Lara Croft and the Guardian of Light

Izometrikus Lara

Nézőpont kérdése

Amikor felröppentek a pletykák egy készülő, új Tomb Raider játékról, mindenki a kritikusoknál középjól és a kasszáknál relatív sikerrel szereplő Underworld folytatására tippelt. Ám a hivatalos bejelentést követően jött a meglepetés: nem.
A játék ugyanis nem a megszokott nézd a hátam (bár itt nyugodtan mondhatunk kicsit lejjebb is...) nézőpontot használja, hanem izometrikus perspektívából követi hőseink kalandjait. Igen, hőseink, mivel a játék másik címszereplőjét is irányíthatjuk kooperatív módban. És ha már itt tartunk: a projekt nem Tomb Raiderként fut, hanem a Lara Croft neve alatt.
A fenti tényekre vegyesen reagált az online közösség, volt aki pozitívan állt a dologhoz, de volt, aki szerint a régésznőt hagyni kéne a kastélyában békében megöregedni.
A végeredményre először az Xbox 360 tulajok vethettek pillantást, a Summer of Arcade akciók belül a játék augusztus 18-án debütált Live-on, míg a Playstation tulajok és a számítógépesek csak szeptember 28-án vethettek rá pillantást. (A teszt a PC verzió alapján készült.)

És az Oscart kapja...

A kerek kerettörténet

A játék sztorijában kedvenc régésznőnk a maják Füsttükör (Mirror of Smoke) nevű kincse után kutat. A legenda szerint valamikor Xolotl, egy hatalmas démonúr szállta meg a mai Yukatan-félszigetetet. Erejét a fenti relikviának köszönhette, amivel különféle démonokat idézett meg, ám egy Totec nevű hadvezér kiállt a horda ellen. Bár rajta kívül mindenki meghalt, Xolotl lelkét sikeresen a varázstárgyba zárta. Azóta nem lehetett tudni róla, egészen...
A játék elején Lara sikeresen megtalálja a relikviát, viszont a kutatás közben nem nézett alaposan körül: megjelenik egy Vasco nevű helyi bandavezér seregével, aki szintén a kincs után kutatott. Az értékes tárgyat elveszik, ám a főnök véletlenül megidézi a démonurat. Xolotl rögtön pusztítani kezd, különféle pokolbeli katonákat megidézve. Erre a szoborrá változtatott Totec ismét életre kel, aki Laraval együtt üldözőbe veszi a szellemet.
A sztori innentől igen lineáris, kb. a Marioval egy szinten mozog - ám nem is ez a játék legfontosabb része!

Helló, szia! Várj, mindjárt leugrom!

Izom metrikus Totec

Hú, itt nagy gáz van!

Hárman párban

A játékot kétféle módban játszhatjuk.
Singel player során Laraval egyedül megyünk. Alapkiosztásban a billentyűzettel irányítjuk hősnőnket, míg az egérrel célozhatunk magunk körül. Érdemes megjegyezni, hogy lövöldözés közben lelassulunk, ami nagyobb horderejű támadásoknál nem árt figyelembe venni.
A képességek jó rész maradt: ugrás, kapaszkodás, vetődés, kőgolyó tologatás (figyelem: ez is a képernyő szerint megy!) meg a mágneses kampó. Újdonság a bomba, amit egy gombbal lerakunk a földre, másodszori megnyomásra meg felrobbantjuk.
Ezen felül egy rövid átvezetőben megkapja Totectől az Istenek lándzsáját. Ez nem csak fegyverként használható, hanem a falba dobva ráugorhatunk, magasabb helyeket érve el általa.
Viszont lehetőség van két játékos üzemmódra is, akár PC-n is! (Itt viszont csak lokális van, míg konzolokon lehetőség van online is nyomni.) Ilyenkor a másik játékos Totecet irányítja, aki ekkor nem nyújtja át a lándzsát, valamint a kampó helyett a pajzsát használja. Ilyenkor a pályák kicsit módosulnak, valamint mintha az ellenfelek is erősebbek lennének.

Amikor horgászni hívtál, nem említetted, hogy mi vagyunk a csali!

Maximilian Maximusnak maximálisan!

