Microsoft Flight Simulator teszt

PC után Xbox Series konzolokra is megérkezett a Microsoft forradalmi szimulátora, a rég várt Flight Simulator pedig ezeken a gépeken sem okoz csalódást.

Hív az égbolt

Amióta az első emberek felnéztek az égre, és látták a madarakat repülni, azon tűnődtek, hogy vajon mindez számunkra is megvalósítható-e. A repülés az emberiség egyik legrégebbi álma – szabadon szállni a felhők felett, legyőzni a távolságokat, a végtelennek tűnő tengereket, és a magasból szemlélni a világot. 1903-ban aztán a Wright fivérek bebizonyították, hogy az álom megvalósítható, a repülés elérhetővé vált, és onnantól a világ egyik leggyorsabban fejlődő iparágává nőtte ki magát. Mai világunkban a repülés már nem számít különlegességnek, de az, aki életében először repül, ugyanazt a varázst éli át, mint mindenki előtte. Odafent szó szerint új perspektíva nyílik a világra.

A Microsoft Flight Simulator bizonyos értelemben szintén egy álom megvalósulását jelenti. A redmondi vállalat egyik legrégebben futó terméke (korábban indult, mint maga a Windows) a legfrissebb epizódjával eljutott oda, amiről eddig csak álmodtunk: egy repülőgép-szimulátor, ami szó szerint az egész világot tartalmazza, minden részét szinte fotórealisztikus pontossággal ábrázolva, mindezt teljes dinamizmussal, valós idejű napszakokkal, élő időjárással és légi forgalommal. Ezt soha azelőtt egyetlen szimulátor sem valósította meg, és most sem lenne elképzelhető a Microsoft az utóbbi években kolosszális méretűvé fejlesztett internetes felhő infrastruktúrája nélkül. Az új Flight Simulatorban több friss technológia egyidejű működése szükséges ahhoz, hogy a világunkat ilyen formában bejárhassuk, ráadásul meggyőzően élethű fizika és aprólékos szimuláció kíséretében. A termék PC-n már bizonyított, 2020 egyik legjobb számítógépes játéka lett, most pedig megérkezett Xbox Series X|S konzolokra is.

Mielőtt belemegyünk abba, hogy milyen lett a konzolos változat, először is érdemes tisztázni, hogy nem hagyományos „játékról” beszélünk. Ahogy a címe is mutatja, ez egy szimulátor, annyi a dolga, hogy valódi repülőgépekkel a valódi világ virtuális másában repülhessünk, ezt a célt szem előtt tartva készült. Nincs benne „karrier”, nincsenek benne célok, küldetések vagy feladatok. Aki számára a puszta repülés monotonnak vagy unalmasnak hat, az jó eséllyel a grafikára való rácsodálkozás után nem sok mindent fog találni ebben az alkotásban. A repülés és a szimulátorok iránt érdeklődők és rajongók viszont valószínűleg életük játékát szerezhetik meg.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Microsoft Flight Simulator teljesen nélkülözne bármiféle struktúrát. A konzolokra most megjelent (és PC-n frissítés formájában elérhetővé vált) Sim Update 5 után a szimulátor a következő tevékenységeket kínálja. Adott 22 repülési lecke, 16 felfedező repülés (ezeknél előre kiválasztott gépekkel és helyszíneken repkedhetünk tét nélkül, kezdőknek ez a mód ajánlott elsőként), 34 leszállási kihívás (landolás a világ legszebb, legveszélyesebb és legszelesebb repülőterein) és 10 úgynevezett bush trip (egyenként 6-12 óra hosszú, szakaszokra bontott sétarepülés a világ néhány legszebb táján). Szóval nem arról van szó, hogy nincs benne tartalom – sőt –, hanem arról, hogy a hagyományos „videójátékos” elemek egy részét hiába keressük benne.

Microsoft Flight Simulator Xbox

A Microsoft Flight Simulator fő játékmódja mégsem a fentiekből kerül ki, hanem a világtérkép az, amelyen szó szerint bárhonnan bárhová tervezhetünk repülést, amit az általunk kiválasztott repülőgéppel végrehajthatunk, a szimuláció ízlés szerinti mélységéig beleásva magunkat a témába. Kezdő játékosoktól a valódi pilótákig mindenki beállíthatja a kihívást és a szimuláció szintjét. Túlzás nélkül, olyan repülőgép-szimulátor még sosem létezett, amely ilyen élethűséget és szabadságot nyújtott egyszerre, szó szerint bárki számára megnyitva a repülés lehetőségét és varázsát.

