Hirdetés

Ratchet & Clank történelem

Az eredeti széria

Az Insomniac Games PlayStation exkluzív akció-platformere sokaknak okozott örömteli álmatlanságot az első rész 2002-es megjelenése óta. A nyegle nagyszájúsága ellenére (vagy tán épp azért) igencsak megkedvelhető macskaszerű lombaxi teremtmény: Ratchet, és a gyártósor rendszer-hibájának köszönhetően különleges képességekkel és magas intelligenciával bíró, de fizikai méreteit tekintve igencsak apró robot: Clank, vak véletlen szülte párosa, már tucatnyi játékban bizonyította páratlanságát. Változatos és látványos világok sorát utazzák be minden egyes kalandjukban, hogy a nem csak technológiájában, de képi humorában is a családi animációs filmeket idéző látvánnyal, és pergő, bőséges akcióval szórakoztassák a játékosokat.

Hirdetés

Ratchet & Clank



A PlayStation 2-re 2002-ben megjelent első epizód akció-központúsága igencsak szokatlan volt a platform játékok kategóriájában. Az viszont igen hamar kiderült a játék értékeléseiből, és az eladási adatokból egyaránt, hogy a játékosoknak igencsak bejött, hogy az ugrálás és a pálya bejárásához szükséges mindenféle trükkös megoldások mellett, szeretik fegyverekkel püfölni és lődözni a garmadával özönlő ellenfeleket. Jó nagy és igen változatos fegyverekkel pedig még inkább. Hőseinek tudomására jut a Blarg faj elnökének Drek Elnöknek terve, mi szerint új bolygót épít fajának. Az elvetemült lénynek nem okoz lelkiismereti problémát, hogy a szükséges nyersanyagokat a környező, lakott planéták szétbontásából szerezze meg. Ratchet fejében meg sem fordul, hogy ilyen interplanetáris gazságot ő, az egyszerű szerelő próbáljon megakadályozni, így elindul a galaxis legnagyobb hősének Qwark Kapitánynak felkutatására, hogy majd ő vegye gondjaiba a pernahajdert.

Ratchet & Clank 2: Locked and Loaded



Egy évvel az első epizód után jelent meg a folytatás. Az Insomniac még egy lapáttal rádobott az akciófaktorra azzal, hogy módosíthatóvá, tuningolhatóvá tették a fegyvereket és egyéb felszereléseket. Az USA-ban Ratchet & Clank: Going Commando címen megjelent játék, pedig nem csak megismételte az előzmény sikerét, de még túl is szárnyalta azt.
Történetében, a saját galaxisukban komoly népszerűségre szert tett hőseinket a szomszédos Bogon galaxis legnagyobb vállalata kéri fel egy kis nyomozásra (már ha felkérésnek nevezzük azt, hogy egy róluk szóló riportműsor felvételéről egyszerűen teleportálják őket). Az egyszerűnek látszó meló, persze hamar bonyolódni kezd és be kell járni a galaxis minden zegét-zugát, hogy a végére járjanak.

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal



A 2004-ben érkező harmadik rész, a továbbfejlesztett felszerelés fejlesztési rendszer mellett, látványosabb grafikát is kapott, s bár még mindig PS2 platformra fejlesztették, de már az online játék lehetősége is megjelent. Az eredmény pedig a trilógia legkiemelkedőbb eladási mutatóit hozta az Insomniac számára, a megjelenés évében (3 hónap alatt) csak a PAL régióban 400 000-nél több példány fogyott a játékból.
A Megapolisban henyélő páros a Holo-Vízió adásából értesül arról, hogy igazi otthonukat a Solana galaxisban Tyhrranoid sergek rohanták le. Hazaérkezésük után az is kiderül, hogy egy titokzatos gonosztevő, Dr. Nefarious irányítja a támadást. Hőseink első feladata felkutatni az egyetlen személyt, aki túlélte a vele való találkozást…

A Future sorozat

Az új konzolon, új trilógiát kezdett az Insomniac, két emblematikus főhősével. A PlayStation 3 erőforrásait nem csak a HD felbontású, példamutatóan részlet gazdag (arckifejezések a főszereplők dialógusai során) látványvilág megteremtésében használták, de a Sixaxis-vezérlővel megjelent irányítási funkciók is szerepet kaptak a játékokban.
A fejlesztők a történetszövésben, játékmenetben is új utak keresésébe kezdtek a Future szériával, ennek ellenére, vagy talán éppen ezért, nem tudták megismételni az első trilógia kiemelkedő sikerét.

