Pentiment teszt

Egy középkori detektívtörténet, és annak váratlan következményei adják az Obsidian új történetközpontú játékának a kiindulópontját.

Reformjáték

A továbbjutástól, a Pentiment sikeres végigjátszásától e karakterformáló döntéseink sosem tudnak elzárni minket, Andreas ismeretei és tapasztalatai ugyanis csak extra utakat nyitnak meg a beszélgetések során. A barátságos játékdesignnak köszönhetően amúgy is csaknem minden információ több módon is megszerezhető – hogy csak egy sokadlagos fontosságú nyomot említsek, a perjel által a bárónak írt korábbi levelet például megtalálhatjuk az özvegy asztalán is, de ha beóvakodunk az apátság vezetőjének otthonába, hát a szokásos satírozós módszerrel is rábukkanhatunk annak „negatívjára” egy félredobott papírlapon.

Névleg természetesen Andreas a Pentiment főszereplője, de nála is érdekesebb talán az a megelevenedő középkor, amit a fejlesztők hősünk köré építettek. Nyilván a középkori kódexek stílusában felépített világ nem képes átadni minden nyomort, szenvedést és elnyomást, amit ez a korszak jelentett a tömegek számára, de elbeszélgetve minden szereplővel kialakul majd bennünk egy viszonylag realisztikus kép a XVI. századi rögvalóságról. (Különösen szívbe markoló a brutális mértékű, ám akkor az élet elkerülhetetlen részét jelentő gyermekhalandóság ábrázolása.) A vallástörténelemben jártasak bizonyára már arra is felfigyeltek, hogy a játék 1518-as kezdete mindössze egyetlen esztendővel azt követően játszódik, hogy Luther Márton kiszögezte nevezetes tételeit a wittenbergi vártemplom kapujára – és bizony a játék indulásakor vadonatúj elméletnek számító reformáció is megjelenik a történetben; sőt, az első fejezet messze leghevesebb ordibálását is ennek köszönhetjük.


[+]

Andreas tassingi élete az első órában inkább érdekes, mintsem különösebben élvezetes játék formájában jelenik meg. Az ösvényeket követve felkereshetjük a hatalmas kolostort, a dolgos jobbágyokkal teli falut, és ismerőseink otthonát – sőt, még az erdőben rejlő régi bányát, a gőgös molnár által üzemeltetett szélmalmot, a helyi szentnek emléket állító oltárt is meglátogathatjuk. Játékokban ilyen közelről, ilyen részletességgel szinte soha nem látott világot mutat be a Pentiment, és ez már önmagában lenyűgözően érdekessé tette. A világépítésről nekem az Umberto Eco-féle A rózsa neve mellett Merle Francia históriák című könyve jutott még eszembe – bár természetesen a regény és a videojáték eltérő eszköztárral dolgozik.


[+]

A gyilkosság, és az azt követő nyomozás viszont már a feszültséget is elhozza: vajon ki volt a tettes? A báróval annak faluba érkezésekor kiabáló kőműves? A papokat és nemeseket fennhangon átkozó, sokak által boszorkánynak tartott öregasszony? Az egyház reformációjának ötletén a nemessel alaposan összevesző szerzetesek valamelyike? A bárót meglopó, rettenetesen ellenszenves kölyök? Netán valaki más az apácák, a napszámosok, a kódexmásolók, vagy éppen a gazdag polgárok közül? Esetleg mégiscsak Piero barát gyilkolt?


[+]

Sok a jelölt, és mivel az ügyet hivatalosan kivizsgáló archidiakónus döntése gyors, ítélete pedig jó eséllyel halálos lesz, Andreas tanúvallomása döntő fontosságú lesz. Természetesen csak rajtunk múlik, hogy kit próbálunk leginkább gyanúsnak beállítani, hogy kinek a lehetséges indokait hallgatjuk el, és hogy kinek az ügyét toljuk az előtérbe. Döntési lehetőségeink itt a nyomozásban elértektől függenek, így nagyon nem mindegy, hogy melyik gyanúsítottra szántunk több időt, hogy megtaláltuk-e és megértettük-e a különféle leveleket, jegyzeteket és egyéb irományokat, no meg, hogy megtaláltuk-e a gyilkos fegyvert.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Atari 50: The Anniversary Celebration teszt

    Ki tippelt volna rá, hogy éppen az „Atari” fogja megmutatni a világnak, hogy miként kell bemutatni egy cégtörténetet, hogy miként kell tálalni egy játékgyűjteményt? Senki – mégis ez történt!

  • Somerville teszt

    Már megint itt vannak az idegenek, így nincs más hátra, mint fogni a kutyát és mágikussá vált karunkat, és menni, menni, menni a család után.

  • Wavetale teszt

    Egykor a kevés Stadia-exkluzív játék közé tartozott, de a platform közelgő halálával mindenki más is fejest ugorhat a világ végén csobogó hullámokba.

  • A Little to the Left teszt

    Lehet élvezetes játékot csinálni az egyik legunalmasabb otthoni munkából, a rendrakásból? Persze, csak okosan kell játékosítani a való világban oly fárasztó apró feladatokat.

Előzmények

  • New Tales from the Borderlands teszt

    2014-ben kapott narratív kalandjátékos mellékszálat a Borderlands-univerzum, és a Telltale fejlesztői akkor fantasztikusan birkóztak meg a kihívásokkal – de ezt a felvonást nem ők készítették.

  • Valkyrie Elysium teszt

    13 éve jelent meg a legutolsó nem-mobilos Valkyrie-játék, és még régebben az utolsó epizód, ami nem volt mellékszál. A Square most váratlanul felélesztette a régi kedvencet.

  • The Last of Us Part 1 teszt

    Több mint kilenc éve már, hogy megjelent a Naughty Dog nagyszerű posztapokaliptikus akciójátéka, amiből a PS4-es Remaster után most a PlayStation 5 is megkapta a maga verzióját.

  • Sorcery! teszt

    Idehaza épp 30 éve jelent meg a kaland-játék-kockázat könyvek egyik atyjának talán legjobb sorozata, épp ideje volt tehát, hogy a videojáték-verzió konzolokon is tiszteletét tegye!