A felhő ereje

Ezt az összetettséget természetesen nem hagyományos módszerekkel érte el a Microsoft, illetve a fejlesztés oroszlánrészét végző francia Asobo Studio. A Microsoft Flight Simulator a világot a vállalat saját térképszolgáltatása, a Bing műholdképeiből és több forrásból beszerezett magassági adatokból építi fel. Ahogy frissülnek a műholdas adatbázisok, úgy frissül a játék világa is egyre részletesebb „textúrákkal”. Ez egészen döbbenetes, 2.5 petabyte (több, mint 2500 TB) adatot jelent, amit nyilván nem a játékkal együtt kapunk meg, hanem repülés közben a Microsoft felhőből streameljük be. A műholdképekre aztán a Blackshark vállalat új fejlesztésű mesterséges intelligenciája generál 3D-s tájat. Ahol háztetőket lát, oda épületeket húz, ahol zöldet, oda füvet és fákat, ahol vizet, oda gyönyörűen hullámzó vízfelszínt. A műholdképek, a magassági adatok és a mesterséges intelligencia által generált 3D-s objektumok együttesen döbbenetes eredményt produkálnak, tulajdonképpen megkapjuk a bolygónk térbeli, 1:1 méretarányú virtuális ikertestvérét. A világ több száz egyedi építménye és természeti alakzata pedig kézműves munkával került – és kerül folyamatosan – a játéktérre.

Erre a hihetetlen rétegre jön rá a dinamikus napszakváltozás és az időjárás, amit akár élőben, szintén az internetről vett adatokkal frissít a játék, így mindenhol olyan idő fogad bennünket, amilyen azon a helyen ténylegesen van. Vannak, akik hurrikánvadászt játszanak, és valódi viharokat keresnek fel a szimulátorban – de mind a napszak, mind pedig az időjárás a repülés bármely pontján tetszőlegesen, valós időben átállítható. Ez valóban a „felhő ereje”, az az internetalapú játék, amiről a Microsoft már annyit beszélt, és most végre tényleg értelmet nyert. Egy ennyire grandiózus játék elképzelhetetlen lenne ilyen erőforrások nélkül, nem csoda, hogy soha nem létezett hasonló. A Microsoft Flight Simulator technikai alapjai valóban forradalmiak.

Természetesen maguk a repülők is valódi fizikai törvények alapján mozognak. A szimulátor járművenként több, mint ezer ponton figyeli a légáramlást az aktuális légnyomás, hőmérséklet és szél függvényében. Nem dísznek vannak a volumetrikus felhők sem, bennük viharok alakulhatnak ki turbulenciával, villámlással, esővel, de repülhetünk akár sűrű havazásban is. A program képes arra, hogy a repülőgépek minden aspektusát visszaadja, a fedélzeti számítógéptől a robotpilótán át a műszaki meghibásodásig. Bár a benne szereplő repülőgépek minősége nem egységes, akadnak rendszerek, kapcsolók, amik nem, vagy nem megfelelően működnek, mégis elképesztő élethűséggel adják vissza a valódi repülés élményét, a gép kezelésétől kezdve a légi közlekedés fortélyaiig. Nem csoda, hogy igazi pilóták sok esetben a Flight Simulatorral tartják karban tudásukat, amikor épp nem repülnek.

Ilyen technológiai alapok és előzmények után, csaknem egy év várakozást követően értelemszerűen adott volt a kérdés, hogy mit várhatunk a konzolos változattól. A Flight Simulator egyrészt minden idők egyik leginkább erőforrás-igényes játéka – jó részt a fentieknek köszönhetően –, másrészt ez mindig is egy ízig-vérig PC-s sorozat volt, billentyűzetre és egérre optimalizált kezelőfelülettel, a hardcore szimulátor közönség számára, beépített piactérrel, amin külső fejlesztők árulják nem kevés pénzért a saját, nem mellesleg ugyancsak PC-re optimalizált kiegészítőiket, a kézzel készült repterektől az új repülőgépekig.

Microsoft Flight Simulator Xbox

Hogyan lehet egy ilyen, még a legkomolyabb számítógépeket is két vállra fektető, grandiózus szoftvert konzolokra ültetni úgy, hogy ne csak elfogadható minőségben fusson, de egy alap kontrollerrel is élvezetes és jól játszható legyen? Márpedig a konzolos játékosoknak is régi álma, hogy egy csúcsminőségű repülőgép-szimulátorral játszhassanak élethű, mégis játékosbarát és skálázható módon. A fejlesztők pedig, ha érthető kompromisszumokkal is, de valóra váltották ezt az álmot, az eredményt pedig minden Xbox Series tulajdonosnak érdemes kipróbálnia.

Következő generációs légi parádé

Kezdjük a legfontosabbal: az Xbox Series X|S konzolokra megjelent Microsoft Flight Simulator ugyanaz, ami PC-n is elérhető. Nem hiányzik belőle semmilyen funkció, nem lett „lebutítva” a fizika vagy a szimuláció, semmi. Ugyanaz a szoftver, ráadásul Xbox Play Anywhere cím, tehát a mentés bármikor átvihető PC-ről konzolra, vagy fordítva. Cross-play támogatást is kapunk, a számítógépes és konzolos pilóták bármilyen korlátozás nélkül együtt repülhetnek. Csak be kell állítani, hogy minden online játékost lássunk, és ott fog repkedni mindenki az égen, platformtól függetlenül.

