kommuna komoly grafikai, játékmódbeli potenciált rejt.

Negatívum:

  • Brutális gépigény a makulátlan futtatáshoz;
  • elsietett PC kiadás (de folyamatosan javítják);
  • az irányítás lehetne gördülékenyebb, az AI pedig rafináltabb;
  • a kényelmes tempójú westernszimulátor nem mindenkinek az asztala.

87

Bone123

Előzmények