How to Survive - Bemutató

Újra támadnak a zombik!

Amikor egy túlélő-horror játékról beszélünk, szinte azonnal a zombikra gondolunk, elvégre egyre több programban láthatjuk őket viszont: Resident Evil, Dead Island, Left 4 Dead, hogy csak az ismertebbeket említsem. A hasonló játékok legtöbbjében a túlélés érdekében az élőholtak minél hatékonyabb pusztítására kell összpontosítanunk, ám viszonylag kevésben kerülnek elő saját szükségleteink. Azt sokszor látjuk filmekben - és játékokban is gyakran kapjuk feladatul -, hogy a túlélőknek menedékre, élelemre és vízre van szükségük, ám mi magunk sokszor érdekes módon ezekre nem szorulunk rá.

Az Eko Software által fejlesztett How to Survive című játék forgalmazója az 505 Games, a programban egy hajótöröttet alakítunk, aki egy ismeretlen szigeten sodródik partra, egyedüli túlélőként. Ám hamarosan rájövünk, hogy korántsem mi vagyunk a sziget egyetlen lakói, sőt, jóval többen vannak itt, mint elsőre tűnik. Az egész szigetet elözönlötték a zombik és mindent felfalnak, amit sikerül elkapniuk. Sajnos a játék lényegi sztorija ezzel nagyjából ki is merült, semmi felvezetés, semmi előtörténet, egyből belecsöppenünk az akcióba. A játékmenet leginkább a State of Decay és Dead Island keverékének tűnik, melyet izometrikus nézőpontban, Diablo-szerű játékmenettel élhetünk át.

Az alábbi bemutatót a How to Survive Steam kiadásáról készítettem, melyet az alkotók biztosítottak a Gamepod oldal számára, ezúton is köszönjük nekik a felajánlást. Jó hír minden érdeklődőnek, hogy a Steam Téli Vásár keretében a játékot 50% engedménnyel, mindössze 7 euróért vásárolhatjuk meg, egészen január 2-ig. Mielőtt rátérnék a játék ismertetésére, annyit elöljáróban mindenképp el kell mondanom, hogy ne fél óra alapján ítéljük meg a How to Survive-ot, ugyanis első pillantásra egy gagyi zombi-hentelésnek tűnik Diablo mintára, de ez korántsem így van. Térjünk is rá, hogy miért.

Induláskor három karakter közül választhatunk, némileg eltérő adottságokkal: Kenji a lőfegyverek mestere, ő tud legpontosabban célozni, de közelharcban már kevésbé járatos. Jack ezzel szemben brutálisan erős és sok ütést kibír, még akkor sincs minden veszve számára, ha bekerítik. A trió egyetlen női tagja Abby, ő nem olyan tapasztalt harcos, mint a fiúk, ellenben sportos alkata révén gyorsan és kitartóan tud futni, amire bizony sokszor szükség is van, az itt élő zombik ugyanis egyáltalán nem olyan lassúak, mint elsőre tűnnek.

Bár a How to Survive elsősorban egy akciójáték, de sok RPG-elemet is tartalmaz: a túlélőktől kapott küldetések teljesítésével haladunk előre, melyek után tapasztalati pontokat kapunk, idővel pedig szintet lépünk. A zombik gyilkolásával szintén fejlődünk, a szigeten talált különféle - elsőre haszontalan kacatnak tűnő - tárgyak felhasználásával pedig a túlélésünket elősegítő eszközöket barkácsolhatunk. Legnagyobb ellenfelünk azonban saját testünk lesz, hiszen fáradunk, éhesek és szomjasak leszünk, így arra is oda kell figyelnünk, hogy kellő időben igyunk, együnk és aludjunk. Fáradtan, éhesen és szomjasan könnyű prédák leszünk az élőhalottak számára.

Szintén fontos odafigyelnünk a napszakok váltakozására is. Ha leszáll az éj, egy újabb típusú élőhalott bújik elő az eddigieken felül. Nagyon alattomosak és sokszor csapatban támadnak, egyetlen módon tudjuk őket távol tartani: fénnyel. Mielőtt besötétedik, mindig győződjünk meg róla, hogy van nálunk valamilyen eszköz, amivel világíthatunk: zseblámpa vagy fáklya. Ha kifogyunk, mielőbb keressünk egy tábortüzet, melyből fáklyát szerezhetünk, ellenkező esetben hamar kifekszünk - hiszen a saját kezünket sem fogjuk látni, nemhogy a zombikat.

