Hirdetés
Kell egy legénység!
Aki legalább fél szemmel figyelemmel kíséri a videojáték-ipar szokásait és változásait, az minden bizonnyal már rég észrevette, hogy minden időszaknak megvannak a saját favorizált stílusai, divatos műfajai. Nem is volt olyan régen, hogy a League of Legends és a Dota 2 nyomán mindenki a MOBA-játékokat erőltette, indie téren pedig a Slay the Spire óta a kártyák és a roguelite felépítés hódít a mai napig. Ami a multiplayer shootereket illeti, itt több divatos irányzat is létezik: a hero shooterek eltérő hősökkel, a looter shooterek a millió zsákmánnyal, a battle royale-ok pedig a százfős meccsek feszültségével hódítanak. A következő divathullám itt feltehetően az extraction shootereké lesz. Természetesen ezekben az ultrakompetitív kategóriákban csak akkor számíthat sikerre egy játék, ha azt megjelenés után évekig, akár évtizednél is hosszabb ideig fejlesztik-bővítik. A potenciális haszon hatalmas, de a pénzügyi kockázat is egyre nagyobb a játékosi elvárások növekedése miatt - de ha valakinek, hát a Sonynak van pénze akár több ilyen próbálkozást is finanszírozni.
Bár nem minden tervükből vált valóság, az egyedi élményt kínáló Helldivers 2 váratlanul nagy sikert aratott. E kezdeményezés második darabja a Concord lesz, A Sony legújabb stúdiójának, a 2018-ban alapított és tavaly felvásárolt Firewalknak az első játéka. A műfaj ezúttal a hero shooter, vagyis csapatokra építő, olykor radikálisan eltérő képességű hősöket egymásnak eresztő zsáner. A megjelenésre még néhány hetet várnunk kell (augusztus 23. a premierdátum), a fejlesztők azonban két hétvégén is bétatesztet tartottak, hogy mind PlayStation 5-ön, mind PC-nkipróbálhassuk a játékot. A műfajt imádom, így tehát a Concordot is azonnal letöltöttem, és érdeklődve nyomtam meg azt a bizonyos virtuális Start gombot. Bár alapjaiban véve egy 5v5 harcokra kihegyezett multiplayer arénáról van szó, mégis akad egy aprócska sztoriszál a háttérben. Ennek lényege, hogy a Northstar nevű űrhajó tagjaként kell más legénységekkel összecsapnunk, hogy a végén miénk legyen a hírnév, plusz a zsebünket is megtömhessük. Jó, hát nem egy Háború és béke, de egy ilyen játékhoz még elég is lehet. Céljaink eléréséhez a játék megjelenésekor nem kevesebb mint 16 karaktert kapunk, akik a már jól ismert archetípusokhoz tartoznak.
Van itt gyorsabb és lassabb karakter is, választhatunk olyan alakot, aki a bitang nagy fegyvereket használ, a gyógyításra fókuszál, esetleg a lopakodós taktikát részesíti előnyben. Fontos megemlíteni, hogy bárkit is választunk, fix fegyvereink lesznek, amelyekhez egy passzív és két aktív képességet is kapunk. Utóbbiek meglepően alacsony újratöltődési időt kaptak, így egy meccs alatt többször is használhatjuk őket. Ha valakiről úgy gondoljuk, hogy mégsem ő illik legjobban a helyzethez vagy az ízlésünkhöz, halálozás után válthatunk másik harcosra.. Ahogy minden hasonló játéknál, érdemes kipróbálni az összes karaktert, mert a gyakorlatban sokkal jobban használható a legtöbb, mint amit a rövid leírás és a képességnevek elsőre sugallanak. A játékmenet a mai átlaghoz képest inkább lassabbnak mondható, úgy a közlekedést és akrobatikát, mind pedig a harcosok kitartását illetően. Mivel én jóval pörgősebb játékmenethez, és sokkal, de sokkal fürgébb karakterhalálhoz vagyok szokva, eleinte furcsán éreztem magam, de egy átjátszott éjszaka során természetesen hozzászoktam ehhez a tempóhoz is. A szereplők közötti balansz még nem volt hibátlan, de ezt a készítők nagyon könnyen javíthatják akár a megjelenésig is különböző frissítésekkel. A harcokra egy rossz szavam sem lehet, érezhető nagyon hogy ex-Bungie-tagok is többen vannak a fejlesztők között, és ez nálam óriási jó pontnak számít.
