Mass Effect

2183. Az emberiség technikája hatalmas léptekben fejlődik, az egész galaxis (Milky Way) a lábunk előtt hever, a hatalmas fejlődés lehetővé tette a FTLS (Faster Than Lightspeed) használatát, amellyel bejárhatjuk a világűr minden zegét-zugát.
"De legyél óvatos, az emberiség még mindig egy új jövevény a világban, a galaxis pedig igen veszélyes hely lehet..."

Shepard

A BioWare új gyermeke 2007 Novemberében látta meg a napvilágot, egy újabb mérföldkővet letéve a Knights of the Old Republic stílusú RPG-k történelmében.
A jelenleg csak Xbox360-ra kapható játék PC-s verziója ezév májusában várható.

Commander Shepard irányítása alatt kezdjük (és fejezzük be) pályafutásunkat az "SS Normandy" űrhajó fedélzetén, amely a legújabb lopakodó technológiával felszerelt "Stealth Generator"-t használja, ami lehetetlenné teszi más egységek szkennereinek a gépünk érzékelését, hacsaknem vizuálisan kapcsolnak le minket, ami ebben a hatalmas űrben igen valószínűtlen.
Shepard nemét, háttértörténetét, származását, kinézetét (erre még később visszatérek) és kasztját mi választjuk meg. Miután ezt megtettük, karakterünk szó szerint életre kel. Amikor ezt mondom, nem arról beszélek, ahogy a KOTOR-ban valaminek nekimenve a karakterünk felnyög, vagy egy láda kinyitásakor beböki, hogy "sure". Shepard egy majdhogynem hús-vér emberként jelenik meg a képernyőnkön (HDTV 1080p tulajdonosoknak boldog állkapocs keresést a földön), beszél, artikulál, mimikál, boldog, szomorú, mérges, elégedett, szeretkezik ( kíváncsibb és ferdébb hajlamú olvasóink kiprobálhatják akár a földönkívüli leszbikus szexet is :) ) és akcióink, akár a BioWare előző RPG mesteri alkotásában, a KOTOR-ban, befolyásolni fogják a karakterünk és jövőnk alakulását, mostmár nem csak egy skála áll rendelkezésünkre, ami "méri", hogy mennyire ferdül a jellemünk, hanem lesz egy ún. Paragon ("a jó oldal") és egy Renegade (guess what oldal :) ) skálánk, amelyek visszafordíthatatlanok lesznek, tehát ha viselkedésünk nem éppen üti meg a leglovagiasabb szintet, akkor a Renegade skálánk bepirul picit, viszont ha kikupálódunk és normálisan állunk embereinkhez és a többi NPC karakterhez kalandozásaink során, akkor a Paragon oldalunk felkúszhat max-ra is, de a Renegade oldalunk továbbra is ott fog éktelenkedni egy kis piros skálán.

Shepard Again

A történetről nagyvonalakban;

Az űr felfedezése természetesen egyértelművé teszi számunkra, hogy nem vagyunk egyedül. A többszáz különfajta lényről a Codex-ben olvashatunk, ami folyamatosan bővül kalandozásaink során. Ha elakadunk, akkor a Journal-ban mindig kapunk egy kis támpontot, egy apró "hintet" merre induljunk, bár szerintem nehéz elakadni, főleg ha jól beszéljük az angolt (erősen ajánlott legalább egy alapfok).

Egy egyszerű "shakedown" küldetés alkalmával egy Spectre-rel (nem vagyok benne biztos mi lenne a legmefelelőbb kifejezés erre, talán nagy tiszteletben tartott, magasrangú rendfenntartó a galaxisban) találjuk magunkat a fedélzeten. Rögtön gyanút kelt minden tagban a hajón, hogy itt valami többről van szó, mint egy egyszerű rutinküldetés.
Ezt a hajókapitányunk igen hamar el is árulja, ami számunkra nem fog hatalmas meglepetést okozni. Hamarosan azt is megtudjuk, hogy nem hogy csak egy elég komoly és hosszú kaland vár ránk, hanem a fedélzeten levő turian (egy elterjedt faj a galaxisban a sok közül) Spectre egy igen komoly lépést tett az emberiség jobb elfogadottsága érdekében, jelölve lettünk a Spectre rangra, ami igen nagy megtiszteltetés, de előtte persze meg kell mutatnunk, hogy nem vagyunk túró rudik és méltóak vagyunk a rangra.

