F1 2016 teszt (Xbox One)

Esemény a pályán

A Codemasters-féle F1 játékok mindig is nagyon erősek voltak játékmenetben. A vezetési modellel sosem volt probléma, és ez a helyzet most is. Az autók viselkedése tökéletesen visszaadja azt az érzést, amit a tévéközvetítések alapján várunk. Kiváló a tapadás, érezni a leszorító erőt, a gumikopást, a szélárnyékot, a nyitott DRS hatását. A mai Forma-1-es autók már közel sem annyira könnyen vezethetők, mint néhány évvel ezelőtti társaik. Ez már nem a befújt diffúzorok kora, itt bizony már táncol az autó feneke, ha túl korán vagy túl erősen lépünk a gázra. A fékezés is visszaadja a valóságot, erősen kell belelépni, majd fokozatosan felengedni a pedált (vagy a bal ravaszt), hogy ne blokkoljanak a kerekek. Bekapcsolt segítségekkel mindez jóval egyszerűbb, ezek nélkül viszont komoly ügyesség és érzék kell hozzá. Ha kifogjuk az esőt, akkor mindez hatványozottan igaz.

Verseny közben remek dolog, hogy szinte él körülöttünk a pálya. Na, nem grafikai értelemben, hanem események tekintetében. A gépi ellenfelek egymással is csatáznak, van akció a pályán (sokszor kissé túl sok is), a valóságnak megfelelő zászló szabályok vannak. A lekörözöttek rendben lehúzódnak előlünk, de a mesterséges intelligencia néha kissé túl korán húz be mögénk szélárnyékba, ezért viszonylag gyakori, hogy egyszerűen meglöknek, rosszabb esetben kiforgatnak a pályáról. Nem kellemes élmény, pláne, ha kikapcsoltuk a visszatekerés funkciót. Az is zavaró lehet, ha a boxból túl sokat beszélnek hozzánk, de szerencsére rá lehet szólni a versenymérnökre, hogy kussoljon (mármint tényleg, szó szerint így) – a boxutcával egyébként akár hangutasításokkal is kommunikálhatunk. Minden, de tényleg szinte minden itt van, ami a valóságban. A pályán zajló események és akciók, gumi stratégia, ami akár verseny közben is változhat, dinamikus időjárás, versenymérnök, az autó paramétereinek vezetés közbeni variálása – ezek a dolgok korábban is megvoltak már, de ennyire jól még sosem sikerült összerakni.

F1 2016 Xbox One

Sajnos technikailag már nem ennyire rózsás a helyzet. Ha valahol gyengélkedik az F1 2016, akkor az a látvány, legalábbis részben. A kinézettel nincs gond, megfelelő a kidolgozás, szép a bevilágítás, a megcélzott 60 fps képfrissítés viszont komoly kompromisszumokkal jár. Bár a mozgás többnyire stabil, a túlterhelt grafikus motor adaptív v-sync megoldással dolgozik, aminek eredménye a szinte folyamatos képtörés. Ez leginkább a városi pályákon (Monaco, Baku) nyilvánvaló, de olyan mértékben, hogy szinte minden fordulás közben csak úgy hullámzik a háttér. Ez nagyon zavaró, és emiatt sokszor maga a mozgás sem tűnik elég simának. Nincs meg az az egységes, tükörsima érzés, ami például a DiRT Rally-ban jellemző.

Kisebb hibáktól és bugoktól sem mentes a program, legalábbis az e sorok írásakor elérhető 1.1-es verzió. Az akklimatizációs teszten például a játék sokszor dönt úgy, hogy érvényteleníti a kanyarvételt, még akkor is, ha teljesen jól áthaladtunk a „kapukon”. A textúrák betöltése lassú, az átvezető jeleneteknél gyakran késik, de olyan is volt, hogy a versenyző kesztyűje egész verseny alatt csak egy szürke homály volt. Itt-ott beragadó hangeffektek, vagy a verseny végén kimaradó átvezetők is csorbítják az élményt, még ha ezek viszonylag ritkák is. Figyelembe véve a játék méretét és összetettségét, ezek nem főbenjáró problémák, néhány foltozással helyrehozhatók.

Az F1 2016 nemcsak a Codemasters eddigi legjobb Forma-1 játéka, de talán minden idők legjobbja is. Hat év kellett hozzá, hogy minden összeálljon, de úgy tűnik, ez most sikerült. Tartalomban és funkciókban hiánytalan, minőségben pedig élvonalbeli produkció. Bele lehet kötni apróságokba, csúsztak be technikai hibák és optimalizálatlanságok (amik vélhetően leginkább az Xbox One változatot érintik), de ezek elhanyagolhatók a játék egészéhez képest. Soha nem volt még olyan F1 játék, ami ennyire pontosan, részletesen és élethűen visszaadta volna a sport valódi élményét. Aki rajongója a száguldó cirkusznak, annak abszolút kötelező vétel, aki pedig általában szereti az autós játékokat, annak is nagyon ajánlott. Ezt nehéz lesz jövőre felülmúlni.

Pro:

  • Tartalmas, összetett karrier mód;
  • minden igényt kielégítő játékmódok és lehetőségek;
  • páratlan vezetési élmény;
  • minden benne van, ami elvárható.

Kontra:

  • Folyamatos, zavaró képtörés;
  • hosszútávon önismétlővé válik;
  • kisebb bugok.

90

dreampage

Azóta történt

  • MX Nitro teszt (PS4)

    A kerekek mélyen belemarnak a murvába és szélsebesen repítenek egy méretes rámpa felé, hogy több méterre emelkedjünk a földtől extrém figurákat bemutatva.

  • Micro Machines World Series teszt (Xbox One)

    A Micro Machines egykor a legismertebb sorozatok közé tartozott: az aprócska, otthoni környezetben száguldó autók hatalmas mókát jelentettek.

  • F1 2017 teszt (Xbox One)

    Menetrendszerűen érkezett a Codemasters Forma-1-es játéka, a brit fejlesztők pedig mindent beleadtak a 2017-es csomag tartalmát illetően, egyáltalán nem csak egy egyszerű frissítésről beszélünk.

  • Nyár végén jön az F1 2018 (PC, XO, PS4)

    A fejlesztők elmondták, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a rajongók véleményére és visszajelzéseire, hiszen ők azok, akik igazán tudják, mire van szükségük.

Előzmények