A játékmódok terén nyilván a Firewalk sem találta fel a spanyolviaszt, hiszen a szokásos csapatharcokkal, területfoglalós és hasonló megoldásokkal találkozhatunk itt is, éppcsak minden egy új, roppan hangzatos néven fut. Nem maradhatnak ki nyilván a napi, heti és szezonális kihívások sem, aki szereti teljesíteni az ilyen challenge-eket, annak mindig lesz dolga. Nem véletlenül hagytam a végére a játék technikai részét, ugyanis ez az ami engem a legjobban megfogott. Egyrészt, ezzel a ‘80-as éveket idéző designnal engem azonnal levettek a lábamról, a hangok és a zenék is tetszettek, és bizony a grafikával sincs gond. Az Unreal Engine 5 itt is szépen teszi a dolgát, mégpedig az oly sok ilyen játékra jellemző szaggatások nélkül: PlayStation 5-ön semmilyen grafikai hibával vagy komolyabb szaggatással nem találkoztam és a PC-s ismerősök is elismerően beszéltek e téren a játékról. Nem sok panaszos hangom volt - és tényleg, nem sok rossz pillanatom volt a Concorddal töltött órák során sem.
Akkor tehát minden tökéletes, talán megvan 2024 legjobb játéka? Azért itt nem tartunk, és legfőképpen azért nem, mert a játékmódoktól a karakterekig, a pályáktól a képességekig végig óriási déja vu-érzetem volt - a Concord minden porcikáján azt érezni, hogy ezt, vagy valami nagyon hasonlót valahol már láttuk. Nyilván az Overwatch-hangulat is ordít a játékból, de van benne bőven Valorant, Apex és sok más is. Ez önmagában még nem feltétlenül baj, főleg, ha a máshonnan szerzett ihletből nem egy Frankenstein-féle szörnyeteget építenek fel (és itt nem ez a helyzet) - viszont a Concord még így is rendelkezik egy igen jelentős hátránnyal a konkurencia túlnyomó részéhez képest: ez nem ingyenes program. A Concord kipróbálásáért 15 ezer forintot kér el a Sony. Nem teljes ár ez persze, de valahol azt is sugallja, hogy a műfajt uralo F2P-játékokhoz képest valamilyen téren többnek, prémium minőségűnek kellene lennie - és ezt a bétában nem éreztük.
Én úgy vélem, hogy a Sony ezzel a játékkal lapot húzott 19-re: minden azon múlik majd, hogy a jövőbeli tartalmak milyen minőségben és milyen tempóban érkeznek a megjelenést követően, mert a leendő tábort igen nehéz lesz megtartani, ha itt az ingyenes riválisok valahogy többet tudnak nyújtani. Az előzetes információk szerint minden jövőbeli tartalom ingyenes lesz, de kapunk szezonokat is, szóval a mostanában megszokott bónuszok várnak ránk a pimpelhető hősökkel, kiegészítőikkel, cross-play rendszerrel (ez szerencsére kikapcsolható), viszont Battle Pass egyelőre nem lesz a játékhoz. Cserébe a filmes átvezetőkből többet is várhatunk a későbbiekben, ezzel kibővítve az egész játék narratíváját. Manapság nehéz fizetős multiplayer alkotással hosszú távra tervezni, főleg úgy, hogy egy új stúdió első címéről van szó, de én azt kívánom hogy sikerüljön nekik. Az a jó néhány óra amit a Concorddal töltöttem felettébb szórakoztató volt, örülnék neki, ha nem csak néhány hónapig játszhatnék majd vele a jövőben.
oriic