Elöljáróban nagyjából ennyit szerettem volna mondani, most pedig térjünk rá a játék részletesebb bemutatására. Ez nem minden részletekbe menő teszt lesz, pusztán csak egy figyelemfelkeltő leírás, melyben igyekszem a lehető legjobban bemutatni a játékot azok számára, akik a vásárláson gondolkodnak. Bár igyekszem spoiler-mentesen írni - bár a történet miatt úgysem fogja senki tövig lerágni a körmét -, de azért aki szeretné elkerülni a képek által leleplezett spoilereket, lapozzon az utolsó oldalra.

Túlélési útmutató 1.rész

Ahogy már a bevezetőben is említettem, a How to Survive nem véletlenül kapta ezt a címet, ugyanis egy bizonyos Kovac jóvoltából részletes túlélési lexikont kapunk kezeink közé, melynek útmutatásait követve jó eséllyel maradhatunk életben ezen a zombiktól hemzsegő szigeten. Erre bizony nagy szükségünk is lesz, hiszen minden fortélyt el kell sajátítanunk, aminek segítségével a fellelhető tárgyakból hasznos holmikat fabrikálhatunk. Biztos vannak, akik látták a MacGyver című sorozatot, itt is valami hasonlót kell elképzelni. Egy dolgot azonban jegyezzünk meg: miközben mi a hátizsákban turkálunk, nem áll meg az idő, így lehetőleg biztonságos helyen barkácsoljunk, máskülönben felfalnak a zombik a művelet közben.

Az egyszeri játékos eleinte boldogan áll neki gyűjteni a kacatokat, ám viszonylag hamar szembesül azzal a ténnyel, miszerint hősünk hátizsákja koránt sem feneketlen. Sajnos hamar betelik a rendelkezésre álló hely, így erősen meg kell gondolnunk, hogy mit tartunk meg és mitől leszünk kénytelenek megválni. A fegyvereken kívül a lőszernek is külön hely kell, az élelemről és gyógyító felszerelésről már nem is beszélve. Érdemes összegyűjtenünk Kovac leírásait - ezek lapok formájában fellelhetőek -, melyekből megtudhatjuk egy-egy komolyabb eszköz készítésének "receptjét".

Mikor nekiállunk a kalandnak, semmi nincs nálunk és mindössze csak egy furkósbotot kapunk fegyver gyanánt, szerencsére viszonylag hamar birtokunkba kerül egy bozótvágó kés, ami harcon kívül a bozót aprítására is kiváló (Persze fáklyával is kiégethetjük őket). A harc nem túl bonyolult, a WASD gombokkal mozgunk, az egér bal gombjával tudunk csapkodni, a jobb gombbal pedig a távolsági fegyverekkel célozhatunk, ekkor érdemes megvárni, hogy egy vörös kereszt jelenjen meg, ami fejlövést eredményez. Némelyik zombi sisakot és páncélt is visel - melyeket mi is megszerezhetünk -, őket pár lövéssel többel érdemes megkínálni a biztos hatás érdekében. Közelharcnál fel szokott villanni egy "Kill (E)" felirat, ekkor ha lenyomjuk az E billentyűt, kivégezzük az aktuális célpontot.

A közelharci és távolsági fegyverek között az egér középső gombjával válthatunk, a görgővel pedig az adott csoportba tartozó gyilkolóeszközöket vehetjük kézbe. Távolsági fegyverek használatakor a lőszer nagyját újra összeszedhetjük a tetemekről, ami nagyon hasznos, hiszen a muníció életet menthet - pláne, ha spéci darabokról van szó, amik többet sebeznek, de legyártásuk nem mindig lehetséges. Testünk védelmének növelésére védőöltözéket is szerezhetünk - sisakot és mellvértet a zombi katonák már viszonylag hamar dobnak -, de ha rendelkezünk megfelelő alapanyaggal, akkor magunk is elkészíthetjük, sőt, tovább is fejleszthetjük őket.

Fegyvereinket szintén bármikor szédszedhetjük, majd újra összerakhatjuk, kikísérletezve, hogy az esetlegesen talált új alkatrész beleépítésével növelni tudjuk-e annak hatékonyságát (Például házilag barkácsolt sörétespuska esetén nem mindegy, milyen csövet használunk fel hozzá. Szélesebb torkú megoldás esetén nagyobb lesz a szórása, így távolra nem lesz hatékony, ellenben közelről akár több zombit is eltalál. Szűkebb csővel távolra többet sebez, de közelről csak egy ellenfél ellen ér valamit).

