Kingdom Come: Deliverance II teszt

Hét hosszú éven (és még két héten) keresztül zajlott a magyar sereg által felégetett Skalitz-ből származó Henry további kalandjainak elkészítése – és a hosszú idő hasznosan telt a cseh stúdiónál.

Henry 2.0

Ahogy említettem, a játék indulásakor még gyönyörű lovon, fényesre suvickolt páncélban pávázó Henry az erősen scriptelt felvezetés végére a másik végletre zuhan, és szó szerint koldusbotra jut. Legfeljebb valami bunkósbottal tudja magát megvédeni, szakadt szolgaruhájának megvarratásáról csak álmodozni tud, és ha az éhhalál talán nem is fenyegeti (annyi kaját azért lehet itt-ott találni, hogy hősünk életben maradjon), az jó ideig gondot okoz, hogy hol hajtsa álomra a fejét. Nem csak azért, mert az útszéli szalmaágyak pihenési értéke szánalmas, de azért is, mert érdeklődő rablók triójára ébredni ritka lehangoló dolog. Az első feladatunk valami jobb fegyver megszerzése lesz, és e téren is óriási a szabadságunk: ha van pár acélrögünk, kovácsolhatunk is egyet, és persze aranyáron a kovácstól készterméket is vehetünk. Zártörés segíthet egy nemesi otthon vagy kaszárnya kardtalanításában, és ha sikerül belopódzni egy banditatáborba, hát ott is találni fegyvereket, de a leginkább kézenfekvő talán a sikeresen legyőzött ellenfelek kifosztása. Ha egy dézsánál lemossuk a vért az így szerzett páncéldarabokról, ha a lopott szajré értékesítése előtt várunk pár napot – vagy a forrástól messze (esetleg egy ilyesmivel nem törődő csempésznél) tesszük azt pénzzé –, hamarosan összekuporgathatunk akkora vagyont, hogy az étel és a szállás többé ne okozhasson problémákat.

[+]

Problémáink ezzel persze nem szűnnek meg, csak átalakulnak: lovat kell szerezni. Taníttatni és képezni kell Henryt. Egyre specializáltabb ruházatokat kell kialakítani számára. (Én 30 játékóra táján már tartottam egy készletet a lehető legvastagabb páncélokból, volt egy lopakodásra szánt sötét és puha ruházatom, illetve tartottam egy dúsgazdag nemest mintázó, Henry vonzerejét alaposan megdobó csiricsáré öltözetem is – más játékokkal ellentétben itt tényleg radikális hatása van egy-egy átöltözésnek.) A fejlődés hatása tökéletesen érezhető: induláskor Henry sérülékeny, lassú, és a specializáltabb feladatok (beleértve a kovácsmunkát vagy épp a zártörést) terén borzasztó béna, de egy kis gyakorlás, és minden játékórával magabiztosabbá válik. A fejlődési rendszer továbbra is négy alaptulajdonságra és egy sereg harci és nem-harci képzettségre épül, melyek mindegyike a használattól fejlődik – de ha lehet, a rendszer most még több összefüggést tartalmaz: Henry vonzerejét egy sáros nyereg is csökkentheti, a lopakodásnál külön kezeli a játék, hogy mennyire olvadunk bele a háttérbe, illetve, hogy mennyi zajt csapunk, de még az alkoholfogyasztás hatását is egy külön skill szabályozza a maga különleges perkjeivel.

[+]

Ha tehát szeretnénk jobb kutyatartóvá válni, akkor bizony rendszeresen etetni és dögönyözni kell ebünket, és harcban is érdemes őt bevetni, hiszen kiválóan tereli magára az ellenfelek figyelmét. (E képzettségnél pont van egy nulladik lépés is: állatunkat meg kell menteni, mert az első rész egyik DLC-jében hozzánk került szegény jószág az indulás nagy kavarodásában bizony messzire kóborolt.) Ha a nehézfegyverek terén akarunk új szintre jutni, akkor fogni kell egy méretes buzogányt, és azzal minél több pajzsot és fejet kell összezúzni – de új kombókat már csak valami fegyvermestertől leshetünk el. Ha szimplán izmokat növesztenénk, akkor terheljük túl magunkat egy rakás vaddisznó-bőrrel, és szimplán meneteljünk el Horschanból Miskowitzba, majd vissza – várhatóan nem lesz különösebben érdekfeszítő az út, de hogy Henry vádlijai megerősödnek, az garantált. A fejlődés során rengeteg perk közt oszthatjuk el kevéske pontunkat, és ezek általában nem csak valami százalékos bónuszt adnak, de teljesen új funkciókat nyitnak meg – a csatakiáltástól a beszédkihívások nehézségének kijelzésén át új harci technikákig mindent ezekkel nyithatunk meg.

