Kickstarter figyelő: 32. hét

Mi az a közösségi finanszírozás?

Hogy micsoda az a közösségi finanszírozás, angolszász nevén crowdfunding? Pár szóban összefoglalva arról van szó, hogy bizonyos alkotók kitalálnak egy ötletet amelyre vagy nehezen vagy egyáltalán nem lehetne befektetőt találni, esetleg nem szeretnék, hogy egy tőkés beleszóljon a fejlesztésbe, ezért a potenciális vásárlókhoz fordulnak: elmesélik mi az, amit létre szeretnének hozni és arra kérik az embereket, hogy előre fizessenek a talán hónapok, évek múlva elkészülő produktumra. Ezzel kizárják a nagytőkés befektetőt a képletből, a projekt megalkotása során jelentkező kockázatot azok a vásárlók vállalják, akik nagyvonalúan előfinanszírozzák a készülő terméket. Ahhoz, hogy az adakozási kedvet és az összeget növeljék, a vállalkozások meghatározhatnak bizonyos célokat és jutalmakat: a célok a projekt egészére vonatkoznak és általában összeghatárok elérése után bizonyos extrák, odáig nem tervezett tartalmak bevezetését jelentik (ha az összesített adakozási kedv meghaladja a készítéshez szükséges minimumot), míg a jutalmakból (ami lehet akár korai hozzáférés az adott produktumhoz) a beleadott összeg mennyiségétől függően részesülhetnek a támogatók. Előfinanszírozásra számtalan weboldal szakosodott: a Kickstarter azért lett kiemelkedő, mert ott a lehető legkevesebbet kockáztatja a befektető. Ha a projektre az ötletgazda által kért összeg nem jön össze, a felajánló pénzét nem vonják le a számlájáról, vagyis a műfajjal járó alapvető kockázaton túl nem kell még több rizikóval számolnia. A Kickstarter mellett akad számtalan konkurencia, amely videojátékos témákat is bevállal (a legismertebb talán az Indiegogo), ezek zöme azonban azonnal célba juttatja a támogatásra szánt összeget, így az is megtörténhet, hogy bár a célkitűzést az adott gyártó nem teljesíti (vagyis nem tudja létrehozni a beharangozott produktumot) mégis hozzájut a pénzhez amelyet így arra költ, amire akar.

Kickstarter logó

Videojátékos körökben a fogalom 2012-ben vált közismertté: ekkor a fejlesztőveteránokból verbuválódott Double Fine Productions (a többek között a Monkey Island sorozaton dolgozó Tim Schafer vállalata) úgy döntött, hogy a kiadók által folyton az érdeklődés hiányára való tekintettel visszadobott projektjének finanszírozását a közösségre bízza: döntsék el ők, mennyire érdekli őket a pénzemberek szerint halott műfaj feltámasztása. A hírt hamar felkapta az internetes sajtó: a 2009-ben alakított Kickstarteren valamivel több, mint hárommillió dollárt sikerült összegereblyézni a projektre, amellyel egyrészt megalapozták az akkor borzasztó anyagi helyzetben levő cég jövőjét, másrészt pedig a játékfejlesztők és a játékosok figyelmét is a crowdfungingra terelték: Schaferék után olyan legendás projektek kerültek fel a Kickstarterre, mint a Baldur's Gate lélektani folytatásának kikiáltott Pillars of Eternity, a Planscape: Torment eszmei örököse, a Torment: Tides of Numenera, vagy éppenséggel a Wing Commander készítőinek új játéka, a Star Citizen.

Kickstarter figyelő

Mostantól a (pár) hetente jelentkező Kickstarter-figyelő rovatunkban arra vállalkozunk, hogy a legígéretesebb címeket, a számunkra érdekesnek tűnő projekteket az olvasók figyelmébe ajánljuk. A cikksorozatban egyrészt a még támogatható játékokra hívjuk fel majd a figyelmet, olyanokra, amelyeknek a finanszírozásába még nem késő beszállni, másrészt pedig már lezárult támogatási fázisban levő, érdekes projektek utóéletét is megnézzük majd.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények