The Walking Dead
A Telltale Games egész fennállása során az epizodikus kalandjátékairól volt híres, de három évvel ezelőtt túlzás nélkül megrengette a videojáték-világot, amikor megjelent a The Walking Dead képregény alapján készült játékuk. Az öt részből álló első szezon, amely mind az Xbox One, mind az Xbox 360 tulajdonosok számára ingyenesen elérhető lesz október második felétől, Év Játéka-díjak egész tömegét söpörte be 2012-ben, és azóta is a kaliforniai cég leghíresebb és legsikeresebb játéka.
A Walking Dead története az eredeti képregényen alapul. A társadalmat valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva elárasztották a zombik (a játékban a „sétálók” nevet kapták), a maroknyi túlélő pedig mind a maga módján próbál boldogulni ebben a feje tetejére állt világban. A főhőst Lee Everettnek hívják, de a történet során folyamatosan bukkannak fel más főszereplők is. Miután Lee megtalálja a nyolc éves Clementine-t, egyfajta apa figurává válik, a két egymásra utalt szereplő pedig innentől a történet gerincét és szerves részét képezi. A játék talán legfontosabb tulajdonsága és pozitívuma a történet, és a meséléshez használt jelenetek és rendezés. A Telltale korábbi játékainál jóval komolyabb hangvételű sztorit profi szinkron támasztja alá, a párbeszédek során meghozott döntéseink pedig valódi következményekkel járnak, olyanokkal is, amiket nem látunk előre. Ettől lett rendkívül hatásos, a fél világot elvarázsoló kalandjáték.
A játékmenet némileg hasonlít a klasszikus „point and click” kalandjátékokéra. A szereplőket előre rögzített külső kameraállásokból látjuk, a helyszíneken pedig csak adott tárgyak használhatók meghatározott funkciókra. A fő feladatot nem a zombik előli menekülés, hanem sokkal inkább a kisebb-nagyobb logikai feladványok megoldása és a párbeszédek levezénylése jelenti. Ez utóbbiak nagyon fontosak (és éppen ezért nem árt a jó angoltudás a játékhoz), mert kritikus módon befolyásolják a további eseményeket.
Párbeszédek során nincs végtelen idő a válaszokon gondolkodni, többnyire másodperceken belül kell döntést hozni egy-egy kérdésben. További változatosságot jelent, amikor a hosszú átvezető jeleneteket „QTE” ügyességi részek szakítják meg. Itt a reflexeinken múlik a túlélés, de néha más szereplők életéről és haláláról is kell pillanatok alatt döntenünk. Éppen az ilyenek miatt válik a Waking Dead nagyon komoly, fajsúlyos élménnyé.
Ezt az élményt tökéletesen kiegészíti a képregényszerű grafika. Valljuk be, a Telltale Games technológiája messze kevés ahhoz, hogy hagyományos körülmények között élethű, a mai konzolgeneráció szintjének megfelelő látványt állítson elő, ezért a fejlesztők jó érzékkel mindig inkább a rajzfilmszerű megközelítést alkalmazzák a fotorealizmus helyett. A Walking Deadnek ez nagyon jól áll, hiszen amúgy is képregényen alapul a történet. A szereplők kidolgozása és animációi jók, remekül átadják az érzelmeket, tényleg olyan, mintha egy 3D-s rajzfilmbe csöppentünk volna. Leszámítva azt, hogy ez távolról sem mesebeli kaland.
A The Walking Dead: The Complete First Season október 16-tól lesz elérhető minden Xbox One és Xbox 360 tulajdonos Gold előfizető számára. Bár már nagyon sokan kijátszották, akinek még szerepel a bakancslistáján, az mindenképp pótolja. Megéri.
dreampage