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction



A Kerwan bolygót – ahol Ratchet és Clank épp idejét tölti – támadás éri. Hőseink pedig rövidesen szembesülnek vele, hogy a támadás célpontja éppen Ratchet. A kiváltó ok azonban nem rajongói fanatizmus hanem, az a tény, hogy ő az utolsó Lombax.
Megkezdődik hát a menekülés a Drophyd seregek elől, a Polaris galaxisban. Viszont arra is fény derül, hogy talán mégsem Ratchet az utolsó élő képviselője népének, csak a többi Lombax egy másik dimenzióba távozott.

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty



A széria nettó játékidőt tekintve, talán legrövidebb darabja 2008-ban, a PlayStation Network-ön jelent meg, igaz néhány hónappal később Európában Blu-Ray Disc változatban is kiadták. A játék része volt, a 2011-es PlayStation Network-öt ért támadást és leállást követő Európai „Welcome Back” csomagnak, és egy hónapon keresztül ingyenesen lehetett letölteni a Sony helyreállított hálózatából.
Története lényegében a Tools of Destruction kalózos mellékszálának folytatása. Ami egy évvel az előzmény epizód után, Ratchet és új szövetségesének, Clank és Talwyn szintén eltűnt apja utáni kutatását bízza a játékosra.

Ratchet & Clank Future: A Crack in Time



A 2009-ben megjelent epizód közvetlen folytatása a Quest for Booty történetének. Ratchet tovább keresi Clank-et, ám közben a múltjára és egy élő Lombaxra talál, aki ráadásul apjának közeli barátja volt, mielőtt népe egy másik dimenzióba távozott volna. Clank pedig továbbra is a Nagy Óra foglya, amiben bolyongva ő is saját múltját fedezi fel. Így a játék jó részében a két hős között váltogatva halad előre a történet.
Okulva az előző epizód, inkább csak közepesnek nevezhető fogadtatásából a Crank in Time jóval hosszabb singleplayer történetet kínált a játékosoknak. A trilógia első epizódjának eredményeit megközelítő értékelések elég egyértelműen jelezték, hogy a platformjátékoknál a kiadós storyt továbbra is elvárják a gamerek.

Ratchet & Clank: Into the Nexus



Négy év „kihagyása” után, az idén novemberben érkező epizóddal zárul le a Ratchet & Clank Future Saga. Az előzményeket lezáró történet, az Insomniac ígérete szerint, visszatérés lesz az játék eredeti hagyományaihoz is.
Ennek alapján remélhetjük, hogy Ratchet és Clank ismét együtt kalandozik. Valamint, hogy egyszer és mindenkorra kiderül a Lombax nép sorsa, hiszen itt már nem (csak) a bolygók és galaxisok között vándorol a két főhős, de utazgatnak majd különböző dimenziókba is.

Mellékszálak

Ratchet & Clank: Size Matters



A Sony első kézi-konzoljára, PlayStation Portable-re adták ki 2007-ben, és sikerének köszönhetően egy évvel később, PS2 változata is megjelent, a trilógiától független játék. A nagykonzolos verzió viszont már koránt sem részesült annyira pozitív fogadtatásban, mint a PSP változat. Konkrétan annak ellenére, hogy ebben az epizódban vezették be a fegyverekhez hasonlóan módosítható, fejleszthető páncél-rendszert, a franchise legrosszabb értékeléseit kapta az otthoni konzolra kiadott változat..
Ebben a kalandban Ratchet és Clank egy elrabolt lány nyomát indul felkutatni, de nem is ők lennének, ha nem botlanának bele egy elfeledett fajba. A Technomitákról pedig kiderül, hogy (azért nem akkora meglepetés) zseniális találmányaikkal a galaxis elfoglalására törnek.

