Kinect élménybeszámoló!

Kinect ÉLMÉNY beszámoló

Csütörtök délelőtt (egy másik turnus számára délután) a Microsoft bemutatta a hazai sajtó számára a Kinectet, ami esemény alatt lehetőség volt közelebbről is ismerkedni az irányító mentes irányítással. A Gamepodot ezúttal Jim és Revan-san képviselte, akik nem mellesleg a GameScore podcast rendszeres szereplői.

Budapest, te csodás

Aki járt már Budapesten a Graphisoft Parkban, az tudja, hogy a Microsoft székház milyen gyönyörű helyen és környezetben van. Ezt már csak azért is kiemelnénk, mert készült ott egy kép a környékről, ami akár Windows asztali háttérnek is elmenne, mondanunk sem kell, hogy szívesen dolgozna ott egy-két ember.

Miután Tóth Gábor, a Microsoft Magyarország PR menedzsere felkísért minket az emeletre, csinos Kinect pólós lányok az előtérben, check in, majd kávézás és végül, kb. 10 órakor el is kezdődött a bemutató, amelyet szintén Gábor vezetett fel, majd átadta a szót Vígh Attilának, aki egy 25 perces prezentáció keretében vígan elmondta az alap dolgokat az eszközről, sőt pár konkrétumot is hallhattunk, amit most részleteznénk is.

Csak Pozitívan

Azzal mindenki tisztában volt és van, hogy a Kinecttel a Microsoft jelenleg nem a HardCore réteget célozza meg, sokkal inkább próbál a családi és közösségi, vagyis a Casual rétegre ráérezni, amit már most az elején leszögeznénk, ez sikerülni is fog nekik! A prezentáció alatt nagyon részletesen és kiemelten kezelték a srácok a témát, amivel mi is tökéletesen egyetértünk; a Kinect egy kiegészítője lehet a kemény vonalú játékosoknak. Miről is van szó?

Nos, a „Better with Kinect” logó egyes jövőbeli játékok borítóján nem mást jelent, minthogy a játék maga nem igényli feltétlenül az eszközt, de vele, sokkal élvezetesebb a játék. Mindenkinek átfutott már az agyán a gondolat és az érzés, hogy mekkorát dobhat egy FPS-ben az, ha a szánkkal kihúzzuk a biztosító szegecset egy gránátból majd elhajítva azt, a képernyőn a mozdulatainkat tökéletesen követve felrobban oda esve, ahova mi céloztuk a röppályáját. A kihajolásokról (lean), esetleges C4-es robbanóanyagok szereléséről, közelharcról nem is beszélve. Igaz, ezekből a dolgokból egyelőre semmit sem láttunk, de higgyétek el, a látottak alapján semmi akadálya sincs ezeknek a mozdulatoknak a játékokba integrálásával.

Szóba került, már rögtön a legelején az E3 és az ott történtek. Hát igen, miről is szólt a Show nagy része? Természetesen a Kinect-ről, amit az itthoni kollégák se tagadtak le, sőt. A legnagyobb öröm és pozitívum természetesen a Live! magyarítása lett, amit hamarosan mi is megtapasztalhatunk, kb. a karácsonyi szezon közepétől.

A három nagy grafikai engine gyártó cég közül (Epic, Crytek, id) már kettő tette le véglegesen is a voksát az Xbox 360 mellett, magyarul a jövőben exkluzívan fognak a platformra fejleszteni. Kiemelendően a Crytek, hisz a még csak CG videó formájában látott Kingdoms is csak Xbox-ra fog megjelenni, ahogy a Call of Duty Multiplayer map-ok, a Dead Rising 2 átvezető epizódja és a többi, már hallott, látott játék.

Ezek után, egy eddig be nem mutatott sajtós videó montázst tekinthettünk meg, a közeljövőben megjelenő X360 címekről, nagyon hangulatos és látványos volt, ezt alá kell írnunk!

Minden, ami mozog

Aki esetleg még nem tud pontos tech infókat magáról a Kinect-ről, annak leírnánk, hogy az eszköz tartalmaz egy infravörös érzékelőt, egy nagy érzékenységű RGB kamerát és egy térmikrofont is, aminek a végeredménye, hogy a kamera tulajdonképpen 3D-ben „lát”.

Ennek a prezentálására egy nagyon egyszerű kis fejlesztői programot tekinthettünk meg ill. később, persze ki is próbálhattunk, ami egyszerűen, de nagyszerűen szemléltette, hogy hogy is néz ki ez a valóságban. A korai build miatt a szenzor csak két emberthez tudott avatárt rendelni,de természetesen mindenkit "látott", aki a látómezejébe lépett.

