Formula-1 játékok PC-re, történeti áttekintés

Immár majd 10 éve rajongok az F1-ért, és mindig szerettem volna kipróbálni 8-900 lóerős versenyautókat, de az átlagember számára ez az álom maximum szimulátoron elérhető csak,így próbáltam az évek során mindig beszerezni az adott időszak legfrisebb szimulátorát.
Megpróbálkozom tehát azzal, hogy az eddig megjelent ismertebb Forma1-es játékokat összegyűjtsem, és kronológiai sorrendbe szedjem.

1988-at írunk, a játék címe Grand Prix Circuit, az első F1-es játék amivel játszottam, persze jóval a megjelenése után. Annyit érdemes tudni róla hogy a megjelenítés még nem alkalmazta a 3D-t annak ellenére, hogy cockpit nézetből vezethettük az autót, ami elég nagy szó volt akkoriban. Emlékeim szerint három csapatot választhattunk, Mclarent, Ferrarit és Williamst, avagy az akkori három slágercsapatot. Jó néhány pályát felvonultatott a játék, kedvencem Monaco volt, ahol a városi pályát gyakorlatilag tereptárgyak nélkül oldották meg a készítők.

[kép]

Hosszú évekig semmi komolyabb próbálkozás nem volt a témában, amikoris 1991-ben a Microprose gondozásában megjelent a Grand Prix nevű játék, mely a mai napig kultstátuszban van a rajongók részéről, nem is véletlenül. A korát jóval meghaladta grafikai és fizikai megvalósításában, egészen a Grand prix 2 1996-os érkezéséig etalon volt a szimulátorok között. Sajnos csak egy régebbi szezont sikerült licenszelni, ez a hátrányos tulajdonság végigkísérte az egész GP-sorozat pályafutását, nem beszélve a már akkoris nagynak számító gépigényről.

[kép]

1995-ben jelentette meg az Eidos Power F1 nevű játékát, mely az akuális év csapatait és pilótáit sorakoztatta fel, ez szintén újdonságnak számított akkoriban.
Versenyezhettünk a Benettonos Schumacherrel, vagy akár a Ferraris Alesivel.
Jó grafika és fizika jellemezte a játékot.

[kép]

Elérkeztünk a következő nagy mérföldkőhöz, az 1996-os Grand Prix II-höz, ami ezutám majd fél évtizedig a szimulátorosok szent grálját jelentette. Lehetőség volt játszani kormánnyal, így az élethűséget sikerült a tökéletességre juttatni a jó fizikával. Grafikailag nem volt kiemelkedő a játék, és még DOS alatt futott, ahol viszont volt lehetőség 640x480-as felbontásra, ami akkor még kuriózum volt erősen. A készítők az 1994-es szezont licenszelték, szerepelt a felhozatalban többek között Estoril, Aida, Adelaide, amely pályák már régóta nem képezik a versenynaptár részét.

[kép]

1997 a következő dátum, az Ubisoft pedig piacra dobta a legelső 3D gyorsítót kizárólagosan igénylő szimulátorát, az F1 Racing Simulationt. A 3D gyorsításnak köszönhetően káprázatosan szép grafikával rendelkezett akkoriban, én magam egy Voodoo Banshee kártyával futtattam a játékot. Az 1996-os évad került feldolgozásra az összes pályával, és a rendkívül jó fizikai modellezéssel alaposan feladta a leckét a GP2-nek, volt aki erre esküdött, volt aki az F1RS-ra. Készült egyébként egy folytatás is, Monaco GP racing Simulation névvel, nemhivatalos autókkal.

[kép]

Továbbra is 1997-et írunk, amikoris a Psygnozis megjelentette a '97-es év hivatalos F1-es játékát, a Formula 1 Championship Editiont, amihez - követve az akkori trendet - szintén elvárás volt valamilyen 3D gyorsítókártya, kár hogy a grafika ezt az előnyt nem tudta kihasználni. Játszhattunk egyébként arcade és simulation módban is, nagy különbség nem volt ami a vezethetőséget illeti, márcsak azért is mert a játék egy Playstation átirat volt, jellemzően sok hibával.

[kép]

Ugrunk két évet, az Eidos pedig 1999-ben megjelenteti az Official Formula 1 nevű játékát, ami nem lett egy sikeres szoftver, de voltak előnyös tulajdonságai, mint például az időjárás megvalósítása, az autók pontos modellezése, vagy a szimulátor mód. A játék az 1998-as évet vette alapul.

[kép]

Ugyanezen év végefelé az Eidos megjelentet még egy hasonszőrű játékot F1 World Grand Prix néven, hogy azért legyen egy aktuális szimulátora is a PC-s mezőnynek.
Ez szintén nem volt egy sikeres darab, az arcade mód rémesen egyszerűre sikeredett,
a szimulátor mód pedig túl nehézre, emellett a csúnyácska grafika és a komolytalan ütközésmodell sem vált előnyére a programnak.

[kép]

Ezzel át is lendültünk a következő évezredbe, ami bizonyos szempontból az Electronic Arts uralmát hozta, a rövid időn belül kiadott játékokat és a licenszjogokat tekintve mindenképp. Szóval 2000 márciusa, ez EA kizárólagos jogokat szerez ebben az idényben arra, hogy csak ők jelentethessenek meg olyan játékot, ami az aktuális szezont dolgozza fel. Ez volt az F1 2000 , amiről túl sok jót nem lehetett elmondani. Vér gyenge fizika, továbbfejlesztett Sports Car GT grafikai engine, irtózatosan nagy gépigény. Gyenge szárnypróbálgatás volt ez még az EA-tól akkoriban, de sokaknak többet számított az, hogy az aktuális évaddal játszhattak.

