PS4 – Bemutató

A lényeg – játékok

Játékok nélkül egy új konzol sem ér sokkal többet, mint egy pár dingókutyavese és ebből a szempontból bizony hátránnyal indul elődjéhez képest a Sony új generációs készüléke. A PS4 ugyanis nem rendelkezik a visszafelé kompatibilitás képességével, ami az első PS3 verziónak még sajátja volt. Magyarul PS4-en csak PS4-re kiadott játékokat lehet játszani, a korábbi játékgyűjtemény néhány darabjának portolt verzióját ugyan kedvezményes áron be lehet szerezni a Store-on keresztül, de játékélmény tekintetében ezek semmiféle újdonságot nem hoznak és ha keveset is, de fizetni kell a korábban már megvásárolt játékokért újra.

A tesztelésre kapott PS4-gyel együtt érkező öt lemezes játékgyűjtemény (és a PS Plus-on jelenleg elérhető két ingyenes címmel) viszont többé-kevésbé sikeresen rácáfolt arra a félelmemre, hogy alig észrevehető különbség lesz csak tapasztalható az előző generáció utolsó játékai és az új generáció nyitó címei között. A PS3 ebből a szempontból is komoly helyzeti előnyben volt, hiszen az SD felbontású, jobbára képcsöves televíziók konzolját, a jóval nagyobb felbontású, HD képes megjelenítők elterjedésekor váltotta le. Ez a különbség pedig még a leglaikusabb néző szemében is feltűnő. Ám kiderült, hogy annyira nem kell a PS4-et félteni, képességiből már az induló játékválasztékban is tud némi ízelítőt nyújtani.

A generációs különbségek összehasonlításra a legjobb lehetőséget két, PS3 verzióban korábban már tesztelt játék kínálta. A LEGO Marvel Super Heroes esetében igazából nem is vártam különösebb változást a látványvilágban, hiszen a Traveller’s Tales műanyag figurákat életre keltő játékai sosem a grafikai lehetőségek élvonalába tartozó látványvilágukkal, hanem hangulatukkal és könnyű, de mégsem unalmas játékmenetükkel hódítottak az akció-platform kategóriában. A PS4 változat ennek ellenére képes volt, ha újat nem is, de bizonyos pontokon szebbet mutatni. Kivált képen a részletességben, a sok apró elemet megjelenítő tömegösszecsapások helyszínein nyújt többet a PS3 verziónál. A legjobb példa erre talán az első, homokemberes küldetés, ahol a Sandman által életre hívott hatalmas homok-gólem sokkal látványosabb, és a vízzel való locsolgatásának hatása is sokkal szemléletesebben jelenik meg a képernyőn.

Hasonlóan jó összehasonlítási lehetőséget nyújt a szintén mindkét generációra megjelent Assassin’s Creed IV: Black Flag. Melynek esetében már a neten keringő, összehasonlító videókból is fogalmat alkothatunk a két generáció közötti finom, de látványos különbségekről. A játékmenetet, irányítást ebben az esetben sem változtatták meg. A fejlettebb grafikus processzor lehetőségeit viszont igyekeztek kihasználni a fejlesztők. A karakterek magasabb részletessége mellett a távolságot sokkal érzékelhetőbbé tevő kidolgozottsága érzékelhetően hozzá tesz a játékélményhez. Valamint a nyitó jelenet tengeröblében sem az az idegesítően fröccsöntött hatást keltő víz fogadja a játékost, mint a PS3 változatban.

RESOGUN:

A PS Plus Intant Game Collection kétdarabos nyitókínálatának kisebbik és többek által látatlanban kissé lenézett címe egy kipróbálásakor roppant addiktívnak bizonyult lövölde. A gyakorlatilag kiveszett shot-em-up játékkategória új generáció újraélesztése jóval több egy hamar-gyorsan összecsapott, helykitöltő játéknál.

 

 

Annak ellenére, hogy maga a játék tényleg egyszerű, mint a faék, gyakorlatilag nem tudtam úgy bekapcsolni a PS4-et, hogy bennem vagy valamely családtagomban ne támadt volna fel a késztetés egy kis lövöldözésre, a vízszintes körpályán számolatlanul özönlő ellenfelek látványos effektek közepette történő elpusztítására, no meg az emberiség utolsó túlélőinek megmentésére. A klasszikus szabályok szerint, teljesítményünk függvényében érkező power-up-ok és egyéb bónuszok hajszolására ráadásul on-line kooperatív módban is lehetőséget ad a játék, ami még tovább növeli a móka-faktort.

Az „örökölt” játékok mellett, a tesztkészletben kifejezetten az új generációs masinára fejlesztett nyitócímek is helyet kaptak. Ezek közül a Killzone Shadow Fall hamarosan egy külön bemutató keretében jelenik meg a GamePod virtuális hasábjain. A Knack pedig egy új akció-platformer, ami nem csak a fény-árnyék kezelés techdemójaként állja meg a helyét, de számomra a kis parafadugó harcosból a további alkotóelemek összeszedegetésével szuper-harci-óriássá növekvő főszereplő goblin-elhárítási tevékenysége kellemes szórakozást biztosított.

Az otthonomba fogadott PlayStation 4-gyel az eltelt, alig több mint két nap alatt szerzett tapasztalatokat, kisebb-nagyobb élményeket és csalódásokat nehéz egyetlen bekezdésben összegezni. Abban teljesen biztos vagyok, hogy az új generációs konzol a jelenlegi játék és szolgáltatás kínálattal éppen csak egy aprócska ízelítőt ad képességeiből, és igencsak bízom abban, hogy a továbbiakban megjelenő játékok és rendszerfrissítések hatalmas meglepetéseket tartogatnak a játékosok számára. Abban viszont biztos vagyok, hogy egyelőre nincs oka a mélységes depresszióra azoknak sem, akik előrendelés hiányában nem jutottak hozzá a nyitónapon a konzolhoz.

Azóta történt

Előzmények