A Kinect teljes alakos érzékeléssel rendelkezik, tehát, ha teniszezni akarsz, akkor nem a kanapéban ülve, szünetekben sört kortyolgatva fogsz a joy-jal szervákat adogatni, hanem igenis, felpattanva, beállva a nappali közepére és mintha tényleg ütnéd a labdát (akár ütővel a kézben) benne leszel az adott alkalmazásban, s persze inkább fogod az ásványvizet kívánni, mint a sört, többszörös fogyókúra, egyben! :)

Az irányítás egyszerűsége is magától értetődő, hisz ha valaki fut, vagy ugrik az adott játékban, nem szorul különösebb magyarázatra, míg egy FIFA-ban, vagy egy verekedős játékban a nehezebb mozdulatok nagy része betanulást és nagy odafigyelést igényel. Itt ismételten mi is kiemelnénk, hogy ez sem a HC játékosok rákfenéje, sokkal inkább a Casual és még azok mellett lévő, „anyuka-apuka-nagyszülők-rokonok” rétege, akik még életükben nem fogtak controller-t és pont emiatt nem is akarnak, hisz elijeszti őket a rengeteg gomb és a sok, furcsa, esetenként tényleg bonyolult és nehezen kivitelezhető mozdulatsorok tömkelege.

Hangfelismerés. Az angol és amerikai kollégák szeretetteljesen mutogatják ezeket a funkciókat is a sajtónak és természetesen a nagyérdeműnek is, csakhogy jön egy kis fekete leves, nálunk, a hangfelismerés, magyar nyelven nem fog működni, „magyarul” nem lesz lokalizálva, magyarítva az eszköz e része. „- Xbox! Kill me then…!”

Arcfelismerés. Ahogy belépünk a Kinect „látómezejébe” rögtön beazonosítja az arcunkat, hozzánk rendeli a saját avatárunkat és profilunkat, ha esetleg egy idegen tűnne fel előtte, random generál neki a rendszer egyet, nem probléma (identitászavarosok előnyben, hisz van, hogy női avatárt kap egy férfi :).

A szenzor önmagában tulajdonképpen mindenre elég. Mivel evidens, hogy ilyenkor (főleg az „Only with Kinect”-es játékokról beszélünk) nincs szükségünk controllerre, az egész családnak elég egy ilyen eszköz, nem kell belőle több, ami valljuk be azért nem rossz dolog.

Ráadásképp egy ilyen programba bárki, bármikor ki- és becsatlakozhat, magyarul semmilyen külső beavatkozást nem igényel a dolog, nem kell újra kezdeni az adott pályát, vagy szöszmötölni a vezérléssel, piros pont.

Online játék. A Live! itt is szintén lehetővé teszi az Online játék lehetőségét, amivel természetesen a Kinect is kompatibilis, nem is kell tovább mennünk, ha már focit emlegettünk, képzeljetek el egy FIFA meccset, 11-es helyzettel. Lövő és kapus, két játékos, két eltérő helyen, egyik rúg, míg a másik vetődve véd, jól hangzik! S ha már a facebook korát éljük, innen se maradhat ki az automatikus megosztás sem, a játék közben készült képek általában elég röhejesek, de talán pont ez benne a lényeg, tedd ki FB-ra, lesz mit like-olni!

A játékok, és ami előttük van

A játékok. Kezdéskor 15 játék lesz elérhető, mi négyet láthattunk, ill. próbálhattunk ki a bemutató alkalmával, ezek a Kinectimals, a Kinect Sports, a Kinect Adventures és a JoyRide voltak.

Menjünk is szépen sorban.

Kinectimals:

A legszebb és legaranyosabb játék az összes közül, amit bemutattak. Az állatok szőre és mancsa nagyon jól meg van formálva, és meglepően jól nézett ki a játék! A kis állatunk minden mozdulatunkat leköveti, meglehet tanítani ugrani, forogni, egyensúlyozni, természetesen lehet simogatni is, na, ilyenkor a legédesebb, a halottnak tettetésről nem is beszélve!

Ha megvolt az ismerkedés, jöhetett egy akadálypálya, ahol futni, egyensúlyozni, guggolni és ugrálni kellett a kis kedvencünkkel, két körön át.

Már itt a legelején megdöbbentő volt, hogy milyen jól kommunikál az eszköz az emberrel, a játékhoz pl. adni fognak egy kis plüss állatkát, és az ehhez tartozó kódot, ha 5cm -re odatartjuk a Kinect kamerája elé, akkor a háttérben az adott állatot mintázó cukiság előugrik és integet majd nekünk. Ebből 5-6 féle lehetséges, szerezd meg hát mind!

Kinect Sports:

A számunkra legélvezetesebb játékgyűjtemény, amelyben a gátfutást és a bowling-ozást próbálhattuk ki. A futás nagyon egyszerű, egyhelyben futsz, majd amikor jön egy gát, a színe zöldre vált és ugrasz, ennyi, ha nem sikerül, jön a dió törő...

Ami sokkal érdekesebb és szórakoztatóbb, az a kuglizás.

