Interjú az Empires fejlesztőivel

Interjú az Empires fejlesztőivel

Napjainkban virágkorukat élik a böngészőalapú játékok, melyek között egy külön műfajt alkotnak a sokszor nagyon összetett stratégiai játékok. Az érdeklődők már most is egy egész hosszú listából választhatják ki a számukra szimpatikus programot, ám ez sem parancsolhat megálljt a fejlődésnek: jól példázza ezt az Empires néven futó magyar fejlesztésű program, melynek fejlesztése a végső stádiumba érkezett. Ennek kapcsán megkerestük Borota Donátot, a program egyik fejlesztőjét.

Gamepod: Nagy meglepetés ez a magyar fejlesztésű online stratégiai játék; szinte a semmiből bukkant elő a weboldal, mindenféle komolyabb előzetes híresztelés, hírkeltés nélkül. Ráadásul maga a weboldal sem bővelkedik komolyabb információkban. Miért ez a nagy titkolózás?
Borota Donát: A titkolózás oka nagyon egyszerű: csapatunk kis létszámából adódóan a játék elkészítése egy hosszú folyamat. Nem szeretnénk, hogy egy „nagyobb” csapat a mi ötleteinkből, terveinkből gazdálkodva elkészítsen egy játékot, és végül a mi weboldalunk legyen a „lemásolt” játék. Ezért az érdeklődök felé a híresztelést a fejlesztés végéhez közeledve kezdjük el, amikor már nincs lehetőség a játékunk alapjait lemásolva egy új játékot készíteni és azt gyorsabban közzétenni, mint ahogy mi tudjuk.

Empires - online stratégiai játék

GP: Kik állnak a projekt mögött? Van már tapasztalatotok játékkészítés terén?
B.D.: Csapatunk négy főből áll, két programozóból és két grafikusból, utóbbi két fő besegítő, illetve ötlet- és tanácsadó szerepet tölt be, de természetesen nekik is nagy szerepük van a játék elkészítésében. Bár a játékkészítéssel kapcsolatos tapasztalatoknak eddig híján voltunk, a jövőben szeretnénk újabb játékokat indítani, de persze csak akkor, ha az első próbálkozásunk sikeresen veszi az akadályokat.

GP: Milyen technikai háttérrel rendelkeztek? Az efféle játékok sokszor nagyon hamar népszerűvé válnak (gondoljunk csak a Honfoglalóra), tegyük tehát fel, hogy néhány hónapon belül több ezer játékosotok lesz. Az infrastruktúrátok kellőképpen fel van készítve egy efféle rohamra?
B.D.: A játékot igyekeztünk a lehető legjobban (terhelésmentesre) felépíteni, de természetesen csak élesben derül majd ki, hogy mennyire voltunk eredményesek. Épp ezért nem bízunk semmit a véletlenre, túlterhelés esetén egy nagyteljesítményű szervergép vár ránk, azaz tehermentesíthetjük az elsődlegest.

GP: Mi lesz a játék mechanizmusa? Lesz bármiféle mikro-menedzsment? Ha igen, akkor mennyire lesz mélyreható? A játékos mire számítson: gyors, rövid idő alatt lezavarható menetekre, vagy egy akár heteken-hónapokon át zajló állóháborúra, többfrontos csatározásra?
B.D.: A program alapvetően egy gyors támadásokra alapuló játék, de mikro-menedzsment része egész mélyreható. A végjátékban két királyi gárda csap össze, ami 3000-3000 felhasználó háborúját jelenti: egy efféle ütközet óriási stratégiai tervezést igényel a királyok, kiskirályok és többi játékos részéről is.

Empires - online stratégiai játék

GP: Az oldalon található, kissé rövid ismertető azt az érzést kelti az emberben, hogy a játék a klasszikus MMO minta szerint fog működni, tehát mindenki alulról kezdi, a ranglétrán pedig tudásához és ügyességéhez mérten tud egyre feljebb haladni…
B.D.: Igen, ez egy jó észrevétel, ebben az esetben maradtunk a klasszikus MMO vonalnál.

