Microsoft Flight Simulator teszt

PC után Xbox Series konzolokra is megérkezett a Microsoft forradalmi szimulátora, a rég várt Flight Simulator pedig ezeken a gépeken sem okoz csalódást.

Következő generációs légi parádé

Kezdjük a legfontosabbal: az Xbox Series X|S konzolokra megjelent Microsoft Flight Simulator ugyanaz, ami PC-n is elérhető. Nem hiányzik belőle semmilyen funkció, nem lett „lebutítva” a fizika vagy a szimuláció, semmi. Ugyanaz a szoftver, ráadásul Xbox Play Anywhere cím, tehát a mentés bármikor átvihető PC-ről konzolra, vagy fordítva. Cross-play támogatást is kapunk, a számítógépes és konzolos pilóták bármilyen korlátozás nélkül együtt repülhetnek. Csak be kell állítani, hogy minden online játékost lássunk, és ott fog repkedni mindenki az égen, platformtól függetlenül.

Az egyik legnagyobb kérdés az volt, hogy az alapvetően egérre kitalált menürendszert hogyan tudjuk majd kontrollerrel vezérelni. Nem csak a főmenüről van szó, hiszen repülés közben is ezernyi műszert érhetünk el, ablakokat nyithatunk meg haladó funkciókkal, a légi irányítókkal való kommunikációtól kezdve a fedélzeti számítógép és a robotpilóta programozásán át a térképek, kamerák, repülési naplók és egyéb dolgok megnyitásáig. A megoldás praktikus: a bal kar benyomásával úgynevezett kurzor módba kerülünk, ahol egy virtuális egérmutatóval, a PC változattal megegyező módon kezelhetjük ezt a rengeteg menüt és ablakot. A dolog a gyakorlatban jól működik, de természetesen közel sem annyira gyors vagy természetes, mint egy egérrel. A konzol egyébként támogatja a billentyűzetet és az egeret is, ha valaki ezek alapján ezt választaná.

Microsoft Flight Simulator Xbox

A némileg körülményes megoldásnál komolyabb problémának érzem, hogy a Microsoft Flight Simulator konzolon mindössze 30 fps-sel fut, és ez a kezelőfelületre is érvényes, ami miatt a menük nehézkesen, gyakran akadozva mozognak, és lassan reagálnak. Rettentően „nehézsúlyú” programról van szó, érezni, hogy még az Xbox Series konzolok processzorai is csak éppen hogy képesek megbirkózni vele. Rendkívül hosszú a betöltési idő, minden hajlamos akadozni, a kurzor nehézkes, a képfrissítés pedig azért repülés közben is képes a harmincas érték alá süllyedni, ha egy nagyobb város felett, vagy felhők között repülünk, esetleg egy-egy komolyabban kidolgozott repülőtéren ácsorgunk.

Az Xbox Series X egyébként 1440p felbontásban renderel, ezt skálázza fel 4K-ra, nagyjából a PC-s high/ultra beállítások mellett. Aki tudja, mit jelent ez, az emelheti a kalapját, ilyen felbontás és minőség mellett a relatív stabil 30 fps-t elérni is nagy szó. A kistestvér, az Xbox Series S natív 1080p-ben futtatja a szimulátort, a legnagyobb grafikai kompromisszum itt a 3D-s objektumok (leginkább épületek) kirajzolási távolsága, ami viszont csak a nagyvárosok felett látszik igazán. A fejlesztők nemcsak jól, hanem meglepően hatékonyan használták ki a két új Xbox erejét, az eredmény pedig minden túlzás nélkül lenyűgöző. Egyszerűen döbbenetes, amit a szimulátor produkálni képes, a fotórealisztikus tájak, különböző bevilágítások, légköri hatások és körülmények összjátékaként minden alkalommal láthatunk valami varázslatosat. Talán ez a leginkább „next-gen” játék, ami ez idáig megjelent, figyelembe véve a mögötte húzódó technológiát és a látvány puszta minőségét.

Microsoft Flight Simulator Xbox

El kell ugyanakkor mondani, hogy a Microsoft Flight Simulator – éppen a hihetetlen összetettségének köszönhetően – nem mentes a hibáktól sem. A konzolos változattal érkezett, ötödik szimuláció-frissítés bugokat is hozott magával bőven, a szerverhibáktól az élő időjárás kiszámíthatatlan viselkedésén át a lefagyásokig. Sajnos ez egy ilyen összetett program esetében elkerülhetetlen, úgyhogy a konzolos pilóták ebből a szempontból is jobb, ha készülnek: elképesztően komplex menük, funkciók, segítségek, alrendszerek, amik kiismerését időnként kisebb-nagyobb hibák is hátráltatják.

A kompromisszumok és a technikai döccenők ellenére azonban a Microsoft Flight Simulator konzolon is sikeres vállalkozás, és tényleg egy megvalósult álom. Az Xbox Series konzolok lehetővé teszik, hogy az egyik (ha nem a) legdurvább PC-s élményt csúcsminőségben játszhassuk a tévé előtt, akár egy kontrollerrel a kézben. A repkedés csak a jéghegy csúcsa. Egy egész világ vár felfedezésre: nemcsak a Föld bolygó páratlan, korábban nem látott mása, hanem a repülés, a légi közlekedés izgalmas és érdekes világa is. Ezt a varázst pedig nem szabad kihagyni.

Pro:

  • a teljes szimulátor élmény konzolon is;
  • technikailag forradalmi megoldások;
  • teljes dinamikus világ valós idejű napszakokkal és élő időjárással;
  • lenyűgöző, már-már fotórealisztikus megjelenítés;
  • kontrollerrel is kezelhető és jól irányítható;
  • szimulátorként és „platformként” szinte végtelen potenciál a jövőre nézve.

Kontra:

  • konzolon „csak” 30 fps;
  • nehézkes, bonyolult, akadozó menük;
  • hosszú töltési idők;
  • kisebb-nagyobb hibák és hiányosságok a szimulációban.

90

A Microsoft Flight Simulator elérhető PC-re (Windows Store és Steam), illetve Xbox Series X|S konzolokra.

dreampage

Azóta történt

Előzmények