Marvel Rivals teszt

Vajon mi lehet egy újgenerációs shooter sikerének titka? Forradalmi játékmenet-újítások? Tökéletesen kiegyensúlyozott karakterek százai? Nem: egy jól ismert brand ügyes feldolgozása.

Hős-biznisz

Bár abban valószínűleg mindenki egyetért, hogy az Overwatch (2) nem ma éli legfényesebb aranykorát, azt is el kell fogadnunk, hogy a hősalapú játékok e kategóriájában nyolc hosszú év óta nem tudták letaszítani a trónról. Legsikeresebb kihívói, mint az Apex Legends és a Valorant a hasonlóságok ellenére is érezhetően más műfajban dolgoznak, a hozzá hasonlók számára pedig a legjobb lehetőség a távoli második hely esetleges megszerzése. A műfaj legutóbbi évei igazi digitális temetőnek számítanak: sorban adják fel a Blizzardnál általában sokkal kisebb háttértámogatású csapatok a küzdelmet. És még a pénz sem feltétlenül a siker záloga - mind tudjuk, hogy mi történt a Concorddal. A felhasználók (tíz)millióiért vívott csata persze még így sem állhat meg: a télapó hozta el nekünk a Marvel Rivalst, a kínai Netease (egyébként a Blizzard fő kínai partnere, és így pikáns módon az Overwatch ottani kiadója) által fejlesztett hero shootert, ami könnyen kikövetkeztethető módon a Marvel képregény-karaktereit helyezi kisléptékű, de nagy intenzitású meccsekbe.


[+]

A játék hivatalos leírása minden ma divatos szlogent tartalmaz: egy kizárólag online játszható shooterről van szó, amit persze éveken át terveznek bővíteni - és mindez teljesen ingyenesen került kiadásra. Az akció külső nézetet használ, a Marvel leghíresebb és harmadvonalbeli karaktereiből is válogató felhozatal mind a 33 tagja pedig már az első pillanattól játszható - nincsenek rejtett szereplők, nem kell grindelni a további harcosokért, a mikrotranzakció pedig jelenleg kizárólag a kosztümökre koncentrálódik. A hősök három nagyobb csoportra oszlanak: a Vanguard a helyi tankok neve, a Duelist a háttértámogatást megkövetelő DPS-osztály, a Strategist pedig a “mindenki más” besorolású karakterek gyűjtőneve.


[+]

Ez a három csoport felel a meccsek szinergiájáért, amit még jobban fel tud dobni a Team-Up rendszer. Ennek keretében bizonyos szereplők a szokásosnál is jobban képesek együttműködni, így, ha azonos csapatba kerülnek, valami extra bónuszt kapnak. Az asgardi karakterek például képesek azonnal feltámadni, ha Hela végez egy ellenféllel mellettük, Rocket Raccoon (vagy Jeff, a máris mémesedett földicápa) természetesen képes Groot hátára pattanni és onnan lőni, Pókember és Peni Parker pedig Venom szimbiótáinak képességén osztoznak. Jelenleg a 33 karakterre 15 ilyen, akár három karaktert is érintő csapatbónusz szerepel a játékban, így a karakterválasztás még fontosabb döntés, mint a hasonló játékokban. E bónuszokon és persze az alaptámadásokon túl mindegyik szereplőnknek van néhány extra képessége, valamint egy ultimate mozdulata is, amivel akár teljes termeket lehet kipucolni. Személyes kedvencem Hela “bombázása”, de számos alkalommal láttam már Jeff szórakoztató ultimate-jét, amellyel a szárazföldi cápa egy teljes csapatot elnyel, majd a pályán kívülre köpi őket. A játékmódok között nincsenek efféle újdonságok: a megszokott kísérős, vagy területfoglalós dolgokról van szó.