Ratchet & Clank: All 4 One



A 2011-ben megjelent játékban az Insomniac, a PS3 multiplayer lehetőségeinek kihasználását helyezte a fejlesztés fókuszába. Szemben az eredeti trilógia és a széria sikeresebb tagjainak single-player hangsúlyával, itt a négy off- vagy online játékos számára kínált kooperatív szórakozás lehetősége állt a középpontban. Fogadtatása azonban igencsak alatta maradt a korábbi játékoknak, a játékosok nem találták szórakoztatóbbnak a közös játékot a szóló módnál.
Történetében, viszonylag frappánsan indokolták meg, hogy a tradicionálisan kétfős csapat létszáma miként is duzzad hirtelen a duplájára. Ratchet és Clank mellé régi barátjuk Qwark kapitány és egyik nagy ellenségük Dr. Nefarious csatlakozik. Kényszerű szövetségük oka, hogy mindannyian Nefarious misztikus gépezetének csapdájába estek és szabadulásuk záloga, az együttműködés.

Ratchet & Clank: QForce



A szintén kettős címmel (az USA-ban Ratchet & Clank: Full Frontal Assault) 2012 végén PS3 és fél év csúszással 2013 tavaszán PS Vita konzolra is kiadott játékban az Insomniac, újításként egy harmadik játékkategóriát adott a platform és az akció bevált párosa mellé. Azonban a Tower Defense elemek, amik a stratégiát voltak hivatva becsempészni az akció-platformerbe ,a játékosok többségének egyáltalán nem hiányoztak egy Ratchet és Clank játékból. Bár magáénak tudhat néhány magasztaló kritikát, de összességében igencsak közepes értékelést kapott.

Ratchet és Clank ebben az epizódban Qwark kapitány és a Q-Force oldalán száll harcba egy galatikus háborúban, és indul a hirtelen felbukkant ellenség által gyorsan és könnyedén elfoglalt bolygók felszabadítására.

Ratchet és Clank moziba megy :

A konzolokhoz kapcsolt képernyők után, a mozivásznak meghódításába is belevág a még a Solana galaxis mércéjével mérve is extravagáns páros. Legalább is egy trailerrel megtámogatott ígéretet kaptunk arra, hogy 2015-ben a mozikba kerülhet a jelenleg csak egyszerűen Ratchet and Clank munkacímen emlegetett film. Pár mondatban körvonalazott története a játékosok számára nagy meglepetést nem tartogat. Drek Elnök, bocsánat Legfőbb Hatalmasságú Vezér Elnök, ismét csak a galaxis teljes leigázására készül egy bolygópusztító szuperfegyver felhasználásával. Hőseinknek nincs más választása, mint csatlakozni a Galactic Ranger-ek csapatához, hogy ebben meg tudják akadályozni.

 

Ratchet és Clank ezek mellett pedig további játékokban megjelentek, esetenként vendégszereplőként. Részletek a következő oldalon.

További játékok és vendégszerepek

Ratchet: Gladiator



A 2005-ben PS2 konzolra megjelent (NTSC régióban Ratchet: Deadlocked címen kiadott) játékkal az Insomniac Games, új kategóriában vetette be népszerű hőseit. Pontosabban, mint azt a cím is mutatja inkább csak hősét, Ratchetet. A Gladiator egy akciójáték, ami „mutatóban” platform elemeket is tartalmaz, de ez arra korlátozódik, hogy két küzdőtér között némi ugrálásra is módja nyílik a játékosnak. A hangsúly azonban a fegyvereken van, melyek természetesen itt is igen számosak és sokféle módon fejleszthetők. A helyi kooperatív játékra és hálózati küzdelemre is lehetőséget kínáló akciójáték a platformer trilógiához hasonló népszerűségre tett szert a maga idejében. Single player módban, a lineáris történet helyett, pedig a játékos választja meg, (többé-kevésbé) szabadon a küzdelmek sorrendjét. Story ettől függetlenül azért áll, a játék hátterében:
Egy gátlástalan média-mogul raboltatja el, a szokás szerint éppen fáradalmaik kipihenésével elfoglalt hősöket, hogy Ratchet, a szó szoros értelmében vett túlélőshow szereplőjeként, különféle arénákban, mindenféle ellenfelekkel harcolva szórakoztassa a holovíziós közönséget. Clankre, a háttér-segítő szerepe marad, míg Ratchetet harci drónok kísérhetik el az arénákba.

