Formula-1 a Konzolon

Jó pár évnyi PC-n eltöltött komolyabb szimulátoros múlt után úgy hozta az élet,
hogy a PS3-nak köszönhetően belekóstolhattam a konzolosok világába, igaz nem feltétlenül önként és készakarva, ezzel talán el is árulhatom hogy soha nem is rajongtam a konzolért, de az ember valahol mégiscsak kíváncsi az ismeretlenre, főleg akkor ha soha nem volt még tapasztalata e fajta játékgépekkel. Mivel nagyrészt a szimulátorok illetve egyéb versenyzős játékok fedik le az érdeklődési körömet, ezért a Race Driver GRID-del, a Superbike 08-cal valamint a Formula 1 Championship Edition-nel próbáltam ki magam, nos ez utóbbi is a "tesztünk" alanya. Mivel ez a sport/"üzlet" a mai napig elég szép érdeklődésre tart számot, és hát itt sem láttam terjedelmesebb leírást a játékról, így remélem lesz létjogosultsága ennek a néhány sornak.
Kíváncsian vártam tehát, hogy egy GTR-hez, Life for Speed-hez vagy Rfactor-hoz képest mit tud felmutatni a játék.

A méltán híres "Hová tűnt Damon Hill?" szállóige helyett tehát akár kezdhettem volna úgy is az irományomat hogy "Hová tűnt Lewis Hamilton, Robert Kubica és sokan mások?", ugyanis a máig utolsó hivatalos F1-es játék a 2006-os szezonba röpít minket vissza, ahol újra átélhetjük Michael Schumacher drámai búcsúját az elitkategóriától Interlagosban, ha kedvünk tartja akkor akár mi is beállhatunk keresztbe a "Rascassban", újra megnyerhetjük Jenson Buttonnal élete első és mindmáig egyetlen nagydíját az esős Hungarororingen, és így tovább az egykori élmények felejthetetlen forgatagában... A 2008-as évben debütált éjszakai versenyről szintén le kell mondanunk, viszont ami a körítést illeti, bizony kézhez kapjuk a valódi Forma-1-es miliőt és atmoszférát, kezdve a rendkívül komoly átéléssel és informativitással kiabáló kommentátorral, valamint a rendkívüli látványvilággal, de ezekről majd később...
Ami a lemodellezett autókat illeti, bizony nem mondanám hogy minden egyes elem feltétlenül ott és úgy van szerepeltetve, ahogy az a valóság tükrében elvárható lenne, ez elsősorban az autók karosszériáját illeti, azon belül is az apróbb légterelő idomok elhelyezkedését, de ez a fajta kukacoskodás legyen inkább csak az én úgymond egzaltáltságom, hiszen a laikusok többsége nem hiszem hogy pont erre figyelne fel. Lényegében tehát az év eleji állapotokat kapjuk mind a 22 pilótával, valamint az összes az évben szerepeltetett pályával, ami kiegészül még a Jerez-i teszt-aszfaltcsíkkal, amennyiben nekiállunk rekordot döntögetni Time Trial módban, ez lesz a jutalmunk.