Itt éreztük azt igazán, hogy a Microsoft tényleg tud valamit. Ahogy és amilyen irányba gurítottuk a virtuális golyót, az tényleg pontosan oda ment, arról nem is beszélve, hogy még a csavarásokat (!) is teljesen jól bevette! Elképesztő volt…

Kinect Adventures:

A videókból már jól ismerhető gumicsónakos, vízeséses móka, ami szó szerint az is. Móka a javából, igazi társasági program, együtt kell dőlni, ugrani, felszedegetni a nagy „A” érméket, aminek folytatása az ügyességi pálya, itt ki kell térni a párnák elől, ugrani-guggolni és húzni kell magunkat. Majd jön a labdaütögetés-rugdosás, ahol három körön keresztül kell pofozni a levegőt, nem rossz, de mi inkább passzolgattunk volna egymással a két kiállított prezentáló gép segítségével hálózatban, hát, lehet mi akarunk túl sokat…

Végezetül egy bonusz feladat, a táncolás. Nos, itt én csak figyeltem, Revan kolléga bevállalta, lett is belőle nevetés rendesen. Itt arról van szó, hogy egy rövid ideig táncmozdulatokat kell formálni, ezt a program rögzíti, majd avatárok segítségével megnézhetjük, mit majomkodtunk a képernyő előtt, haláli (itt a 360-os fordulást nem vette be az eszköz, minden bizonnyal még a korai build hiányossága)!

JoyRide:

Az egyetlen autós játék, amivel végre mi is lebonthattuk azt a hatalmas falat, amit azért emeltünk, mert egyszerűen nem tudtuk elképzelni, hogyan lehet kinyújtott kézzel autós játékot irányítani. Nos, pontosan így.

A dolog sokkal egyszerűbb, mint azt bárki is gondolná, kormányt formálsz (nem IFA méretűt, csak szép normálist…), majd a kanyarokban elcsavarod az adott irányba, ha drift-elni akarsz, picit bedőlsz az egész testeddel, ha turbózni, akkor erőteljesen löksz egyet mind két kezeddel előre, trükközni ugratások közben pedig a különféle irányokba való mutogatásokkal és elhajlásokkal lehet. A Stun mode volt a legjobb, itt trükközni kellett időre, folyamatosan újratöltődő boosttal, még a réges-régi Stunt GP-re emlékeztetett, oh, azok a régi szép idők...

(Itt ismét megemlítenénk, hogy egy szó nem esett az első E3-as Kinect bemutatón zárt ajtók mögött prezentált Burnout - Paradise-ről, amit ott ,elvileg ki is lehetett próbálni.)

Kinect, kell ez?

A demózott buildek mind-mind az E3-ról származnak, tehát tartalmaznak hibákat, bug-osak néha ill. belassulások is tapasztalhatóak, de ahogy a Microsoftos emberek is, úgy mi sem győzzük hangsúlyozni, ezek a bemutatott játékok és alkalmazások még nem a végleges build-ek, nagyjából két-három hónapos verziók.

Azóta folyamatosan folyik a fejlesztés és az optimalizálás, arról nem is beszélve, hogy az összes játék csak egy szeletét nyújtotta a végleges, teljes verzióknak. Ami még fontos és nem volt szó róla; a késleltetés (lag). A development kit-es programok esetében nagyon minimális, szinte észrevehetetlen késést tapasztaltunk, játékonként nagyon eltérő volt a dolog. Volt ahol szinte észre sem lehetett venni (Kinect SportsBowling), viszont volt ahol picit még csiszolásra szorul a dolog.

Ettől függetlenül mind a ketten, akik részt vettünk a Kinect bemutatón, bátran kijelenthetjük, hogy egy jól összerakott, gondosan megtervezett, ugyanakkor korántsem tökéletes eszközt próbálhattunk ki, reméljük, tényleg javítják a hibákat, a megjelenő játékok jól fognak működni a Kinecttel és a beígért HC címek ill. támogatások sem maradnak el. Az "ojjektum" nevezetű szoba, ahol a prezentáció zajlott nagyon hangulatos volt, árasztotta a "gamer" érzést, két Samsung Tv és két Dev-kit-es Xbox 360 volt kiállítva, amin játszani lehetett, ráadásként az egyik Tv a Samsung 3D-s megoldásával volt felvértezve, ezt is kipróbáltuk, sok különbséget nem, de azért láttunk, főleg az álló képeken volt érezhető a 3D-s hatás (amit a Tv generált, nem pedig a konzol).

Befejezésképpen reméljük, hogy nemsokára a Sony is előáll valami hasonló rendezvénnyel a Move-val kapcsolatban, mi mindenképpen ott leszünk, a Microsoft a legjobb példa arra, hogyan kell egy kellemes délelőttöt eltölteni munkával és izzadságos mozdulatokkal karöltve.

Oh, és igen, ne felejtsétek el, hogy Augusztus 27-28-29-én a West End előtt, a Nyugati Pu. mellett a főbejárat előtt nyilvános Kinect bemutató, mindenkit szeretettel vár a Microsoft és mi is! Ott leszünk, már csak a szép lányok miatt is!

A lehetőségért és a kedves fogadtatásért köszönet a Microsoft Magyarországnak, különösképp Tóth Gábornak és Vígh Attilának!

Azóta történt

Előzmények