Az egyik legnagyobb kérdés az volt, hogy az alapvetően egérre kitalált menürendszert hogyan tudjuk majd kontrollerrel vezérelni. Nem csak a főmenüről van szó, hiszen repülés közben is ezernyi műszert érhetünk el, ablakokat nyithatunk meg haladó funkciókkal, a légi irányítókkal való kommunikációtól kezdve a fedélzeti számítógép és a robotpilóta programozásán át a térképek, kamerák, repülési naplók és egyéb dolgok megnyitásáig. A megoldás praktikus: a bal kar benyomásával úgynevezett kurzor módba kerülünk, ahol egy virtuális egérmutatóval, a PC változattal megegyező módon kezelhetjük ezt a rengeteg menüt és ablakot. A dolog a gyakorlatban jól működik, de természetesen közel sem annyira gyors vagy természetes, mint egy egérrel. A konzol egyébként támogatja a billentyűzetet és az egeret is, ha valaki ezek alapján ezt választaná.

Microsoft Flight Simulator Xbox

A némileg körülményes megoldásnál komolyabb problémának érzem, hogy a Microsoft Flight Simulator konzolon mindössze 30 fps-sel fut, és ez a kezelőfelületre is érvényes, ami miatt a menük nehézkesen, gyakran akadozva mozognak, és lassan reagálnak. Rettentően „nehézsúlyú” programról van szó, érezni, hogy még az Xbox Series konzolok processzorai is csak éppen hogy képesek megbirkózni vele. Rendkívül hosszú a betöltési idő, minden hajlamos akadozni, a kurzor nehézkes, a képfrissítés pedig azért repülés közben is képes a harmincas érték alá süllyedni, ha egy nagyobb város felett, vagy felhők között repülünk, esetleg egy-egy komolyabban kidolgozott repülőtéren ácsorgunk.

Az Xbox Series X egyébként 1440p felbontásban renderel, ezt skálázza fel 4K-ra, nagyjából a PC-s high/ultra beállítások mellett. Aki tudja, mit jelent ez, az emelheti a kalapját, ilyen felbontás és minőség mellett a relatív stabil 30 fps-t elérni is nagy szó. A kistestvér, az Xbox Series S natív 1080p-ben futtatja a szimulátort, a legnagyobb grafikai kompromisszum itt a 3D-s objektumok (leginkább épületek) kirajzolási távolsága, ami viszont csak a nagyvárosok felett látszik igazán. A fejlesztők nemcsak jól, hanem meglepően hatékonyan használták ki a két új Xbox erejét, az eredmény pedig minden túlzás nélkül lenyűgöző. Egyszerűen döbbenetes, amit a szimulátor produkálni képes, a fotórealisztikus tájak, különböző bevilágítások, légköri hatások és körülmények összjátékaként minden alkalommal láthatunk valami varázslatosat. Talán ez a leginkább „next-gen” játék, ami ez idáig megjelent, figyelembe véve a mögötte húzódó technológiát és a látvány puszta minőségét.

Microsoft Flight Simulator Xbox

El kell ugyanakkor mondani, hogy a Microsoft Flight Simulator – éppen a hihetetlen összetettségének köszönhetően – nem mentes a hibáktól sem. A konzolos változattal érkezett, ötödik szimuláció-frissítés bugokat is hozott magával bőven, a szerverhibáktól az élő időjárás kiszámíthatatlan viselkedésén át a lefagyásokig. Sajnos ez egy ilyen összetett program esetében elkerülhetetlen, úgyhogy a konzolos pilóták ebből a szempontból is jobb, ha készülnek: elképesztően komplex menük, funkciók, segítségek, alrendszerek, amik kiismerését időnként kisebb-nagyobb hibák is hátráltatják.

A kompromisszumok és a technikai döccenők ellenére azonban a Microsoft Flight Simulator konzolon is sikeres vállalkozás, és tényleg egy megvalósult álom. Az Xbox Series konzolok lehetővé teszik, hogy az egyik (ha nem a) legdurvább PC-s élményt csúcsminőségben játszhassuk a tévé előtt, akár egy kontrollerrel a kézben. A repkedés csak a jéghegy csúcsa. Egy egész világ vár felfedezésre: nemcsak a Föld bolygó páratlan, korábban nem látott mása, hanem a repülés, a légi közlekedés izgalmas és érdekes világa is. Ezt a varázst pedig nem szabad kihagyni.

Pro:

  • a teljes szimulátor élmény konzolon is;
  • technikailag forradalmi megoldások;
  • teljes dinamikus világ valós idejű napszakokkal és élő időjárással;
  • lenyűgöző, már-már fotórealisztikus megjelenítés;
  • kontrollerrel is kezelhető és jól irányítható;
  • szimulátorként és „platformként” szinte végtelen potenciál a jövőre nézve.

Kontra:

  • konzolon „csak” 30 fps;
  • nehézkes, bonyolult, akadozó menük;
  • hosszú töltési idők;
  • kisebb-nagyobb hibák és hiányosságok a szimulációban.

90

A Microsoft Flight Simulator elérhető PC-re (Windows Store és Steam), illetve Xbox Series X|S konzolokra.

dreampage

Azóta történt

Előzmények