Hőseink összesen 14 pályán keresztül üldözik Xolotl-t, mire az utolsón egy nagy fináléban legyőzik. A játék így pár délután végigvihető - de nem a maximalistáknak. Ugyanis a készítők fogták a ma divatos Achievement rendszert, és ügyesen implementálátk a játékba.
Minden szinthez tartozik három pontkritérium. Ezt az ellenfelek lelövése mellett gyémántok gyűjtögetésével is növelhetjük, amit néha az elhullott lények is maguk után hagynak. Ha megvan a 3. szint is, akkor egy új bónuszfegyvert kapunk. De vigyázat, mert elhalálozás esetén levonódik 5000 pont!
A gyémántok mellett különféle HP és Ammo csík növelő upgradeket is gyűjthetünk, valamint speciális képességeket adó relikviákat is. Ezek egy része Challange Tomb nevű miniszinteken van, ahol általában a fejünket kell használni.
Vannak még pályaspecifikus feladatok is, pl. old meg az adott feladatot időre, döntsd le az összes oszlopot, gurítsd el a golyót a gyógyforrásik vagy kelj át a folyón úgy, hogy nem érsz a vízhez. A teljesítésükért szintén a fenti jutalmak járnak. Ezen felül minden szinten van tíz darab piros kristálykoponya is.
Az igazi maximalisták pedig megpróbálkozhatnak megadott időre végigrohanni a teljes szinten.

Ha ezt az araknofóbiás barátnőmnek elmesélem...

Kettejük gyermeke pedig...

Mondtad, hogy pehelysúlyú vagy, nade ennyire...

Formás női test

Bár a játék csak letölthető formátumban létezik, a grafikára nem lehet panaszunk: a vizualitás vetekszik a mai csúcstechnikai dobozos játékok minőségével. Az irányításnál eleinte voltak gondjaim, mivel a program elsősorban gamepadra lett tervezve, de meg lehet szokni. Igen ám, de néha előfordult, hogy adott gombokat nem ismert fel, ami kicsit kellemetlen volt.
A nehézség már egy érdekes kérdés, mivel az ellenfelek Normalon nem okoznak nagy kihívást, köszönhetően a jó fegyverválasztásnak. A már megnyitott pályák tetszőleges mennyiségben újrajátszhatóak. Jó hír, hogy az egyszer upgradeket, varázstárgyakat és koponyákat a program megjegyzi, azaz nem kell mindenképpen végigmenni a pályán, hogy megtarthassuk őket. Ellenben bizonyos pályaspecifikus feladatoknál csak egy lehetőségünk van, akkor jöhet az automentés vagy a teljes restart.
Ellenben hiába jó, ha a hölgy kicsit bogaras: nem túl gyakran futottam bugba, de ahhoz igen, hogy említésre méltók legyenek. Leginkább az volt, hogy az Inventoryra nyomva elszürkült a képernyő, amin csak a jó öreg Ctrl+Alt+Del kombináció segített. Ezen felül Lara néha érdekesen beragadt valahova, bár ezekből idővel mindig ki tudtam jönni.

A királynő ruhát cserélt, de a korona maradt

Noha az első információk után sokan kétkedve fogadták a programot, az ő félelmüket el kell oszlatnom: a Lara Croft and the Guardian of Light egy kiváló játék lett. És bár nem helyettesít egy klasszikus Tomb Raidert, viszont a régésznő rajongói olyan élményt kaptak, ami miatt nincs okuk szégyenkezni. Igaz, hogy a játék nem a mai monumentális epikus sztorizós vonalat követi, hanem a klasszikus logikai akciójátékok keveréke, de mindezt profi minőségben.

Értékelés
8 Játékmenet:
A játék bill+egérrel is irányítható, de két kontrollerrel akár egy PC-n is játszhatunk. (A konzolosoknak viszont alap.) A teljesítendő feladatok és a gyűjtögethető tárgyak miatt a játék a maximalisták álma, a 100 %-os kijátszáshoz bizony legalább 2-3-szor kell nekiállni a pályáknak.
9 Hangulat:
Amikor éppen nem harcolunk, akkor a legelső epizód fejtörős hangulatát hozza. Többször eluralkodik rajtunk az „Ezt meg hogy kéne?!” gondolat, majd rá pár pillanatra bevillan a megoldás. Ketten játszva pedig más élménybe lesz részünk, mint egyedül.
9 Grafika:
Bár csak letölthető cím, de a játék első osztályú prezentációval rendelkezik - olyannal, amit a dobozos társai is joggal irigyelhetnek. Különösen Totec lett részletesen megalkotva, de Lara modellje is nagyon szép és szexi lett. Mindezt megfűszerezi az elsőrangú effektparádé.
7 Hangok és zene:
Az effektek simán jók, de nem éreztem nagyon kiemelkedőeknek. Ellenben adott pályán mindig ugyanaz a zene szól, ami idővel csöppet monotonná válik. Különösen úgy, hogy néhányat mintha a korábbi epizódokból vágtak volna ki. Hab a tortán az angolul beszélő fődémon...
8.3 Összességében:
A Crystal Dynamics csapata első osztályú munkát végzett: a Lara Croft and the Guardian of Light egy kiváló letölthető cím lett, ami egyedül és coopban játszva is hatalmas élmény. Kívánom, hogy a következő Tomb Raider is minimum ennyire hangulatos legyen!

Azóta történt