Kickstarter szubjektív - 14.05.

Sikerek,

Rovatunk célja továbbra sem a közösségi finanszírozás értelmének, működőképességének vagy hasznosságának indoklása illetve megkérdőjelezése. A játékosként érdekesnek, hiánypótlónak vagy épp teljesen értelmetlennek, de ettől még roppan csábítónak látszó fejlesztések és termékek kampányai közül néhányat kiválasztva felvessük azokat a kérdéseket, amik dönthetnek siker és bukás között.

Mirobot

Szerény, csupán 5000 angol fontos célkitűzését alaposan túlteljesítette a házilag összeállítható, programozható robot prototípusának véglegesítésére és a gyártás beindításának finanszírozására indított kampány. A lezárás előtti napokban már az elvárt összeg közel ötszörösére rúgó támogatás valószínűleg be is fogja teljesíteni célját és eljutnak a támogatókhoz az 50 fontos szerelőkészletek illetve a 60 fontos támogatásért járó összeszerelt robotok.

Azt pedig, hogy ezen túl is sikeres lesz-e a videó tanulsága szerint akár kisiskolások által is összeforrasztható elektronikából és egyszerű mechanikus alkatrészekből összeállítható robot leginkább azon múlik, hogy kialakul-e olyan erőteljes fejlesztői közösség, mint amilyen mondjuk a Rapsberry Pi mögött áll.

A Mirobotnak fejleszthetőség szempontjából ugyanis igen komoly, és ráadásul a piacra igen alaposan bevezetett ellenféllel kell versenyre kelnie. A LEGO Mindstorms készleteiből olyan speciális robotokat is összeraktak már, a rendelkezésre álló különféle érzékelőknek és bizonyítottan jól programozható rendszerének köszönhetően, amik bűvöskockát raknak ki, vagy képes az űrállomáson a súlytalanságban maguktól manőverezni. A Mirobot alapkiépítésben – igaz hogy nagyjából ötöd annyi pénzért, mint egy Mindstorms alapkészlet – csupán egy tollal képes vonalat húzni egy papíron gurulva.

CleverPet

Félreértések elkerülése végett: Szeretem a kutyákat. Többek között azért sem tartok kutyát, mert nem vagyok biztos benne, hogy mindig és könnyedén tudnék annyi időt és akkor tölteni vele, amire szüksége lenne ahhoz, hogy jól érezze magát. Mert egy kutyával törődni kell, mégpedig a gazdájának. Ezért kicsit ledöbbentett a san diegoi, magát állatbarátok csapataként aposztrofáló cég kickstarter.com oldalon futtatott kampánya, amiben egy kutyáknak szánt „oktató-konzol” gyártására kérnek támogatást. Azonban úgy tűnik, hogy bőséggel akadnak kutyatartók, akik nem így gondolják és lejárata előtt, több mint egy héttel a kitűzött százezer dolláros összeg közel másfélszeresével támogatták az automatizált kutyakiképző berendezést.

Gyakorlatilag egy jutalomfalatka adagoló berendezést kínálnak 200 dolláros végleges áron, amin három színes fénnyel megvilágítható gomb és belsejében hangos utasításokat megszólaltató modul is helyet kapott. Tervezői állítása szerint a különböző beállításokkal képes növelni a kutya intelligenciáját miközben különféle „játékokkal” szórakoztatja.

Mondjuk, én inkább a pavlovi reflexre építő kiképzésnek nevezném, hogy arra oktatja (az egyébként részben színvak) kutyákat, hogy a két egyforma színű gomb helyett a harmadik, eltérőt megnyomva juthat jutifalthoz. Vagy éppen a hangosan kimondott színt kell megtalálnia a három lehetőségből, hogy hozzájusson a csemegéhez. Szerintem, aki nem biztos abban, hogy minden nap tud és akar is időt szánni a kutyájának kiképzésére és a vele való játékra, az inkább ne tartson kutyát.

Bukások

DuinoCube

A san josei programozó, saját hordozható moduláris konzol alkatrész gyártásának finanszírozására indított kampánya (bár még néhány nap hátra van belőle) biztosan nem éri el a kitűzött, 80 ezer dolláros célösszeget.

A konzol alapját az Arduino Uno, Mega vagy Esplora platformok adnák és ezekre csatlakozna a képet és hangot biztosító GFX Shiled és háttértárat, USB perifériát kezelő és némi többlet memóriát biztosító UI Shield. A platformtól függően monitorra köthető és USB controllerrel irányítható, vagy az Esplorára épített változatot egy LCD képernyővel kiegészítve kézi konzolként is használható eszközön SNES és Gameboy Advance játékokat lehetett volna játszani.

Annak, hogy nem egészen kéttucatnyian találták támogatásra érdemesnek az ötletet több oka is van. Az, hogy a csupán 320x240 felbontású eszközön futtatható játékoknál sokkal látványosabbak (és szélesebb választékban) kínálgatják magukat az okostelefonok alkalmazásboltjaiban, a retro rajongókat még nem feltétlenül riasztaná el a kampány támogatásától. Azzal együtt viszont, hogy a használatra kész (tehát az alap Arduino platformot is tartalmazó) csomagok ára átlépi a 100 dolláros határt és ezért még csak a pőre kártyákat kapja meg a támogató, már jóval nagyobb visszatartó erő lehet.