Akciónk első helyszíne az Eden Prime nevű bolygó lesz, amelyet csak úgy ismer mindenki, hogy "az emberiség paradicsoma a galaxisban", ezúttal viszont valami borzasztó dolog lepte meg az emberiséget a bolygón, amely az Eden Prime szinte teljes pusztulásához vezetett.
Kutatók rátaláltak egy úgynevezett beacon-re, amely Prothean (egy 50.000 ezer éve kihalt faj) technológiát őrizhet magában. A legutóbbi ilyen felfedezés kb 200 évvel dobta előre az emberiség technikai fejlődését, szóval nem csoda, hogy azonnal rácuppanunk a helyszínre. A gond ott kezdődik, hogy nem csak minket érdekel a bizonyos beacon...
A bolygóra leszállva borzasztó látvány tárul a szemünk elé, vörös égbolt, lemészárolt katonák, civilek... és egy olyan fajjal találjuk szembe magunkat ( Geth ), akiknek a mindenkori információk szerint semmi keresnivalójuk a környéken. Ezek összeszövetkeztek egy árulo turian Spectre-rel, Saren-nel, aki szintén utazik a beacon-re, sőt, sokkal többre is, de többet nem árulhatok el...

Saren

Saren III

A történet egyre bonyolultabb lesz, ahogy haladunk előre, természetesen a kalandunk nem lesz 100%-ig lineáris, mi határozzuk meg, hogy mikor és hova szeretnénk menni, sok-sok mellék küldetésben lesz részünk, amik teljesítésével a jatékidő kitolható 40 órára. A Milky Way sok-sok rendszert, és bolygót tartalmaz, amelyek nagy részére (többek közt a Holdra is) leszállhatunk. A Földre valami érthetetlen okból kifolyólag nem ( itt jegyezném meg az első, számomra ordító hiányosságot. Tucatnyi rendszer, még több felfedezhető bolygó, és pont az emberiség bölcsője, a Föld az, amit ilyen méltatlanul semmibe vettek ).

Fegyverarzenálunk 4 fő típusból áll, pisztoly, shotgun, assault rifle, sniper rifle. Ezen belül természetesen lesz lehetősegünk fejleszteni, ezt nem bonyolították túl a fejlesztők, 6-7 külön elnevezésű upgrade, amelyek I. és X. között mozognak, magasabb szinten (30+) már rabukkanhatsz a IX-X-es cuccokra, amelyek igen komoly tűzerőt képviselnek.
Ugyanez vonatkozik az páncélokra, egyes kasztok csak light armor-t viselhetnek, míg a soldier-ek heavy ötvözetben nyomulhatnak, természetesen ezek is fejleszthetők és mind-mind unique kinézettel rendelkezik. Minden faj részére külön armor van, ugyanakkor figyelembe vették a fajok közti hasonlóságot, így pl. egy humanoid felépítésű faj képes human armort felvenni magára.

Az akciók a KOTOR-ral ellentétben nem körökre osztva, hanem real-time-ban zajlanak, kasztodtól függően, különféle extra képességekkel rendelkezel majd, ezeket a KOTOR-ban lévő Jedi erőkhez hasonlítanám. Ugyan a Soldier kaszt is rendelkezik nehány speciális képességgel (magasabb szinten például mesterfokozatra emelheted a "Unity" képességedet, amellyel az esetleges elesett társaidat visszahozhatod harc közben az életbe.
Egyes kasztok ajándéka a biotics képesség, amelynek ugyan ára van (nem fogsz shotgun-nal lövöldözni), viszont lebéníthatod az ellent, felemelheted őket, barikádot vonhatsz a csapatod köré ésatöbbi. Erőteljes, megvannak ennek is az előnyei, hátrányai, mint ahogy minden kasztnak is.

Párbeszédeink az előző RPG-től eltérő tulajdonságokkal fognak rendelkezni.
Ha valakivel csevegni támad kedvünk, a játék fel fog kínálni nehány "irány választ", amelyre rábökve a karakterünk bőszen kifejti véleményet, illetve kérdeseit.
Pl. ha egy NPC-vel beszédbe elegyedve rábökünk az "Attack" kérdésre, karakterünk szépen körbeírva, megkérdi az emberünket, hogyan is történt a támadás, nem csak annyi, hogy "Attack?" vagy "What happened?".
Persze ahogy az Intimidate es Charm pontjainkat turbózzuk, különféle extra párbeszéd lehetőségek nyilnak meg előttünk, amivel máshogyan befolyásolhatjuk az NPC cselekedeteit, válaszát, reakcióját.

Említettem a kezdetekkor, hogy a jaték elején a karakterünk kinézetét szinte annyira személyre szabhatjuk, mint Michael Jackson-t a plasztikai sebésze, csak ez az arc nem veszti el az orrát a játék végére ;]

Ha vicces csákók vagyunk, akkor kecskeszakállas, kajlafülű, pattanásos, pincekulcs orrú, kopasz, sebhelyes nyomorulttal menthetjük meg a galaxist, de akár egy szuperszexi cicababát is összehozhatunk ( sajnos csak az arcot alakíthatjuk... :) ).

Shepard IV

És a végére egy kis kedvcsináló.

Jó estét, jó szurkolást! :)

Kidus & tiv83us