Folytatnám is rögtön a fizikával, hiszen aki vérmes reményekkel ül le játszani a játék elé, azt egészen biztosan érdekli valamilyen szinten, hogy mit is tudtak letenni a játékkészítők arra a bizonyos asztalra. Nos, ha lényegre törően akarnám megfogalmazni, akkor bizony azt mondanám hogy nem lett túlbonyolítva. Ezt elég jól példázza, hogy mikor komolyabban el szeretnénk mélyedni a versenyautó beállításaiban, bizony rájövünk hogy ezt nem tudjuk olyan "mélységekben" megtenni, mint a valóságban,(vagy akár egy GTR-ben / LFS-ben) de a helyzet közel sem rossz, a váltóáttételt, a szárnyak leszorítóerejének mértékét illetve még a fékkel kapcsolatban néhány dolgot tudunk állítani. Ez persze nem sok, de egy hétvégi háromkörös játékosnak bőven elég, aki pont nem ezzel fog foglalkozni.
Nagyjából a konklúzió az, hogy a létező összes segítség kikapcsolásával (a kipörgésgátlót bent hagytam, hiszem 2006-ot írunk) már nem fogjuk 200-zal bevenni a hajtűt, és bizony a fűre kisodródva óhatatlanul is megpördülünk, esős versenyen pedig szinte felére csökken a tapadás, úgyhogy akár még elégedettek is lehetnénk...
Ha azt mondom, hogy nagyjából 30-40%-ban szimulátor az Formula 1 Championship Edition, akkor talán még nem hazudtam nagyot. Valahogy kompromisszumos megoldást szeretne nyújtani az arcade és a sim között, de ez utóbbira sajnos nem fektettek kellően nagy hangsúlyt. Na majd a Codemasters, úgyis ígérgetnek szépeket...

Van néhány dolog, amivel viszont maradéktalanul elégedett voltam, az egyik ilyen a játék által felvonultatott látványvilág, azt hiszem ebben nem volt hiba, gondolom mindenki látta már az első esős versenyes screenshot-okat annak idején a belső kamerás felvételekről, miközben lassacskán csorog le a víz a T-kameráról, az a víz, amit az elöl haladó spriccel ránk, miután erőteljes vízfüggönyt húz maga után. Nos ez mozgás közben pont ugyanennyire néz ki frenetikusan. Perfect! Még mindig az, pedig már eltelt 2 év és láthattunk már szebbet is, azonban az igazi erőssége mégiscsak az a grafikának, hogy rendkívül életszagú a megjelenítés, ez leginkább a GRID-hez képest volt nagyon szembetűnő ahol egy kicsit átestek a ló túloldalára az effektekkel és a fényviszonyokkal, no meg az a "sárgás" beütés is ad a realitásérzésünknek. Persze a grafika nem minden, ez esetben csak egy amolyan szépségtapasz, avagy egy becsületgól, mindegy hogy nevezzük....

....ugyanis a gépi ellenfelek nem nyújtanak hosszú távon olyan kihívást, ami miatt minden áron órákat kellene eltöltenünk a játék előtt. Egyrészt rendkívül kiismerhetőek, másrészt a legnehezebb fokozaton is (vezetői segédletek nélkül) minduntalan olyan érzésem támad, hogy érzékeltetik velem, mindenképp az F1 legjobbja vagyok, és át kell hogy ugorjam az egész mezőnyt rögtön a rajt után, tovább súlyosbítva ezzel az úgymond "konzolos" érzését az embernek, hogy űlj le, és 3 perc alatt intézd el őket...
Az ellenfeleknek van egy olyan szokásuk hogy irreálisan korán fékeznek, így sajnos sanszos a baleset, illetve az hogy egy jól sikerült manőverrel egyszerre négyet előzök.
A hangulatot már említettem korábban, a kommentátor /vagy éppen a csapatfőnökünk/ buzdításai adnak egyfajta adrenalinlöketet, mint ahogy azt is jó ötletnek tartom hogy körről körre megtudhatjuk az aktuális állást az élen, valamint azt is hogy úgy általában milyen események történnek a verseny alatt. A Siemens hivatalos időmérési rendszere megint csak fokozza a realitásérzésünket, bár nem tökéletes de kicsire nem adunk, a fordulatszámmérőtől kezdve a felvillanó időmérési pontokig és szektorokig minden a helyén.

Adott tehát a mindmáig utolsó hivatalos F1-es játék, ahol a máz és a körítés kifogástalan, a belbecs viszont a végletekig leegyszerűsített, kihívásokkal pedig nem igen találjuk szembe magunkat!

(Egyéb közlemény: A Sixaxis kontroller rezgését nem tudtam beállítani a játék alatt, pedig elvileg alap feature. Más játékok gond nélkül felismerték a kontrollert, és rezgett is a rezegnivaló)