[kép]

Év végén jött egy izzadtságszagú re-release az EA-tól F1 Championship Season 2000 névvel ami rengeteg újdonságot felvonultatott, mint például visszafejlesztett grafika, és néhány pályamódosítás, ami talán érintette a Monzai aszfaltcsík első sikánjának átépítését. Kis plusz, hogy vezethettünk háromüléses Arrowst is egy oktatási lehetőség keretein belül.

[kép]

Ebben az évben aztán harmadszor is robbant a Microprose bombája, majd két év csúszás után megjelent a Grand Prix III ! A szakma nagy sikernek ítélte meg a szoftvert, maguk a versenyzők is ezzel a játékkal játszottak, ha éppen egy kis szórakozásra vágytak, emlékszem is egy olyan képre, ahol De la rosa és Verstappen társaságában promótálja a játékot a Microprose első embere. A játékba sajnálatosan csak a '98-as szezon került bele, így az akkori nagy izgalmakat nem tudta újraélni az ember a monitor előtt, a Hakkinen-Schumacher csatákat viszont teljességgel megkaphatták. Etalon fizikai modellezés, profin megvalósított változó időjárás és hangok jellemezték a játékot.

[kép]

2001-ben, sok év hallgatás után jelentkezett az Ubisoft az F1 Racing Championship
nevű játékkal, amely az 1999-es szezont dolgozta fel. Volt neki gépigénye rendesen, de emellett nagyon életszagú grafikát és fizikát kaptunk. Ez volt az első olyan játék, ahol a pályák kidolgozására láthatóan nagy hangsúlyt fektettek, valóban megszólalásig
hasonlított minden pályaobjektum az eredetire, ez pláne a GP3 sivársága után volt szembeötlő.

[kép]

Ebben az évben tovább próbálkozik az EA, és a kizárólagos jogokkal a birtokában megjelenteti az F1 2001-et, ami egy évvel korábbi elődhöz képest rengeteg fejlődésről tesz tanubizonyságot. Szebb grafika,aktuális évad és jobb pályamodellezés van a pozitív serpenyőben, a negatív a nagy gépigény és a még mindig gyermeteg fizikiai modellezés. Vezethettünk egyébként 3üléses Arrowst ebben a részben is.

[kép]

A Microprose eközben bejelenti, hogy még az év folyamán várható egy expansion pack, mely a GP3-at átöltözteti a 2000-es évadba, csak aztán valószínűleg üzleti megfontolásból önálló szoftverként jelenteti meg a játékot. Korábban beígérték a Safety Car beépítését a játákba, ám ez a rajongók nagy csalódottságára elmaradt. Kaptunk 1-2 új játékmódot mint pl. hotlap, de semmi komolyabb változás nem érintette a programot, így a GP3 2000egy kicsit rókabőr-szagúra sikeredett kiadás lett.

[kép]


2002-ben megjelent a mindmáig utolsó Microprose-féle F1 szimulátor, a Grand Prix 4. A játék a 2001-es évaid pilótáit és pályáit tartalmazza, így ha kedvünk tartja játszhatunk a Minardis Alonsoval, vagy akár a Benettonos Buttonnal is. A fizikai modellezés nagyjából a hármas rész szintjén rekedt, a grafika viszont rengeteget fejlődött. Amikor 2002 elején kiadtak néhány hivatalos kedvcsináló videót, már ott látszott hogy igen szép játékra szímthatunk, és ez be is igazolódott. Talán a játék processzorigényét egy kicsit eltúlozták, de a hozzá kiadott modokkal a játék mai napig vállalható, és élvezhető.

[kép]

Ezidőtájt az EA is piacra dobta a menetrendszerűen érkező F1-es játákát, az f1 2002-t. Milyen hihetetlen, hogy két Forma1-es témájú játék is megjelent szinte egyidőben! A GP4 és az F1 2002 aztán hatalmas riválisa lett egymásnak, rengeteg fórumon ment a vita, már-már AMD-Intel szintű magasságokban, hogy most melyik is a nyerő. A magam részéről az F1 2002-t jobban preferáltam mindigis, már csak amiatt, mert akkoriban egy 600-as Celeronnal és Geforce2 MX-szel rendelkeztem, ami az F1 2002-t jól bírta, a GP4 alatt viszont meghalt. Grafikailag egyébként nagyjából egyezett az F1 2001-gyel, tehát továbbra is szép volt, viszont fizikában felnőtt végre a Grand Prix sorozathoz.

[kép]

Ugrunk a jelenbe. Ott tartunk, hogy PC-re az utolsó hivatalos alkotás a témában a 2003-as F1 Challenge 99-02, aminek már több mint négy éve hogy megjelent, és az 5 évvel ezelőti szezont dolgozza fel, persze a 99-2000-2001-essel egyetemben.Maga a játák egy csinosított F1 2002, főként a fizikát beleértve. A moddereknek hála a mai napig életben van a játék, készülnek hozzá frissítések, és ez még ígyis lesz, ameddig a Sonynál lesznek a jogok. Ha minden igaz, már nem túl sokáig.

Memelíthetem még az rFactort, mely remek platform az F1-es modok számára, de még csak most ismerkedem vele, így érdemben nem tudok véleményt mondani róla., talán majd visszatérek rá.

[kép]

Ezzel le is zárom az írást, következő áttekintőm majd a kult-horror témában várható.