GP: Lesznek mesterséges intelligencia által irányított egységek a játékban?
B.D.: Nem, minden egységet a játékosok irányítanak majd.

GP: Ha békét akarsz, készülj a háborúra! – olvasható az Empires oldalán. Ezek szerint diplomáciai lehetőségek felhasználásával elkerülhetők lesznek az összecsapások? Békés módszerekkel segíthetjük saját karrierünket?
B.D.: Igen, erre törekedtünk a játék elkészítése, megtervezése alatt. A fejlett diplomáciai, stratégia érzékkel rendelkező játékosok könnyedén kikerülhetik az ellenük forduló játékosok támadásait, de a kevésbé tapasztaltaknak is van esélyük védekezni ezek ellen. Ezért is találtuk ki a klán-kiskirály-király felépítést: ha valaki „behódol” ellenfelének, nagyobb esélyt kap a fejlődésre, taktikai tervezésekre.

GP: Milyen hosszú játékra számítsanak azok, akik fejben már most a királyi címre hajtanak?
B.D.: Ez egy hosszú folyamat, a királyság előtt egy kiskirályi címet kell elnyernie a játékosnak, csak ezután törekedhet a királyi címre. Ez akár több hónapig is eltarthat.

Empires - online stratégiai játék

GP: Bár egy böngésző alapú játékról van szó, az eddig publikált képek meglehetősen impresszív látványvilágról árulkodnak, bár kvázi élő egységeket egyelőre nem láthattunk. Be tudnál mutatni néhány alapvető karaktert, foglalkozást, lehetőséget?
B.D.: Ahhoz, hogy az épületekben munka legyen, mesterekre van szükség, csak úgy, mint igaziból: a malom nem működhet molnár nélkül, ahogy a pékség sem üzemelhet, ha nincs benne pék. Persze az emberek az Empires-ben sem mesteremberként születnek, ezért van az iskola, ahol a mesterséggel nem rendelkező „parasztokat” ki lehet képezni. Mindezt tetézi, hogy nagybani termelés esetén közel sem biztos, hogy egy képzett ember el tudja látni az összes feladatot — ilyenkor szükséges lehet több ugyanolyan képzettségű ember felvétele, de az is előfordulhat, hogy több szakmát kell kombinálni.

GP: Mindezt ingyen?
B.D.: Igen, teljes mértékben. A külföldről behozott játékokkal ellentétben még „plusz” funkcióra sem lesz lehetőség emelt díjas SMS vagy banki átutalás ellenében. Nem az a célunk, hogy a legtöbb SMS-t küldő játékos legyen a „király”.

GP: Mennyi reklámra számítsunk?
B.D.: A reklám kizárólag partnereink erejéig terjed ki, fizetett független reklám a játékhoz tartozó területeken nem fog megjelenni.

GP: Mi a helyzet a kompatibilitással?
B.D.: A három „fő” böngészőt támogatjuk: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera.

GP: Van valami képetek arról, hogy mekkora az érdeklődés az Empires-szel kapcsolatosan?
B.D.: Igen, a kép már körvonalazódik, de ez a játék elindulásáig nem állapítható meg teljes bizonyossággal. Annyit mondhatunk: egyelőre nagyon meg vagyunk elégedve az érdeklődés nagyságával.

GP: A legfontosabb kérdés: mikor veszi kezdetét maga a játék?
B.D.: A játék hamarosan egy rövidebb tesztelési folyamaton fog átesni, melyben körülbelül ötven ember lesz a segítségünkre. Eközben remélhetőleg fény derül az esetleges hibákra, melyeket javítva reméljük, hogy augusztus közepén elindíthatjuk az éles működést — ha csúszunk, akkor ez augusztus végére módosulhat.

Zsoccc feat. Bocha

Előzmények

  • Travian, egy falu krónikája

    Vezetőink szimpla feladattal bíztak meg, legyek a vezetője az Újvilágon frissen alapított kolóniának. Egyszerű megbízásnak tűnt, már szinte rutin munka. Azonban a település alapításkor rájöttünk, hogy nem vagyunk egyedül...