Secret Agent Clank



PSP-re jelent meg 2002-ben, Clank gyakorlatilag önálló kalandja, amiben bár feltűnik Ratchet is, de pályákat teljesíteni a kis robottal kell a játékosnak. Azt már a címmel is hangsúlyozni kívánta a fejlesztő, hogy ebben a játékban az akció nem elsősorban a harcot jelent, a megszokott fejleszthető fegyverarzenált felváltották a trükkös megoldások és a hozzájuk szükséges különleges eszköztár. A lopakodós, maszkírozós, meg a fejtörők megoldásával teljesítendő feladatok jelentette kihívások azonban nem minden játékosnál váltották ki a fegyveres harc elhagyásával kiesett élményt. A kézi konzol változat erős közepes értékelést kapott, a 2009-ben PS2-re megjelent verzió, még ennyire sem nyerte el a játékosok szimpátiáját.
A páros elválása igencsak kényszerű, mert Ratchet koholt vádak alapján börtönbe kerül, legjobb barátja pedig, késlekedés nélkül indul kiszabadítására. Clank, persze nem a börtönt rohanja le, inkább Ratchet ártatlanságát igazoló bizonyítékokat kutat fel, a fegyverek mellett, titkos-ügynökhöz méltó eszközöket bőséggel használva.

Ratchet & Clank Collection



Az eredeti trilógia HD felbontásra növelt grafikával, 2012-ben jelent meg PlayStation 3 rendszerre. Ratchet és Clank első három kalandja – a többi HD gyűjteményhez hasonlóan – a felbontáson kívül semmiben nem tért el az eredetitől. Nem változott az irányítás, nem került bele többlettartalom, és a hálózati játék lehetősége PS3 mércével mérve minimálisnak is alig nevezhető, sikere mégis megközelítette az előző generáción elért eredményeket.

Cameok és feltűnések

A platformjáték főszereplők, s különösen az exkluzív figurák esetében gyakran fordul elő, hogy nem róluk szóló, akár a saját kategóriájuktól teljesen eltérő játékban tűnnek fel, választható karakterként, mellékszereplőként, vagy csak egy kép vagy utalás formájában. Ratchet és Clank sem kerülte el ezt a sorsot és az alábbi (a teljesség igénye nélkül összeállított) listában szereplő címekben feltűnnek „vendégszereplőként” vagy csak néhány villanásra, esetleg jellegzetes tárgyaik kacsintanak vissza a játékosra.

Jak II: Ratchet és Clank feltűnik Haven City falain.
Jak 3: Egy rejtett géppuskás pályán Ratchet, Clank, és a Tyhrranoidák töltik be a célpont hálátlan szerepét.
Hot Shots Golf Fore!: Ratchet és Clank a kiegészítő karakterek között jelenik meg.
Jak X: Combat Racing: Amennyiben a memóriakártyán van Ratchet: Deadlocked mentett állás, Ratchet egyike a titkos versenyzőknek. Clank-et az egyedi autóépítés során, antennaként lehet „újrahasznosítani”
Sly 2: Band of Thieves: Ratchet and Clank poszter került az egyik falra.
Daxter: Ha megtaláljuk a játékot, viselhetünk Ratchet and Clank maszkot.
In Resistance: Fall of Man: Clankes kartőt lehet unlockolni, és használni a multiplayerben, és kitüntetések vannak elnevezve a sorozat részei alapján.
In Resistance 2: Az Omniwrench, Clank hátizsákja, és a Dimensionator is ott van a multiplayerben megnyerhető díjak között.
Paul Blart: Mall Cop: A videojáték üzletben, a Ratchet & Clank Future: Quest for booty plakátja is ki van függesztve.
ModNation Racers: Az előrendelők, ajándékcsomagjukból Ratchethez és Clankhez hasonló versenyzőt is fabrikálhattak.
LittleBigPlanet 2: Az előrendelőknek adott bónuszok között volt, a Sackboyra adható Ratchet öltözet, és Clank hacuka is.
PlayStation Home: A Ratchet & Clank sorozat szinte összes szereplője, öltözéke és járműve megtalálható.
PlayStation Move Heroes: Ratchet and Clank játszható karakterek, a Jak és Sly Copere sorozatok crossover-jében.
PlayStation All-Stars Battle Royale: Ratchet (az őt segítő Clankkel), a játszható karakterek, harcosok között van.

Azóta történt

Előzmények