Pentiment teszt

Egy középkori detektívtörténet, és annak váratlan következményei adják az Obsidian új történetközpontú játékának a kiindulópontját.

A felszín alatt

Bár a Pentiment meglehetősen komoly témákat is érint – még a XVI. századi német jobbágyok általános életkörülményein túl is –, azért jutott bele humor is. A szelíden randalírozó gyerekeket például szívmelengető kedvességgel ábrázolja a program, de a kor valóságához képest valószínűleg modernebb flörtölgetések is jobbára a játékos szórakoztatását szolgálják – különösen akkor, amikor talán Andreast is meglepve pozitív fogadtatást kap egy-egy Tinderre illő mondat.


[+]

Bár az Obsidian munkásságát ismerve nem volt meglepő a dolog, de így is érdemes megemlíteni, hogy egy ilyen, vallásilag… mondjuk úgy, hogy intenzív időszakot a megfelelő érzékenységgel dolgoztak fel, ráadásul úgy, hogy Andreason keresztül a játékos szinte bármilyen álláspontot felvehet a reformációval, a parasztfelkelésekkel, a katolikus egyház hatalmával és sok más dologgal kapcsolatban. A különféle szempontokat és egész ravasz érveket felvonultató vallásfilozófiai eszmecserék is szórakoztatóak, még akkor is, ha egy videojáték talán nem az optimális terep az efféle beszélgetésekhez.


[+]

Amikor a Microsoft közölte, hogy az általuk felvásárolt stúdiók kreatív szabadságába nem kívánnak beleszólni, sokan nem hittek a marketingszagú bejelentésnek. A Pentiment léte azonban egyértelmű bizonyítéka annak, hogy ez az elhatározás legalább az Obsidian esetében működik – nehéz ugyanis elképzelni olyan nagykiadós játékot, amely ennyire kevéssé a tömegigényeket szolgálná ki. A téma- és műfaj-választás kombinációja miatt sajnos sokan esélyt sem fognak adni neki, másokat meg a történelmi realizmusnak köszönhető nehéz angol szöveg tántoríthat el – a különféle egyházi rangok és latin kifejezések csak úgy hemzsegnek a párbeszédekben. Szerencsére van a játékban szómagyarázat; valamint, ha már itt tartunk, NPC-adatbázis, térkép és naplónak álcázott feladatlista is segíti a tájékozódást.


[+]

Különleges, játékban soha ilyen részletességgel nem bemutatott középkor, valamint a tényleg a játékos által alakított története miatt a Pentiment számomra fantasztikus időtöltés volt. A kódexekre építő látványvilág szintén nagyon sokat tett hozzá az élményhez; csak azt sajnálom, hogy ízes bajor szinkron nem készült hozzá, mert az még tovább fokozhatta volna a hangulatot. Így is csak ajánlani tudom annak, aki szeret olvasni, akit érdekel a téma, és aki szívesen elveszne a XVI. században! A Pentiment egyedi, különleges játék lett, amelyen nem a fókusztesztes csiszoltság, hanem a téma iránt fanatikusan rajongó designerek imádata látszik – több ilyenre lenne szükség!

A Pentiment PC-re és Xbox konzolokra jelent meg, és a Game Pass-előfizetésben is elérhető.

Összefoglalás

A Pentiment játékmenet terén talán a Telltale-játékokhoz, vagy még inkább a Ken Follett nagyszerű regényét játékformában feldolgozó The Pillars of the Earth-höz hasonlítható, de még ezek mellett is egyedi élménnyé tudott válni. Feladatunk néhány aprócska fejtörő és minijáték mellett a döntéshozatal lesz: az adott napszakot mivel töltjük el, az adott helyzetben mit válaszolunk valakinek. A történet nagy sokfelé ágazhat el, és ezeket a Pentiment nagyszerűen kezeli le az évekkel később játszódó fejezetekben is.

A Pentiment legjobb pontjai:

  • Fantasztikus a bemutatott középkor részletessége;
  • kiválóan van a sztori a valós történelembe szőve;
  • jól működő, teljesen szabad nyomozás;
  • nagyszerű karakterek, beleértve a főszereplőket is.

A Pentiment leggyengébb részei:

  • Egy szinkron jót tett volna neki.

Bényi László

Azóta történt

  • Atari 50: The Anniversary Celebration teszt

    Ki tippelt volna rá, hogy éppen az „Atari” fogja megmutatni a világnak, hogy miként kell bemutatni egy cégtörténetet, hogy miként kell tálalni egy játékgyűjteményt? Senki – mégis ez történt!

  • Somerville teszt

    Már megint itt vannak az idegenek, így nincs más hátra, mint fogni a kutyát és mágikussá vált karunkat, és menni, menni, menni a család után.

  • Wavetale teszt

    Egykor a kevés Stadia-exkluzív játék közé tartozott, de a platform közelgő halálával mindenki más is fejest ugorhat a világ végén csobogó hullámokba.

  • A Little to the Left teszt

    Lehet élvezetes játékot csinálni az egyik legunalmasabb otthoni munkából, a rendrakásból? Persze, csak okosan kell játékosítani a való világban oly fárasztó apró feladatokat.

Előzmények

  • New Tales from the Borderlands teszt

    2014-ben kapott narratív kalandjátékos mellékszálat a Borderlands-univerzum, és a Telltale fejlesztői akkor fantasztikusan birkóztak meg a kihívásokkal – de ezt a felvonást nem ők készítették.

  • Valkyrie Elysium teszt

    13 éve jelent meg a legutolsó nem-mobilos Valkyrie-játék, és még régebben az utolsó epizód, ami nem volt mellékszál. A Square most váratlanul felélesztette a régi kedvencet.

  • The Last of Us Part 1 teszt

    Több mint kilenc éve már, hogy megjelent a Naughty Dog nagyszerű posztapokaliptikus akciójátéka, amiből a PS4-es Remaster után most a PlayStation 5 is megkapta a maga verzióját.

  • Sorcery! teszt

    Idehaza épp 30 éve jelent meg a kaland-játék-kockázat könyvek egyik atyjának talán legjobb sorozata, épp ideje volt tehát, hogy a videojáték-verzió konzolokon is tiszteletét tegye!