És kütyük
Az aréna bolygója mellett felkereshető további négy planétán bejárható pályák, sem szűkölködnek a Ratchet elpusztítására törő ellenségekben. A támadók között a különféle fajtájú, képességű és fegyverzetű nether kreatúrák mellett, szép számmal képviseltetik magukat a helyi fauna, de még a flóra veszedelmes tagjai is. Továbbra is jó hasznát lehet venni a fegyvereknek, és azok eltérő képességeinek kiaknázására is bőven akad alkalom. Az egymástól igencsak különböző helyszíneken (kihalt iparváros, mocsárvilág, hegyvidéki települések) azonban az akció mellett, ügyességi feladatok is bőven várják a játékost. A történetet továbbgördítő különféle célok eléréséhez (tárgy vagy szereplő felkutatása, berendezése elindítása, vagy épp leállítása), a műfaj jól bevált átugrálós és felkapaszkodós akadályai mellett, bőséggel akadnak olyanok, amit Ratchet, csak speciális eszközök segítségével tud leküzdeni.
A hátán kuporgó, és szükség esetén az esést néhány rotorral siklórepülésre váltó Clank nem csak az űrben, de megfelelő fémfelületekhez tapasztva, a bolygók gravitációjával is dacolni képes mágneses csizmák, már a kezdetektől a felszerelés részét képezik. Vannak azonban olyan, és egyes feladatok teljesítéséhez nélkülözhetetlen kütyük, melyek csak később jutnak birtokába, vagy valamilyen feladatot kell végrehajtani megszerzésükhöz. Az ajándékba kapott gravitációs sugarat aktiváló speckó herkentyű megszerzése után, az egyes helyszíneken megtalálható portál korongok között bekapcsolható sugárban utazva, más módon leküzdhetetlen távolságra vagy elérhetetlen magasságban juthat el Ratchet. Az aréna Bronz kupájával elnyerhető jetpack , pedig a repülés lehetőségét adja a játékos kezébe, igaz ezt nem lehet bárhol használni, a „repülési” zónát elhagyva a rakéta-hátizsákot működtető energia nullázódik, és feltölteni csak a zóna speciális „kútjain” lehet. A technikai segédeszközök sorából a légdeszka sem hiányzik, amit a gyorsító-dobbantók rendszerével együtt használva, a lombax főhős olyan sebességgel kezd száguldozni, amit talán csak egy kék sündisznó képes túlszárnyalni.
A techno-kütyük jó része szintén ismerős lesz a franchise korábbi epizódjaiból, a transzportáló sugár ellenben, a Ratchet and Clank Nexusban mutatkozik be. Használata egyes helyeken akár logikai feladványnak is tekinthető, mert ahhoz, hogy a kívánt helyre jusson el a bennük lebegő Ratchet, gondosan kell megválasztani nem csak az egymással összekötött portál-párokat, ezzel létrehozva az egymást keresztező, az „átszállásra” módot adó szállító sugarakat, de arra is ügyelni kell, hogy az aktiválás sorrendje, meghatározza a haladási irányt. Nem olyan vészesen bonyolult kihívás ez, amilyennek így leírva tűnik, és akkor sem történik semmi jóvátehetetlen, ha elsőre nem sikerül a helyes párosítás vagy irány-beállítás. A sugarak, ahogy be-, úgy ki is kapcsolhatók a Grav-Tetherrel, de még ha csúfos zuhanás is az utazás vége, a játékban akkor sem lehet végleg elbukni. A gyakori checkpointoknak köszönhetően, nem is túl nagy részét kell újrajátszani a pályának, egy-egy baki után.
A sugarak rendezésénél komolyabb logikai kihívás is vár a Ratchet and Clank Nexus játékosaira. Ez viszont már Clank terepe. Akadnak ugyanis olyan falak, sziklák ahol a netherverse olyan közel van a hőseink saját dimenziójához, hogy repedéseket okoz rajta. Ezekbe a repedésekbe tud (persze megint csak egy high-tehc kütyünek köszönhetően) behatolni Clank, és az ott erőt gyűjtő nether szörnyet a repedésbe csalogatva, mind őt, mind magát a repedést megsemmisíteni. A nether dimenzió igen furcsa hely, nincs térbeli kiterjedése, viszont a gravitáció a síkban lehetséges négy irány bármelyikébe, egyetlen pillanat alatt áthelyezhető. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ami egyik pillanatban a padló volt, miután Clank elrugaszkodik róla, a rá következőben már az oldalfal, vagy épp a mennyezet lehet. Erre épül maga a minijáték is, a gravitáció irányát váltogatva először meg kell keresni, és egy emberes, illetve robotosan kiadós taslival felidegesítve, el kell csalni a Ratcheték dimenziójába visszavezető repedéshez. A résen Clank még át tud csusszanni, de a jóval nagyobb nether beleszorul és vergődésével, a dimenzió-repedést és nem mellesleg a továbbjutás útjában álló akadályt is lerombolja.
A franchise hagyományaihoz való visszatéréshez tartozik az is, hogy a Ratchet and Clank Nexus-ból teljes egészében kimaradtak a helyi és hálózati multiplayer játékmódok is, hiszen a fejlesztők korábban ezen irányokba tett kísérletei, finoman szólva sem találtak lelkes fogadtatásra. Három nehézségi fokozatával, többféle gyűjtendő értékével és trófeával, kezdő és gyakorlott játékosok számára is remek szórakozást tud kínálni a Ratchet and Clank Nexus. A franchise legkedveltebb jellemzőit, látványos grafikával, hangulatos zenével, és a jól eltalált szinkronhangokkal, az Insomniac Games fejlesztői, igazán ütős kis játékká kerekítették ki Ratchet és Clank búcsúját a PS3-tól. Ennél már csak az lett volna szebb, ha ütős nagy játékkal köszönnek el a platformtól.
Értékelés | |
7 | Játékmenet: Rövid, és ezen a visszatérés lehetősége is csak keveset enyhít. Változatosságának és három nehézségi fokozatának köszönhetően viszont több játékosgenerációt is jól el tud szórakoztatni. |
9 | Hangulat: Nem csak a régi rajongókat, de a franchise-al most ismerkedő játékosokat is képes magával ragadni a történet és a változatos, de mindenképp akciódús feladatok. |
9 | Grafika: Nem az élethű ábrázolásra törekvő, ellenben rajzfilmes túlzásai miatt kellőképpen poénos grafikája nem szűkölködik az igen látványos effektekben. Ugyanakkor még az igazi tömegjeleneteknél is kellőképp gördülékeny marad. |
9 | Hangok: Valódi nagyzenekari felvételekkel rögzített háttérzenéjében is visszaköszönnek korábbi epizódok dallamai, nem véletlenül tűnhet időnkét ismerősnek. Jól eltalált szinkronhangjai pedig a történet mesélés mellett a humorfaktorhoz is rendesen hozzátesznek. |
8 |
Összességében: |