[+]

Ez a rendszer többé-kevésbé jól működik, talán az egyedüli hátulütője, hogy néhány dolog sokkal lassabban fejleszthető, mint mások. Az életerő alaptulajdonság például már a szimpla mászkálástól is javul, míg beszédkészségünk csak azokban a helyzetekben edződik, amikor a hat speciális megközelítés (például fenyegetőzés, hízelgés, vagy rangunkra hivatkozás) valamelyikét használjuk. Ebből viszont nincs olyan sok, legalábbis eleinte, úgyhogy – hacsak nem költünk a méregdrága oktatókra, vagy nem találunk képzéssel felérő köteteket – e tulajdonságunk jócskán lemarad a fizikai jellemzőkhöz képest. Szerencsére a Kingdom Come rendszerei vannak olyan flexibilisek, hogy még erre is van megoldás: a különféle gyógynövény-italok és alkimista főzetek rengeteg eltérő bónuszt tudnak biztosítani, csak győzzük a virágszedést (és persze legyen meg a recept!). Bár az első órákban ezekkel nem sokat törődtem, később bebizonyosodott, hogy roppant hatásosak: egy erdei menekülős lopakodást a fáklyás őrök tengerében például egy kicsit jobb éjszakai látást biztosító öntet oldott meg, egy máskülönben rendre halálos fogolyszabadítást pedig végül az segített véghez vinni, hogy még a csata kirobbanása előtt vagy három harci italt felhörpintettem.

[+]

Jó húsz játékórával az indulás után ez a rendszer kellően hajlékonnyá válik ahhoz, hogy mindent meg tudjunk oldani ilyen vagy olyan módon; de a gazdaság van olyan jól kialakítva, hogy anyagi helyzetünk sosem válik korlátlanná. (Több más megoldás mellett ezt szolgálja, hogy az üzletek pénztárcája véges.) Ez mindenképpen dicséretre méltó, de ennek azért van egy apró árnyoldala is: e helyzetért meg kell szenvedni, a játék legelején Henry ugyanis tényleg minden szempontból képzetlen. Ekkor a harcok nem állnak másból, mint random csapkodásokból, ha lopakodni próbálunk, három faluval arrébb is meghallanak minket, arra pedig szakadt posztóruhában esélyünk sincs, hogy ráhozzuk a frászt egy morcos útonállóra. A korai staminaszegény és vívás-tudatlan órákban nem feltétlenül élvezetesek a harcok – ezen egyszerűen át kell jutni. Az ellenfelek és más kihívások egyébként nincsenek szintezve: egy-egy fontosabb szekrény vagy láda még a legelső településen is lehet nagyon nehéz fokozatú zárral védve, egy tetőtől talpig lovagi páncélt viselő harcos pedig még a játék legvégén is képes óriási ellenállást kifejteni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

  • Eternal Strands teszt

    Ki ne szeretne egy ötven éve elzárt, és látszólag elhagyatott mágusvárost kifosztani? Na ugye – Brynn is óriási lendülettel veti bele magát a küldetésbe, ami egész biztos nem lesz veszélyes.

  • Fantasian – Neo Dimension teszt

    Hironobu Sakaguchi, az első tíz Final Fantasy mögött álló designer valószínűleg legutolsó nagy játéka a Fantasian, ami három év késéssel befutott konzolokra és PC-re is.

  • Dragon Quest 3 HD-2D Remake teszt

    Az 1988-as Dragon Quest III korának egyik meghatározó, évtizedének egyik legsikeresebb játéka volt. Most kiderül, hogy ez a klasszikus mit tud 2024-ben, csodálatosan felújítva, de csak kicsit kibővítve.

  • Drova: Forsaken Kin teszt

    Földhözragadt, sárban dagonyázó fantasy, keserves küzdelmekkel, a döntéseinkre reagáló karakterekkel és gazdagon berendezett világgal – nem Gothic, de a Drova is német alkotás.