Harc közben figyeljünk oda, nehogy bekerítsenek, mert életerőnk viszonylag hamar elfogy, ha egyszerre többfelől ér minket az áldás. Ráadásul a kötszerek, gyógynövények, elsősegélycsomagok és hasonló eszközök használatához kell némi idő is, nem lehet egy pillanat alatt alkalmazni őket. A harcról gyakorlatilag mindent elmondtam már, a részleteket majd mindenki kitapasztalja. Most térjünk rá a valódi túlélésre, ugyanis testünk alapvető szükségleteit is el kell látnunk, ellenkező esetben könnyen zombieleség válik belőlünk.

Túlélési útmutató 2. rész

Három fő szükségletünk van, melyekre oda kell figyelnünk: éhség, szomjúság és fáradtság. Kezdjük az éhséggel. Eleinte csak a különféle növényeket tudjuk elfogyasztani, de később vadászhatunk is, ráadásul az alapanyagok kombinálásával egzotikus ételeket is készíthetünk. A legtöbb élelmet - akár növényi, akár állati eredetű -, fogyasztás előtt meg kell sütnünk a tűznél, hacsak nem akarunk gyomorrontást, rosszabb esetben komoly fertőzést összeszedni. Ehhez az "1" és "2" gombokkal ki kell választanunk azokat - képernyő bal alsó sarkában látjuk az aktív tárgyat -, majd a "Q" billentyűvel megsütni. A használható dolgokat szintén itt tudjuk kiválasztani és alkalmazni, például a gyógycsomagot előbb itt kell aktívvá tenni és a "Q"-val használni.

Életerőcsíkunk a képernyő bal felső részén található, itt kerülnek jelzésre az egyéb figyelmeztetések is, úgymint az éhség, szomjúság és fáradtság. Amikor ezek az értékek elérik az 50%-ot, megjelenik egy ikon, ami azt jelzi számunkra, ideje enni, inni vagy aludni. Szerencsére nem kell azonnal rohanni, egy darabig még el lehet lenni így is, de innentől kezdve egyre jobban gyengülünk, ezért érdemes mielőbb kielégíteni ezeket az alapigényeket.

Szomjúságunkat a forrásoknál csillapíthatjuk, de amennyiben találunk üres tárolóedényeket, érdemes beléjük tölteni vizet, így magunkkal tudjuk azt vinni vész esetére. Ha megszomjazunk és nincs a közelben forrás, jól jön az elraktározott folyadék. Ráadásul ha találunk megfelelő növényeket, akkor azok segítségével a vízből ízletes italokat is készíthetünk, melyek nemcsak szomjunkat, de éhségünket is enyhítik. Az ételeknél is hasonló a helyzet: a vadhúst megsütjük, majd például ehető gombával ízesítjük, és máris sokkal több erőt ad számunkra. Most pedig nézzük az alvást, mert ez sokkal komplikáltabb.

Játék közben leginkább az alvással fog meggyűlni a bajunk, ugyanis csak a kijelölt biztonságos óvóhelyen pihenhetünk, ám ezt előbb meg kell tisztítanunk az élőhalottak hordáitól. Ami azért sem egyszerű feladat, mert amint kinyitjuk az ajtót, egy sziréna fog szólni perceken keresztül, ami odacsődít minden zombit a környékről. Amint zöldre vált a lámpa és elhallgat a sziréna, már nyugodtan bemehetünk aludni, nem fog senki zavarni. Sajnálatos módon nem pihenhetünk akkor, amikor szeretnénk, ugyanis csak abban az esetben tudunk aludni, ha fáradtságunk 50% vagy az alatt van. Ezért nem is aludhatunk át minden éjszakát.

Karakterünk képességeit fejleszteni is tudjuk, ezt már említettem korábban. Szintlépéskor kiválaszthatjuk, hogy tovább bírjuk étlen, szomjan és pihenés nélkül, ami nagyon jól jön, érdemes minél hamarabb megtanulni. Szintén érdemes a távolsági harcra is rágyúrni - pláne a nyilazásra, mert a lőfegyverek ellen védettek a páncélos zombik, de a fejlövést csak egyszer védi ki a sisakjuk, ha van. Minél rövidebb ideig tart a célzás, annál nagyobb hordák ellen tudunk már távolról fellépni hatékonyan. Sajnos a közelharcra is rákényszerülünk majd, ugyanis a zombik meglepően gyorsan tudnak szaladni, pláne, ha már egyszer meglőttük őket.