Armiga

Az indiegogo.com portálon futott kampánynak sajnos nem sikerült összegyűjtenie a kitűzött 140 000 dolláros (ami azért nem egy szerény cél, valljuk be) összeget. Így az Android és Amiga Kickstart 1.3 operációs rendszer dualbootra képes, az eredeti 3,5” Amiga 500 lemezeket beolvasni – és automatikusan konvertálni – képes, de ADF image állományok futtatására is alkalmas retro számítógép prototípusának véglegesítését és a gyártás beindítását más forrásból kell megfinanszíroznia az ötletgazdáknak.

A bukott kampány erősen megkérdőjelezi a 2014-es megjelenésre tett ígéret tarthatóságát, s érzésem szerint éppen az áll a rendkívül visszafogott támogatói lelkesedés hátterében, hogy a Commodore ikonikus masinát feltámasztó megoldásokra már megszámlálhatatlan, nagyon jól hangzó, de be nem váltott ígéret született a cég csődje óta eltelt évek során.

Meg persze az is, hogy az első támogatók korlátozott számú kedvezménye nélkül közel 270 dollárba kerülne egy a végleges példányból (1 controllerrel, postaköltség nélkül). Komolyan retro elkötelezettségű játékosnak kell tehát lenni a beruházáshoz, mikor a PS3 és Xbox360 konzolok ennél olcsóbban szerezhetők be, sokkal látványosabb játékot kínálva az Amiga saját korában korszakalkotó, de mára szegényesnek tűnő grafikájánál.

és a kínai nagy ígéret

ANTVR kit

A közösségi finanszírozási portálokon tett májusi körsétám utolsó projectje annyiban kilóg a sorból, hogy a cikk írásának időpontjában még több mint harminc nap van hátra lezárásáig. Azonban a friss diplomás, kínai Sci-Fi rajongó cégalapító Qin Zheng VR sisakból és iránytórendszerból álló komplett rendszere nem csak az én figyelmemet ragadta meg. Néhány nap alatt közel ötszázan támogatták a kampányt, ami már majdnem el is érte a kitűzött, 200 000 dolláros célját.

Az ANTVR a leírtak és látottak alapján jóval több, mint az Ocolus Rift egyszerű lekoppintása, bár kétségtelen hogy maga a 1080p megjelenítő ránézésre és technológiájában is a már a Facebook tulajdonába került VR szemüveget idézi. A pekingi fejlesztők azonban saját pozícióérzékelő megoldást fejlesztettek amivel nem csak arról kaphat információt az erre felkészített játék, hogy a szemüveg használója merre néz, de a mozgás is vezérelhető segítségével. Állítások szerint a relatív magasságváltozásokra és oldal irányú elmozdulásokra is érzékeny szenzorokkal guggolni, ugrani és a megfelelő irányba kilépve haladni is lehet majd a játékokban.

A készlet kézzelfogható irányítót is tartalmaz, s nem is akármilyet. A konzolok, számítógép vagy épp okostelefon és tablet csatlakoztatására is szolgáló, valamint a teljes rendszer energiaellátását biztosító (cserélhető) akkumulátorokat is magában foglaló vezérlő lehet kardmarkolat, pisztoly, de kihajtogatható belőle egy kontroller is. A háromszáz dolláros alapcsomag esetében a videojel átviteléhez még kell a HDMI kábeles kapcsolat, de az 500 dolláros támogatói csomagban már benne van a pisztoly csövére csattintható WHDI kiegészítő is. A számítógépek, konzolok viszont mindenképpen drót nélkül kapják meg a vezérlő és a szenzorok adatait, vagy egy USB vevőn, vagy direktbe Bluetooth-on keresztül.

Az igen alaposan kidolgozott koncepció – mellénnyé kihajtogatható hordtáska, kukucskáló a vizor alján a valós környezetre vetendő pillantásokhoz – nagyon meggyőzőnek tűnik. Ugyanakkor a project mögött egyelőre nem sorakoztak fel ismert fejlesztői stúdiók vagy kiadók, márpedig játékok nélkül a sokoldalúság sem ér semmit. Valamint kicsit azért csak motoszkál az egyszeri támogatóban a kétely, a kínaiak meg az ő minőségi anyag használatuk kérdésében. No meg az is meglehet, hogy sikeres kampány ide, népszerűség oda, Zuckerberg tud írni akkora számot egy csekkre, hogy az ANTVR is a facebook tulajdonába kerüljön. Már csak az a kérdés, hogy mivel járunk a legjobban?

Azóta történt

  • Divinity: Original Sin teszt

    A Divinity: Original Sin olyan szintű vegytiszta szórakozás, amelyre a szerepjátékok között nemhogy az elmúlt évtizedben, de talán még sohasem volt példa.

  • Befejeződött az Oculus Rift felvásárlása

    Komoly médiahisztit eredményezett pár hónapja a hír, hogy a Facebook felvásárolja az Oculus Riftet. Az üzlet ma befejeződött, nincs visszaút.

  • Kickstarter figyelő: 32. hét

    Mostantól rendszeresn jelentkező rovatunkban érdekesnek ígérkező kickstarteres projektek nyomába indulunk és már sikeres kampányok nyomába eredünk.

Előzmények