In Rays of the Light teszt

Ha kipusztul az emberiség, csak a természet és a csend marad. Az atomháború veszélyeinek érdekes bemutatása egy orosz fejlesztő szemszögéből, közepes sikerrel.

Rossz atom

Érdekes módon idén tavasszal két, alapvetően hasonló témakörű játék is megjelenik konzolokra. Mindkettő az atombombák és a nukleáris háborúk szörnyűségét próbálja körüljárni a belső nézetes kalandjátékok (csúnya szóval „sétaszimulátorok”) műfajában. A Paradise Lost majd a hónap végén érkezik, az orosz Szegej Nyoszkov (a 7th Sector alkotójának) fejlesztése, az In Rays of the Light viszont már itt van a nyakunkon. Leírása szerint egy „meditatív, belső nézetes kaland”, amelyben nincs harc, pusztán felfedezés, hangulat, és kisebb logikai feladványok. Dicséretes, hogy egy ilyen projektet jobbára egyetlen ember hozott tető alá, de amint az sajnos kiderül, a konzolos port minősége véleményes – különösen az Xbox játékosok számára.

A játékban egy elhagyatott, és a természet által részben már visszahódított iskolaépületet, és annak közvetlen környezetét fedezhetjük fel, vagyis mindazt, ami egy atomháború után megmaradt. Az egész koncepció erősen hajaz Csernobil katasztrófájára, de a történet témája ezúttal a háború, illetve annak utóhatása. A szobák és termek, illetve az iskola körüli tér felfedezésével találhatunk olyan tárgyakat, amik segítenek a továbbjutásban. Logikai feladványok csak a legenyhébb formában léteznek (végül is kimerülnek két számzáras kombinációban és egy áramkör összeállításában), a játékmenet legnagyobb része a „hol találom ehhez a kulcsot vagy a megfelelő tárgyat” síkon alakul.

In Rays of the Light Xbox Series X

Az In Rays of the Light egyébként a 2012-ben kiadott The Light című PC játék újrakiadott változata, minimális módosításokkal, úgyhogy senki ne várjon korszakalkotó grafikát vagy produkciós értékeket. A prezentáció finoman szólva is fapados, a helyszín maga hangulatos, de mai szemmel már idejétmúlt kidolgozottságú – ettől még azért bőven bele lehet élni magunkat a kalandba, köszönhetően az egyébként szép zenéknek, és itt-ott némi (orosz) szövegnek. Az irányítás jobbára magától értetődő, van minimális tárgyhasználat, sprint- és ugrási lehetőség, de az egész végletekig le van egyszerűsítve. Maga a játék is miniatűr: ha már tudjuk, hol mit kell csinálni, a komplett játék teljesíthető nagyjából fél óra alatt – hosszúságát nyilván az adja, amíg megtaláljuk a szükséges tárgyakat (bár a játék méretére jellemző, hogy most, fejből is fel tudnám sorolni mindet).

Szóval egy igazi, falatnyi kis játékról van szó, ami háromezer forint alatti árával még korrekt produkció is lehetne, hiszen van benne fantázia, a helyszín ügyesen lett felépítve, története, vagyis inkább mondanivalója pedig hangulatos, megspékelve egy csomó orosz jellegzetességgel, elszórt fotókkal, jegyzetekkel, graffitikkel, a stílusával és az alapötletével tehát nincs gond. Sokkal nagyobb gond van azonban a konzolos változatokkal, ezen belül is az Xbox verzióval, amit abszolút nem ajánlok megvételre még ennyiért sem.

In Rays of the Light Xbox Series X

Mivel a játék nem rendelkezik semmiféle javítással, ezért modelltől függetlenül az Xbox One S-re, mondjuk úgy, optimalizált változattal kell játszanunk, ami rendkívül alacsony felbontást és darabos képfrissítést jelent. Nem vagyok pixelszámláló, de ekkora fűrészfogakat már rég láttam játékban, és az egész nagyon nehézkes, lassú, darabos, szinte szenved a futással (pedig Series X-en teszteltem). Nem ajánlott, rossz a szemnek, idejétmúlt és csúnya. A PlayStation tulajok sokkal jobban járnak, van például dedikált PS5 változat is, ami generációs különbséget jelent. A grafikán túl viszont más problémák is akadnak.

Az automatikus mentési rendszer például kiszámíthatatlan – nekem egy alkalommal elég sok előrehaladásom elszállt, miután visszatöltéskor egy korábbi állapotot kaptam vissza. Manuális mentésre nincs lehetőség, mint ahogy új játékot sem lehet kezdeni, végigjátszás után például egyszerűen ott ragadtam a befejező képernyőn, és csak a játékmentés helyi és felhőbeli törlésével tudnám a nulláról kezdeni (pedig kétféle befejezés is van, tehát ez fontos lenne). Sok helyen nem jelennek meg olyan feliratok, amik segítenék a haladást (és amik a PC változatban ott vannak), például találunk valamit, amiről nem tudjuk, hová kell, mit nyit, pedig ez a játék része eredetileg. Az utolsó jelenetben egy narrátor oroszul ad elő monológot, amihez szintén nincs felirat, így a történet Nagy Tanulságát végül le sem tudtam szűrni.

In Rays of the Light Xbox Series X

Bár érdekes az alapötlet, jó a felépítés és hangulatos a körítés, az ilyen technikai kiforratlanságok miatt az In Rays of the Light sajnos képtelen kiaknázni a benne rejlő potenciált. Nagyon, nagyon messze van a sétaszimulátornak csúfolt műfaj legjobb darabjaitól, az Xbox változat elképesztően alacsony minősége pedig már-már elfogadhatatlan a mai mezőnyben. A kiadó sem kecsegtet sok jóval, elmondásuk szerint nem kizárt, hogy később frissítik a játékot, de erre nem valószínű, hogy lesz mostanában kapacitás. A produkció így megmarad egy érdekes, de sajnos elhalt próbálkozásnak. Aki mindenképp szeretné átélni, annak a PC vagy PS5 változatok ajánlhatók, a többit kerüljük el inkább.

Pro:

  • érdekes történet és alapötlet;
  • élethű, hangulatos helyszín;
  • szép zenei aláfestés.

Kontra:

  • nagyon rövid;
  • idejétmúlt prezentáció;
  • Xboxon rendkívül alacsony felbontás és képfrissítés;
  • kiszámíthatatlan mentési rendszer;
  • technikai hibák.

40

Az In Rays of the Light PS4-re, PS5-re és Xbox One-ra érhető el, a PC változatot „The Light Remake” címen kell keresni.

dreampage

Azóta történt

  • Paradise Lost teszt

    Mi lett volna, ha a második világháború csak évtizedekkel később ér véget? Nem sok jó – de a fantázia megér egy kisebb kalandot.

Előzmények

  • Obduction teszt (Xbox One)

    Négy évvel az eredeti megjelenése után a Microsoft konzoljára is elérhető lett a Myst alkotóinak legutóbbi játéka, az Obduction. Megérte rá ennyit várni? A válasz bonyolult.

  • Draugen teszt

    Norvégia festői panorámája előtt várja a konzolos játékosokat egy rejtélyes és érdekes kaland, amely most PS4-re és Xbox One-ra is megérkezett. A Draugen egyszeri, de kellemes élményt nyújt.

  • Eastshade teszt (Xbox One)

    Konzolon is felfedezőtúrára indulhatunk, és bejárhatunk egy rejtélyes szigetet, megfestve annak legszebb tájait, és megismerve a különleges helyi lakosságot.