A környezet is egyre kevésbé barátságos: eleinte szabadon gázolhatunk a vízben, később felbukkannak a piranha-rajok, akik pillanatok alatt felfalnak bennünket, ha nem figyelünk (Szerencsére nem válogatnak, a zombikat is megeszik, ha becsalogatjuk őket a vízbe). A "normál" zombikat később felváltják az erősebbek, melyek robbannak, savat köpnek és egyéb módon teszik nehezebbé életünket. Mindennek a tetejébe pedig időnként egy-egy "főzombi" is előkerül, amit komoly kihívás elintézni, pláne, hogy közben a kisebbek is mindenhonnan jönnek. A zsákmányul szolgáló vadállatok élőholt kiadásai is viszonylag hamar feltűnnek, elég kellemetlen perceket okozva, hiszen tank módjára öklelnek fel minket, ráadásul gyorsak és addig nem tágítanak, míg le nem lőjük őket vagy fel nem fordulunk.

Vélemény és értékelés

Mint korábban már említettem, a How to Survive alapvetően arról szól, hogy feladatokat hajtunk végre a túlélők számára, melynek eredményeképpen elmenekülhetünk a szigetről. A küldetésekről egy rövid leírást kapunk, ha megnyitjuk tárgylistánkat (I), és ott a nyilak segítségével kiválasztjuk feladataink célját. Az alul látható "Track" (követés) gombbal kijelölhetjük azt a feladatot, aminek következő célállomását szeretnénk láthatóvá tenni térképünkön.

Az "M" betűvel tudjuk előhívni a térképet, melyen jelölve vannak a felfedezett fontosabb helyszínek, többek között az éjjeli menedékek, források, tábortüzek, túlélők, stb. Amennyiben van aktív feladatunk, úgy egy kérdőjellel mutatják azt a helyet, ahová el kell jutnunk annak megoldásához. Maguknak a pályáknak a felépítése elég bonyolult, általában a célállomást nem tudjuk légvonalban megközelíteni, szinte biztos, hogy kerülnünk kell, ami főleg akkor idegesítő, amikor már közeleg az éjszaka és nincs nálunk fényforrás.

A pályákon érdemes szétnézni hasznosítható alapanyagok után - még a legyőzött zombik tetemeit is vizsgáljuk meg -, sok értékes holmit szerezhetünk így. Például a ruhafoszlány és gyógynövény segítségével elsőrangú sebkötözőt készíthetünk, ami hatékonyabban segít talpraállni. A zombik újratermelődnek a pályákon, így ha vissza kell térnünk a korábbi helyszínekre, kellő óvatossággal tegyük. Sokszor falkába verődve lakmároznak az élőholtak, ha lehet, kerüljük el őket, kellemetlen túlerő ellen harcolni.

Nem igazán tudom, mi mást mondhatnék még a játékról, gyakorlatilag mindent megemlítettem már. Grafikailag a program nem a leglátványosabb, de nem is az volt a készítők célja, hogy legyőzzék a Crysist. Egyedüli zavaró momentumként az itt-ott előbukkanó fekete csíkokat említhetem meg, melyek cérnavékonytól kezdve egészen az alábbi képen látható vastagságokig, meglepetésszerűen tűntek fel. Egyébként rendben volt a látvány, egy indie játékhoz képest legalábbis megfelelő, bár akadt bőven homályos textúra is, ami a rögzített kameraállás miatt néha igencsak feltűnő volt.

A programban lehet helyi és online módban kooperatív játékot is indítani, bár ilyenkor csak egyedi kihívások válnak elérhetővé, a készítők később ígérnek bele történet-alapú végigjátszást. Én nem multizok, így a cikkben csak az egyszemélyes tapasztalatok vannak feltüntetve. Van még a Challenge Mode is, ami mazochisták számára lehet alternatíva, itt minden pályán üres kézzel kezdve kell eljutnunk annak végére.