[+]

Maga a játékmenet szerencsére teljesen fluid, az irányítás egyszerű, és ha kicsit is jobban odafigyelünk arra, hogy milyen karaktert használunk nagyon hamar megtaláljuk kedvencünket. Érdemes amúgy minden taktikai osztályból kipróbálni és gyakorolni egy-két karaktert, hogy a randomokból összeállt oktondi csapatunknak tudjunk segíteni, amikor senki nem hajlandó tankot vagy gyógyítót használni. A meccsek nem túl hosszúak, így ha egy kis csetepatéra vágyunk, azonnal belevethetjük magunkat néhány rövid körbe. A bétatesztek során sikerült kiszűrni minden nagy bugot, így hibamentes a játék - sőt, látvány, stílus tekintetében még ennél is több dicséretet érdemel meg. A fejlesztők nagyon jól adaptálták a különböző forrásokból és évtizedekből származó karaktereket, és így sikerült a bravúr: mindenkinek sikerült új, dögös külsőt adni, mégpedig úgy, hogy senki nem lóg ki a felhozatalból. A képességek effektjei remekül lettek animálva, és akár a meglepően nagy neveket felvonultató szinkront, akár a hősies dallamokban bővelkedő zenéket nézzük, meg kell adnunk az ötöst.


[+]

Adott tehát egy élvezetes akciójáték, amely stílusos és remekül játszható karakterekkel, valamint egy tényleg új ötletet felvonultató játékmenettel rendelkezik. Teljesen ingyenesen, különösebb pénzköltési ok nélkül. A gyanakvó, cinikus játékos kérdése azonnal az, hogy rendben, oké, hol a csapda? Furcsa módon egyelőre nem tudok ilyesmiről beszámolni. Igen, a skinek helyenként értelmetlenül drágák, de ezekre nincs szükség, semmi játékmenetbeli előnyt nem adnak. Igen, képességek tucatjait látványosan az Overwatch inspirálta, de a kreatív csőd szerencsére nem akkora, hogy ezen nagyon sokat lehessen morogni.Ami engem szubjektív módon zavart, az a Battle Pass rendszere, amelynek mechanikája kicsit eltér a megszokottól. Ennek lényege, hogy itt nem XP-vel lehet kibontani dolgokat, hanem a kihívások teljesítéséért kapott kreditekkel - vagyis néha vagy kihagyunk egy-két napot, vagy kénytelenek vagyunk a kevésbé kedvelt karakterekre is játékidőt szánni. A Halo Infinite működött hasonlóan, és én már ott sem kedveltem e rendszert - de ezen persze bármikor lehet változtatni.


[+]

A Marvel Rivals minden téren átgondolt és igényes lett: konzolokon nem csak a 120 fps mód támogatott, de már megjelenéskor volt külön PS5 Pro-támogatás nagyobb felbontást hozva az új gép tulajdonosainak. A crossplatform rendszerben beállíthatjuk, hogy szeretnénk-e az egérrel és esport-billentyűzetekkel dolgozó PC-s játékosokat kitiltani a szórakozásunkból. A felhasználói fiók azonban egyelőre platformspecifikus, így eredményeink és megvásárolt cuccaink nem érhetők el minden platformon. A Marvel Rivals meglepően jól játszható hero shooter lett, és ami még fontosabb talán, egy teljesen ingyenes játékhoz képest láthatóan tiszteli időnket és pénztárcánkat is. Ki tudja, hogy hosszú távon is megmarad-e ez a szimpatikus hozzáállás, de ami a mézesheteket illeti, azok boldognak és problémamentesnek mondhatók.

Összegzés:

A Marvel Rivals már nulladik szezonjában is sokkal jobban összerakott játéknak tűnik, mint nem egy évek óta létező riválisa. A szerverek tökéletesen működnek, a játék bugmentes, a matchmaking villámgyors, ráadásul a Marvel karaktereit is sikerült szórakoztatóan és újszerűen modellezni - nem meglepő tehát, hogy három nap alatt már tízmillióan próbálták ki. Csak remélni lehet, hogy ez a barátságos pénzügyi hozzáállás hosszú éveken át megmaradhat - ha igen, és a bővítés is szép ritmusban megy majd, igazi nyertesről beszélhetünk.

A Marvel Rivals PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series konzolokra jelent meg.

A Marvel Rivals legjobb tulajdonságai:

  • Mind a 33 karakter nyitva várja a játékosokat;
  • A Team-Up csapatbónuszok jól működnek;
  • nincsenek P2W dolgok vagy rejtett költségek;
  • technikailag hibátlan indulás.

A Marvel Rivals leggyengébb pontjai:

  • A Battle Pass furcsán működik;
  • Még nem tökéletes a karakteregyensúly.

oriic

Azóta történt

Előzmények