Ja, még elfelejtettem a majmokat, akiknek vállán egy papagáj ül és mindenféle dolgokat kér tőlünk, cserébe pedig általában hasznos kiegészítőket ad. Például az egyiktől így szerezhetünk tollakat, melyeket kombinálva a nyílvesszőkkel, megnövelhetjük azok sebzését, így egy lövéssel elintézhetjük a gyengébb zombikat, ami nagyon jól jön lőszerspórolás címszóval. Találhatunk még különféle növényeket, melyekkel gazdagíthatjuk herbáriumunkat, de eddig nem jöttem rá, mire jók a Steam achievementeken kívül.

A How to Survive című játék összességében 6-8 óra alatt végigjátszható amennyiben minden mellékküldetést megoldunk, ez akár 10-15 óra is lehet, a véleményem alapján egyszer mindenképp érdemes nekivesekedni. Ha jellemezném a How to Survive című játékot, akkor azt mondanám róla, hogy egy rakás jó dolgot sűrítettek bele, melyekkel órákat el lehet szórakozni, de sajnos semmi eredeti ötletet nem tartalmaz. A fejlesztők mellett legyen mondva, hogy végső soron egy indie játékról beszélünk, ennek fényében pedig ennyi pénzért - pláne most, akciósan -, mindenképp megéri beszerezni a programot.

Aki szeretné egy kicsit kipróbálni, hogy milyen is egy zombis játék, ahol nem csak a fegyverek készítése és a gyilkolás van középpontban, hanem a főhős emberi igényei, az nyugodtan tegyen egy próbát a How to Survive-val, nem fog csalódni benne.

Értékelés
8 Játékmenet:
A How to Survive egy izometrikus nézetben játszódó akció-szerepjáték, melyben zombikat kell mészárolnunk, tárgyakat létrehoznunk és fejlesztenünk, valamint odafigyelnünk saját alapvető szükségleteink kielégítésére is, mint például az evés, ivás vagy alvás. A készítők egy változatos játékot hoztak össze, mellyel órákig el lehet lenni, külön öröm a fellelhető kacatok egymással való kombinálása és a főhős fejlődése. Keverednek benne a Diablo, State of Decay és Dead Island elemek, ám sajnos a sok összelopkodott elemen kívül semmi újítást nem tud felmutatni a játék.
9 Hangulat:
A játék hangulata jónak mondható, különösen az éjszakák alatt, amikor a főhős kiszolgáltatottságának érzése átjárja a játékot. Ehhez persze nagyban hozzájárul a szinte teljes sötétség, a hátborzongató zene, ne meg természetesen az éjjeli teremtmények "csoszogásának" hangjai. Érezhetően megkönnyebbülünk, amikor felkel a nap és végre nem kell lámpánkat magunk előtt tartva szinte minden pillanatban köröznünk, nehogy meglepjen valami hátulról.
6

Grafika:

Bár a játék grafikája nem kiemelkedő, de egy kis költségvetésű projekthez képest elfogadható, ráadásul ebben a játékban nem is a látvány számított elsődleges fontosságúnak. Ha nem lettek volna benne a durva grafikus hibák, kaphatott volna többet is, de néha ezek a csíkok kitakarták a fél képernyőt is, ami nagyon zavaró volt végigjátszás közben, sokszor meg is haltam miattuk.

8 Hangok:
A hangok és zenék összességükben helyükön vannak, főleg a zenei aláfestés adja meg a program kellően komor, nyomasztó hangulatát. A zombik hörgései, a fegyverek elsütésének hanghatásai szintén jól sikerültek, de akad köztük pár zavaró is, például a piranha-rajok bugyborékolása, ami néhol sülsértő módon nyomja el a többi effektet. Ennek ellenére nincs komolyabb baj ezzel a résszel.
7,5

Összességében:
Szerintem a How to Survive egy olyan játék, amit minden zombis program iránt érdeklődő számára ajánlok. A tárgyak létrehozása és kombinálása, valamint az élőhalottak irtásán kívül saját szükségleteinkre is oda kell figyelnünk, ami érdekes színfoltot visz a játékmenetbe. Egyszóval: aki egy több órányi kikapcsolódást nyújtó zombis játékot keres, ahol a gyilkoláson kívül másra is oda kell figyelnie, az nyugodtan vegye meg a programot, nem fog csalódni benne. De érdemes akciósan beszerezni, most 7 euróért kapható, amennyit bőven megér, de 14 sem sok érte.

Azóta történt

Előzmények